szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 7/09 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 22 grudnia 2009 r.

Protokół Nr 7/09
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 22 grudnia 2009 r.

Godzina rozpoczęcia: 13.00
Godzina zakończenia: 16.40

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 15 radnych.

W trakcie posiedzenia do składu Komisji dołączyli:
- o godz. 14.00 radny p. Zygmunt Futoma.,
- o godz. 14.30 radny p. Leszek Gunia,

O godz. 14.30 posiedzenie upuścili: radny – p. Tomasz Bernat oraz sołtysi p. Czesława Piwowarczyk i p. Helena Piankowska, o godz. 16.20 radna p. Urszula Doskocz

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej p. Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz złożył wniosek o wprowadzenie do porządku zebrania w pkt 2 lit. d projektu uchwały w sprawie przystąpienia do projektu pn. ”Organizacja imprez kulturalnych promujących Gminę Szczytna jako centrum turystyki kulturowej, biznesowej, aktywnej i przyjaznej osobom niepełnosprawnym”.
Przewodnicząca Rady wystąpiła do radnych o przeprowadzenie głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.

W związku z powyższym realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2010.
2. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a)przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010,
b)ustalenia regulaminów określających tryb i wysokość przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, nagród, obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz niektórych innych składników wynagrodzenia,
c)zasad przyznawania dofinansowania do form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których gmina Szczytna jest organem prowadzącym,
d)przystąpienia do projektu pn. „Organizacja imprez kulturalnych promujących gminę Szczytna jako centrum turystyki kulturowej, biznesowej, aktywnej i przyjaznej osobom niepełnosprawnym”.
3. Sprawy różne.

