ZARZĄDZENIE Nr 29/2007 Burmistrza Szczytnej z dnia 16 stycznia 2007 roku
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001, Nr 142, poz. 1591 ze zm.) nadaję:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej stanowiący załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Wykonanie Zarządzenia powierzam Zastępcy Burmistrza Szczytnej.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA I GMINY W SZCZYTNEJ
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu.
§ 2
Ilekroć w niniejszym Regulaminie mowa jest o : 1/ Gminie - należy przez to rozumieć Miasto i Gminę Szczytna 2/ Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Szczytnej 3/ Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Szczytnej 4/ Zastępcy Burmistrza – należy przez to rozumieć Zastępcę Burmistrza Szczytnej 5/ Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Szczytnej 6/ Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Szczytnej 7/ Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej 8/ Regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej, 9/ Referacie- należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Urzędu, 10/ Komisji – należy przez to rozumieć Komisję Rady Miejskiej w Szczytnej.
§ 3
Urząd jest jednostką, przy pomocy której Burmistrz jako organ wykonawczy Gminy realizuje swoje zadania.
§ 4
Siedzibą Urzędu jest budynek w Szczytnej przy ul. Wolności 42.
§ 5
Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy.
§ 6
Urząd realizuje zadania: 1. własne – wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ustaw szczególnych i uchwał Rady , 2. zlecone i powierzone – z zakresu administracji rządowej Gminie na mocy obowiązujących ustaw, 3. przyjęte – w drodze porozumień zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej.
§ 7
Regulamin określa między innymi : 1/ strukturę organizacyjną Urzędu, 2/ zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwem Urzędu, 3/ zadania i kompetencje komórek organizacyjnych oraz poszczególnych samodzielnych stanowisk pracy, 4/ zasady funkcjonowania Urzędu, 5/ zasady kontroli wewnętrznej w Urzędzie, 6/ wykaz spraw zastrzeżonych do wyłącznej decyzji Burmistrza, 7/ schemat struktury organizacyjnej Urzędu.
II. Struktura organizacyjna Urzędu
§ 8
Strukturę organizacyjną Urzędu stanowią:
A/ Kierownictwo Urzędu - Symbol - Etatyzacja 1. Burmistrz – B - 1 2. Zastępca Burmistrza – ZB - 1 3. Sekretarz - SR - 1 4. Skarbnik - S - 1
B/ Komórki organizacyjne - Symbol - Etatyzacja 1. Referat Organizacyjny - RO - 13½ 2. Referat Finansowy - RF - 5 3. Referat Techniczno-Inwestycyjny - RTI - 7
C/ Miejsko – Gminne Centrum Reagowania – MGCR zgodnie z § 26
D/ Samodzielne stanowiska pracy - Symbol - Etatyzacja Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - USC - 1 Stanowisko ds. zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej - OC 1/2
________________________________ Etaty łącznie: 31
§ 9
Schemat struktury organizacyjnej Urzędu stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
III. Zasady podziału zadań i kompetencji pomiędzy kierownictwem Urzędu
§ 10
Burmistrz jest kierownikiem Urzędu i zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu.
§ 11
1. Burmistrz kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika oraz Kierowników Referatów. 2. W czasie nieobecności Sekretarza obowiązki i uprawnienia Sekretarza przejmuje Kierownik Referatu Organizacyjnego.
§ 12
W czasie nieobecności Burmistrza z powodu choroby lub innych przyczyn, obowiązki i uprawnienia Burmistrza przejmuje Zastępca Burmistrza.
§ 13
Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu, nadzoruje tok pracy biurowej, przebieg obsługi interesantów, terminowość przygotowania materiałów, sprawozdań i informacji niezbędnych do wykonywania zadań Burmistrza.
§ 14
1. Skarbnik jest głównym księgowym budżetu Gminy, organizuje całość prac związanych z budżetem i realizacją zadań Gminy w zakresie finansowym. 2. Skarbnik kontrasygnuje czynności prawne powodujące powstanie zobowiązań majątkowych. 3. Skarbnik kieruje pracą Referatu Finansowego.
§ 15
1. Referatem Techniczno-Inwestycyjnym kieruje Kierownik Referatu zatrudniony na podstawie umowy o pracę. 2. Referatem Organizacyjnym kieruje Kierownik Referatu zatrudniony na podstawie umowy o pracę.
