szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 4/2008 z posiedzenia Komisji Komisji Spraw Społecznych z dnia 31 marca 2008r.

Protokół Nr 4/2008
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych
z dnia 31 marca 2008r.

Godzina rozpoczęcia : 14.00
Godzina zakończenia: 18.45.

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 5 radnych.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych p. Wojciech Szlosberger. Przedstawił planowany porządek posiedzenia. Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz zaproponował wprowadzenie do porządku posiedzenia w pkt. 2 zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) zmiany budżetu gminy Szczytna na rok 2008,
b) zmiany uchwały nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007roku, Nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku i nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku,
c) powołania do pełnienia funkcji zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Szczytnej.
Komisja w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie przyjęła zgłoszony wniosek.
Wobec czego realizowano następujący porządek posiedzenia:

1.Sport i rekreacja na terenie miasta i gminy Szczytna.
2.Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) zmiany budżetu gminy Szczytna na rok 2008,
b) zmiany uchwały nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007 - 2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku i nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku,
c)powołania do pełnienia funkcji zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego wSzczytnej.
3. Sprawy różne.

Ad. 1.
Burmistrz p. Marek Szpanier zaprezentował obiekty sportowe, których właścicielem jest Gmina:
1) hala sportowa przy Gimnazjum,
2) boisko sportowe,
3) hala przy ul. Pocztowej,
4) boisko asfaltowe do piłki ręcznej przy ZSP,
5) mała sala gimnastyczna w budynku Szkoły Podstawowej w Chocieszowie + boisko przy szkole,
6) boisko w Wolanach – nieużytkowane, zniszczone,
7) małe boisko w Łężycach – nieużytkowane,
8) obiekt przy MOK + sala widowiskowo sportowa.
Następnie Burmistrz omówił plany budowy boiska wielofunkcyjnego oraz budowę kompleksu sportowego „Orlik 2012” z planowaną rezerwą na pływalnię.
Z-ca Burmistrza p. Wiesław Tracz uważa, iż w związku z reorganizacją oświaty, w celu sprawniejszego funkcjonowania obiektów sportowych konieczne będzie powołanie menadżera sporu – kierownika techniczno – organizacyjnego skupiającego zarządzanie tymi obiektami przez jedną osobę. Program „Orlik” zakłada powołanie trenera środowiskowego. Szczegóły nie są jednak jeszcze znane.
Przewodniczący p. Wojciech Szlosberger podziękował za wprowadzenie do tematu.
Poprosił dyrektorów szkół o przedstawienie informacji dotyczącej organizacji i funkcjonowania zarządzanych obiektów sportowych.
Jako pierwsza głos zabrała p. Anetta Kościuk Dyrektor Gimnazjum w Szczytnej. Przedstawiła zestawienie koszów funkcjonowania hali sportowej. Zestawienie w załączeniu.
Załącznik nr 2

Roczny koszt utrzymania hali wynosi 93 tys. zł. Z wpłat za wynajem hali w 2007r. uzyskano 45 tys. zł. Młodzież szkolna, kluby sportowe i mieszkańcy mogą korzystać nieodpłatnie z hali do godz. 16.00. W godz. 16.00 – 22.00 hala udostępniana jest za odpłatnością. Istnieje możliwość negocjowania ceny. Dużą popularnością cieszy się boisko. Na siłownię i fitnes stałych rezerwacji nie ma. W okresie zimowym obłożenie jest większe.
Pani Renata Idzik zapytała czy czas przeznaczony dla dzieci i młodzieży jest wystarczający.
Pani A. Kościuk – Nie! To konieczność powoduje, że młodzież korzysta przed godziną 16.00. Na pewno jest zapotrzebowanie na rozszerzenie tego czasu.
Pan W. Szlosberger – czy na hali prowadzone są zajęcia pozalekcyjne.
P. Alicja Panterałka nauczycielka w-f w Gimnazjum – zajęcia prowadzone są w formie SKS-ów, finansowane są w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Jest zapotrzebowanie na inny rodzaj zajęć np. koszykówkę. Dużym utrudnieniem jest to, że nauczyciele korzystający z sali muszą dostosować się do zaproponowanych godzin i kończą zajęcia do godz. 15.30.
P. Tomasz Bernat – jak wygląda nadzór techniczny nad sprzętem znajdującym się na hali, czy ktoś kontroluje jego stan i ewentualne ubytki.
P. Anetta Kościuk – w szkole zatrudniony jest portier, który jednocześnie pełni role konserwatora.
P. Tomasz Bernat – portier przebywając poza salą nie ma możliwości dopilnowania sprzętów sportowych, czy planuje się wykonanie monitoringu.
P. Anetta Kościuk – faktycznie brakuje osoby, która ponosi odpowiedzialność za sprzęt.
P. Wiesław Tracz - istnieje konieczność uruchomienia kamery, która będzie monitorowała siłownię.
Zajęcia odbywają się bez nadzoru. Grupy po zakończeniu zajęć powinny zdawać sprzęt, który był wykorzystywany. Sprzęt powinien spełniać normy bezpieczeństwa. Do napraw i konserwacji sprzętu niezbędne jest zatrudnienie fachowca, być może firmy do specjalistycznych napraw sprzętu.
Istotna w tym wypadku jest również wiedza Dyrektora na temat potrzeb remontowych samego obiektu i sprzętu.
P. Leszek Gunia – czy hala jest bezpieczna szczególnie w godzinach 16.00-22.00.
P. Anetta Kościuk – w ramach zajęć lekcyjnych za bezpieczeństwo odpowiada nauczyciel, po południu opiekun odpowiedzialny za grupę, żadne wypadki nie zostały odnotowane.
P. Marek Szpanier – życie pokazuje, że konieczne są:
reorganizacja,
zmiany kadrowe,
zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za nadzór – wydawanie i odbiór sprzętu,

