szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Uchwała Nr XXIV/172/08 z dnia 29 grudnia 2008r.

Uchwała nr XXIV/172/08
Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 29 grudnia 2008 r.

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U.nr 142 z 2001 r.,poz.1591 ze zmianami) oraz art.41 ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz.U. Z 2007 r. Nr 70, poz.473 ze zmianami), a także art.10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. Nr 179, poz.1485 ze zmianami)

Rada Miejska w Szczytnej uchwala:

§ 1

Przyjmuje się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009 stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały wraz z załącznikiem nr 2 – regulaminem konkursu ofert na pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży, załącznikiem nr 3 – lokalną diagnozą problemów alkoholowych i załącznikiem nr 4 – preliminarzem środków na realizację Gminnego Programu .

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Szczytnej.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Załącznik nr 1
do uchwały nr XXIV/172/08
Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 29 grudnia 2008r.

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH oraz PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
NA ROK 2009

Podstawy prawne Programu:
I Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Art.41 1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu należy do zadań własnych gmin. W szczególności zadania te obejmują:
1/ zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
od alkoholu,
2/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w
zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych,
5/ wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
6/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
7/ wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej i klubów integracji społecznej
2. Realizacja zadań, o których mowa w ust.1 prowadzona jest w postaci gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, stanowiącego część strategii integracji i profilaktyki społecznej uchwalanego corocznie przez radę gminy . Program jest realizowany przez ośrodek pomocy społecznej. W celu realizacji programu burmistrz może powołać pełnomocnika.
3. Burmistrz powołuje gminną komisję rozwiązywania problemów alkoholowych, w szczególności inicjującą działania w zakresie określonym w ust.1 oraz podejmującą czynności zmierzające do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie leczenia odwykowego.
4. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
5. Zasady wynagradzania członków gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych określa rada gminy w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych.
art.111 W celu pozyskania dodatkowych środków na finansowanie zadań określonych w art.41 gminy pobierają opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
art.12
1. Rada gminy ustala w drodze uchwały, dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 % alkoholu / z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży.
2. Rada gminy ustala w drodze uchwały zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
art.18 ust.1
Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży może być prowadzona tylko na podstawie zezwolenia wydanego przez wójta, burmistrza właściwego ze względu na lokalizację punktu sprzedaży zwanego dalej organem zezwalającym.
ust.3a
Zezwolenia organ zezwalający wydaje po uzyskaniu pozytywnej opinii gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art.12 ust.1 i 2.
ust.8
Organ zezwalający lub na podstawie jego upoważnienia, straż gminna lub członkowie gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych dokonują kontroli przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia.

II Uchwała nr III/30/2002 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30.12.2002 w sprawie: ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5% alkoholu /z wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży oraz w sprawie zasad usytuowania na terenie Miasta i Gminy Szczytna miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.

III Zarządzenie nr 19/2003 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 8 stycznia 2003 w sprawie:powołania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

IV Powołanie Pełnomocnika ds Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – Burmistrz Miasta i Gminy Szczytna :15 listopada 1996 r.

V Powołanie Pełnomocnika ds Przeciwdziałania Narkomanii - Burmistrz Miasta i Gminy Szczytna : 7 października 2005 r.

VI Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii
art2 ust.1 Przeciwdziałanie narkomanii realizuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej,gospodarczej,oświatowo-wychowawczej i zdrowotnej, a w szczególności:
1/działalność wychowawczą,edukacyjną,informacyjną i zapobiegawczą,
2/leczenie,rehabilitację i reintegrację osób uzależnionych,
3/ograniczanie szkód zdrowotnych i społecznych.
art.10 ust.1 Przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy,obejmujących:
1/zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem,
2/udzielanie rodzinom,w których występują problemy narkomanii,pomocy psychospołecznej i prawnej,
3/prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej,edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii,w szczególności dla dzieci i młodzieży,w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4/wspomaganie działań instytucji,organizacji pozarządowych i osób fizycznych,służących rozwiązywaniu problemów narkomanii,
5/pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
2.Burmistrz w celu realizacji zadań,o których mowa w ust.1 opracowuje projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii,zwanego dalej „Gminnym Programem”,uwzględniając zadania określone w art.2 ust.1 pkt 1-3 oraz kierunki działań wynikające z Krajowego Programu. Gminny Program stanowi część gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
3.Gminny Program uchwala rada gminy.
4.Gminny Program jest realizowany przez jednostkę wskazaną w programie.
5.W celu realizacji zadań burmistrz może powołać pełnomocnika.

