szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 6/09 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 25 listopada 2009 r.

Protokół Nr 6/09
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 25 listopada 2009 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 15.50

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 14 radnych.

O godz. 14.30 posiedzenie upuściła radna – p. Beata Rydz.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej p. Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz złożył wniosek o wprowadzenie do porządku zebrania projektu uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Szczytna. Zasygnalizował również, iż na sesję zostanie przygotowana jeszcze jedna uchwała - w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009. Będzie to uchwała porządkująca budżet przed zbliżającym się końcem roku. Skarbnik Gminy pani Teresa Maślakiewicz poinformowała, że zmiany nie dotyczą dużych kwot, chciałaby jednak już teraz o tym poinformować:
- otrzymaliśmy 3.520 zł odszkodowania z PZU za zniszczony słup energetyczny, cała kwota zastała już przeznaczona na naprawę tegoż słupa;
- wpłynął wniosek od dyrektora OPS na kwotę 4.029 zł na koszty postępowania dotyczące dłużników alimentacyjnych, środki z egzekucji komorniczych do gminy już wpłynęły;
- kolejna zmiana następuje w związku z budową świetlicy w Złotnie – zaplanowaliśmy na ten rok kwotę 200.000,- zł, środki te nie zostaną do końca roku wykorzystane, a już teraz brakuje ok 60.000 zł na oświetlenie ulic – proponujemy więc te środki przeznaczyć na oświetlenie, zakup i montaż ozdób świątecznych.
Radni przed sesją otrzymają projekt uchwały.
Przewodnicząca Rady wystąpiła o wprowadzenie do porządku posiedzenia w pkt 1 lit. d zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Szczytna. Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.

W związku z powyższym realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) wystąpienia gminy Szczytna z Międzygminnego Związku Celowego,
b) przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno-profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach: 1994 i 1995 zamieszkałych w Gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego „Chronię życie przez rakiem szyjki macicy”,
c) uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Szczytna z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2010 rok,
d) ustalenia górnych stawek za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Szczytna.
2. Sprawy różne.

Ad. 1
a) Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie wystąpienia gminy Szczytna z Międzygminnego Związku Celowego w Kłodzku. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Międzygminny Związek Celowy został utworzony dla rozwiązania problemów związanych z ochroną środowiska, stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami, w tym: w zakresie segregacji, utylizacji i składowania odpadów komunalnych na terenie powiatu kłodzkiego i paru gmin powiatu ząbkowickiego. Pomimo kilkuletniej działalności Związek nie poradził sobie z tematem i nie realizuje zadań do których został powołany. Od pewnego czasu zastanawiamy się czy jeszcze w tym Związku pozostać. Nasze wątpliwości przedłużały m.in. prace nad ustawami dotyczącymi rozwiązania problemu nieczystości stałych. Obawialiśmy się, iż gminy obligatoryjnie będą zobowiązane do uczestnictwa w związkach międzygminnych. Wprowadzane ustawy sprawy nie regulują i dopiero w momencie, kiedy nastąpi naliczanie kar za nieuporządkowanie tej dziedziny gospodarki powstanie prawdziwy problem. Na chwilę obecną nie jesteśmy zadowoleni z działalności Związku. Związek faktycznie nie wywiązuje się ze swoich zadań, a wiele zadań można było – w naszej ocenie, zrealizować. Składki, które wnosimy nie są właściwie wykorzystywane. Stwierdzamy więc, że dalsze pozostawanie w Związku i wpłacanie składek mija się z celem.
Radny p. Leszek Gunia zapytał jakie koszty dotychczas gmina poniosła.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że dokładnie nie pamięta ale jest to kwota ok. 20-30 tys. zł. rocznie. Składka przeznaczona jest na bieżącą działalność biura. Środki te są nie do odzysknia.
Radny Ireneusz Hoffman zauważył, iż rozwiązania proponowane przez Związek były kosztowe i przy proponowanych gwarantowanych cenach zupełnie nierynkowe i nieekonomiczne; czy Związek mógłby pomóc przy likwidacji wysypiska w Słoszowie?
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, iż ze Słoszowem problem jest bardziej złożony. Wysypisko znajduje się na terenie gminy Szczytna należącym własnościowo do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, jego zarządcą jest Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dusznikach Zdroju. Kto więc powinien ponieść koszty likwidacji? Sprawą zajmuje się zarządca wysypiska.
Od 1 stycznia 2010 r. prawie wszystkie wysypiska w naszym rejonie zostaną zamknięte. Pozostanie tylko parę wysypisk, które maja pozwolenia na dłuższe funkcjonowanie.
Radny p. Roman Sobczak zauważył, iż Polanica buduje stację przeładunkową a gdzie my będziemy wywozić śmieci?
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że śmieci będziemy wywozić właśnie na stację przeładunkową do Polanicy, a następnie inna firma będzie odbierała zgromadzone nieczystości i odwoziła na wysypisko prawdopodobnie do Ścinawki – na stare rozszerzone wysypisko, nie na nowe!
P. Ireneusz Hoffman – skoro związek nie spełnił oczekiwań gmin to jaki jest sens tkwić w nim dalej; po co płacić jak nie ma z tego żadnego zysku!
P. Leszek Gunia zapytał jaki jest sens wstępowania w związki, które nie dają gwarancji powodzenia?
P. Wojciech Szlosberger przypomniał, iż przed laty idea powołania Związku była jak najbardziej słuszna. Miało postać nowoczesne wysypisko i problemem było tylko umiejscowienie wysypiska.
Żeby Związek funkcjonował należało płacić składki. Obecnie w sytuacji, gdy Związek nie funkcjonuje właściwie należy to zdecydowanie przerwać i dalszych kosztów nie ponosić.
P. Ireneusz Hoffman zauważył, że skoro na terenie powiatu nie było firm, które mogłyby zająć się tematem śmieci, należało powołać do tego celu Związek; proponowane rozwiązania okazały się jednak bardzo drogie.
P. Wiesław Tracz podsumował temat. W tamtych czasach – ok. 10 lat temu, wydawało się to dobrym rozwiązaniem. Kiedy pojawiła się możliwość sięgnięcia po środki unijne pomysł miał szansę realizacji. Przy możliwości uzyskania dotacji Związek miał szansę wypełnić swoją rolę a żadna z gmin oddzielnie nie miała możliwości rozwiązania problemu nieczystości.