P. Wojciech Szlosberger – jest to właśnie czas na wyciągnięcie wniosków, określenie jasnych zasad korzystania i funkcjonowania wszystkich obiektów sportowych, by po zreorganizowaniu oświaty spowodować sprawniejsze zarządzanie obiektami. W pierwszej kolejności należy zabezpieczyć w zakresie sportu potrzeby dzieci i młodzieży.
P. Urszula Doskocz – już obecnie jest problem z utrzymaniem hali po co więc budujemy boisko.
P. Wiesław Tracz – nie ma dochodowych obiektów sportowych w tak małych miejscowościach. Staramy się jedynie zmniejszać koszty utrzymania obiektów. Podejmując decyzje o budowie boiska nie zakładamy, że obiekt przyniesie dochód. Są to pieniądze przeznaczone na rozwój społeczeństwa i koszty te należy ponosić.
Następnie inne osoby obecne w czasie posiedzenia Komisji zabierały głos.
P. Mieczysław Wianecki - zajęcia prowadzi na hali sportowej przy Gimnazjum, na hali przy ul. Pocztowej a w cieplejsze dni na boisku, korzysta również ze stadionu, prowadzi zajęcia pozalekcyjne dla ok. 20 osób, jest to lekkoatletyka, brakuje jednak obiektów do trenowania. Nawiązując do odpowiedzialności za sprzęt na hali sportowej widzi konieczność przesunięcia zajęć o 15 min. - jest to czas na skontrolowanie używanego sprzętu.
P. Bartosz Roguz – prowadzi zajęcia przy ul. Pocztowej i na placu przy ul. Słonecznej, rzadko ze stadionu, oszczędzana jest płyta główna a opieka nad boiskiem jest nadgorliwa, oczekuje się wyników a jednocześnie nie stwarza się możliwości korzystania z lepszych obiektów.
P. Marek Szpanier – grup jest dużo, nadmierne wykorzystywanie stadionu zdewastuje płytę główną, stąd konieczność budowy dodatkowych boisk, które rozwiążą problem.
P. Jolanta Bernat – dostęp do stadionu jest faktycznie utrudniony, zarządca nie zezwala na korzystanie z boiska, współpraca z nim układa się źle.
P. Wiesław Tracz – Klub powinien wypracować zasady korzystania z boiska, ustalić należy ile przez ile godzin w tygodniu dopuszcza się możliwość korzystania z płyty głównej tak, by zajęcia odbywały się zgodnie z potrzebami dzieci i młodzieży jednak bez uszczerbku dla stadionu.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Szczytnej p. Renata Dudek – przysłuchuje się opiniom i wykorzysta wszystkie sugestie mające wpływ na sprawniejsze zarządzanie obiektami sportowymi.
Następnie p. Renata Dudek przedstawiła sprawozdanie – koszty utrzymania i zagospodarowanie sali gimnastycznej a także osiągnięcia sportowe. Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik Nr 3