§ 16
1. Kierownicy poszczególnych Referatów ponoszą odpowiedzialność za sprawne i zgodne z prawem ich funkcjonowanie. 2. Wykonując zadania Kierownicy Referatów są zobowiązani ściśle współpracować w formie uzgodnień, konsultacji, opinii, wyjaśnień, udostępniania materiałów i danych oraz prowadzenia wspólnie prac nad realizacją określonych zadań. 3. W przypadku spraw, których opracowanie i realizacja wymaga współdziałania kilku kierowników Referatów, koordynacja należy do kierownika Referatu, w którego zakresie działania mieści się problem podstawowy. 4. Kierownik Referatu koordynującego realizację danej sprawy uzgadnia stanowisko z właściwymi kierownikami Referatów. 5. Kierownicy Referatów są bezpośrednimi przełożonymi podległych im pracowników i sprawują nadzór nad nimi. 6. Kierownicy Referatów przygotowują pisemne propozycje zmian zakresów czynności dla podległych pracowników i przedkładają je Sekretarzowi oraz pełnią nadzór nad wypełnianiem obowiązków służbowych przez podległych pracowników. 7. W przypadku, gdy kierujący Referatem nie może pełnić swoich obowiązków z powodu choroby, urlopu lub innych przyczyn zastępuje go wyznaczony przez niego pracownik. 8. Do obowiązków Kierowników Referatów należy w szczególności: 1/ sprawne wykonywanie zadań, ustalanie zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk pracy, 2/ rzetelne i terminowe opracowywanie materiałów dla potrzeb Rady i Komisji, 3/ uczestniczenie w posiedzeniach Komisji, jeżeli tematyka posiedzeń ma związek z zakresem działania Referatu, 4/ uczestniczenie w sesjach Rady, 5/ zapewnienie prawidłowego obiegu, ewidencji i przechowywania dokumentów i pism kierowanych do Referatu, 6/ nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników Referatu terminowości załatwiania spraw, terminowości przekazywania dokumentów finansowych do Referatu Finansowego, dyscypliny pracy, dbałości o powierzone pomieszczenia, sprzęt i wyposażenie. 9. Do obowiązków Kierownika Referatu Organizacyjnego należy w szczególności: 1/obsługa wyborów do organów przedstawicielskich i referendów, 2/ prowadzenie spraw związanych z oświadczeniami majątkowymi, 3/ prowadzenie rejestru i zbioru Zarządzeń Burmistrza Szczytnej, 4/ prowadzenie pełnej dokumentacji z posiedzeń Rady, 5/ udzielanie pomocy radnym w wypełnianiu ich funkcji, 6/ prowadzenie zbioru przepisów gminnych, rejestru i zbioru uchwał Rady, rejestru wniosków i interpelacji radnych. 10. Do obowiązków Kierownika Referatu Techniczno-Inwestycyjnego należy w szczególności prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, których wartość zamówienia jest większa od wartości podanej w art.4 pkt 8) ustawy - Prawo Zamówień Publicznych, lub zamówień o wartości mniejszej, ale którego wykonawca ma zostać wybrany zgodnie z ustawą na podstawie innych dokumentów (np. umowy o dofinansowanie).
§ 17
Szczegółowy podział zadań i kompetencji pomiędzy Burmistrzem, Zastępcą Burmistrza, Sekretarzem i Skarbnikiem określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
§ 18
Wykaz spraw zastrzeżonych do wyłącznej decyzji Burmistrza określa załącznik nr 3 do Regulaminu.
IV. Zadania i kompetencje Referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy
§ 19
Urząd działa w strukturze wyodrębnionych Referatów oraz samodzielnych stanowisk pracy, które kompleksowo realizują zadania, do wykonywania których zostały powołane.
§ 20
Funkcjonowanie Urzędu opiera się na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 21
1. Do wspólnych zadań Referatów należy: 1) przygotowywanie projektów aktów prawnych organów Gminy, 2) przygotowywanie sprawozdań z wykonania uchwał Rady, 3) zasięganie opinii odpowiednich komisji Rady w sprawach należących do zakresu działania poszczególnych Referatów, jeśli wynika to z obowiązujących przepisów, 4) opracowywanie projektów planów rozwoju Gminy i budżetu Gminy w części dotyczącej ich zakresu działań, 5) opracowywanie prognoz, analiz, ocen oraz sprawozdań w ramach prowadzonych spraw, 6) współdziałanie w zakresie wykonywania zadań z samodzielnymi stanowiskami pracy oraz z innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami, 7) zapewnianie obsługi merytorycznej właściwych komisji Rady, 8) przygotowywanie odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych oraz skargi i wnioski obywateli, 9) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie swojej właściwości, przygotowywanie projektów decyzji z zakresu administracji publicznej oraz stosowanie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, 10) zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań określonych w programach rozwoju i budżecie gminy, 11) zapewnienie właściwych warunków obsługi interesantów, 12) podejmowanie zadań w celu zapewnienia racjonalnego wykorzystania środków z budżetu Gminy, a także mienia komunalnego, 13) współdziałanie w zakresie kreowania polityki informacyjnej Gminy oraz komunikacji społecznej, 14) aktualizacja baz danych w postaci zapisów elektronicznych według kompetencji merytorycznej Referatów , współpraca z informatykiem w zakresie aktualizacji danych, 15) przestrzeganie przepisów wynikających z ustawy o ochronie informacji niejawnych, współdziałanie w tym zakresie z Pełnomocnikiem Burmistrza ds. ochrony informacji niejawnych oraz przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, 16) nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników postanowień obowiązujących w Urzędzie regulaminów, 17) przestrzeganie przepisów ustawy o finansach publicznych, 18) współdziałanie w zakresie sprawozdawczości statystycznej z referatem wiodącym, 19) współpraca z Referatem Finansowym w zakresie opracowywania harmonogramu wydatków, wystawiania faktur VAT oraz prowadzenia egzekucji administracyjnej i świadczeń pieniężnych wynikających z zobowiązań cywilno – prawnych, 20) współpraca z Referatem Techniczno – Inwestycyjnym w zakresie opracowywania planu zamówień publicznych.