VII Ustawa z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U.nr 180, poz 1493)
art 6 ust.2 Do zadań własnych gminy należy w szczególności:
1/tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
2/prowadzenia poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
3/opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
4/prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia

VIII Ustawa o zatrudnieniu socjalnym z 14 lipca 2003 (Dz.U.nr122,poz.1143, z późniejszymi zmianami)
KLUBY INTEGRACJI SPOŁCZNEJ
art.18 ust.1 Gmina,ośrodek pomocy społecznej lub organizacja pozarządowa prowadzące reintegrację zawodową i społeczną dla osób, o których mowa w art 1 (bezdomni realizujący indywidualny program wychodzenia z bezdomności, uzależnieni od alkoholu po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego, uzależnieni od narkotyków lub innych środków odurzających po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej,chorzy psychicznie, długotrwale bezrobotni, zwolnieni z zakładów karnych,uchodźcy realizujących indywidualny program integracji), mogą:
1/organizować roboty publiczne,
2/prowadzić kluby integracji społecznej organizujące działania o charakterze terapeutycznym, zatrudnieniowym i samopomocowym.

Art.2 pkt 4 -reintegracja społeczna – oznacza to działania,w tym również o charakterze samopomocowym,mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w klubie integracji społecznej lub zatrudnionej u pracodawcy, umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy,zamieszkania lub pobytu.
Art.2 pkt.4 – reintegracja zawodowa – oznacza to działania mające na celu odbudowanie i podtrzymanie u osoby uczestniczącej w zajęciach w klubie integracji społecznej zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy.

IX Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 (Dz.U nr 64,poz.593)

X STATUT Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej

XI Regulamin Organizacyjny OPS

ZAŁOŻENIA PROGRAMU:
 
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów uzależnień na terenie gminy.
2. Zmniejszenie rozmiarów istniejących problemów uzależnień.
3. Zwiększenie bezpieczeństwa środowiska rodzinnego.
4. Propagowanie w społeczności lokalnej abstynencji i trzeźwości.

REALIZACJA PROGRAMU:

I

Pomoc terapeutyczna i rehabilitacyjna dla osób uzależnionych a także udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
1. Działalność Gminnego Centrum Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej „ARKA” i Klubu Integracji Społecznej:
- konsultacje i doradztwo
- spotkania grup samopomocowych,
- indywidualne konsultacje psychologiczne,
- terapia indywidualna,
- warsztaty terapeutyczne dla osób uzależnionych i ich rodzin,dla ofiar i sprawców przemocy
- warsztaty dla osób długotrwale bezrobotnych ,bezdomnych,opuszczających zakłady karne,chorych psychicznie,
- udostępnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych,
- szkolenia.

2. Współdziałanie z instytucjami prowadzącymi leczenie i terapię uzależnionych (poradnie odwykowe, ośrodki terapeutyczno – lecznicze).

3. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych: motywowanie do podjęcia leczenia, kierowanie wniosków do sądu o wszczęcie postępowania w sprawach obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu, opiniowanie wniosków na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności z Uchwałami RM (liczba punktów i ich usytuowanie), kontrola punktów sprzedaży i podawania alkoholu tylko na polecenie Burmistrza, współpraca z Pełnomocnikiem Burmistrza w realizacji Programu.

5. Koordynacja procedury „NIEBIESKA KARTA” (Policja, OPS, Arka, sądy) i pomoc dla ofiar przemocy domowej, interwencje,udział w procesach sądowych ofiar jako osoby zaufania publicznego.

