szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 5/09 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 23 września 2009 r.

Protokół Nr 5/09
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 23 września 2009 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 16.30

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 12 radnych.

O godz. 15.00 posiedzenie upuściła radna – p. Urszula Doskocz.
O godz. 15:10 do składu Komisji dołączyła radna – p. Beata Rydz.
O godz. 16.00 posiedzenie opuścił radny p. Roman Konior.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej p. Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz złożył wniosek o wprowadzenie do porządku zebrania projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/217/09 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Szczytna na rok 2009.
Przewodnicząca Rady wystąpiła o wprowadzenie do porządku posiedzenia w pkt 2 lit.d ww. projektu uchwały. Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przy braku quorum nie głosowała.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.

W związku z powyższym realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2009 rok.
2. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości,
b) określenia stawek opłaty targowej,
c) ustanowienia dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania i ochrony kultury materialnej Miasta i Gminy Szczytna o nazwie „Piękny Dom”.
d) zmiany uchwały nr XXXI/217/09 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Szczytna na rok 2009.
3. Sprawy różne.

Ad. 1

Skarbnik Gminy pani Teresa Maślakiewicz szczegółowo omówiła wykonanie budżetu za I półrocze 2009 r. Sprawozdanie w załączeniu Załącznik Nr 2
Następnie radni zadawali pytania dotyczące budżetu.
P. Urszula Doskocz zapytała w którym miejscu w Wolanach powstanie boisko.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że przy placu zabaw.
P. Renata Idzik zapytała o szczepienia ochronne dziewcząt; czy zainteresowanie jest duże i czy należności są systematycznie regulowane.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że zainteresowanie jest podobne jak w latach poprzednich, w tym roku uwzględniliśmy jeszcze osoby, które wcześniej „przespały” sprawę a obecnie są zainteresowane szczepieniem; opłaty spływają systematycznie.
Następnie p. Wiesław Tracz omówił wieloletnie programy inwestycyjne gminy.
P. Urszula Doskocz zapytała czy zadanie – oświetlenie ul. Górskiej zostało już zakończone; część ulicy w dalszym ciągu nie ma oświetlenia.
P. Wiesław Tracz – zadanie zostało zakończone; lampy już działają; wiele miejsc jest jeszcze niedoświetlonych; należy jednak pamiętać, że spełniamy program minimum i w latach następnych
będziemy kontynuować doświetlanie miejsc nieoświetlonych; złożyliśmy wniosek do PROW-u o oświetlenie tego typu zakładane na terenach wiejskich.
P. Wojciech Szlosberger zapytał o wyciek wody przy odwiercie.
P. Wiesław Tracz – wykonawca ma zabezpieczyć wyciek na okres zimy; woda jednak będzie płynęła i nie da się jej zatrzymać.
P. Czesława Piwowarczyk zapytała o termin budowy „wioski beztroski”.
P. Wiesław Tracz – umowa z fundacją została podpisana; prace będą postępowały wg harmonogramu; jest to kwestia dwóch najbliższych lat.
P. Czesława Piwowarczyk poinformowała o badaniach wody na terenie wsi i złych wynikach kontrolnych - konieczna jest poprawa jakości wody.
P. Wiesław Tracz – podstawowa przyczyna takiego stanu rzeczy to nieszczelne szamba; kolejna sprawa to brak dbałości mieszkańców o studnie – nie ma właściwego filtrowania wody.
P Czesława Piwowarczyk zapytała czy jest możliwość otrzymania w ZGKiM chloraminy.
P. Wiesław Tracz – oczywiście, jeżeli tylko jest taka potrzeba; gmina nie może odkażać wszystkich studni; strażacy przystępując do czyszczenia studni pytają również o stan szamba.
P. Roman Sobczak zwrócił uwagę, że przy dużych opadach deszczu, przy podniesieniu poziomu wód studnie również będą zanieczyszczane. Następnie poinformował, że we wsi Studzienno można zrobić ujęcie wody – woda wypływa pod własnym ciśnieniem.
P. Wiesław Tracz – umówimy się w przyszłym tygodniu, pojedziemy i sprawdzimy.

Przerwa godz. 15.00 – 15.10

Posiedzenie opuściła radna p. Urszula Doskocz.
Po przerwie na posiedzenie przybyła p. Beata Rydz.

