szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XII/2007 z dnia 11 października 2007r.

Protokół Nr XII/2007

z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 11 października 2007r.


Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 18.00

Miejsce obrad: sala posiedzeń UMiG

W sesji wzięło udział 13 radnych.
Radni nieobecni:
1) Tomasz Bernat
2) Marian Onak
3) Wojciech Szlosberger – do godz. 15.00 (pkt.2)

Lista obecności radnych, sołtysów, zaproszonych gości w załączeniu.
Załącznik nr 1 (a-d)

Ad.1

Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Renata Idzik. Powitała radnych, zaproszonych gości, przybyłych mieszkańców. Stwierdziła, że w sesji uczestniczy 12 radnych, jest zatem quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał.

Ad.2

Przewodnicząca Rady wystąpiła z zapytaniem, czy do porządku obrad będą składane wnioski i zmiany. Do porządku obrad zmian nie wniesiono.
Przewodnicząca Rady Renata Idzik odczytała porządek obrad:

1. Otwarcie sesji.

2. Podjęcie uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie Programu restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim”.

3. Informacja Przewodniczącego Zarządu Związku - Michała Pundy w sprawie Studium wykonalności dla przedsięwzięcia “Wspólny system gospodarki odpadami dla Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą w Kłodzku”.

4. Zakończenie obrad.

Ad.2

Program restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim” przedstawiła Małgorzata Fencenloben – Dyrektor Referatu Zdrowia i Polityki Społecznej Starostwa Powiatowego w Kłodzku.
Program restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim” w załączeniu.
Załącznik nr 2

Pani Małgorzata Fencenloben podkreśliła, że materia ochrony zdrowia jest materią bardzo trudną. Program restrukturyzacji ma na celu dostosowanie struktur działających w całym powiecie do współpracy, a nie do wzajemnego konkurowania między sobą i zwalczania się. Dąży się do tego, aby z jednej strony wynik ekonomiczny był jak najbardziej racjonalny, a z drugiej – aby mieszkańcy mieli zapewnione świadczenie usług medycznych na właściwym poziomie. Dodała, że zmienia się zapotrzebowanie na świadczenia medyczne, dlatego przedkłada się ww. program restrukturyzacji i przeprowadza konsultacje społeczne.