Ad. 1
Wszyscy radni otrzymali projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2010. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Burmistrz p. Marek Szpanier poinformował, że budżet zarówno po stronie dochodów - 19.497.233 zł jak i wydatków – 24.789.277 zł jest największy w historii, niemalże dwukrotny w stosunku do roku bieżącego. Wynika to głównie ze składanych wniosków o środki unijne. Kilka projektów nam przeszło. Większość zadań inwestycyjnych dofinansowywanych ze środków unijnych musimy najpierw sfinansować z własnych dochodów np. musimy zaciągnąć kredyt, a po wykonaniu czekać na odzyskanie środków. Budżet na rok 2010 jest bardzo trudny. Zakładamy wykonanie jednego zadania, odzyskanie środków, finansowanie zadania drugiego, również odzyskanie środków i tak dalej. Jeżeli nastąpi zawahanie płynności trzeba będzie szukać innych możliwości. Wiele będzie zależało od wykonawców wygrywających przetargi, zadania muszą być realizowane terminowo.
Większość zadań chcemy zakończyć we wrześniu, by jeszcze był czas na odzyskanie zainwestowanych środków i dofinansowania budżetu. W trakcie roku budżet będzie weryfikowany.
Nasze najważniejsze zadania inwestycyjne to są te, które są oparte o środki unijne. Są to priorytety, którym podporządkowane będą inne zadania.
O jednym zadaniu jeszcze nie mówiliśmy, a na które będziemy musieli zorganizować środki finansowe - jest to ujęcie wody w Łężycach. Obecnie ujęcie utrzymywane jest przez Duszniki. Od 1 maja 2010 r. koszty utrzymania przejdą na naszą gminę.
Od stycznia wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące budżetu. Zmiany będą niewielkie. Będziemy musieli dopasować uchwalony budżet do zamian obowiązujących od początku roku.
P. Wiesław Tracz poinformował, że jeszcze niespodzianki mogą nas czekać – do końca 2009 r. kończą się prawie wszystkie programy na pozyskiwanie środków finansowych; jest szansa na dodatkowe środki dla województwa, gdzie pewne rezerwy mogą się znaleźć, nabory mogą zostać ponowione i przy ponownym procesie składania wniosków mamy jeszcze szansę na dofinansowanie wodociągowania i kanalizacji oraz edukacji.
Skarbnik Gminy p. Teresa Maślakiewicz poinformowała o procedurze uchwalania budżetu Omówiła dochody budżetu a następnie wydatki. Zaplanowany deficyt w kwocie 5.292.044 zł zostanie sfinansowany środkami z kredytów i pożyczek. Z tego tytułu będziemy płacili odsetki – na 2010 r. przewidziana jest kwota 432.000 zł. Mamy pozytywna opinię z Regionalnej Izby Obrachunkowej o prognozie długu. Następnie p. Tresa Maślakiewicz poprosiła o zadawanie pytań.
Przewodnicząca Rady Miejskie p. Renata Idzik otworzyła dyskusję w sprawie budżetu gminy na rok 2010.
Rany p. Ireneusz Hoffman zauważył, iż budżet faktycznie może budzić pewne obawy; co zrobimy jak nie zrealizujemy dochodów, z czego będziemy rezygnować w przypadku braku środków finansowych i czy na taką ewentualność mamy opracowany plan awaryjny?
Burmistrz p. Marek Szpanier odpowiedział, że podstawowa sprawa to odzyskanie pieniędzy unijnych, które gmina włoży w inwestycje. Przy odjęciu tych środków nasze zadłużenie zdecydowanie zmaleje. Dlatego też w pierwszej kolejności musimy realizować zadania w 100% pewne – te na które mamy podpisane umowy; z pozostałymi wydatkami musimy się wstrzymać przynajmniej do zakończenia I półrocza, by zobaczyć jak budżet funkcjonuje. Przy łagodnej zimie mogą być oszczędności na prowadzeniu Akcji Zima. Musimy jednak również pamiętać, że każdy nowo otwierany obiekt np. lodowisko - kosztuje, dzisiaj jeszcze kosztów nie znamy. Możemy również ograniczyć pobory (dotyczy to nie tylko Urzędu, również innych jednostek np. szkół) ale spowoduje to jedynie odpływ wykształconych i najlepszych pracowników.
Jeżeli nie będziemy mieć pieniędzy zawsze się możemy z zadania wycofać. Może się również zdarzyć, że zadanie rozpoczniemy w roku 2010 a zakończymy i sfinansujemy w 2011, bo na 2011 rok nie planujemy tylu zadań inwestycyjnych.
W trakcie posiedzenie do składu Komisji dołączył radny p. Zygmunt Futoma.
Planowana relacja długu do dochodu gminy wynosi 61% , po odzyskaniu środków unijnych 36,2 %.
Musimy zakładać, że włożone w inwestycje środki odzyskamy.
Plusem dla nas jest to, że nie będziemy musieli ogłaszać przetargów na kredyty, mamy możliwość brania kredytu bezprzetargowego na sfinansowanie niektórych zadań. Nie znamy jeszcze wartości przetargowych na planowane zadania.
Trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, iż jest to ostatni moment sięgnięcia po pieniądze unijne. Jeżeli się dzisiaj z tych pieniędzy nie skorzysta – nawet kosztem zadłużenia budżetu na najbliższe 10 lat, to tych pieniędzy nigdy nie dostaniemy.
Radny p. Wojciech Szlosberger zauważył, iż pomimo obaw o realizację budżetu ma pełną świadomość konieczności takiego działania; obowiązek korygowania budżetu i tak będzie spoczywał na Radzie Miejskiej; jako radny uważa, iż proponowany budżet powinien zostać przyjęty
Radny p. Roman Konior zauważył, iż nie wszystkie planowane inwestycje zostały ujęte w WPI.
Burmistrz odpowiedział, że w WPI zostały ujęte zadania, co do których mamy pewność uzyskania wsparcia zewnętrznego. Dodatkowo, oprócz zadań inwestycyjnych mamy do sfinansowania zadania miękkie – nie ujęte w WPI, bo nie są to zadania inwestycyjne. Zadania planujemy realizować przez 2-3 lata, a budżety są roczne i nie ma możliwości rozpisywania finansowania na więcej lat.
Radny p. Roman Sobczak zasygnalizował, by fundusz sołecki przekazywany był bezpośrednio sołtysom lub radom sołeckim z pominięciem Miejskiego Ośrodka Kultury.
Burmistrz odpowiedział, iż od 1 stycznia zmieniają się zasady naliczania i przekazywania funduszu sołeckiego; środki będą przekazywane bezpośrednio przez gminę i jeżeli będzie potrzeba - gmina, w zależności od rodzaju zaplanowanego zadania odpowiedni referat Urzędu, przygotuje zlecenie i zapłaci za zakupione przez wieś materiały; sołtys pokwituje odbiór materiałów i opisze fakturę.
Innych pytań i uwag nie było.
Skarbnik p. Teresa Maślakiewicz poinformowała, iż zgodnie z opinię RIO, w związku z nowymi przepisami dotyczącymi budżetu na 2010 rok, w projekcie uchwały budżetowej zostaną zmienione załączniki; merytorycznie nie nastąpią żadne zamiany, kwoty pozostaną te same, zmieni się jedynie forma zapisu; kolejna zmiana to upoważnienie Burmistrza odnośnie zaciągania zobowiązań na środki unijne na lata 2011-2012.
Przystąpiono do głosowania w sprawie wydania pozytywnej opinii do uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2010.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Przerwa godz. 14.20 -14.30
Po przerwie do składu Komisji dołączył radny p. Leszek Gunia.
Posiedzenie opuścili: radny p. Tomasz Bernat i sołtysi: p. Czesława Piwowarczyk i p. Helena Piankowska.