II

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży i promowanie zdrowego stylu życia :

1. Realizowanie programów edukacyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży ze szkół  na terenie gminy / NOE, DRUGI ELEMENTARZ, SPÓJRZ INACZEJ itp./ spektakli,  happeningów.
2. Udział w ogólnopolskich akcjach promujących trzeźwe zachowania.
3. Szkolenia w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów uzależnień.
4. Organizowanie imprez i konkursów mających wyraźne odniesienie profilaktyczne.
5. Rozpowszechnianie broszur, ulotek informacyjno-edukacyjnych.
6. Realizowanie pozlekcyjnych zajęć opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
8. Działania na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.
9. Prowadzenie socjoterapeutycznych świetlic środowiskowych.

Załącznik nr 2
do uchwały nr XXIV/172/08
Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 29 grudnia 2008r.

REGULAMIN KONKURSU OFERT NA POZALEKCYJNE ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

1. Termin składania ofert:
do 31 stycznia 2009 .

2. Miejsce składania ofert :
sekretariat Ośrodka Pomocy Społecznej i Gminnego Centrum Profilaktyki Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA, ul. Szpitalna 1, Szczytna.

3. Wyboru ofert dokona komisja składająca się z członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, członków Komisji Spraw Społecznych Rady Miejskiej, Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki Uzależnień,Burmistrza lub jego Zastępcy a także Przewodniczącej Rady Miejskiej, w terminie do 15 lutego 2009.

4. Oferta powinna zawierać:

- imię, nazwisko prowadzącego,dokładny adres, telefon kontaktowy,
- kwalifikacje, uprawnienia do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą,
- temat, formę zajęć, szczegółowy program i zakładane efekty zajęć,
- sposób naboru uczestników, ich wiek, wielkość grupy,
- miejsce realizacji zajęć,
- termin rozpoczęcia i zakończenia programu, terminarz zajęć (dni tygodnia,godziny rozpoczynania i zakończenia zajęć),
- proponowaną stawkę godzinową brutto
- dokładnie zestawioną łączną liczbę godzin realizacji całego programu.
Informujemy, że oferty nie zawierające wszystkich wymienionych wyżej informacji nie będą rozpatrywane.

5. Preferowane będą oferty zajęć w okresie wakacyjnym (lipiec, sierpień ).

6. W przypadku rezygnacji oferenta lub zajścia innych okoliczności uniemożliwiających mu realizację zajęć, Pełnomocnik zwołuje posiedzenie Komisji, o której mowa w pkt 3 celem ponownego rozpatrzenia złożonych w miesiącu styczniu ofert. Dopuszcza się przeprowadzenie w trakcie 2009 r dodatkowego konkursu ofert w terminie wskazanym przez Komisję.

7. Umowy na realizację programu zawierane będą z Dyrektorem Ośrodka Pomocy Społecznej.


Załącznik nr 3
do uchwały nr XXIV/172/08
Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 29 grudnia 2008r.

LOKALNA DIAGNOZA PROBLEMÓW ZWIĄZANYCH Z ALKOHOLEM NARKOTYKAMI I PRZEMOCĄ DOMOWĄ W GMINIE SZCZYTNA

Dane z Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Kłodzku :

Z pomocy specjalisty ds narkomanii korzystało w roku 2007: 8 mieszkańców Gminy Szczytna.

Dane z Gminnego Centrum Profilaktyki Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA w Szczytnej:

Rok 2007

Z indywidualnej pomocy psychologicznej korzystały 23 osoby ( dorośli,dzieci,młodzież). Podstawowe problemy: uzależnienia, współuzależnienie, przemoc domowa, stany presuicydalne, problemy z samooceną- członkowie rodzin z problemem alkoholowym i niepełnosprawnością, problemy z konstruktywnym radzeniem sobie ze stresem, nadużycia seksualne, traumatyczne doświadczenia ( pożar).

Z terapii indywidualnej i grupowej dla osób uzależnionych od alkoholu korzystało 21 osób.
Z konsultacji indywidualnych skorzystało 31 osób.