§ 22
Realizując zadania Urzędu, pracownicy wykonują następujące czynności i działania natury ogólnej : 1/ dbają o prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań, 2/ przestrzegają obowiązujących przepisów prawa, 3/ wykonują wszystkie zadania sumiennie, sprawnie i bezstronnie, 4/ zachowują się z godnością w miejscu pracy i poza nim, 5/ przestrzegają dyscypliny pracy i dbają o powierzone mienie Urzędu, 6/ przygotowują projekty decyzji administracyjnych, 7/ wykonują na polecenie przełożonych inne zadania w sprawach nieobjętych zakresem działania stanowiska, 8/ przestrzegają zasady podporządkowania służbowego wynikającego z organizacji Urzędu i szczegółowego podziału czynności.
§ 23
Do zadań i kompetencji Referatu Organizacyjnego w szczególności należy:
1. W zakresie sekretariatu i kadr: 1/ prowadzenie spraw osobowych pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, 2/ prowadzenie spraw socjalnych pracowników Urzędu, 3/ obsługa sekretariatu Burmistrza i Zastępcy Burmistrza, 4/ obsługa centrali telefonicznej, 5/ prowadzenie korespondencji Urzędu, 6/ prowadzenie ewidencji upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza, 7/ prowadzenie praktyk i stażów, 8/ nadzór i ocena pracy sprzątaczki, 9/ nadzór i ocena pracy stanowisk pomocniczych, 10/ prowadzenie spraw osobowych.
2. W zakresie ewidencji działalności gospodarczej i porządku publicznego: 1/ ewidencjonowanie działalności gospodarczej, 2/ wykonywanie czynności przypisanych Gminie związanych z prowadzeniem Krajowego Rejestru Sądowego, 3/ prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń na zarobkowy przewóz osób, 4/ prowadzenie spraw związanych z wydawaniem pozwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i działań na rzecz przestrzegania przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, 5/ koordynacja spraw związanych z występowaniem oraz zwalczeniem chorób zakaźnych zwierząt hodowlanych, 6/ współpraca w zakresie rolnictwa ze Starostwem Powiatowym, Powiatowymi Zespołami Doradców, Stacją Hodowli Zwierząt, Inspekcją Ochrony Roślin, 7/ koordynacja spraw związanych ze spisem rolnym, 8/ wydawanie zaświadczeń o posiadaniu gospodarstwa rolnego, 9/ współpraca z jednostkami Ochotniczej Straży Pożarnej oraz naczelnikami OSP w sprawie realizacji zadań własnych Gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej, 10/ nadzór i rozliczanie kart drogowych pojazdów OSP, 11/ współpraca z Policją w zakresie porządku publicznego w Gminie, 12/ nadzór nad organizacją imprez masowych, 13/ wydawanie i cofanie pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na obszarze działania Gminy, 14/prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych, 15/ koordynacja spraw związanych z wyborami do izb rolniczych, 16/ prowadzenie spraw z zakresu akt osiedleńczych.
3. W zakresie archiwum zakładowego: 1/ współpraca z pracownikami Urzędu w zakresie przygotowywania i przekazania dokumentacji do archiwum, 2/ prowadzenie archiwum zakładowego, 3/ przekazywanie akt do Archiwum Państwowego, 4/ utrzymanie ładu i porządku w archiwum zakładowym.
4. W zakresie ewidencji ludności i dowodów osobistych: 1/ sprawy wynikające z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz udzielanie informacji adresowych, 2/ prowadzenie stałego rejestru wyborców, prowadzenie i aktualizacja komputerowej bazy danych w zakresie ewidencji ludności.
5. W zakresie BHP: 1/ prowadzenie w Urzędzie, jednostkach budżetowych Gminy i Przedszkolu Publicznym z Grupą Żłobkową spraw bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, 2/ prowadzenie szkoleń wstępnych zatrudnianych pracowników.
6. W zakresie spraw mieszkaniowych: 1/ realizacja ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego w zakresie zadań należących do kompetencji Gminy, 2/ realizacja ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych w zakresie zadań należących do kompetencji Gminy, 3/ nadzór i koordynacja działań w zakresie gospodarki gminnymi zasobami lokali użytkowych i mieszkalnych, 4/ koordynacja i nadzór nad zarządzaniem wspólnotami mieszkaniowymi, 5/ prowadzenie pełnej dokumentacji z posiedzeń Komisji, 6/ prowadzenie rejestru wniosków Komisji, 7/ prowadzenie pełnej dokumentacji z zebrań wiejskich oraz obsługa wyborów organów sołectwa. 7. W zakresie obsługi prawnej: 1/ udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa i wydawanie opinii prawnych we wszelkich sprawach związanych z działalnością Urzędu, Rady, jednostek budżetowych Gminy i Przedszkola Publicznego z Grupą Żłobkową, 2/ opiniowanie pod względem formalno – prawnym projektów aktów prawnych organów Gminy, 3/ prowadzenie spraw zastępstwa sądowego przed sądami oraz innymi organami i instytucjami, udzielanie wyjaśnień w zakresie obowiązującego stanu prawnego, 4/ udział w obradach sesji Rady Miejskiej.