Ad. 2 a
Pełnomocnik Burmistrz ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii p. Barbara Roźniakowska omówiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3

Szczegółowo przestawiła Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii a także załączniki do programu:
- Regulamin do konkursu ofert na pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży,
- Lokalną diagnozę problemów związanych z alkoholem, narkotykami i przemocą w gminie Szczytna, w tym wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów szkół gminnych,
- Preliminarz środków na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w roku 2010.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie zgłoszono. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 b
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminów określających tryb i wysokość przyznawania nauczycielom dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, nagród, obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz niektórych innych składników wynagrodzenia. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4
Jest to uchwala podejmowana corocznie. Dotychczas regulaminy uchwalane były na dany rok kalendarzowy, obecnie regulaminy uchwalane są bezterminowo. Treść regulaminów została uzgodniona ze związkami zawodowymi zrzeszającymi nauczycieli. Uchwała obejmuje zmiany zasugerowane i wynegocjowane ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego. Zmiany są niewielkie w stosunku do roku ubiegłego:
1)zmienia się wysokość dodatku określonego w § 11 – za wychowawstwo: było 120,- jest 150,- zł.,
2)w § 20 zmienia się o 1 % wzwyż w stosunku do stawek poprzednich wynagrodzenie za sprawdzanie prac z języka polskiego,
3)w § 3 w związku z obowiązkiem zapewnienia stawek średnich wynagrodzeń na poszczególnych stopniach awansu zawodowego podnosi się dodatki, z których mogą skorzystać nauczyciele stażyści i nauczyciele kontraktowi,
4)w § 12 określa się procentowo dodatek funkcyjny dla dyrektorów jednostek.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie zaopiniowała projektu uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 c
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie zasad przyznawania dofinansowania do form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których gmina Szczytna jest organem prowadzącym. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Zmiany w stosunku do roku poprzedniego są duże – szczególnie finansowe. Lista dofinansowywanych kierunków się nie zmienia. Środki jakie gmina przeznacza na ten cel to od 20 do 25 tys. zł. W przeszłości dofinansowywaliśmy nawet 20 nauczycieli studiujących, ale to się zmienia i w roku bieżącym dofinansowaliśmy 1 nauczyciela. Podstawowa zmiana to zwiększenie kwoty dofinansowania z 1 tys. do 2 tys. zł maksymalnie za semestr kształcenia. Również dyrektorzy szkół mają możliwość dofinansowania szkoleń nauczycieli (30% ogólnej puli środków przewidzianych na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli).
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2 d
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do projektu pn. „Organizacja imprez kulturalnych promujących gminę Szczytna jako centrum turystyki kulturowej, biznesowej, aktywnej i przyjaznej osobom niepełnosprawnym”. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 6

Projekt uchwały został przygotowany w związku z planowanym wystąpieniem do RPO o dofinansowanie przeprowadzanych cyklicznie imprez gminnych: Agrofety, Advewntalii i nowej, zaplanowanej na m-c czerwiec imprezy - Skeatepikniku Integracyjnego. Do tej pory imprezy były finansowane ze środków własnych i wpływów od sponsorów.
P. Renata Idzik zapytała czy w związku z tym odciąży się nieco pracowników MOK, którzy w niewielkim składzie przygotowują wszystkie imprezy.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że w przypadku uzyskania dotacji MOK zostanie zdecydowanie odciążony; organizacja imprezy polegała będzie na ogłoszeniu przetargu dla agencji reklamowej, która całą imprezę przygotuje; mu pokryjemy jedynie wydatki z tym związane.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała
projekt uchwały.