Dane z Ośrodka Pomocy Społecznej :

Rok 2007
 
1) liczba rodzin objętych pomocą w związku z problemem alkoholowym – 14 (ogólna liczba rodzin korzystających z pomocy społecznej- 240)
2) liczba osób w tych rodzinach – 36,
3) środki przeznaczone dla rodzin z problemem alkoholowym – 24.354 zł
4) liczba osób ze zdiagnozowanym uzależnieniem – 3
5) liczba zgonów spowodowanych chorobą alkoholową - 1
6) liczba osób niepełnosprawnych (znaczny i umiarkowany stopień niepełnosprawności),których stan zdrowia spowodowany jest nadużywaniem alkoholu - 5
7) ujawniony problem narkotykowy – 2 osoby
8) zgłoszono 5 nowych przypadków przemocy domowej

Dane z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Rok 2007

1) przeprowadzono rozmowy motywacyjno- interwencyjne z 26 osobami nadużywającymi alkoholu i członkami ich rodzin
2) skierowano do prokuratury trzy wnioski o objęcie przymusowym leczeniem.

RYNEK ALKOHOLOWY

Rok 2007
 
1) 43 punkty sprzedaży i podawania napojów alkoholowych :
- 22 sklepy,
- 21 punktów gastronomicznych,
wartość sprzedaży w tych punktach na koniec 2007 roku : 2 927 901 zł
2) liczba mieszkańców 7.465
3) wydatki na alkohol na jednego mieszkańca w skali roku: 392 zł
4) na jeden punkt sprzedaży przypadało 174 mieszkańców.

ALKOHOL I INNE ŚRODKI ODURZAJĄCE A MŁODZIEŻ

Wyniki ankiety przeprowadzonej w październiku 2008 roku, wśród uczniów szkół gminnych
 
DWUNASTOLATKOWIE
(35 osób, w tym : 49 % stanowią dziewczęta, 51 % chłopcy)

Na pytanie: Czy w ciągu ostatnich 30 dni wypiłeś jakiś napój alkoholowy? - 14 % badanych powiedziało, że : TAK i w kolejnym pytaniu określiło rodzaje i ilości napojów: łącznie było tego: mała puszka piwa, 2 butelki duże piwa, 1 lampka szampana, 1 szklanka koktajlu.
Kontaktu z innymi środkami odurzającymi nie potwierdził żaden z uczniów.
Palenie papierosów potwierdza 28 % badanych i deklaruje,że wypaliło w ciągu ostatnich 30 dni : 22 sztuki.
W ciągu ostatnich 30 dni namawiano 14,2 % badanych do picia alkoholu i zażywania innych środków odurzających. Tylko trzy próby zakończyły się brakiem odmowy.
14 % uczniów próbowało w ciągu ostatnich 30 dni powstrzymać kogoś od picia alkoholu lub korzystania z innych środków odurzających . Wskazywałoby to na istnienie problemu w najbliższym otoczeniu tej grupy badanych (przyjaciele, rodzina). Aż 18 razy nie udała się próba powstrzymania.
Dobry okazał się poziom wiedzy ogólnej badanych:
1) Osoby z „mocną głową” mogą bezpiecznie pić więcej alkoholu. - NIEPRAWDA - odpowiedziało 80 % badanych.
2) Jeśli ktoś często zażywa środki odurzające,będzie potrzebował ich coraz więcej,aby czuć się normalnie.- PRAWDA – odpowiedziało 68,5 % uczniów.
3) Z piciem alkoholu warto poczekać do pełnoletności – PRAWDA odparło 88,5 % badanych.
4) Prawo zezwala na sprzedaż piwa i wina młodzieży od 16 r.ż.- 80 % badanych powiedziało: NIEPRAWDA!
5) O zażywaniu leków uspokajających możesz decydować bez wiedzy osób dorosłych. - 85 % uczniów stwierdziło, że to NIEPRAWDA.
6) Wypicie alkoholu przed jazdą przeszkadza w prowadzeniu pojazdu.- PRAWDA – powiedziało 94 % dwunastolatków.
7) Istota uzależnienia polega na tym, że człowiek traci zdolność do kontroli swojego picia.-TAK odparło 94 % badanych a 82 % potwierdziło, że picie piwa i wina może prowadzić do uzależnienia.
8) Picie alkoholu i korzystanie ze środków uzależniających pomaga w rozwiązywaniu kłopotów osobistych – NIEPRAWDA – powiedziało 85,7 % uczniów a 94% badanych wie, że picie alkoholu nie pomaga w uzyskiwaniu sukcesów życiowych.
Uzupełnienia wymaga wiedza w zakresie:
1) Istoty uzależnienia od alkoholu, bo aż 97 % sądzi, iż polega ono na tym, że człowiek często pije.
2) Alkohol w piwie i winie jest inny i mniej groźny niż alkohol w wódce – aż 44,4 % badanych stwierdziło, że to prawda.
3) i aż 62,8 % dwunastolatków jest przekonanych, że od wysiłków rodziny alkoholika zależy, czy przestanie on pić.
Oceniając badania z podziałem na płeć ankietowanych stwierdza się wyższy poziom wiedzy wśród dziewcząt.