8. W zakresie oświaty, zdrowia i pomocy społecznej: 1/ współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy i stowarzyszeniami w zakresie oświaty, zdrowia i pomocy społecznej, 2/ realizacja zadań Gminy w zakresie dowozu dzieci do szkół, 3/ nadzór i rozliczanie pracy kierowców autobusów, 4/ nadzór i koordynacja działań jednostek organizacyjnych Gminy w zakresie oświaty, zdrowia i pomocy społecznej, 5/ wykonywanie zadań wynikających z przepisów oświatowych, zarządzeń i innych aktów prawnych, w tym w szczególności: 1. prowadzenie spraw związanych ze świadczeniami pomocy materialnej o charakterze socjalnym udzielanymi na podstawie ustawy o systemie oświaty, w tym obsługa komisji stypendialnej 2. prowadzenie spraw związanych z nadawaniem nauczycielom spełniającym warunki określone ustawą - Karta Nauczyciela stopnia nauczyciela mianowanego, 3. współopracowywanie i uaktualnianie regulaminów płacowych dla nauczycieli, zgodnie z nowelizacją ustawy-Karta Nauczyciela, 4. prowadzenie postępowania związanego z powierzeniem funkcji dyrektora przedszkola, szkoły i odwołaniem z tej funkcji oraz przyznawaniem dodatków motywacyjnych i nagród, 5. prowadzenie spraw związanych z udzielaniem dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oraz szkołom publicznym prowadzonym przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, 6. prowadzenie spraw związanych z ewidencją szkół i placówek niepublicznych, 6/ sprawdzanie zgodności statutów przedszkoli i szkół z obowiązującym prawem i polityką oświatową gminy, 7/ współdziałanie z Referatem Finansowym w zakresie planowania i realizacji budżetu gminy dot. podległych placówek oświatowych.
9. W zakresie informatyki i informacji publicznej: 1/ nadzór nad funkcjonowaniem sprzętu komputerowego w Urzędzie, Miejskim Ośrodku Kultury w Szczytnej, Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Szczytna i Ośrodku Pomocy Społecznej w Szczytnej, 2/ nadzór nad funkcjonowaniem sieci informatycznej w Urzędzie, w Miejskim Ośrodku Kultury w Szczytnej, Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Szczytna i Ośrodku Pomocy Społecznej w Szczytnej, 3/ obsługa poczty elektronicznej w Urzędzie, 4/ nadzór informatyczny nad prowadzeniem i aktualizacją strony internetowej Gminy, 5/ prowadzenie i aktualizacja Biuletynu Informacji Publicznej, oraz udostępnianie innych form informacji publicznej, 6/ pełnienie obowiązków Administratora Bezpieczeństwa Informacji, 7/ prowadzenie w Urzędzie spraw należących do kompetencji Gminy związanych z ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
10. W zakresie promocji, kultury, turystyki i sportu: 1/ inicjowanie i realizacja wszelkich form informacyjnych i reklamowych służących promocji i rozwojowi Gminy, 2/ koordynowanie i organizowanie współpracy z gminami partnerskimi, 3/ prowadzenie i rozwijanie informacji turystycznej , 4/ współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy i stowarzyszeniami w zakresie kultury i sportu, 5/ współpraca z organizacjami pozarządowymi, w tym w szczególności: – utrzymywanie bieżących kontaktów z sektorem pozarządowym, - prowadzenie bazy danych o organizacjach pozarządowych działających na terenie Gminy, 6/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) należących do kompetencji Gminy, 7/ koordynacja działań w zakresie sportu i kultury fizycznej, 8/ prowadzenie i aktualizacja strony internetowej Gminy.
§ 24
Do zadań i kompetencji Referatu Finansowego w szczególności należy:
1. W zakresie wymiaru należy: 1/ prowadzenie spraw wymiaru podatku od osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, 2/ kontrola podatkowa, 3/ wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym.
2. W zakresie płac i rozliczeń należy: 1/ prowadzenie spraw związanych z obsługą płacową pracowników Urzędu, 2/ prowadzenie spraw dotyczących ewidencji, wartości i sprawozdawczości środków trwałych, w tym: a/ aktualizowanie i prowadzenie ksiąg inwentarzowych, b/ aktualizowanie numerów inwentarzowych środków trwałych, c/ rozliczanie inwentaryzacji środków trwałych, d/ naliczanie umorzenia środków trwałych, 3/ prowadzenie ewidencji sprzedaży VAT i rozliczanie podatku, 4/ ewidencja dokumentów księgowych.
3. W zakresie księgowości podatkowej należy: 1/ prowadzenie księgowości podatkowej i sprawozdawczości w tym zakresie, 2/ prowadzenie windykacji należności gminnych, 3/ rozliczanie wpłat z tytułu podatków lokalnych. 4. W zakresie obsługi kasy należy: 1/ prowadzenie obsługi kasowej Urzędu, 2/ wystawianie poleceń przelewowych, 3/ gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania, 4/ rozliczanie należności i wpłat z tytułu użytkowania wieczystego i sprzedaży nieruchomości.
5. W zakresie księgowości budżetowej należy: 1/ prowadzenie księgowości budżetowej Gminy, 2/ bieżące prowadzenie kont analitycznych i rozrachunkowych, 3/ sprawozdawczość budżetowa, 4/ prowadzenie i sprawozdawczość budżetu gminy.