Na sali prowadzone są stałe zajęcia lekcyjne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia w ramach SKS prowadzone przez p. M. Wianeckiego i zajęcia taneczne prowadzone w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przez p. Jolantę Bernat.
Sala wynajmowana jest sporadycznie,wpływy z tego tytułu nie są znaczące.
P. Robert Bernaś – inicjatywa budowy nowych obiektów sportowych prezentowana przez władze miasta jest ze wszech miar godna podziwu i pochwały, można rozważyć możliwość wykonania obok planowanych boisk boiska do tenisa ziemnego i boiska do piłki plażowej.
Dyrektor Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych p. Beata Śmietanka poinformowała, że baza sportowa pozostająca w zarządzie szkoły jest bardzo skromna, stąd też m. in. brak osiągnięć sportowych. W czasie lekcji w-f zorganizowane zostały zajęcia pierwszej pomocy medycznej. W ramach zajęć pozalekcyjnych prowadzony jest SKS, często grupa składa się z uczniów ZSP i Gimnazjum – nauczyciel prowadzący zatrudniony jest w obydwu szkołach. Nauczyciel również uważa, iż dostęp do hali sportowej jest zbyt ograniczony. Szkoła dysponuje boiskiem. Brak ogrodzenia wokół obiektu powoduje, że boisko w godzinach popołudniowych dewastowane jest przez okoliczną młodzież.

Przerwa

Po przerwie głos zabrał Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury p. Rafał Kryniecki. Przedstawił sprawozdanie z działalności w roku ubiegłym i plany na rok bieżący. Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 4

W MOK nie są prowadzone zajęcia typowo sportowe. Działa jedynie sekcja szachowa i grupa cheerleaderek. Organizacja imprez sportowych nie jest priorytetowym zadaniem Ośrodka.
MOK współpracuje ze szkołami, organizuje i wspomaga szereg imprez o charakterze sportowym- przygotowywane są dyplomy oraz nagrody dla uczestników.
P. Tomasz Bernat – działacze sportowi na terenie gminy odczuwają wsparcie MOK- u.
Następnie działalność Wiejskiego Klubu Sportowego „Zrzeszeni N – W - Ch” omówił jego Prezes p. Jarosław Puchalski. Klub działa w ramach wolontariatu. Zrzesza 25 ochotników od 16 roku życia w zwyż. Klub obecnie nie ma boiska sportowego, korzysta nieodpłatnie - w zamian za utrzymanie terenu, z boiska w Bierkowicach. W okresie zimowym członkowie Klubu korzystają z hali sportowej w Wojborzu z uwagi na mniejsze koszty wynajęcia. W bieżącym roku członkowie otrzymali stroje i piłki.
P. Marek Szpanier – budowa boiska w Niwie na pewno rozwiąże problem, część zajęć może się odbywać na sali przy ul. Pocztowej.
Prezes Terenowego Klubu Sportowego „Hutnik” p Robert Jasków zaprezentował działalność Klubu. Klub jest stowarzyszeniem pożytku publicznego i nie ma możliwości zarabiania pieniędzy,
utrzymuje się z dotacji gminy i sponsorów. Największe nakłady ponoszone są na utrzymanie boiska – koszenie, nawożenie, podlewanie. Obecny gospodarz jest dobry i warto by było go zatrzymać. Przy sprzyjających warunkach pogodowych jest możliwość korzystania z boiska. Jednak nadmierna eksploatacja płyty doprowadzi do jej zniszczenia. Prezes przy udziale dyrektorów szkół, nauczycieli, trenerów doprowadzi do kompromisu przy korzystaniu z płyty głównej boiska.
„Hutnik” zrzesza 100 osób. Są to grupy: do10 roku życia, trampkarze młodsi, trampkarze starsi, juniorzy i seniorzy. Wyniki są zadawalające, 5 najzdolniejszych piłkarzy odeszło do Dusznik do ligi okręgowej juniorów.
P.Renata Idzik – czy Hutnik chce rozszerzyć ofertę sportów poza piłkę nożną.
P. Robert Jasków – za innymi sekcjami idą dodatkowe pieniądze np. na ubezpieczenia czy transport. Do prowadzenia danej sekcji potrzebni są ludzie, którzy wezmą odpowiedzialność za grupę, a takich ludzi nie ma.

Przerwa

Po przerwie nastąpiło podsumowanie dyskusji
P. Stanisław Czarnik – już teraz widać, że dużą role w zarządzaniu obiektami sportowymi będzie miał zarządca z prawdziwego zdarzenia.
P. Wiesław Tracz – jedna sprawa to właściwy zarządca, który potrafi we właściwym stanie utrzymywać powierzone obiekty sportowe. Dyrektor szkoły w większym stopniu pełni rolę dydaktyczną, nie zawsze wie w jaki sposób rozwiązywać problemy techniczne związane z utrzymaniem obiektu. Kolejna sprawa to zatrudnienie kierownika organizacyjno-technicznego odpowiedzialnego za ustalenie harmonogramu zajęć, naprawę i konserwację sprzętu oraz ustalenie środków finansowych do tego niezbędnych oraz menadżera sportu – osobę pozostającą do dyspozycji grupy w godzinach popołudniowych.