CZTERNASTOLATKOWIE
58 osób poddano badaniom ankietowym, ale po wstępnej weryfikacji ankiet odrzucono 5 ponieważ sposób odpowiedzi wskazywał na niepoważne potraktowanie badań, dlatego ocenie poddano 53 ankietowanych, co stanowi 100%, w tym: 51 % stanowią dziewczęta, 49 % - chłopcy):

94 % badanych wie, że wypicie alkoholu przed jazdą przeszkadza w prowadzeniu pojazdu a także potwierdza, że osoba uzależniona traci zdolność do kontroli swojego picia, wiedzą również, że picie alkoholu i zażywanie środków odurzających nie pomaga w uzyskiwaniu sukcesów życiowych i rozwiązywaniu kłopotów osobistych.
83 % czternastolatków wie, że bez wiedzy osób dorosłych nie mogą zażywać leków uspokajających natomiast, 89% respondentów wie, że prawo zezwala na sprzedaż piwa i wina młodzieży dopiero od 18 roku życia. 75 % uczniów wie, że picie piwa i wina może prowadzić do uzależnienia, ale tylko 71 % deklaruje, że z piciem alkoholu warto poczekać do pełnoletności.
Niepokojący jest fakt, że tylko 58 % badanych odparło, że to NIEPRAWDA, iż osoby z „mocną głową” mogą bezpiecznie pić więcej alkoholu od innych a 55 % uczniów stwierdza, że alkohol w piwie i winie jest inny i mniej groźny niż alkohol w wódce. Podobnie jak u VI-klasistów, znaczny procent badanych (53 %) sądzi, że to od wysiłków rodziny alkoholika zależy, czy przestanie on pić. Podobnie też, aż 88 % czternastolatków stwierdza, że uzależnienie od alkoholu polega na tym, iż człowiek często pije.
 Wyniki badań wśród 14-latków dotyczące doświadczeń w ciągu ostatnich 30 dni:
1) 37 % badanych piło napoje alkoholowe, łącznie 70 razy (kilku badanych nie podało ile razy) w ciągu ostatniego miesiąca i wymienili następujące rodzaje i ilości napojów:
- 50 butelek lub dużych puszek piwa, ( kilku nie podało liczby)
- 14 lampek wina
- 23 lampek szampana
- 51 kieliszków wódki
- 59 szklanek koktajlu.
2) Żaden z uczniów nie przyznał się do korzystania z innych środków odurzających.
3) 9 % badanych przyznało się do palenia papierosów oświadczając, że łącznie wypalili w ciągu miesiąca – 254 sztuki.
4) 43 % czternastolatków przyznaje, że namawiano ich do picia alkoholu lub zażywania innych środków odurzających w ciągu ostatnich 30 dni: 45 razy- odmówiono , 16 razy skorzystano z propozycji.
5) Aż 26 % badanych próbowało w ciągu ostatnich 30 dni powstrzymać kogoś od picia alkoholu lub korzystania z innych środków uzależniających. Prób zakończonych powodzeniem wpisano – 18 a 29 - zakończonych niepowodzeniem .