Ad. 3
Przewodnicząca Rady p. Renata Idzik odczytała pismo p. Danuty Chmielarz dotyczące niewłaściwego wydatkowania środków z funduszu świadczeń socjalnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Szczytnej. Pismo w załączeniu.
Załącznik Nr 7

Po dyskusji radni zaproponowali zbadanie sprawy przez specjalnie powołanego do tego celu biegłego księgowego.
P. Renata Idzik zaproponowała przegłosowanie wniosku o przeprowadzenie szczegółowej kontroli wydatkowania środków z funduszu świadczeń socjalnych w latach 2004-2009 w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Szczytnej przeprowadzonej przez powołanego do tego celu biegłego księgowego.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie przegłosowała wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie przegłosowała wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie przegłosowała wniosek.

Radna p. Teresa Gąbka przedstawiła prośbę złożoną na jej ręce przez p. Janinę Krzyżak o wyjaśnienie, kto jest właścicielem terenu, na którym znajduje się studnia użytkowana przez syna zamieszkującego w Łężycach; w sąsiedztwie znajduje się agroturystyka prowadzona przez p. Stanisława Lisa. Między sąsiadami powstał konflikt i stąd prośba do gminy o określenie właściciela terenu.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, iż sprawa w gminie jest zanana, chcemy ją przeanalizować. Prawda jest jednak taka, że w przypadku, gdyby teren okazał się własnością gminy, to zajmiemy się sprawą, jeżeli nie, sprawa powinna zostać rozstrzygnięta na drodze postępowania cywilnego. By zająć stanowisko w sprawie należy zapoznać się z dokumentami przestawionymi przez zainteresowane strony; akty własności, zapisy w księgach wieczystych.
Radny p. Wojciech Szlosberger poprosił o przedstawienie informacji dotyczącej nieczystości stałych; czy już wiadomo kto, kiedy i gdzie będzie odwoził odpady, czy Burmistrz już podjął decyzje w tej sprawie?
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że z związku z tym, iż dotychczas ZGKiM nie zajął jednoznacznego stanowiska w sprawie odbioru i wywozu nieczystości, żadne inne ustalenia nie zapadły ponad te, o których informowano na ostatnim wspólnym posiedzeniu Komisji. Jeżeli ZGKiM zejdzie z działalności, od kwietnia wejdzie nowy podmiot i przejmie od Zakładu umowy na wywóz nieczystości stałych. Jeżeli Zakład chce prowadzić w dalszym ciągu działalność, musi odpowiedzieć na pytanie czym będzie świadczyć usługi.
P. Wojciech Szlosberger dysponując wiadomościami z Koła Łowieckiego oraz jako członek Rady Naukowej Parku Narodowego Gór Stołowych poinformował zebranych, iż dyrekcja Parku Narodowego Gór Stołowych wystąpiła do ministerstwa o zmianę granic Parku. Wniosek został wstępnie zaakceptowany. I wariant zakładał, że granica Parku przebiegnie główną drogą asfaltową z Radkowa do Wambierzyc, z Wambierzyc przez Chocieszów do Szczytnej i następnie wzdłuż drogi nr 8 do Kudowy. II wariant – po weryfikacji; do Wambierzyc nic się nie zmienia, od Wambierzyc przez Studzienno drogą asfaltową do Chocieszowa, przez Chocieszów drogą 388 do drogi nr 8 wzdłuż granicy lasu (tam gdzie mieszka p. Słatyński) i po granicy lasu aż do Łężyc, a w zasadzie aż do Kulina.

Posiedzenie opuściła radna p. Urszula Doskocz.

Radny p. Roman Konior zapytał o konieczność montażu tak wysokich barierek wzdłuż rzeki przy ulicy Wolności.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że jest to droga powiatowa nie gminna, a wysokość barierek wynika z respektowania przepisów bezpieczeństwa a następnie z pozwolenia na budowę, minimalna wysokość barierki to 90 cm.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała:Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej:
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 12 Kwietnia 2010 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432013