§ 25
Do zadań i kompetencji Referatu Techniczno-Inwestycyjnego w szczególności należy:
1. W zakresie gospodarki nieruchomościami należy: 1/ prowadzenie ewidencji mienia komunalnego tzw. gminnego zasobu nieruchomości, 2/ prowadzenie ewidencji nieruchomości sprzedanych, oddanych w użytkowanie wieczyste, w trwały zarząd, użytkowanie, w dzierżawę i najem oraz użyczenie, 3/ przygotowanie i prowadzenie sprzedaży i oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, 4/ przygotowanie i prowadzenie spraw związanych z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd, użytkowanie, dzierżawę , najem i użyczenie, 5/ prowadzenie spraw związanych z ustanawianiem na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy trwałego zarządu lub innych form prawnych przekazania i zagospodarowania nieruchomości, 6/ ustalanie opłat z tytułu użytkowania wieczystego i dzierżawy gruntu oraz ich aktualizacji i sporządzenie wykazów dla potrzeb Urzędu, 7/ prowadzenie spraw związanych z aktualizacją wartości nieruchomości gminnych, 8/ prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, 9/ prowadzenie spraw z zakresu komunalizacji mienia.
2. W zakresie zagospodarowania przestrzennego i budownictwa należy: 1/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy Prawo budowlane należących do kompetencji Gminy, 2/ przygotowanie dokumentacyjne zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie budownictwa realizowanych przez Gminę, 3/ nadzór nad realizowanymi inwestycjami i remontami budowlanymi, 4/ współpraca z inspektorami nadzoru, 5/ prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic oraz numeracją porządkową nieruchomości, 6/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o zabytkach należących do kompetencji Gminy, 7/ przygotowanie zgodnie z ustawą Prawo Budowlane i Prawo Zamówień Publicznych, dokumentacji zadań inwestycyjnych i remontowych realizowanych ze środków własnych gminy, dotyczących obiektów budowlanych, 8/ nadzór nad realizacją inwestycji i remontów w zakresie obiektów budowlanych realizowanych i finansowanych przez Gminę ze środków własnych.
3. W zakresie infrastruktury technicznej należy : 1/ nadzór i koordynacja działań w zakresie gospodarki komunalnej, infrastruktury technicznej i zarządzania cmentarzem, 2/ przygotowanie dokumentacyjne inwestycji i remontów w zakresie infrastruktury technicznej, 3/ nadzór nad realizacją inwestycji i remontów w zakresie infrastruktury technicznej, 4/ współpraca z inspektorami nadzoru, 5/ koordynacja spraw związanych z oznakowaniem i oświetleniem ulic i placów, 6/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o drogach publicznych należących do kompetencji Gminy, 7/ koordynowanie spraw związanych z eksploatacją, budową i korzystaniem z wysypisk odpadów, oczyszczalni, kolektorów, ujęć wody i innych urządzeń infrastruktury technicznej Gminy, 8/ przygotowanie zgodnie z ustawą - Prawo Budowlane i Prawo Zamówień Publicznych, dokumentacji zadań inwestycyjnych i remontowych realizowanych ze środków własnych gminy, dotyczących obiektów budowlanych w zakresie infrastruktury, 9/ nadzór nad realizacją inwestycji i remontów w zakresie obiektów budowlanych infrastrukturalnych realizowanych i finansowanych przez Gminę ze środków własnych, 10/ prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z Powiatowego Urzędu Pracy, w tym na organizację robót publicznych i prac społecznie użytecznych na terenie Gminy, z wyłączeniem staży, 11/ nadzór nad zimowym utrzymaniem dróg i chodników w Gminie.
4. W zakresie gospodarki komunalnej i ochrony środowiska należy: 1/ prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie przyrody, ustawy-Prawo ochrony środowiska, ustawy-Prawo wodne i ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach należących do kompetencji Gminy, 2/ prowadzenie spraw związanych z melioracją terenów rolnych, 3/ współpraca z Kołami Łowieckimi, 4/ prowadzenie rejestru ras psów uznanych za agresywne, 5/ realizacja zadań Gminy w zakresie opieki nad zwierzętami bezpańskimi i źle traktowanymi, 6/ prowadzenie spraw związanych ze zwalczaniem wścieklizny u zwierząt, 7/ prowadzenie działań na rzecz ochrony flory i fauny, 8/ nadzór nad zawartymi z ZGKiM lub innymi wykonawcami umowami, dotyczącymi oczyszczania miasta, utrzymania zieleni, utrzymania szaletu, dostawy wody i odbioru ścieków dowozu wody.
