szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XX/2008 z dnia 21 sierpnia 2008r.

Protokół Nr XX/2008
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 21 sierpnia 2008 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 17.30

Miejsce obrad : sala posiedzeń UMiG

W sesji wzięło udział 14 radnych.

Lista obecności radnych i sołtysów w załączeniu.
Załącznik nr 1 (a-c)
Lista obecności zaproszonych gości w załączeniu.
Załącznik nr 2

Ad.1

Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Renata Idzik. Powitała radnych, zaproszonych gości, przybyłych mieszkańców. Stwierdziła, że w sesji uczestniczy 14 radnych, jest zatem quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał.


Ad.2

Przewodnicząca Rady wystąpiła z zapytaniem, czy do porządku obrad będą składane wnioski i zmiany. Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier zawnioskował o wykreślenie z porządku obrad w pkt 10 ppkt.) 3 - projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Szczytna,
Rada w obecności 14 radnych wniosek jednogłośnie przyjęła.
Przewodnicząca Rady zawnioskowała, aby temat „Możliwości rozwoju obszarów wiejskich w świetle dotacji unijnych w okresie programowania 2007-2013” przenieść z punktu 6 do punktu 3 obrad.
Rada w obecności 14 radnych wniosek jednogłośnie przyjęła.
Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad po zmianach:

1.Otwarcie sesji.
2.Porządek obrad.
3.Możliwości rozwoju obszarów wiejskich w świetle dotacji unijnych w okresie programowania 2007-2013.
4.Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
5.Wnioski i interpelacje radnych.
6.Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 29 maja 2008 r.
7.Analiza działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
8.Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej w zakresie realizacji wydatków za 2007 r.
9.Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli i oceny realizacji programu współpracy Gminy Szczytna z organizacjami pozarządowymi w 2007 r.
10.Podjęcie uchwał w sprawach:

1) zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008,
2) zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,
3) trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna,
4) zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, Nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku,
5) zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna,
6) wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej,
7) wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową,
8) wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju.

11.Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych.
12.Informacje Przewodniczącej Rady.
13.Zakończenie obrad.

Ad.3.

