szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 6/2008 z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego z dnia 19 sierpnia 2008r.

Protokół Nr 6/2008
z posiedzenia Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
z dnia 19 sierpnia 2008r.

Godzina rozpoczęcia : 14.00
Godzina zakończenia: 17.00

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 5 radnych.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego p. Ireneusz Hoffman. Przedstawił planowany porządek posiedzenia i wystąpił do członków Komisji o zgłoszenie propozycji i uwag. Ponieważ uwag nie wniesiono realizowano następujący porządek posiedzenia:

1.Analiza działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej.
2.Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a)zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008,
b)zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,
c)przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Szczytna,
d)trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna,
e)zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr

X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku

i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku,
f)zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna,
g)wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej,
h)wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację

Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki

obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową,
i)wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację

poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju.
3. Sprawy różne.

Ad 1

Przewodniczący Komisji p. Ireneusz Hoffman poprosił Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej p. Ryszarda Drozda o przedstawienie analizy działalności a także planowanych działań

Zakładu.
Dyrektor omówił obecną sytuacje finansową oraz scharakteryzował poszczególne działy:
1)gospodarka wodna – zwiększają się straty spowodowane dużą awaryjnością sieci, kosztami wymiany pompy głębinowej, wyrostem zużycia energii elektrycznej, zaleceniami SANEPIDU (które nie mają odzwierciedlenia
w cenie wody – zakup podchlorynu ok. 15 tys zł); kolejne zalecenia SANEPIDU – odpłatne badania wody oraz zainstalowanie dodatkowych studzienek wody spowoduje wzrost strat; zmniejszono straty na Wolanach,
2)gospodarka mieszkaniowa – zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi: prowadzenie zebrań wspólnot mieszkaniowych z przygotowaniem dokumentów niezbędnych do rejestracji w urzędach: skarbowym i statystycznym;
podejmowanie uchwał w sprawie remontów, przygotowywanie dokumentów przy przekazywaniu właścicielom budynków w zarząd; prowadzenie ewidencji i administrowanie lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, ściąganie należności czynszowych, za wodę i ścieki oraz nieczystości stałe, rozkładanie na raty zaległości, wypowiadanie umów najmu, zawieranie umów na dzierżawę ogródków przydomowych,
3)prace wykonane przez remontowo-usługową - remont 3 mostów gminnych, remont kapitalny 4 mieszkań, wykonanie 21 straganów ekspozycyjnych, budowa nowego komina i remont i uszczelnianie innych, budowa trzonów
kuchennych, remonty dachów na budynkach komunalnych, remizie strażackiej i magazynach zakładowych, powołano brygadę infrastruktury drogowej, zakupiono samochód dostawczy; problem są duże braki w sprzęcie i narzędziach, słabe oprogramowanie magazynowe, braki kadrowe,
4)gospodarko komunalno-transportowa – nieczystości stałe: zawieranie umów na odbiór nieczystości głównie z terenów wiejskich, zakup pojemników do segregacji odpadów plastik-szkło oraz koszy ulicznych,
przeprowadzenie akcji wywozy gabarytów, zawarcie umowy o oczyszczanie ulic z ZDP i GDDKiA, duża awaryjność śmieciarki - sugerowany jest zakup nowej bądź wprowadzenie na teren gminy firmy specjalistycznej; nieczystości płynne - zinwentaryzowano możliwość podłączenia się do kanalizacji miejskiej, nie zakończono inwentaryzacji szamb, nie zakupiono beczki asenizacyjnej – należy rozważyć możliwość zakupu samochodu asenizacyjnego, który dodatkowo może służyć do usuwania awarii kanalizacyjnych; zieleń – wykonano dodatkowych 60 kwietników wiszących, zakupiono kosiarkę bijakową, brakuję większej ilości klombów, kwietników i krzewów ozdobnych; zima – przejęto nadzór, kontrolę i odśnieżanie w gminie, zakupiono ciągnik ZETOR, wielofunkcyjny pług odśnieżający i rozrzutnik, brakuje wiaty na sól i piasek, brakuje koparko-ładowarki do załadunku piasku, szlaki i grysu – zakup koparko-ładowarki rozwiązałby również problem usuwania awarii w wodociągach, dałby możliwość wykonywania usług, nie dokończono Planu Zimowego Utrzymania Dróg.
Następnie Dyrektor poinformował, iż przygotowano nowy Regulamin Organizacyjny i Regulamin Pracy, zmodyfikowano Regulamin Wynagrodzeń i uregulowano sprawy kadrowe – efekty są już widoczne, jest lepszy
przepływ informacji. Wprowadzono Instrukcję Ewidencji i Kontroli Druków Ścisłego zarachowania.
Radny p. Ireneusz Hoffman zauważył, iż istotne jest, by każdy pracownik czuł odpowiedzialność za wykonywana pracę. Już teraz widoczne jest, że nastąpiła zmiana w postawie kierownictwa – Zakład c h c e