5. W zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych należy: 1/ przygotowanie dokumentacyjne zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych (projekty miękkie oraz projekty dotyczące zakupu środków trwałych), które będą zaplanowane jako zadania współfinansowane ze środków zewnętrznych, 2/ przygotowanie wniosków o środki zewnętrzne na sfinansowanie realizacji inwestycji i prac modernizacyjnych (projekty miękkie oraz projekty dotyczące zakupu środków trwałych), 3/ nadzór nad realizacją inwestycji i prac modernizacyjnych (projekty miękkie oraz projekty dotyczące zakupu środków trwałych), 4/ nadzór nad realizacją umów z wykonawcami wybranymi na podstawie ustawy Prawo Zamówień Publicznych, 5/ rozliczanie środków finansowych otrzymanych na realizację inwestycji i prac modernizacyjnych (projekty miękkie oraz projekty dotyczące zakupu środków trwałych), oraz prowadzenie raportowania z prowadzonych i zakończonych inwestycji i prac modernizacyjnych, 6/ przygotowanie wniosków o środki zewnętrzne na sfinansowanie realizacji dokumentacji projektowych, studiów wykonalności, koncepcji planowanych inwestycji, 7/ przygotowanie dokumentów programowych Gminy Szczytna (strategie, programy rozwoju, rewitalizacji).
6. W zakresie programowania i przygotowania inwestycji (współfinansowanych ze środków zewnętrznych): 1/ przygotowanie dokumentacyjne zadań inwestycyjnych i modernizacyjnych (projekty twarde), które będą zaplanowane jako zadania współfinansowane ze środków zewnętrznych, 2/ przygotowanie wniosków o środki zewnętrzne na sfinansowanie realizacji inwestycji i prac modernizacyjnych (projekty twarde), 3/ organizowanie nadzoru i współpraca z inspektorami nadzoru prowadzonych inwestycji i prac modernizacyjnych współfinansowanych ze środków zewnętrznych, 4/ nadzór nad realizacją umów z wykonawcami wybranymi na podstawie ustawy-Prawo Zamówień Publicznych, 5/ rozliczanie środków finansowych otrzymanych na realizację inwestycji i prac modernizacyjnych, oraz prowadzenie raportowania z prowadzonych i zakończonych inwestycji i prac modernizacyjnych.
§ 26
Miejsko-Gminne Centrum Reagowania działa na podstawie Regulaminu Miejsko-Gminnego Zespołu Reagowania oraz Planu Reagowania Kryzysowego.
§ 27
1. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego Zastępca jest powołany uchwałą Rady. 2. Do zakresu działania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należą między innymi sprawy: 1/ wynikające z ustawy z dnia 29 września 1986r. Prawo o aktach stanu cywilnego, 2/ wykonywania czynności USC wynikające z ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy kodeks postępowania cywilnego, 3/ prowadzenia spraw związanych z rejestracją poborowych i przeprowadzaniem poboru, 4/ współdziałania z organami wojskowymi na rzecz obronności w zakresie: - nakładania świadczeń osobistych i rzeczowych, - prowadzenia akcji kurierskiej, 5/ wynikające z ustawy o ochronie informacji niejawnych, w tym prowadzenie kancelarii tajnej i pełnienie obowiązków Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych, 6/ Administratora Danych Osobowych oraz nadzór nad realizacją ustawy o ochronie danych osobowych, 7/ wynikające z ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk
§ 28
Do zakresu działania stanowiska ds. zarządzania kryzysowego i obrony cywilnej należy prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Miejsko-Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego, realizacja zadań wynikających z odrębnych przepisów dotyczących obrony cywilnej oraz między innymi koordynacja spraw związanych z zabezpieczeniem przed powodzią i innymi klęskami żywiołowymi.
V. Zasady funkcjonowania Urzędu
§ 29
W Urzędzie obowiązują zasady i tryb wykonywania czynności kancelaryjnych określonych instrukcją kancelaryjną dla organów gmin i związków międzygminnych.
§ 30
Zasady rejestracji pism, klasyfikacji archiwalnej i przechowywania akt określa odrębna instrukcja.
§ 31
Zasady podpisywania pism i dokumentów określa załącznik nr 4 do Regulaminu.
§ 32
Organizację i porządek w procesie pracy oraz prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników określa Regulamin Pracy Urzędu.
§ 32
Organizację, zasady i tryb przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie określa Regulamin Kontroli Wewnętrznej stanowiący załącznik nr 5 do Regulaminu. § 33
Zasady i tryb rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Urzędzie określa zarządzenie Burmistrza.
VI. Zasady współdziałania z Radą Miejską
§ 34
1. Referat Organizacyjny prowadzi rejestr wniosków i interpelacji radnych oraz wniosków Komisji Rady, które niezwłocznie przekazuje Zastępcy Burmistrza. 2. Zastępca Burmistrza przekazuje zgłoszone wnioski i interpelacje właściwemu Referatowi w celu merytorycznego przygotowania odpowiedzi. 3. Przygotowaną odpowiedź przedkłada się do podpisu Burmistrzowi.
§ 35
1. Projekty uchwał Rady przygotowują pracownicy: 1) na polecenie przełożonych, 2) z własnej inicjatywy, gdy obowiązek ich wydania wynika z aktów prawnych. 2. Projekty uchwał przedkłada się Sekretarzowi po uzyskaniu akceptacji swojego przełożonego i zaopiniowaniu przez radcę prawnego. 3. Sekretarz po uzyskaniu akceptacji Burmistrza, projekty uchwał przekazuje Przewodniczącemu Rady.
§ 36
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy przedkładają pracownikowi Urzędu prowadzącemu nadzór na jednostką, projekty uchwał Rady oraz wszystkie materiały przygotowane na posiedzenia Rady i Komisji Rady. 2. Unormowania zawarte w § 34-35 stosuje się odpowiednio do kierowników jednostek.