Ad. 2 a

Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych minister właściwy ds. finansów publicznych ogłasza w drodze obwieszczenia w „Monitorze Polskim” górne granice stawek kwotowych podatku od nieruchomości, podatków od środków transportowych oraz opłat lokalnych – opłaty targowej.
Stawki te corocznie podlegają podwyższeniu na następny rok podatkowy z uwzględnieniem wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ustalanego na podstawie komunikatu Prezesa GUS. Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2009 r. wyniósł 3,5 %.
Nasze stawki zostają więc podniesione o 3,5 %. Stawki newralgiczne proponujemy pozostawić na poziomie roku 2009. Nie we wszystkich pozycjach proponujemy maksymalne górne stawki.
Nie podnosząc stawek promujemy pewne dziedziny działalności.
Nie da się jednak realizować inwestycji nie podnosząc stawek podatkowych.
P. Wojciech Szlosberger zapytał jakie są planowane wpływy z podatków.
P. Teresa Maślakiewicz odpowiedziała, że przy zastosowaniu maksymalnych stawek wpływy wynosiłyby 2390 tys.zł., przy obecnie planowanych 2195 tys.zł.
P. Wojciech Szlosberger zauważył, że niektóre dziedziny odbiegają od górnych maksymalnych stawek np. weterynaria.
P. Wiesław Tracz – zachowujemy pewną stabilność działania; jakiś czas temu zdecydowaliśmy, iż pewne dziedziny będą promowane i nie powinniśmy w każdym roku zmieniać zdania.
P. Tomasz Bernat zauważył, iż mówi się dużo o promowaniu turystki a stawka za wynajem pokoi na potrzeby turystyki w budynkach mieszkalnych, jeżeli liczba tych pokoi nie przekracza 5 znacznie wzrasta; na terenach wiejskich wynajem pokoi jest agroturystyką i nie jest opodatkowany, sytuacja na terenie miasta jest zupełnie inna; ponadto wynajem pokoi jest sezonowy i podatek chcielibyśmy płacić sezonowo.
P. Wiesław Tracz – podatek został podniesiony, jest jednak o połowę niższy od maksymalnych stawek ustawowych.
Przewodnicząca Rady p. Renata Idzik poprosiła o składanie formalnych wniosków do projektu uchwały.
P. Teresa Maślakiewicz wyjaśniła, że nasze podatki pomniejszone o kwotę 195 tys. nie wpłyną do do budżetu podwójnie – podatnicy ich nie zapłacą i subwencja będzie również pomniejszona o taką kwotę.
Wniosków do projektu uchwały nie zgłoszono. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 b

Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie określenia stawek opłaty targowej. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4

P. Terasa Maślakiewicz zwróciła uwagę, że opłata targowa jest symboliczna i pozostała na poziomie roku mijającego.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie zaopiniowała projektu uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 c

Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekty uchwał w sprawie ustanowienia dorocznych nagród za osiągnięcia w dziedzinie upowszechniania i ochrony kultury materialnej Miasta i Gminy Szczytna o nazwie „Piękny Dom”. Projekty uchwał w załączeniu.
Załączniki Nr 5

Od pewnego czasu dbamy o poprawę wizerunku miasta. Właściciele budynków z powodu braku pieniędzy do remontów jednak nie przystępują. Gmina może jedynie dofinansować remonty budynków zabytkowych.
Musimy więc zachęcić właścicieli budynków i członków wspólnot mieszkaniowych do remontów zajmowanych budynków, w przeciwnym wypadku nastąpi blokada poprawy wizerunku miasta.
Przy braku możliwości dofinansowania remontów proponujemy ogłoszenie konkursu na upiększenie budynków. Na nagrody chcemy przeznaczyć 60 tys. zł. rocznie (jedna – I, 15 tys. zł, dwie – II, po 11 tys. zł i trzy – III, po 7 tys zł.). Kwoty nagród będą aktualizowane. Laureatem nagrody można być tylko raz. Tym sposobem zachęcając właścicieli do działania jesteśmy w stanie w ciągu 5 lat wpłynąć na remonty 30 budynków. Do uchwały konieczne będzie opracowanie regulaminu.

W trakcie posiedzenie opuścił radny p. Roman Konior.

Uwag i pytań do projektu uchwały nie było. Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przy braku quorum nie głosowała.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 d

Skarbnik Gminy p. Teresa Maślakiewicz omówiła projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/217/09 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 sierpnia 2009 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Szczytna na rok 2009. Projekt uchwały w załączeniu.
Załączniki Nr 6

W zmienianej uchwale nie dokonano zwiększenia limitu zobowiązań do kwoty 3.716. tys. zł., w związku z uchwaleniem deficytu w wysokości 400 tys. zł., którego sfinansowanie nastąpi z pożyczki zaciągniętej w Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto w uchwale tej dokonano zmian tylko w dochodach zadań zleconych, pominięto zmiany w wydatkach zadań zleconych. Załącznik nr 7 o prognozie długu i spłat na rok 2009 i lata następne nie uwzględniał pokrycia w latach 2010-2013 spłat pożyczki.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego przy braku quorum nie głosowała.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 3

Radny p. Marian Onak zapytał czy jest możliwość egzekwowania od właścicieli nieruchomości obkaszania poboczy dróg.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz wyjaśnił, że wzdłuż dróg powiatowych do wykaszania poboczy oraz do wycinania krzewów zobowiązany jest Zarząd Dróg Powiatowych. Zdarza się, że właściciele bez zezwolenia nasadzają np. drzewa, żywopłoty itp., a w pasie drogowym nic nie powinno rosnąć. Trawę można wykosić, natomiast zarośla na prywatnym gruncie właściciela powinien uporządkować właściciel gruntu. Jeżeli zarośla pojawiają się w pasie drogi wzywa się daną osobę do ich usunięcia. Jeżeli właściciel nie wykazuje zainteresowania, po uprzednim poinformowaniu właściciela, stosuje się wykonanie zastępcze a kosztami obciąża się właściciela.

P. Czesława Piwowarczyk wniosła problem remontu drogi wojewódzkiej biegnącej przez wieś: zjazdy na drogi gminne są niewłaściwie wykonywane; różnica poziomów wynosi nawet 15 cm, brakuje przepustów, rowy są źle wyczyszczone, samochody się niszczą a wody opadowe spływają zjazdami.

P. Roman Sobczak potwierdził, że taka sytuacja faktycznie ma miejsce – zjazdy podsypywane są tłuczniem, który jest wymywany nawet przy średnich opadach deszczu.
P. Wiesław Tracz zapowiedział interwencję u zarządcy drogi.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej:
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 12 Kwietnia 2010 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432534