Drugie badanie ankietowe wśród dwunastolatków pozwoliło stwierdzić, iż najczęstszym powodem sięgania po napoje alkoholowe jest ciekawość, wpływ rówieśników, nuda.
Miejsca, w których spożywali napoje alkoholowe to najczęściej: dom koleżanki lub kolegi, dom rodzinny. Żadna z osób badanych nie próbowała kupić samodzielnie alkoholu w sklepie. Badana populacja dwunastolatków nie miała kontaktu z narkotykami.
Badając zjawisko przemocy uzyskano następujące dane:
- szkoła jest miejscem bezpiecznym – tak odpowiedziało 78%
- tylko 22% badanych nie czuje się bezpiecznie w szkole z powodu bijatyk i złego wpływu rówieśników.
Dwunastolatkowie zwracają się o pomoc w sprawie uzależnień i przemocy najczęściej do: rodziców ( 71%), przyjaciół ( 20 %), księdza ( 11%) i aż 14% uczniów nie ma osób, którym mogliby zaufać.

Drugie badanie ankietowe wśród czternastolatków pozwoliło stwierdzić, iż najczęstszym powodem sięgania po alkohol jest ciekawość, nuda, wpływ rówieśników, chęć odurzenia się i ucieczki od rzeczywistości a także „okazja”, czyli alkohol na imprezach. Miejsca, w których najczęściej spożywali alkohol to: dom rodzinny, domy koleżanek i kolegów, kawiarnia, restauracja, bar, dyskoteka. 10% ankietowanych przyznało się do spożywania alkoholu w szkole. 20% respondentów próbowało kupić samodzielnie alkohol, u połowy z nich próba zakończyła się powodzeniem.
W tej drugiej sprawdzającej ankiecie jeden chłopiec przyznał się do kontaktu z narkotykami. Wymienił marihuanę, którą zażywał w dyskotece ulegając wpływom rówieśników.
Badając zjawisko przemocy uzyskano następujące dane:
- szkoła jest miejscem bezpiecznym – tak odpowiedziało 81 %
- tylko 19% badanych nie czuje się bezpiecznie w szkole z powodu: pobicia przez starszych lub rówieśników,wyzwiska, ubliżanie, łatwy dostęp do narkotyków i kontakt z uczniami zażywającymi narkotyków.
Czternastolatkowie zwracają się o pomoc w sprawie uzależnień i przemocy najczęściej do: rodziców (62%), przyjaciela (45%), wychowawcy (15%), księdza (4%) i tylko 9% badanych nie ufa nikomu.

STAN ZASOBÓW W SFERZE PROBLEMÓW UZALEŻNIEŃ NA TERENIE GMINY:

1. Gminne Centrum Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA, Klub Integracji Społecznej - OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ, wraz z usytuowanym obok Placem Zabaw.
2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – jej członkowie posiadają specjalistyczne przeszkolenie i realizują zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości.

3.Psycholodzy pracujący z osobami uzależnionymi, dorosłymi członkami ich rodzin, a także dziećmi i ofiarami przemocy, instruktorzy terapii uzależnień prowadzący zajęcia indywidualne i grupowe.

4. Pracownicy socjalni i specjaliści pracy socjalnej przeszkoleni w zakresie pracy z osobą uzależnioną, współuzależnioną, rodziną z problemem alkoholowym, ze sprawcami i ofiarami przemocy, osobami długotrwale bezrobotnymi i innymi osobami w sytuacjach kryzysowych lub wykluczenia społecznego.

5.Funkcjonująca procedura „Niebieskich Kart”: przemoc domowa – (współpraca policji, OPS, Arki).

6. Grupy samopomocowe (uzależnieni, współuzależnieni, ofiary przemocy domowej).

7. Organizacje i instytucje współpracujące: szkoły: podstawowa, gimnazjum, ponadgimnazjalna, Miejski Ośrodek Kultury, Biblioteka Publiczna, Parafia rzymsko - katolicka.

8.Z podstaw wiedzy o środkach psychoaktywnych (nikotyna, alkohol, narkotyki) przeszkolono: nauczycieli, sprzedawców, pielęgniarki, policjantów, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, pracowników UMiG, radnych.