wykonywać prace. P. I. Hoffman zapytał Dyrektora czy zasadne jest przekształcenie Zakładu w spółkę i kiedy Zakład może zostać do tego przygotowany.
Dyrektor zaproponował, by rok 2009 przeznaczyć jeszcze na rozwój Zakładu, a utworzenie spółki zaplanować na rok 2010. Podkreślił, że istotna będzie specjalizacja Zakładu – trudno funkcjonować dobrze w każdej
dziedzinie.
Burmistrz poinformował, iż rozważana była możliwość utworzenia spółki z wspólnie z ościennymi gminami. Sąsiednie gminy nie wykazały jednak zainteresowania.
Zakład, po przekształceniu w spółkę, będzie mógł świadczyć usługi dla gminy, mieszkańców i innych zleceniodawców. Konieczna będzie jednak rezygnacja z niektórych działalności, które trzeba będzie zlecać
innym firmom. Małe zakłady mogą się specjalizować jedynie w pewnych usługach.
Radny p. Leszek Gunia zauważył, że na ogól porządkuje się centrum a nic się nie robi na obrzeżach miasta. Nie sprząta się, nie wykasza poboczy i ogólnie opinia o ZGKiM nie jest dobra.
Burmistrz wyjaśnił, że wynika to nie ze złej woli kierownictwa Zakładu. W budżecie gminy należy planować na porządkowanie miasta większą kwotę. Obecnie wybiera się prace najpilniejsze i Zakład wykonuje
jedynie to, co zostanie zlecone przez Urząd.
Analiza działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej w załączeniu
Załącznik Nr 2

15.30 – 15.45 - Przerwa

Po przerwie mieszkaniec Szczytnej p. W. Faściszewski poprosił o udzielenie głosu. Przedstawił się i poinformował, iż jest inżynierem budowlanym i być może jego ewentualne uwagi dotyczące kierunków rozwoju miasta będą mogły wpłynąć na poprawę wizerunku naszej miejscowości.

Ad.2 a

Burmistrz Miasta p. Marek Szpanier szczegółowo omówił projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Szczytna na rok 2008. - projekt uchwały w załączeniu
Załącznik Nr 3

Zwiększeniu ulegają dochody (o kwotę 241.141 zł) z tytułu:
1)zwiększenie subwencji oświatowej:
 - dofinansowanie wydatków związanych z likwidacją szkód w szkołach i placówkach oświatowych wywołanych zdarzeniami losowymi,
 - dofinansowanie wydatków związanych z przeprowadzeniem remontów bieżących w obiektach oświatowych,
2)odszkodowanie za zniszczoną drogę gminną,
3)zwrotu niewykorzystanych w terminie wydatków niewygasających na dokumentację – Budowa centrum Edukacyjno - Sportowego przy Gimnazjum,
4)częściowej wpłaty rodziców za szczepienia ochronne dziewcząt,
5)wykonania ponadplanowych dochodów z tytułu:
 - sprzedaży działek rolnych i leśnych,
 - odszkodowań za wyrządzone szkody na drogach,
 - udziału w podatkach od osób prawnych,
 - zwrotu niewykorzystanej dotacji przez stowarzyszenie „Hutnik”,
 6) wpłat czynszu w związku z realizacją projektu „Internetowe Centra Edukacyjno-Oświatowe na wsi”.