VII. Postanowienia końcowe
§ 37
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2007 r.
§ 38
Z dniem wejścia w życie Regulaminu traci moc obowiązujący dotychczas Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy Szczytna przyjęty zarządzeniem Nr 37/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 21 lutego 2003 r. wraz z późniejszymi zmianami.
§ 39
Zmiany w Regulaminie mogą być dokonane w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
Załącznik nr 2 do Regulaminu
PODZIAŁ ZADAŃ I KOMPETENCJI POMIĘDZY KIEROWNICTWEM URZĘDU
§ 1
Burmistrz jest stanowiskiem z wyboru. Wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym oraz z innych przepisów określających status Burmistrza. § 2
Do zakresu działania Burmistrza należy w szczególności: 1/ kierowanie Urzędem i wykonywanie czynności należących do pracodawcy w rozumieniu kodeksu pracy, 2/ wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych i w sprawach z zakresu administracji publicznej, 3/ udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji, 4/ wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej, 5/ udzielanie upoważnień pracownikom do wydawania decyzji administracyjnych, 6/ rozpatrywanie skarg i wniosków na działanie pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy, 7/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością: - Zastępcy Burmistrza - Sekretarza - Skarbnika 8/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością Referatu Techniczno-Inwestycyjnego, 9/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością samodzielnych stanowisk pracy: - Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego - stanowisko ds. zarządzania kryzysowego i OC. 10/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością Miejsko-Gminnego Centrum Reagowania, 11/ wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do jego właściwości przepisami prawa oraz uchwałami Rady.
§ 3
Zastępca Burmistrza jest stanowiskiem z powołania, którego dokonuje Burmistrz zarządzeniem. § 4
Do zadań i kompetencji Zastępcy Burmistrza należy w szczególności : 1/ wykonywanie zadań powierzonych przez Burmistrza, 2/ sprawowanie funkcji Burmistrza w razie nieobecności Burmistrza lub niemożności pełnienia przezeń obowiązków, 3/ sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych Gminy, 4/ przygotowanie materiałów do pracy Burmistrza i współpraca w tym zakresie z Kierownikami Referatów, 5/ prowadzenie kontroli wewnętrznej Urzędu, 6/ planowanie i rozliczanie kosztów utrzymania Urzędu, 7/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością Referatu Organizacyjnego.
§ 5
Sekretarz jest stanowiskiem z powołania, którego dokonuje Rada na wniosek Burmistrza. § 6
Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności: 1/ wykonywanie zadań powierzonych przez Burmistrza, 2/ opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu, oraz uaktualnianie go w miarę potrzeb, 3/ rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami Urzędu, 4/ inicjowanie i przygotowywanie działań dla usprawniania funkcjonowania Urzędu, 5/ przygotowywanie propozycji zmian zakresów czynności dla pracowników, z zastrzeżeniem § 16 pkt 6. 6/ nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków obywateli, 7/ egzekwowanie przestrzegania przez pracowników Urzędu Statutu Gminy, instrukcji kancelaryjnej, przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, Regulaminu i Regulaminu Pracy Urzędu, 8/ sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy w Urzędzie.
§ 7
Skarbnik jest stanowiskiem z powołania, którego dokonuje Rada na wniosek Burmistrza.
§ 8 Do zadań i kompetencji Skarbnika należy w szczególności : 1/ przygotowanie projektu budżetu Gminy, 2/ dokonywanie analizy budżetu i bieżące informowanie Burmistrza o jego realizacji, 3/ przekazywanie pracownikom Urzędu oraz kierownikom podległych jednostek wytycznych oraz danych niezbędnych do opracowywania projektu budżetu Gminy, 4/ opracowanie i organizacja obiegu dokumentów finansowych oraz nadzór nad prawidłowością tego obiegu, 5/ przygotowanie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy, 6/ nadzór spraw związanych z windykacją należności podatkowych, 7/ kontrola wewnętrzna w Urzędzie i jednostkach organizacyjnych Gminy pod względem finansowym, 8/ wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetów, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, 9/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad Referatem Finansowym
Załącznik nr 3 do Regulaminu
WYKAZ SPRAW ZASTRZEŻONYCH DO DECYZJI BURMISTRZA
1. Wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu. 2. Nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi, awansowanie ich i zawieszanie w czynnościach służbowych, 3. Przyznawanie wyróżnień i nagród pracownikom samorządowym oraz występowanie o odznaczenia państwowe. 4. Podejmowanie decyzji o ukaraniu pracowników. 5. Delegowanie pracowników na okres 3 miesięcy do pracy poza miejscem zamieszkania. 6. Wydawanie upoważnień pracownikom do wydawania decyzji administracyjnych.