Pan Krzysztof Wywrot Dyrektor Specjalistycznego Centrum Medycznego w Polanicy Zdroju poinformował, że:
- W dniu 28 lipca 2005 r. zakończył się ponad dwudziestoletni okres budowy szpitala, który w pierwotnym założeniu miał być szpitalem chirurgii plastycznej, a rozpoczął się nowy rozdział jego historii. Szpital został zarejestrowany jako Specjalistyczne Centrum Medyczne i wpisany na listę szpitali w kraju jako jednostka podległa Ministerstwu Zdrowia,
- Pierwszego stycznia 2006 r. szpital rozpoczął pełną działalność medyczną na wszystkich swoich oddziałach.
- 23 stycznia 2007 r. – działalność medyczną rozpoczął pododdział chemioterapii dziennej.
- 1 kwietnia 2007 r. - Szpitalny Oddział Ratunkowy rozpoczął działalność medyczną. SOR jest doskonale wyposażony i przygotowany do ratowania ludzkiego życia. Oddział zyskał pozytywną opinię Wojewódzkiego Konsultanta w dziedzinie ratownictwa medycznego.
- 1 kwietnia 2007 r. - na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 marca 2007 r. Specjalistyczne Centrum Medyczne w Polanicy-Zdroju zostało przekształcone w Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
Podkreślił, że nie został zaproszony na żadne posiedzenie Komisji Rady Powiatu Kłodzkiego właściwej ds. zdrowia, aby porozmawiać o wyborze jak najlepszego wariantu struktury ochrony zdrowia w Powiecie Kłodzkim. Dodał, że postanowiono z góry, że wszystkie szpitale należy łączyć, w tym SCM w Polanicy Zdroju. Nikt nie przedstawił wariantu, w którym SCM będzie funkcjonował oddzielnie. Każdy szpital publiczny finansowany jest przez NFZ - i tylko od kontraktu z Funduszem Zdrowia zależy, jakie usługi i za jaką kwotę będzie świadczył. Nie ma wątpliwości, że szpital w Polanicy Zdroju jest czymś szczególnym, że jest to wielki potentat, który ma rację bytu.
Zaznaczył, że SCM został uruchomiony z wieloma wadami prawnymi, z którymi boryka się do dziś. Jest to jednak placówka świetnie wyposażona, w której wykonuje się usługi wysokospecjalistyczne, nie wykonywane na terenie Kotliny Kłodzkiej. Placówka jest właścicielem ogromnego potencjału. Dzięki umiejętnościom lekarzy zatrudnionych w SCM reprezentuje bardzo wysoki poziom usług medycznych, posiada ogromną kubaturę nieruchomości, doskonałe warunki dla pacjentów, nowoczesne wyposażenie, posiada m.in. bank tkanek. Szpital jest zinformatyzowany.
Stwierdził, że tempo zmian jest tak szybkie, że szpital nie jest już liderem, choć nadal pozostaje w czołówce polskich szpitali. Dodał, że możemy wspólnie dalej rozbudowywać siłę, potęgę tego szpitala. Potrzebujemy jednak do tego środków unijnych, a żeby takie pozyskać musimy dalej świadczyć usługi o zasięgu ponadregionalnym. Szpital nie może być szpitalem powiatowym, bo tych środków nie dostaniemy. Stwierdził, że zagwarantowanie jak najwyższej jakości służby zdrowia może odbywać się tylko poprzez konkurencję. To jeden z mechanizmów rynkowych. Dlatego też teza postawiona w programie restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim” jest niewłaściwa i szkodliwa. Dodał, że można działać osobno i jednocześnie współpracować. Dodał, że oceniając zasoby, jakimi dysponujemy, trzeba funkcjonować osobno, a nie łączyć się. Podkreślił, że nie zinwentaryzowano zasobów, ani potrzeb. Stwierdził, że program restrukturyzacji nie jest materiałem kompleksowym, to dokument o niepełnych danych, niewłaściwy do tego, aby podejmować decyzję w sprawie struktury ochrony zdrowia w Powiecie Kłodzkim na kolejne lata, tym samym w sprawie bezpieczeństwa zdrowia i życia mieszkańców Powiatu Kłodzkiego.