Posiedzenie Komisji opuściła radna p. Beata Rydz.

Innych pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 b
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno-profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach: 1994 i 1995 zamieszkałych w Gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego „Chronię życie przez rakiem szyjki macicy”. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3

Jest to kontynuacja działań podjętych w latach ubiegłych. Zmienia się jedynie liczba dziewcząt oraz cena szczepionki. Również w powiecie szczepienie dziewcząt przeciwko rakowi szyjki macicy staje się coraz bardziej powszechne. Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 c
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie uchwalenia rocznego Programu współpracy Gminy Szczytna z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2010 rok. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4

Program współpracy z organizacjami pozarządowymi uchwalany jest przez Gminę na każdy rok. Dotowany jest rozwój sportu powszechnego i kultury. W 2010 r. chcemy zwiększyć dotację na kulturę – z 3.000,- zł w roku obecnym do 25.000,- zł w roku przyszłym. Pozostałe części uchwały pozostają niezmienione w stosunku do roku bieżącego.
P. Renata Idzik zapytała skąd taka różnica w planowanych środkach finansowych?
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że w roku bieżącym nie było wniosków dotyczących rozwoju kultury; przewidujemy, że w roku 2010 wniosków będzie więcej, stowarzyszenia częściej będą sięgały po dotacje.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie zaopiniowała projektu uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 d
Burmistrz p. Marek Szpanier omówił projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Stawka opłat za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych nie ulega zmianie. Znacznie zmienia się stawka za odbieranie odpadów komunalnych – o 20% . Główny powód wzrostu ceny to:
zamknięcie wysypiska w Słoszowie,
dowóz nieczystości do stacji przeładunkowej w Polanicy Zdroju a następnie na wysypisko do Ścinawki.
Stawka proponowana przez Polanicę - transport z Polanicy do Ścinawki to 200 zł + vat za tonę nieczystości; tona to 4 m3; cena 1 m3 wzrośnie więc o 25 zł + vat.
Cena 1 m3 odpadów komunalnych wynosić będzie ponad 100 zł ( 80 zł – stara cena + 25 zł (+vat ) liczone za transport Polanica – Ścinawka).
Po dyskusji przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków – 2 osoby głosowały za przyjęciem projektu uchwały, 2 wstrzymały się od głosu.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków 2 - osoby głosowały za przyjęciem projektu uchwały, 2 wstrzymały się od głosu.

Ad. 2
Radna p.Teresa Gąbka poinformowała, że w ostatnim okresie na terenie wsi Słoszów gryzonie -
szczury stały się prawdziwą plagą; prosiła o pomoc w deratyzacji.
Burmistrz p. Marek Szpanier odpowiedział, że zapozna się z tematem i udzieli odpowiedzi.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej:
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 12 Kwietnia 2010 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432541