Na tym dyskusję o sporcie i rekreacji na terenie miasta i gminy Szczytna zakończono.

Ad. 2
a) Burmistrz p. Marek Szpanier poinformował, że sesja nadzwyczajna została zwołana ze względu na konieczność przesunięcia środków finansowych w związku z przygotowywanym wystąpieniem Gminy o dofinansowanie inwestycji ze środków zewnętrznych. Znane są już terminy przyjmowania wniosków.
Burmistrz omówił projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Szczytna na 2008r. Projekt chwały w załączeniu. Załącznik Nr 5
Podstawowe założenia są takie, że nie zwiększamy deficytu, nie planujemy zaciągnięcia kredytów.
Zmiany w dochodach następują w wyniku zmniejszenia subwencji oświatowej i zwiększenia dochodów z tytułu przyznanego odszkodowania za szkody komunikacyjne.
Następują zmiany w następujących wydatkach:
- zwiększa się wydatki inwestycyjne na:
a)zakup mikrobusu,
b)wykonanie dokumentacji na budowę świetlicy w Łężycach,
c)budowa centrum edukacyjno-sportowego przy Gimnazjum,
d)budowa placów rekreacyjnych na wsiach Wolany i Niwa – zakup i montaż urządzeń placu zabaw dla dzieci.
- zmniejsza się wydatki na zadania inwestycyjne:
a)na adaptację budynków po byłych warsztatach szkolnych na mieszkania,
b)wypłatę odpraw emerytalnych i rentowych nauczycieli.
zwiększa się wydatki bieżące na:
a)utwardzenie drogi dojazdowej do Gimnazjum od strony ulicy Borowina,
b)przeprowadzenie szczepień ochronnych dla dziewcząt z gimnazjum.
Ostatni punkt wzbudził wiele kontrowersji wśród radnych. Ostateczna opinia Komisji jest taka, by szczepieniem ochronnym objąć wszystkie dziewczęta z danego rocznika bez względu na miejsce pobierania nauki.
Po wprowadzonej zmianie Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy w 2008r.

b) Wszystkie zmiany budżetu znajdują odzwierciedlenie w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym. Stad też konieczność zmiany uchwały w tej sprawie. W załączeniu projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w szczytnej z dnia 30 października 2007 roku i nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008r.
 Załącznik Nr 6.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

c) Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie powołania do pełnienia funkcji zastępcy kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Szczytnej.
Na zastępcę kierownika USC zaproponowana została p. Aneta Sitarz – Kierownik Referatu Organizacyjnego.
Nastąpiła dyskusja. Po dyskusji w obecności 5 członków Komisji Spraw Społecznych - 2 osoby głosowały za przyjęciem kandydatury, 2 przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu.

Ad. 3
Pracownik Urzędu p. Elżbieta Kędzior poinformowała o konieczności utworzenia dodatkowej listy osób oczekujących na zawarcie umowy najmu lokalu socjalnego – dla p. Doroty Maligrandy i dodatkowej listy zamian dla p. Krystyny Swałdek. Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała
propozycję.
P. Tomasz Bernat zgłosił propozycję rezygnacji radnych z dnia przyjęć interesantów. Wpisy w książce świadczą o tym, że dyżur radnego nie cieszy się dużą popularnością.
P. Renata Idzik przedstawiła sprawy:
wniosek Klubu Parlamentarnego PiS w sprawie wydania opinii dotyczącej pakietu reform służby zdrowia, wniosek wpłynął późno, zaopiniowanie w wymaganym terminie nie było możliwe,
sprawozdanie Komisariatu w Polanicy Zdroju wraz z informacją o stanie porządku publicznego i bezpieczeństwa powszechnego na terenie Szczytnej za 2007r. , zgodnie z planem pracy komisji temat dotyczy zarówno Komisji Spraw Społecznych i Komisji ds. Rozwoju Wsi,
pismo Zarządu Gospodarki Wodnej w sprawie zamierzonych działań w roku 2008 na terenie gminy Szczytna, zainteresowani radni mogą zapoznać się z treścią pisma w biurze rady,
 uchwały, które w całości lub części zostały uchylone przez nadzór prawny Urzędu Wojewódzkiego.

Innych uwag nie wniesiono.

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokołowała: Elżbieta Kędzior

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 20 Maja 2008 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432391