Radny Ireneusz Hoffman:
1. Przede wszystkim chciałbym podziękować Panu Dyrektorowi  SCM w Polanicy Zdroju i Pani Dyrektor Wydziału Zdrowia Starostwa Powiatowego za obecność na naszej sesji. Wywiązana między Państwem polemika  i różnica zdań (dość emocjonalna) świadczy o tym, że sprawy służby zdrowia w naszym powiecie są bardzo ważne i nie do końca przemyślane.
2. Po zapoznaniu się z przedstawionym programem restrukturyzacji nasuwa się pytanie o strategię rozwoju służby zdrowia w Powicie Kłodzkim. Każdy podmiot gospodarczy powinien zmierzać do wypracowania nadwyżek przeznaczonych na rozwój, w stosunku do ZOZ-ów oczekuje się przynajmniej nie ponoszenia strat z uwagi na specyfikę i społeczną wagę tej działalności. W przeszłości Zakłady Opieki Zdrowotnej pozbyły się otwartej opieki zdrowotnej (prowadzenia przychodni) oddając tę działalność podmiotom prywatnym. A była to działalność bardziej rentowna – znacznie lepiej finansowana przez NFZ. W ramach Zakładów Opieki Zdrowotnej pozostało prowadzenie działalności mniej opłacalnej. Dzisiaj proponuje się wydzielenie pogotowia ze struktur ZOZ i tym samym po raz kolejny pozbawiamy ZOZ rentownego segmentu usług. Nie twierdzę, że jest całkowicie zła koncepcja, ale z finansowego punktu widzenia jest dla mnie niezrozumiała.
3. Jeżeli zatem po raz kolejny przekazujemy usługi medyczne podmiotom prywatnym należy zadać pytanie, jakie usługi chcemy rozwijać w Kotlinie Kłodzkiej w dłuższej perspektywie. Moim zdaniem usługi medyczne i paramedyczne (rehabilitacje) mogłyby się stać jedną z wiodących dziedzin gospodarczych w naszym regionie. Mamy ku temu sprzyjające warunki środowiskowe. A więc oprócz zaspokojenia potrzeb medycznych mieszkańców należałoby rozwijać lecznictwo uzdrowiskowe i tworzyć warunki do konkurowania o pacjentów z zewnątrz i poprawy koniunktury przy tej okazji wszelkich usług lokalnego biznesu. Jest pytanie, czy proponowane włączenie SCM do struktur Powiatowej Służby Zdrowia będzie sprzyjać rozwojowi usług specjalistycznych, czy je raczej ograniczy. Pan Dyrektor SCM przekonuje, że ograniczenie zakres usług specjalistycznych uniemożliwi pozyskiwanie środków z UE. Nam zależy przede wszystkim na rozwoju usług specjalistycznych, żeby nasi mieszkańcy nie musieli po takie badania jeździć do Wrocławia, jeżeli są warunki do wykonywania tych badań na miejscu.
4. W kwestii przeniesienia Domu Pomocy Społecznej do Dusznik Zdroju podjęliśmy uchwałę o darowiźnie działki pod budowę nowoczesnego ośrodka na terenie Szczytnej. Za działkę podkreślam nie chcemy pieniędzy. Jeżeli zdecydowalibyście się Państwo na taką inwestycję byłaby to znacząca inwestycja, którą mogliby się Państwo pochwalić.

Radny Leszek Gunia:
Dlaczego brak współpracy między SCM i Powiatową Służbą Zdrowia? Z tego co mówi Pan Dyrektor bardzo cenny sprzęt leży w piwnicy, a mógłby służyć innym szpitalom – nie można marnować pieniędzy podatników.

Radna Renata Idzik:
Jak widać z wystąpień zaproszonych gości oraz moich przedmówców, kolegów radnych, temat zmian w służbie zdrowia budzi wiele emocji. Chciałabym również krótko odnieść się so projektu uchwały przedstawionego nam do zaopiniowania przez p. dyrektor i zadać kilka konkretnych pytań:
1. Rada Miejska w Szczytnej podjęła uchwałę intencyjną o nieodpłatnym przekazaniu gruntów pod budowę DPS w Szczytnej. Do dnia dzisiejszego Powiat nie ustosunkował się się do jej treści. Uchwała ta została podjęta w jednym celu: aby zachować istniejący na naszym terenie Dom Pomocy Społecznej. Jest to niezwykle istotna zarówno dla pensjonariuszy, jak i dla osób tam pracujących. Dlatego dzisiaj nie możemy zgodzić się na zapisy zawarte w uchwale przedstawione przez Zarząd Powiatu, a dotyczące przeniesienia DPS do Dusznik Zdroju. Równałoby się to z utratą dla naszej miejscowości wielu miejsc pracy. Przypomnę, że przez decyzje Powiatu utraciliśmy już ZPO, czyli „Szpitalik”, a wraz z nim miejsca pracy. Jako gmina przejęliśmy doprowadzenia ZSP w Szczytnej, ponieważ m.in. groziłoby to utratą kolejnych miejsc pracy dla mieszkańców. Dzisiaj nie możemy zgodzić się na kolejne decyzje, które w konsekwencji doprowadzą do następnych zwolnień naszych mieszkańców.
2. Moim zdaniem, mimo przedstawionych wielu wariantów w omawianym dzisiaj projekcie uchwały Powiatu jest on niepełny. W każdym z wariantów  bowiem planuje się przejęcie do prowadzenia przez Powiat SCM w Polanicy Zdroju. Brakuje wariantu, w którym mówiłoby się o restrukturyzacji służby zdrowia już istniejących w zarządzaniu przez Powiat placówek, bez przejmowania SCM. Uważam, że SCM powinien pozostać w zarządzie Ministerstwa  gdyż tylko wówczas może świadczyć usługi wysokospecjalistyczne, a także są bardzo potrzebne mieszkańcom Powiatu Kłodzkiego.
3. Kiedy zostanie uruchomiona podstacja  Pogotowia Ratunkowego w Dusznikach Zdroju? Pytanie bardzo ważne dla mieszkańców naszej miejscowości.

Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz:
„Gmina Szczytna nie jest w stanie zaakceptować żadnego z wariantów restrukturyzacji służby zdrowia w Powiecie Kłodzkim uwzględniającego przeniesienie DPS w Szczytnej do Dusznik Zdroju. Przypominamy o tym, że Rada Miejska podjęła uchwałę gwarantującą powiatowi przekazanie niezbędnych gruntów pod budowę nowej siedziby dla DPS. Będziemy stać na stanowisku, że DPS powinien pozostać w Szczytnej, a tym samym powinny zostać zachowane miejsca pracy tam w dniu dzisiejszym istniejące. Jesteśmy zdania, że pieniądze włożone w remont starego obiektu w Dusznikach Zdroju nie zagwarantują powstania obiektu spełniającego wszystkie wymogi niezbędne do umiejscowienia w nim DPS. Jedynie nowy obiekt może zagwarantować godne warunki bytu dla pensjonariuszy tej placówki. Uważamy, że Powiat Kłodzki powinien uczynić wszystko, aby wygospodarować środki niezbędne na realizację tej inwestycji. Będziemy bronić także istniejących już miejsc pracy, ponieważ przy przeniesieniu tej placówki do Dusznik najprawdopodobniej nie wszyscy znajdą w niej zatrudnienie. Po przeniesieniu ZPO z obiektu w Szczytnej do budynku szpitala w Dusznikach Zdroju tak właśnie się stało. Mamy więc obawy, że sytuacja może się i tym razem powtórzyć.”

Przewodnicząca Rady zarządziła 20-minutową przerwę.

Stanowisko Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie wydania opinii projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie Programu restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim” przedstawiła Przewodnicząca Rady Renata Idzik:

1. “Rada uznaje za zasadne wydzielenie ze struktur SP ZOZ Kłodzkiego Pogotowia Ratunkowego.
2. Rada wnioskuje o uruchomienie Podstacji Pogotowia Ratunkowego w Dusznikach Zdroju oraz popiera pomysł utworzenia podobnej podstacji w Międzylesiu.
3. Forma prawna funkcjonowania ww. jednostki powinna zostać wybrana przez podmiot do tego wskazany, a więc Radę Powiatu Kłodzkiego.
4. Żaden z wariantów nie uwzględnia funkcjonowania SCM w Polanicy Zdroju poza strukturami powiatowej służby zdrowia, przez co zdaniem Rady opracowanie nie pokazuje wszystkich możliwych rozwiązań w tym zakresie.
5. Rada wyraża stanowisko, że SCM powinien pozostać jednostką samodzielną świadczącą specjalistyczne usługi medyczne.
6. Rada przypomina o swojej uchwale z dnia 8 grudnia 2006 r. Nr II/12/06  w sprawie wskazania lokalizacji pod ewentualną budowę obiektu z przeznaczeniem pod Dom Pomocy Społecznej ( w formie darowizny ) oraz o konsekwencjach wynikających z zapisów trójstronnego porozumienia wstępnego zawartego w dniu 7 listopada 2006 r. w sprawie użytkowania i sposobu wykorzystania nieruchomości  „Zamek” w Szczytnej, na mocy którego obecny DPS w Szczytnej powinien pozostać na jej terenie poprzez budowę nowego obiektu na gruntach zaoferowanych przez gminę.
7. Rada negatywnie opiniuje przeniesienie do Dusznik Zdroju z terenu Szczytnej Domu Pomocy Społecznej.  Rada nie nie wyraża zgody na likwidację kolejnych miejsc pracy na terenie gminy Szczytna.”

Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 13 radnych, w głosowaniu jawnym, 13 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie Programu restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim”.
Uchwała Nr XII/63/07 w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie Programu restrukturyzacji pn. “Planowane zmiany w strukturze ochrony zdrowia w powiecie kłodzkim” Rady Miejskiej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik nr 3

Ad.3

Przewodnicząca Rady poinformowała, że w dniu 10 października 2007 r. we wspólnym posiedzeniu Komisji Rady Miejskiej uczestniczył m.in. Pan  Michał Punda – Przewodniczący Zarządu Związku Celowego w Kłodzku, który przedstawił harmonogram realizacji ww. przedsięwzięcia, proponowany zespół odpowiedzialny za zarządzanie przedsięwzięciem, nakłady inwestycyjne projektu oraz finansowanie przedsięwzięcia.
Harmonogram realizacji ww. przedsięwzięcia, proponowany zespół odpowiedzialny za zarządzanie przedsięwzięciem, nakłady inwestycyjne projektu oraz finansowanie przedsięwzięcia w załączeniu.
Załącznik nr 4

Poinformowała, że w obradach dzisiejszej sesji, pomimo wystosowanego zaproszenia, nie bierze udziału żaden z przedstawicieli Związku. Przedstawiła stanowisko Rady Miejskiej w Szczytnej dotyczące realizacji przedsięwzięcia pn. „Wspólny system gospodarki odpadami dla Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą w Kłodzku” wypracowane podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej.

“Po przeanalizowaniu Studium Wykonalności przedsięwzięcia pn. „Wspólny system gospodarki odpadami dla Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą w Kłodzku” Rada Miejska w Szczytnej wyraża następujące stanowisko:
1. Rada domaga się jednoznacznego określenia planowanej lokalizacji stacji przeładunkowej, która będzie obsługiwała Gminę Szczytna.
2. Rada wnosi o zmianę sposobu wyliczenia wkładów poszczególnych gmin w realizację projektu, poprzez uwzględnienie ilości miejsc noclegowych dla turystów i zmniejszenie przelicznika dla terenów wiejskich.
3. Rada nie wyraża zgody na zaproponowaną wysokość składki członkowskiej w Miedzygminnym Związku Celowym w wysokości 0,50 zł za miesiąc od jednego mieszkańca gminy według stanu ilości osób zameldowanych na pobyt stały na dzień 31.12.2007r. Wyżej wymieniona składka nie powinna być wyższa niż 0,30 zł.
4. Rada oczekuje jednoznacznego określenia sposobu zabezpieczenia pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków z Funduszu Spójności.
5. Rada wnosi o rozważenie realizacji przedsięwzięcia w formie spółki, uwzględniającej interesy i odpowiedzialność gmin należących do związku.
6. Rada oczekuje na przedstawienie koncepcji realizacji przedsięwzięcia przez podmiot prywatny bez udziału gmin.”
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 13 radnych, w głosowaniu jawnym, 13 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie stanowiska Rady Miejskiej w Szczytnej dotyczącego realizacji przedsięwzięcia pn. „Wspólny system gospodarki odpadami dla Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą w Kłodzku”.
Uchwała Nr XII/64/07 w sprawie stanowiska Rady Miejskiej w Szczytnej dotyczącego realizacji przedsięwzięcia pn. „Wspólny system gospodarki odpadami dla Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą w Kłodzku” w załączeniu.
Załącznik nr 5

Ad.4
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad XII sesji Rady Miejskiej.

Na tym protokół zakończono.
Protokołowała A. Sitarz.

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 29 Stycznia 2008 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 431954