Zmienia się planowane wydatki:
1)zmniejsza się wydatki na zadania inwestycyjne:
„Budowa amfiteatru - budowa sceny”,
„Przebudowa budynku po byłej masarni”,
„Zakup mikrobusu do przewozu osób niepełnosprawnych”,
„Budowa ciągu turystyczno - spacerowego Kamienny Trakt”
„Budowa infrastruktury technicznej na terenach przy ul. Szpitalnej, Słonecznej i Kochanowskiego,
 2) zmniejsza się planowane wydatki bieżące:
dodatki mieszkaniowe,
oczyszczanie miasta,
składki na fundusz remontowy wspólnot mieszkaniowych,
rezerwę celowa na odprawy emerytalne i rentowe.

Zwiększa się wydatki na:
1)zadania inwestycyjne:
„Budowa centrum Edukacyjno – Sportowego przy Gimnazjum w Szczytnej wraz z realizacją programu „Moje boisko Orlik”,
„Zakup samochodu ratownictwa drogowego dla OSP w Szczytnej”,
„Budowa drogi gminnej łączącej ulice Wolności i Borowina”,
Budowa drogi Niwa -Wolany.
2) zadania bieżące:
wykonanie Lokalnej Strategii Rozwoju,
szczepienia ochronne dla dziewcząt z gimnazjum,
remont dachu i ściany szczytowej na budynku gimnazjum,
utwardzenie drogi dojazdowej do gimnazjum,
odprawy z tytułu przekształcenie, reorganizacji i likwidacji szkół.
Pani Renata Idzik zapytała z czego wynikają różnice w kosztach w innych miejscowościach w realizacji zadania „Moje boisko Orlik”.
Zastępca Burmistrza P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że zależy to od wielu czynników m.in. od ilości firm, które przystępują do przetargu; zdarza się również, że nie są podawane pełne koszty realizacji całej
inwestycji.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na rok 2008.
 
Ad.2 b

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia prawidłowego wydatkowania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przyznanych na refundację kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej - projekt uchwały w załączeniu
Załącznik Nr 4

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej złożył wniosek do PFRON o dotację w wysokości 18.700 zł na zakup sprzętów do utworzenia stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej. W związku z tym zachodzi konieczność zabezpieczenia kwoty refundacji (wraz z odsetkami liczonymi jak od zaległości podatkowych) w wysokości 31.042 zł.

Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad.2 c

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Szczytna – projekt uchwały w załączeniu Załącznik nr 5
Zmiany miejscowego plany zagospodarowania przestrzennego stwarzają możliwość dalszego rozwoju miasta i wprowadzają nowe funkcje uzupełniające, powiązane ze strukturą funkcjonalną miasta. Konieczne jest
maksymalne rozszerzenie zapisów w „mpzp”, tak, by inwestorzy nie byli ograniczeni istniejącymi zapisami w planie.
Zmianami objęte zostaną tereny:
przeznaczone pod budowę Domu Pomocy Społecznej – 3 warianty usytuowania DPS,
„Zamek” na Szczytniku,
była Szkoła Podstawowa w Szczytnej,
były szpital w Szczytnej oraz teren przy byłym szpitalu,
3 działki - uzupełnienie „mpzp” o zapisy o możliwości wykonywania wierceń geologicznych w celu odnalezienia i eksploatacji wód mineralnych,
działka pod hotel – piramidę,
działka nad ogródkami działkowymi pod lasem,
teren wokół stawu – Zacisze.
Pani Renata Idzik zauważyła, iż zasadne by było wprowadzeni do „mpzp” szczegółowych zapisów, głównie dla wspólnot mieszkaniowych, określających kolory elewacji, rodzaje okien itp.
Burmistrz odpowiedział, że będzie to możliwe przy następnej zmianie 9byc może w przyszłym roku); obecnie wprowadzamy tylko konieczne zmiany.
Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 d

Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów o uprawnieniach szkół publicznych prowadzonych na terenie gminy Szczytna – projekt uchwały w załączeniu
Załącznik nr 6