9. Podstawy wiedzy o HIV/AIDS : przeszkolono pedagogów szkolnych, pracowników  pomocy społecznej .

10. Świetlica socjoterapeutyczna BENIAMIN zorganizowana przy współpracy Gminy z Parafią Rzymskokatolicką prowadzona przez osobę przeszkoloną przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (wyposażona i współfinansowana przez Ministerstwo Polityki Społecznej i Dolnośląski Urząd Marszałkowski w ramach „Rządowego Programu :Świetlica.Praca.Staż – socjoterapia w środowisku wiejskim”- przez pierwsze 23 miesiące działania).

11. Pełnomocnik Burmistrza ds Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych a także Narkomanii:
 - magister pedagogiki,
 - absolwentka Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
 - absolwentka Studium Wiedzy o Problemach Alkoholowych,
 - edukator w zakresie narkomanii: kursy: /Monar, UNDP, Polskie Towarzystwo
 Zapobiegania Narkomanii/,
 Kursy :
 - przemoc – procedura „Niebieska karta”,
 - kryzys, interwencja kryzysowa, ośrodek interwencji kryzysowej,
 - zarządzanie gminnym programem rozwiązywania problemów alkoholowych.

12. ARKA i OPS, a także jej pracownicy są członkami Ogólnopolskiego Porozumienia Osób i Instytucji pomagających Ofiarom Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”. W Gminnym  Centrum Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA połączonym z Ośrodkiem Pomocy Społecznej ma stałą siedzibę Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Sekretarz Komisji pracuje w OPS, co umożliwia mieszkańcom Gminy stały kontakt z Komisją.

13.Narkomania-Mity-Rzeczywistość : w szkoleniu uczestniczyli wszyscy nauczyciele ze szkół gminnych.

14.Przeprowadzane są cykliczne szkolenia dla sprzedawców napojów alkoholowych

15.Biblioteka Publiczna jest zaopatrzona w specjalistyczną literaturę, dostępną dla wszystkich mieszkańców.

16.Przeszkolono 20 nauczycieli z zakresu: Jak radzić sobie z dzieckiem z ADHD?

17.Przeszkolono 20 osób ( pedagodzy szkolni,wychowawcy z przedszkola, pracownicy socjalni, wychowawcy ze świetlicy socjopterapeutycznej, członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych) z zakresu „ Dziecko ofiara przemocy seksualnej”.

Załącznik nr 4
do uchwały nr XXIV/172/08
Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 29 grudnia 2008r.

Preliminarz środków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w roku 2009.

WYDATKI : realizacja zadań ujętych w Gminnym Programie

Rozdział 85153 – przeciwdziałanie narkomanii : 10.000 zł
Rozdział 85154 – przeciwdziałanie alkoholizmowi : 70.000 zł
Łącznie : 80.000 zł

Podział środków:

I Na realizację pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych a także udzielanie rodzinom, w których występują problemy uzależnień pomocy psychospołecznej i prawnej, w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie
a także działalność Klubu Integracji Społecznej i Gminnego Centrum Profilaktyki Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA oraz obsługę Gminnego Programu przeznacza się : 29.000 zł

II Na realizację profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności
dla dzieci i młodzieży i promowanie zdrowego stylu życia w tym: działalność świetlicy socjoterapeutycznej BENIAMIN ( 24.000 zł), programy edukacyjne w szkołach, zajęcia pozalekcyjne i inne formy profilaktyczno-edukacyjne (20.000 zł) przeznacza się łącznie : 44.000 zł

III Na wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeznacza się: 7.000 zł
 w tym wynagrodzenia członków Komisji ustala się następująco:
 1. forma: umowa – zlecenie
 2. wynagrodzenie miesięczne – ryczałtowe w wysokości (brutto) :
 a/ przewodniczący – 210 zł
 b/ sekretarz - 189 zł ( + składki emerytalno-rentowe od pracodawcy)
 c/ członek - 126 zł

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 13 Stycznia 2009 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432365