Przewodnicząca Rady Renata Idzik powitała Pana Stanisława Longawę - Wiceprzewodniczącego Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, Przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, Członka Komisji Budżetu i Finansów oraz Pana Pawła Czyszczonia – Dyrektora Wydziału Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Pan Stanisław Longawa poinformował, że lata 2007 - 2013 oznaczają nową skalę działań na płaszczyźnie finansowej w UE, gdzie wsparcie dla obszarów wiejskich przewidziane zostało w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Jako wynik utworzenia EFRROW, połączono w jeden wspólny program funkcjonujące do tej pory instrumenty finansowe dla rozwoju obszarów wiejskich, realizowane obecnie w postaci dwóch programów – Planie Rozwoju Obszarów Wiejskich i Sektorowym Programie Operacyjnym Rolnictwo SPO. W zakres działań programów rozwoju obszarów wiejskich, ujęta jednocześnie została dotychczasowa Inicjatywa Wspólnotowa Leader+, wymagająca odrębnych dokumentów programowych. W tym samym czasie oddzielono politykę rozwoju obszarów wiejskich od polityki spójności. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 jest kontynuacją działań przewidzianych do realizacji w ramach poprzedniego okresu budżetowego UE. Dokładne zasady wsparcia określono w Rozporządzeniu Rady (WE) 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny EFRROW, zgodnie z którym, każdy kraj członkowski zobowiązany był opracować m.in. Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. PROW 2007 - 2013 w Polsce stanowi największe źródło wsparcia dostosowań przetwórstwa i marketingu produktów rolnych, na które z budżetu unijnego przewidziano kwotę ok. 13 mld euro. Głównym celem Programu jest poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw rolnych. Przewidywany wzrost konkurencyjności sektora rolno - spożywczego będzie opierał się na mechanizmach umożliwiających dywersyfikację działalności gospodarczej w kierunku pozyskania i stworzenia alternatywnych źródeł dochodów mieszkańców wsi. Jego zasięg obejmuje teren całego kraju i uwzględnia indywidualne cechy regionów poprzez możliwość dywersyfikacji kryteriów dostępu. Ważną składową regionalizacji wdrażania działań PROW będzie także realizacja niektórych instrumentów przez jednostki samorządu terytorialnego (Urzędy Marszałkowskie) oraz realizowanie podejścia Leader poprzez lokalne grupy działania, w składzie których zasiądą również przedstawiciele regionów i społeczności lokalnych.
Pan Paweł Czyszczoń poinformował, że środki finansowe przewidziane w Programie dla kraju na działania wdrażane przez Urzędy Marszałkowskie to kwota rzędu 3,2 mld euro do wykorzystania w całym okresie programowania, z czego aż prawie 200 mln euro na Dolny Śląsk. Instrumenty PROW 2007 - 2013 podzielono na 4 osie priorytetowe, wśród których można wyszczególnić następujące działania wdrażane przez Urzędy Marszałkowskie: „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa” (Oś 1), „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” (OŚ 3), „Odnowa i rozwój wsi” (OŚ 3). Samorząd Województwa przyjmował będzie również wnioski o pomoc finansową w ramach działań osi 4 Leader: „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju”, „Wdrażanie projektów współpracy”, „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania”.
.:: Podstawowe usługi ::.
Działanie „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” ma na celu poprawę podstawowych usług na obszarach wiejskich, obejmujących elementy infrastruktury technicznej co w efekcie przyczyni się do poprawy jakości życia i prowadzenia działalności gospodarczej. Działanie ma zmniejszyć barierę rozwoju obszarów wiejskich, o której stanowi brak podstawowych elementów infrastruktury technicznej, co jest szczególnym utrudnieniem występującym w najmniejszych miejscowościach.
Pomocy udziela się na realizacje projektów w zakresie
1. gospodarki wodno - ściekowej w szczególności zaopatrzenia w wodę, odprowadzania
i oczyszczania ścieków, w tym systemów kanalizacji sieciowej lub kanalizacji zagrodowej
2. tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych
3. wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, w szczególności wiatru, wody, energii geotermalnej, słońca, biogazu albo biomasy.
Zakres pomocy obejmuje koszty inwestycje, w szczególności: zakup materiałów i wykonanie prac budowlano - montażowych, zakup niezbędnego wyposażenia. Odbiorcą pomocy w tym działaniu jest gmina lub jednostka organizacyjna, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego. Pomoc może być przyznana na projekty realizowane w miejscowościach gmin: wiejskich, wiejsko - miejskich oraz miejskich. Inwestycje nie mogą być realizowane w miastach powyżej 5 tys. mieszkańców.
Pomoc przyznawana jest w formie zwrotu części kosztów kwalifikowalnych projektu. Maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej gminie, w okresie realizacji Programu, nie może przekroczyć:
- 4 mln zł na projekty w zakresie gospodarki wodno - ściekowej,
- 200 tys. zł na projekty w zakresie tworzenia systemu zbioru, segregacji, wywozu odpadów komunalnych,
- 3 mln zł na projekty w zakresie wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych.
Poziom pomocy z funduszu EFRROW wynosi 75% kosztów inwestycji wyszczególnionych na liście kosztów podlegających zwrotowi, tzw. kwalifikowalnych. Wymagany wkład krajowych środków publicznych, w pozostałej części 25% kosztów kwalifikowalnych projektu pochodzi ze środków własnych.
.:: Scalanie i melioracja ::.
Urzędy Marszałkowskie pełnią również rolę Instytucji Wdrażających dla działania w ramach osi 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego pn. „Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowanie rolnictwa i leśnictwa ”, które wdrażane będzie w dwóch schematach: Schemat I: Scalanie gruntów, Schemat II: Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi.
Celem działania w Schemacie I jest: poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych poprzez wykonanie prac scaleniowych, wytyczenie i urządzenie funkcjonalnej sieci dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych oraz dojazdów do zabudowań gospodarczych, wydzielenie bez procedury wywłaszczeniowej niezbędnych gruntów na cele infrastruktury technicznej i społecznej w ramach postępowania scaleniowego. Celem działania schematu drugiego jest: poprawa jakości gleb poprzez regulację stosunków wodnych, zwiększenie retencji wodnej, poprawa ochrony użytków rolnych przed powodziami.
W ramach Schematu I beneficjent są starostowie powiatów. Pomoc udzielana w ramach schematu służy poprawie struktury obszarowej poszczególnych gospodarstw rolnych oraz gruntów leśnych. W wyniku zmniejszania liczby działek ewidencyjnych uzyskuje się poprawę efektywności gospodarowania poprzez zmniejszenie kosztów transportu oraz ułatwienie mechanizacji upraw polowych, jednocześnie zapewniając każdej z poscaleniowych działek ewidencyjnych dostęp do urządzeń infrastruktury technicznej. W ramach projektu scalenia przeprowadza się prace w zakresie zagospodarowania poscaleniowego terenu, uwzględniające wymogi środowiska naturalnego. Prace te obejmują w szczególności zapewnienie niezbędnych dróg dojazdowych do gruntów rolnych i leśnych stanowiących własność gmin.
W ramach Schematu II Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi, pomoc udzielana w ramach schematu dotyczy realizacji projektów z zakresu melioracji wodnych, a także projektów związanych z kształtowaniem przekroju podłużnego i poprzecznego oraz układu poziomego koryta cieku naturalnego, pod warunkiem, że służą one regulacji stosunków wodnych w glebie, ułatwieniu jej uprawy oraz ochronie przeciwpowodziowej użytków rolnych, w tym w szczególności:
- budowa lub remont urządzeń melioracji wodnych służących do retencjonowania i regulacji poziomu wód, np. jazów, zastawek, zbiorników wodnych, stopni wodnych itp.,
- budowa lub remont systemów nawodnień grawitacyjnych,
- remont istniejących urządzeń melioracji wodnych w celu dostosowania ich do nawodnień grawitacyjnych,
- budowa lub remont urządzeń doprowadzających i odprowadzających wodę w ramach systemów urządzeń melioracji wodnych,
- projekty służące poprawie warunków korzystania z wód dla potrzeb rolnictwa,
- projekty z zakresu poprawy ochrony przeciwpowodziowej użytków rolnych.

.:: Odnowa i rozwój wsi ::.
Największym zainteresowaniem spośród działań realizowanych przez Samorządy Województw w ubiegłych latach a kontynuowanych obecnie, było działanie „Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego”, obecne pod nazwą „Odnowa i rozwój wsi” . Celem działania jest zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Odbiorcą pomocy są aż cztery kategorie beneficjentów: osoba prawna - gmina, instytucja kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, kościół lub inny związek wyznaniowy, organizacja pozarządowa mająca status organizacji pożytku publicznego (w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie).
W zakresie działania znalazły się inwestycje w zakresie:
1)budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia obiektów pełniących funkcje publiczne, społeczno - kulturalne, rekreacyjne i sportowe, służących promocji obszarów wiejskich, w tym propagowaniu i zachowaniu dziedzictwa historycznego, tradycji, sztuki oraz kultury,
2)kształtowania obszaru przestrzeni publicznej;
3)budowy remontu lub przebudowy infrastruktury związanej z rozwojem funkcji
turystycznych, sportowych lub społeczno - kulturalnych;
4)zakupu obiektów charakterystycznych dla tradycji budownictwa w danym regionie, w tym budynków będących zabytkami, z przeznaczeniem na cele publiczne;
5)odnawiania, eksponowania lub konserwacji lokalnych pomników historycznych, budynków będących zabytkami lub miejsc pamięci;
6)kultywowania tradycji społeczności lokalnej oraz tradycyjnych zawodów.
Pomoc finansowa ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych projektu, wysokość maksymalna wysokość pomocy na realizację projektów w jednej miejscowości wynosi 500 000 zł w okresie realizacji Programu. Wielkość pomocy przyznanej na realizację jednego projektu nie może być niższa niż 25 000 zł. Poziom pomocy finansowej z EFRROW wynosi również maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych projektu.
W kryteriach dostępu działania zapisano warunek, iż projekt musi być realizowany
w miejscowości należącej do każdego rodzaju gmin z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców. Projekt musi wpisywać się w zakres Planu Odnowy Miejscowości i nie może posiadać charakteru komercyjnego. W przypadku, gdy projekt realizowany będzie na nieruchomości nie należącej do beneficjenta, beneficjent musi posiadać prawo do dysponowania tą nieruchomością na cele określone w projekcie przez okres 7 lat po realizacji projektu. Organizacja pozarządowa musi działać w obszarze zbieżnym z celami działania „Odnowa i rozwój wsi" w szczególności na rzecz aktywizacji ludności, rozwoju oraz zachowania dziedzictwa kulturowego lub przyrodniczego. Projekt składany przez instytucję kultury, dla której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego został zaakceptowany przez tę jednostkę.
 Ostatnim z działań realizowanych przez Samorządy Województw jest Leader . Od roku 1991 kiedy pierwszy raz zastosowano podejście Leader, stało się ono sprawdzoną i znaną metodą pobudzania aktywności lokalnych społeczności oraz ich zaangażowanie w poszukiwanie i wykorzystanie drzemiącego w obszarach wiejskich potencjału. Inicjatywa Leader ewoluowała i była doskonalona, przez co docierała do coraz szerszego grona społeczności mieszkańców wsi, dzięki czemu mogła spełniać coraz więcej potrzeb i oczekiwań.
W swoich niezmiennych założeniach Leader zbudowany jest na oddolnej inicjatywie partnerskiej oraz innowacyjnym podejściu do rozwoju obszarów wiejskich, gdzie obecne duże nadzieje położone są w zachęcaniu do współpracy sektora prywatnego i publicznego.
Celem osi czwartej Leader jest przede wszystkim budowa kapitału społecznego poprzez aktywizację mieszkańców oraz stymulowanie powstawania nowych miejsc pracy. Zamierzenia te realizowane są przez tzw. lokalne grupy działania (LGD), czyli podmioty (stowarzyszenia) w skład których wchodzą przedstawiciele władz lokalnych, organizacji pozarządowych i przedsiębiorców, które wprowadzającymi w życie projekty korzystne z punktu widzenia rozwoju obszarów wiejskich, najczęściej na obszarze kilku gmin.
Najważniejszym zadaniem LGD inicjującym zawiązanie grupy, jest opracowanie lokalnej strategii rozwoju (LSR), na podstawie której wdrażane będą projekty łączące zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe, historyczne, itp., wiedzę i umiejętności przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego. LGD wybiera projekty, które przyczynią się do realizacji wspólnie opracowanej strategii rozwoju. W ramach podejścia Leader możliwe będzie również finansowanie działalności lokalnej grupy, w tym realizowane przez nią projekty współpracy. Program Leader ma również na celu w dłuższej perspektywie przyczynić się do osiągnięcia założeń osi trzeciej PROW.

Burmistrz Marek Szpanier zwrócił uwagę, że pomoc finansowa w ramach działania “Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dotyczy m.in. miejscowości znajdujących się w granicach administracyjnych gmin miejsko-wiejskich, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców. Rada Miejska w Szczytnej na sesji w dniu 29 maja 2008 r. podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Złotno, Dolina, Łężyce, Słoszów, Niwa, Wolany, Chocieszów i Studzienno. Miejscowości te liczą mniej niż 5 tys. Mieszkańców. Będą mogły przystąpić do programu. Miasto Szczytna, niestety, jest miejscowością liczącą powyżej 5 tys. mieszkańców. Wg stanu w zbiorze ewidencji ludności na dzień 31 grudnia 2007r., liczy 5372 mieszkańców.

Po dyskusji Przewodnicząca Rady Renata Idzik podziękowała gościom za udział w obradach i ogłosiła przerwę.

Ad.4.

Informację o działaniach podjętych w okresie między sesjami przedstawił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier.
Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami w załączeniu.
Załącznik nr 2

Ad.5.

Radna Urszula Doskocz:
Skrzyżowanie drogi krajowej z drogą dojazdową prowadzące do ogródków działkowych jest bardzo niebezpieczne, brakuje przejścia dla pieszych, czy można takie przejście wykonać?

Radny Tomasz Bernat:
1. Dziękuję w imieniu mieszkańców ul. Bobrownickiej za postawienie pojemników do segregacji odpadów oraz za utrzymanie poboczy w należytym stanie.
2. Wnioskuję o oczyszczenie rowów i wykonanie na ul. Łąkowej oświetlenia ulicznego.

Radny Józef Gunia:
1. Przystanek dla uczniów dowożonych autobusem gminnym z ul. Robotniczej ma się znajdować przy stacji paliw, czy nie lepiej byłoby pod sklepem meblowym ustalić przystanek?
2. Co będzie w budynku po byłej szkole podstawowej przy ul. Wolności 5?

Radny Ireneusz Hoffman:
1. Czy istnieje możliwość przestawienia fotoradaru przed skrzyżowanie łączące drogę krajową z ul. Dojazdową?
2. Proponuję, aby ul. Kościelną na odcinku za cmentarzem do skrzyżowania z drogą krajową wyłączyć z ruchu drogowego, często spacerują tam rodziny z dziećmi, może ograniczyć ruch pojazdami samochodowymi tylko do mieszkańców osiedla.

Radny Stanisław Czarnik:
1. Co dalej się będzie działo z budynkiem po byłym Zakładzie Pielęgnacyjno-Opiekuńczym w Szczytnej?
2. Czy są kolejne informacje w sprawie przenosin Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej?

Radna Renata Idzik:
1. Na jakim etapie jest przeprowadzka szkół po reorganizacji?
2. Jak będą się odbywały zajęcia wychowania fizycznego, zwłaszcza w zakresie dowozu?
3. Kończą się inwestycje: przebudowa ul. Wolności w Szczytnej, budowa deptaka; były wcześniej prowadzone rozmowy w sprawie nowego oznakowania przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na drodze krajowej, czy już możemy się o to upominać?
4. Zmienia się oblicze naszego miasta. Niedługo zostanie ukończona inwestycja: Budowa deptaka. Dlatego mam pytanie, czy były prowadzone rozmowy z właścicielem budynku po byłym PPH odnośnie jego dalszych zamierzeń ? Jeśli tak, to co ustalono?
5. Co dalej z DPS-em w Szczytnej?
6. Źródełko na Starych Bobrownikach należy uporządkować, w szczególności zakryć je, aby nie było możliwości zanieczyszczania go.
7. Czy zostaną zwiększone etaty w Rewirze Dzielnicowych w Szczytnej?

Głos zabrał Komendant Komisariatu Policji w Polanicy Zdroju Pan Tomasz Gawlikowski. Podziękował za zaproszenie na sesję. Dodał, że obszar powiatu oraz liczebność rewirów i posterunków powoduje, że nie są one w stanie zapewnić służby całodobowo. Ilość policjantów, którą jest się w stanie faktycznie skierować do służby nie daje możliwości wystawienia takiej ilości patroli w systemie całodobowym, by zapewniało to niezwłoczną obsługę interwencji. Zapewnił, że każda z gmin będzie traktowana na takich samych zasadach, bez względu, czy jest to gmina o charakterze uzdrowiskowym, czy też nie. Dodał, że uważa, że należałoby zwiększyć stan etatowy tutejszego rewiru tak, by w perspektywie zapewnić stan bezpieczeństwa i porządku publicznego na dotychczasowym poziomie, nie mówiąc o tym, że chciałby, aby w przyszłości: następowała dalsza poprawa wizerunku policji oraz podniesienie skuteczności policji w rozpoznawaniu, ujawnianiu i ściganiu sprawców przestępstw i wykroczeń szczególnie dokuczliwych społecznie.

Ad.6.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół z ostatniej sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 29 maja 2008 r. pozostawał do wglądu w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej (pok. nr 17). W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do treści protokołu, Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, jednogłośnie przyjęła.

Ad.7.

Sprawozdanie z działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej przedstawił Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Pan Ryszard Drozd.
Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik nr 3

Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Ireneusz Hoffman przedstawił następującą analizę działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej za I półrocze 2008 roku przyjętą przez Komisję na posiedzeniu w dniu 19 września 2008r.

“Forma prawna – zakład budżetowy,
Zakres działalności:
oczyszczanie miasta: sprzątanie ulic,
wywóz nieczystości (st.i pł.),
zieleń miejska,
nadzór nad zatrudnieniem w ramach robót publicznych,
gospodarka mieszkaniowa (administracja, remonty konserwacje, CO, usługi)
zakład wodociągów (administracja i utrzymanie sieci wodociągowej),
Usługi i remonty odpłatne.
Zmiany w strukturze zatrudnienie: powołanie Dyrektora (p. Ryszard Drozd)
Główni odbiorcy: gmina, mieszkańcy i inni zleceniodawcy,
Zmiany w zakresie świadczonych usług:
wzrost usług odpłatnych,
wzrost sprzedaż usług w zakresie robót remontowo-budowlanych,
powołanie brygady infrastruktury drogowej
remonty mostów i infrastruktury gminnej,
skuteczne angażowanie pracowników do oczyszczania miasta,
wzrost aktywności w zakresie egzekwowania należności z tytułu czynszów i innych zobowiązań mieszkańców ma odzwierciedlenie w wynikach finansowych zakładu,
wzrost ilości umów na odprowadzanie nieczystości stałych (1 450 umów),
Zmiany w aktywach Zakładu:
zakupy rzeczowych środków trwałych: wzrost ilości sprzętu dzięki zakupom inwestycyjnym oraz leasingom,
nadal występuje zapotrzebowanie na środki trwałe (koparko-ładowarka, oraz wyeksploatowana śmieciarka)
Źródła finansowania majątku: kapitały własne, zobowiązania oraz umowy leasingowe,
Przedsiębiorstwo odnotowuje spadek wpływów z czynszów z powodu wykupu mieszkań,
Sytuacja ekonomiczna:
za 6 miesięcy roku 2008 nastąpił wzrost sprzedaży we wszystkich obszarach działalności zakładu w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego za wyjątkiem Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej (z powodu sprzedaży mieszkań i spadku wpływów z tytułu czynszów)
dynamika przedstawia się następująco:
zakład oczyszczania miasta 145%
zakład gosp. Mieszkaniowej 96%
zakład wodociągów 101%
remont odpłatny 06/2007 – 21.497 zł. 06/2008 – 160.664 zł. 746%
znaczący wzrost remontów odpłatnych w strukturze sprzedaży
Płynność przedsiębiorstwa:
spadek należności z 407.426 zł. do kwoty 399.262 zł.
spadek zobowiązań zakładu z 353.528 zł. do 317.579 zł. “

Ad.8.
Informację Komisji Rewizyjnej z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej z kontroli Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej w zakresie realizacji wydatków za 2007 przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata Rydz. Protokół w załączeniu.
Załącznik nr 4

Do protokołu uwag nie wniesiono.
W związku z tym, że w treści protokołu nie zawarto wniosków pokontrolnych nie odbyło się głosowanie w sprawie ich przyjęcia lub odrzucenia.

Ad.9.

Informację Komisji Rewizyjnej z kontroli i oceny realizacji programu współpracy Gminy Szczytna z organizacjami pozarządowymi w 2007 r. przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata Rydz. Protokół w załączeniu.
 Załącznik nr 5
Do protokołu uwag nie wniesiono.
W związku z tym, że w treści protokołu nie zawarto wniosków pokontrolnych nie odbyło się głosowanie w sprawie ich przyjęcia lub odrzucenia.

Ad.10

1) Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008 przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz.
Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008.
Uchwała Nr XX/124/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008 w załączeniu.
Załącznik nr 7

2) Projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej przedstawił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier.
Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
Uchwała Nr XX/125/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej w załączeniu.
Załącznik nr 8

3) Projekt uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna .
Uchwała Nr XX/126/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna w załączeniu.
Załącznik nr 9


4) Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, Nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku przedstawił Burmistrza Szczytnej Marek Szpanier Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, Nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku.
Uchwała Nr XX/127/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, Nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku w załączeniu.
Załącznik nr 10

5) Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna.
Uchwała Nr XX/128/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003 r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna załączeniu.
Załącznik nr 11

6) Projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej przedstawiła Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik. Poinformowała, że w dniu 23 maja 2008r. w formie pisemnej zrzekł się mandatu radnego miasta i gminy Szczytna Waldemar Górecki z przyczyn osobistych. Dodała, że zgodnie z obowiązującymi przepisami wygaśnięcie mandatu radnego w takim przypadku stwierdza rada w drodze uchwały, najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu. Wojewoda zarządza wybory uzupełniające, które przeprowadza się w ciągu 3 miesięcy od daty stwierdzenia przez radę wygaśnięcia mandatu.
Do projektu innych uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, podjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej.
Uchwała Nr XX/129/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik nr 12

7) Projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 13 radnych, w głosowaniu jawnym, 13 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym podjęła uchwałę w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową.
Uchwała Nr XX/130/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową w załączeniu.
Załącznik nr 13

8) Projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Do projektu uwag nie wniesiono. Przewodnicząca Rady odczytała projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 13 radnych, w głosowaniu jawnym, 13 głosami za, przy 1 głosie wstrzymującym podjęła uchwałę w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju.
Uchwała Nr XX/131/08 Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju w załączeniu.
Załącznik nr 14

Ad.9

Odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych udzielił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier:

Na interpelację radnej Urszuli Doskocz:
Gmina zobowiązała się do modernizacji tego skrzyżowania, do dnia dzisiejszego nic nie zrobiła w tym kierunku. W związku ze zmianą organizacji ruchu na ul. Wolności wystąpimy o przesunięcie fotoradaru ustawionego obecnie przy drodze krajowej nr 8 obok parkingu miejskiego w Szczytnej przed skrzyżowanie z ul. Dojazdową w Szczytnej. Skrzyżowanie jest miejscem szczególnie niebezpiecznym. Ruch na drodze krajowej jest znaczny, a jadący pojazdami nie zawsze przestrzegają przepisów ruchu drogowego. W tej sytuacji dochodzi do kolizji i wypadków. Rozwiązanie to zwiększy jednocześnie bezpieczeństwo osób przechodzących przez drogę krajową z osiedla Słoneczne do ogrodów działkowych „Podzamcze”. Obecnie brak wyznaczonego przejścia na skrzyżowaniu stwarza realne zagrożenia dla życia i zdrowia przechodniów. Oddziaływanie fotoradaru, czy też nawet samej jego atrapy, odniesie się nie tylko do punktu jego ustawienia, gdyż już nawet kilkadziesiąt metrów przed fotoradarem kierowcy ograniczą prędkość do obowiązującej.

Na interpelację radnego Tomasza Bernata:
Nie udało się wszystkiego zrealizować – były rozpoczęte roboty publiczne, pracownicy wykonywali inne ważne zadania: remonty mieszkań, prace związane z układaniem kostek, trzy tygodnie przewozili meble między szkołami./ Na pewno w przyszłym roku będzie łatwiej, mamy zakupiony nowy sprzęt . Czyszczenie rowów jest problemem na wszystkich ulicach.
W takcie wykonywania modernizacji oświetlenia w kolejnych latach planowane jest wykonanie oświetlenia ulicznego także na ul. Łąkowej.

Na interpelację radnego Józefa Guni:
1. Przystanek dla uczniów dowożonych autobusem gminnym z ul. Robotniczej nie może być usytuowany przy sklepie meblowym Jest to miejsce, w którym utrudniony jest wyjazd autobusu gminnego, dodatkowo położone jest na łuku drogi krajowej, o ograniczonej widoczności.
2. Planujemy na kolejnej sesji Rady Miejskiej przystąpić do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Szczytna. Zmiany dotyczyć będą także obszaru, na którym posadowiony jest budynek po byłej szkole podstawowej przy ul. Wolności 5.

Na interpelację radnego Ireneusza Hoffmana:
Rozważymy, czy zmiana organizacji ruchu byłaby możliwa.

Na interpelację radnego Stanisława Czarnika:
1. Właściciel ma obowiązek rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie określonym w akcie notarialnym.
2. Na ostatniej sesji Rady Powiatu Kłodzkiego Rada podjęła uchwałę, w której zobowiązała Zarząd do rozpoczęcia rozmów z właścicielem zamku o przedłużenie możliwości korzystania przez kolejne 3 lata oraz do prowadzenia rozmów w sprawie lokalizacji DPS- na terenie gminy Szczytna lub do zaproponowania misjonarzom obiektu zamiennego w Nowej Rudzie.

Na interpelację radnej Renaty Idzik:
1. Przeprowadzka zaczęła się trzy tygodnie temu, przebiega zgodnie z założeniami. Rozpoczęcie roku szkolnego nastąpi w dniu 1 września 2008r. W starym budynku Gimnazjum kończy się remont.
Zajęcia wychowania fizycznego: przez 3 dni halę użytkuje Szkoła Podstawowa w Szczytnej a 2 dni Gimnazjum. Sala przy ul. Pocztowej użytkowana będzie głównie przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych – zostają tam 3 oddziały. Gimnazjum także może z tego obiektu korzystać. Szczegóły zostaną omówione na spotkaniu z Dyrektorami w dniu 27 sierpnia 2008r.
2. Przejście z sygnalizacją: niezależnie od naszych decyzji Dyr. DKiA rozpoczyna prace projektowe i zobow. Się do rozpoczęcia inwestycji w przyszłym roku
3. Budynek po byłym PPH: wstrzymaliśmy prace remontowe, zobowiązaliśmy właściciela do przedstawienia architektury tego obiektu, wstępna koncepcja została już przygotowana, kolejnym etapem będzie uzyskanie zgody konserwatora zabytków.
4. Źródełko na Starych Bobrownikach: wszystko co zostało wykonane zostało zdewastowane, nie jest to nadzorowane. Nie ma dojścia przez grunty gminne, tylko prywatne.

Ad.10

Informacje Przewodniczącej Rady:
 przypominam, że dyżury radnych odbywają się zgodnie z przyjętym harmonogramem,
 kolejna sesja Rady Miejskiej odbędzie się w miesiącu wrześniu 2008r., a jej głównym tematem będzie sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2008r.

Ad.11

W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad XX sesji Rady Miejskiej.

Na tym protokół zakończono.
Protokołowała A. Sitarz.

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 28 Października 2008 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432029