Rada Miejska w maju br. podjęła stosowną uchwałę dotyczącą finansowania niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów zgodnie z którą niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja otrzymają na każdego ucznia dotację z budżetu gminy w wysokości 110 % kwoty ponoszonej w placówkach tego samego typu prowadzonych przez gminę Szczytna w przeliczeniu na jednego ucznia; w przypadku oddziałów zerowych dotacja z budżetu gminy wynosić będzie 100% wydatków ponoszonych w publicznych jednostkach gminy prowadzących oddziały zerowe w przeliczeniu na jednego ucznia. Nadzór prawny DUW nie miał zastrzeżeń do naszej uchwały i została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Woj. Dolnośląskiego. Natomiast Regionalna Izba Obrachunkowa podważyła zasadność starej uchwały i stwierdziła jej nieważność. Stąd nowy projekt sporządzony zgodnie z sugestiami RIO. Zgodnie z projektem uchwały niepubliczne szkoły podstawowe i gimnazja o uprawnienia szkół publicznych otrzymają z budżetu gminy dotację na każdego ucznia w wysokości 120% kwoty przewidzianej na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez gminę Szczytna. Niepubliczne szkoły podstawowe o uprawnieniach szkół publicznych prowadzące oddziały przedszkolne „zerowe” otrzymają na każdego ucznia oddziału zerowego dotację z budżetu gminy w wysokości 100% planowanych wydatków bieżących zapisanych w uchwale budżetowej, według stanu na początek roku budżetowego, ponoszonych w publicznych jednostkach gminy Szczytna prowadzących odziały zerowe w przeliczeniu na jednego ucznia tego oddziału.
Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 e

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/49/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 kwietnia 2007 roku w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Gminy Szczytna na lata 2007-2013, zmienionej uchwałami nr X/57/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2007 roku, nr XIII/70/07 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2007 roku, nr XVI/94/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 lutego 2008 roku i nr XVII/99/08 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 1 kwietnia 2008 roku – projekt uchwały w załączeniu
Załącznik nr 7

Zmiany w WPI następują ze względu na przesunięcie kwot zaplanowanych na wprowadzone zadania, zmianę nazewnictwa oraz wprowadzenie dodatkowych zadań na następne lata. Wszystkie zmiany budżetu gminy znajdują odzwierciedlenie w WPI i zostały omówione przy projekcie uchwały dot. budżetu na br. WPI ciągle jest dostosowywany do możliwości korzystania ze środków unijnych.
Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 f

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr V/49/03 z dnia 24 marca 2003r. w sprawie określenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność Gminy Szczytna – projekt uchwały w załączeniu
Załącznik Nr 8

W starej uchwale zawarty był zapis, iż nabywcom lokali mieszkalnych udziela się bonifikaty od wartości lokalu i gruntu w wysokości 99,5% - jeżeli wniosek o nabycie lokalu zostanie złożony do dnia 30 czerwca 2008r. W przedłożonym projekcie uchwały proponuje się pozostawienie obowiązującej bonifikaty na stałe – bez określania terminu. Umożliwi to dalszą sprzedaż mieszkań gminnych na korzystnych dla najemców warunkach.
Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 g

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Szczytnej – projekt uchwały w załączeniu Załącznik Nr 9

Radny Rady Miejskie p. Waldemar Górecki z przyczyn osobistych zrzekł się mandatu radnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza w takim przypadku Rada w drodze uchwały –
najpóźniej w 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.
Przegłosowano projekt uchwały. W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 h

Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową – projekt uchwały w załączeniu
Załącznik Nr 10

oraz

Ad. 2 i

projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju – projekt uchwały w załączeniu Załącznik Nr 11

Przegłosowano obydwa projekty uchwał.
W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego
zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację Szpitala Rejonowego w Lądku-Zdroju przy ul. Kłodzkiej 30 i 33 wraz z komórkami organizacyjnymi: izbą przyjęć, poradnią chirurgii ogólnej, pracownią rentgenodiagnostyki ogólnej, pracownią diagnostyki obrazowej, pracownia diagnostyki laboratoryjnej, pracownią USG, pracownią gastroskopową.
W obecności 5 członków Komisja pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wydania opinii do projektu uchwały Rady Powiatu Kłodzkiego w sprawie przekształcenia samodzielnego publicznego
zakładu opieki zdrowotnej pod nazwą Zespół Opieki Zdrowotnej w Kłodzku poprzez likwidację poradni (gabinetu) lekarza POZ oraz poradni pielęgniarki środowiskowej w Lądku-Zdroju.

Na tym posiedzenie zakończono.
 
Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodniczący Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
Ireneusz Hoffman

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 30 Października 2008 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432310