Załącznik nr 4 do Regulaminu
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DOKUMENTÓW
§ 1
Burmistrz podpisuje : 1. zarządzenia, regulaminy i okólniki wewnętrzne, 2. pisma związane z reprezentowaniem Gminy na zewnątrz, 3. pisma zawierające oświadczenia woli w zakresie bieżącej działalności Gminy, 4. odpowiedzi na skargi i wnioski , 5. odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych, 6. decyzje z zakresu administracji publicznej, do których wydania w jego imieniu nie upoważnił pracowników Urzędu, 7. pisma zawierające oświadczenia woli Urzędu jako pracodawcy, 8. pełnomocnictwa do reprezentowania Gminy przed sądem i organami administracji, 9. upoważnienia wydawane pracownikom Urzędu do podpisywania decyzji administracyjnych. § 2
Zastępca Burmistrza podpisuje pisma pozostające w zakresie jego zadań, niezastrzeżone do podpisu Burmistrza. Kierownicy właściwych Referatów podpisują 1) pisma pozostające w zakresie ich zadań, niezastrzeżone do podpisu Burmistrza. 2) pisma w sprawach dotyczących organizacji wewnętrznej Referatów z zakresu zadań dla poszczególnych stanowisk.
§ 3
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego lub Zastępca Kierownika podpisują pisma pozostające w zakresie działania USC. § 4
Pracownicy przygotowujący projekty uchwał Rady, pism i decyzji administracyjnych parafują je swoim podpisem umieszczonym na końcu tekstu projektu z lewej strony.
Załącznik nr 5 do Regulaminu
REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Do przeprowadzenia kontroli upoważnieni są: - Komisja Rewizyjna Rady zgodnie z odrębnie ustalonym Regulaminem Pracy tej komisji, - Burmistrz lub Zastępca Burmistrza, Sekretarz lub Skarbnik w uzgodnieniu z Burmistrzem w sprawach funkcjonowania Urzędu i działalności jednostek organizacyjnych Gminy, - pracownicy Urzędu z upoważnienia Burmistrza w jednostkach organizacyjnych Gminy, - Kierownicy Referatów w stosunku do swoich podwładnych. § 2
Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na: 1/ ustaleniu stanu faktycznego, 2/ badaniu zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi, 3/ ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości jak również osób za nie odpowiedzialnych, 4/ wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień w zaleceniach pokontrolnych, 5/ wskazaniu przykładów sumiennej i dobrej pracy.
II. System oraz formy kontroli wewnętrznej
§ 3
Kontrola wewnętrzna może mieć charakter: 1/ kontroli wstępnej – podlegającej na badaniu zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem, ma na celu zapobieganie niepożądanych lub nielegalnym działaniom, 2/ kontroli bieżącej – polegającej na badaniu czynności i wszelkich operacji gospodarczych oraz finansowych w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia, czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi wzorcami ( normami, przepisami itp.). W czasie kontroli bieżącej bada się również rzeczywisty stan rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem i innymi szkodami. 3/ kontroli następnej – obejmującej badanie dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.
§ 4
Na dowód dokonania kontroli wewnętrznej dokumentu, kontrolujący opatruje go podpisem i datą.
§ 5
Kontrola wewnętrzna może być przeprowadzona w następujący sposób: 1. Kontrola formalna, tj. badanie prawidłowości dokumentów, urządzeń ewidencyjnych i sprawozdań w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami określającymi zarówno sposób sporządzania, akceptowania, kontroli i konfrontacji dokumentów jak i opracowania sprawozdawczości. 2. Kontrola rachunkowa, tj. badanie prawidłowości działań arytmetycznych zawartych w dokumentach i sprawozdaniach. 3. Kontrola merytoryczna, tj. badanie rzetelności, gospodarności oraz zasadności wszelkich operacji gospodarczych z treścią badanych dokumentów i obowiązującymi przepisami.
III. Tryb przeprowadzenia kontroli
§ 6
1. Kontrole przeprowadzone są w oparciu o harmonogram kontroli bądź na zlecenie w sposób wyrywkowy. 2. Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie, terminie kontroli ustnie lub pisemnie. 3. Burmistrz zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, przedstawia żądane dokumenty przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników oraz zapewnia oddzielne pomieszczenie i wyposażenie służące do przechowywania materiałów kontrolnych. 4. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w Urzędzie.
IV. Obowiązki kontrolujących
§ 7
Do obowiązków kontrolujących należy: - rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego, - w razie stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków, - ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
§ 8
1. Z kontroli kontrolujący jest zobowiązany sporządzić protokół wskazując w nim prawidłowości jak i nieprawidłowości. Protokół powinien być zakończony wnioskami. 2. Protokół sporządza się w 3 jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje osoba kontrolowana, drugi przełożony, a trzeci pozostaje w aktach kontrolującego. 3. Protokół kontroli przekazuje się za pokwitowaniem.
§ 9
Kontrolujący zobowiązany jest powiadomić o wynikach kontroli ten organ lub osobę, której kontrolujący i kontrolowany podlega.
V. Postanowienia końcowe
§ 10
Na żądanie osoby przeprowadzającej kontrolę wewnętrzną pracownicy jednostki kontrolowanej zobowiązani są do udzielenia wszelkich wyjaśnień ustnych w sprawach przedmiotu kontroli.
§ 11
Pracownik kontrolowany lub kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do złożenia w ciągu 7 dni pisemnych wyjaśnień w stosunku do zawartych w protokole ustaleń.
§ 12
Dokumentacja kontroli rejestrowana jest na stanowisku Zastępcy Burmistrza.
Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier |