szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 1/2010 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 23 marca 2010 r.

Protokół Nr 1/2010
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 23 marca 2010 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 16.40

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 14 radnych.

W trakcie posiedzenia
o godz. 14.30 do składu Komisji dołączyła p. Beata Rydz,
o godz. 15.15 posiedzenie opuścił p. Tomasz Bernat.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej p. Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz złożył wniosek o wprowadzenie do porządku zebrania w pkt 1 lit. c projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VIII/76/2003 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie likwidacji Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej i utworzenia z jego dotychczasowych składników osobowych i majątkowych Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna oraz Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej.
Przewodnicząca Rady wystąpiła do radnych o przegłosowanie wniosku.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.

W związku z powyższym realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
b) zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej,
c) wyrażenia zgody na dokonanie darowizny,
d) zmieniającą uchwałę Nr VIII/76/2003 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie likwidacji Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej i utworzenia z jego dotychczasowych składników osobowych i majątkowych Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna oraz Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej.
2. Sprawy różne.

Ad. 1
a) P. Wiesław Tracz Zastępca Burmistrza poprosił o zabranie głosu p. Ryszarda Drozda Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej.
Dyrektor przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 2
Proponowana podwyżka to 31 gr. netto/m?. Podwyżka wynika głównie z awaryjności wodociągu – głównie na Wolanach. Już w styczniu i lutym tego roku na usuwanie awarii przeznaczyliśmy 10 tys. zł. Zyskaliśmy - bo przed naprawą uciekały nam 3-4 m? wody, obecnie 1m?.
W roku bieżącym będziemy zmuszeni przystąpić do modernizacji ujęcia wody w Łężycach - ujęcie jest bardzo zaniedbane.
Po uwzględnieniu wszystkich kosztów podwyżka cen wody powinna wynosić 55 gr./m?. Mając na uwadze, że to by była znacząca w budżetach domowych kwota, proponujemy 31 gr. i mamy świadomość, że Zakład również musi poszukać oszczędności.
Po wysłuchaniu Dyrektora otwarto dyskusję.
Radny p. Roman Konior stwierdził, iż ze wzrostem ceny wody zapewne wzrośnie cena ścieków.
Dyrektor odpowiedział, że cenę ścieków narzuca nam Polanica, jest ona i tak mniejsza niż pierwotnie proponowana.
P. Wiesław Tracz przypomniał, że Zakład wylicza koszty obsługi sieci przeliczając je na 1 m? wody. Zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odpowiednio wcześnie przedstawia wniosek z taryfami burmistrzowi. Burmistrz weryfikuje wniosek - sprawdza czy taryfy zostały opracowane zgodnie z ustawami oraz sprawdza koszty pod względem celowości ich ponoszenia. Jeżeli burmistrz stwierdzi, że wniosek jest rzetelnie przygotowany to pod obrady rady miejskiej trafia odpowiedni projekt uchwały. W przypadku stwierdzenia, że koszt jest jednak zbyt wysoki rada nie ma możliwości odrzucenia proponowanej ceny, bo taryfy i tak wchodzą w życie. Rada ma jednak możliwość podjęcia uchwały w sprawie dopłaty do 1 m? wody dla ZGKiM w formie dotacji przedmiotowej.

O godz. 14.30 do składu Komisji dołączyła radna p. Beata Rydz.

Przerwa godz. 14.35. - 14.40

Po przerwie wznowiono dyskusję.

P. Wiesław Tracz stwierdził, iż straty na Wolanach generują koszty. W najbliższym czasie realizowana będzie inwestycja, straty będą znikać ale muszą upłynąć jeszcze 2-3 lata.
P. Ryszard Drozd poinformował, że na cenę wody mają wpływ opłaty niezależne od Zakładu takie jak:
- opłata za korzystanie ze środowiska,
- wzrost cen energii elektrycznej,
- w dalszym ciągu straty wody w Wolanach.
P. Leszek Gunia zdziwił się, że kwotę proponowanej podwyżki – 31 gr. uważa się za niewielką.
Dyrektor odpowiedział, że przy planowanych dodatkowych kosztach 55 gr. proponowana podwyżka jest niewielka.
P. Leszek Gunia zapytał co Dyrektor zamierza zrobić by ograniczyć ilość wycieków wody?
P. Ryszard Drozd wyjaśnił, że sieć wodociągowa w Wolanach została przejęta bez jakiejkolwiek dokumentacji. Trudno jest zlokalizować wycieki wody. Ostatnio Zakład korzystał z pomocy specjalistycznej firmy dysponującej sprzętem do lokalizacji awarii. W tej sytuacji konieczna jest modernizacja sieci.
P. Leszek Gunia stwierdził, że w okresie letnim naprawy wykonywane są niedbale i przez to nie są trwałe i zimą te same awarie dają o sobie znać.
Dyrektor odpowiedział, że już teraz inaczej usuwa się awarie; robotę wykonuje się raz i porządnie, tak by przez kilka lat mieć spokój.
P. Ireneusz Hoffman zapytał o licznik służący do opomiarowania wody w Wolanach – czy dopłacamy różnicę wynikającą o odczytu na liczniku głównym a odczytach u poszczególnych odbiorców?
Dyrektor odpowiedział, że w roku ubiegłym różnica została dopłacona, obecnie zapłacimy jeszcze więcej.
P. Ireneusz Hoffman zapytał o dopłaty wynikające z różnicy odczytów na licznikach.
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że dostawcy mierzą wodę na liczniku głównym. Na licznikach wtórnych występują różnice. Zdarza się, że odbiorcy nie zawsze są uczciwi, trudno to jednak zarządcy udowodnić. Żadne działania ZGKiM nie uregulują sprawy; zarządcy muszą pilnować niedoborów wody. Wracając do Wolan - podłoże tam jest takie, że woda ucieka i nie widać śladu awarii i tylko spadek ciśnienia świadczy o tym, że gdzieś jest wyciek.
Dyrektor stwierdził, że mieszkańcy Wolan w czasie usuwania awarii wykazali się dużą wyrozumiałością – a zachodziła potrzeba zakręcania wody na całą noc.
W budynkach spółdzielni mieszkaniowej faktycznie odczyt na liczniku głównym nie pokrywa się z odczytami liczników w lokalach.
P. Wojciech Szlosberger z doświadczenia wie, że odczyty powinny być bardzo dokładnie wykonywane; 0,5 m? różnicy na liczniku, przy 18 rodzinach daje 9 m? wody.
P. Helena Piankowska zapytała kiedy zostanie przejęty wodociąg w Łężycach?
Dyrektor odpowiedział, że po usunięciu usterek, których jest wiele.
Innych pytań i uwag nie było.
P. Renata Idzik przypomniała radnym o możliwości zastosowania dla mieszkańców niższej ceny wody i ustalenia dopłaty dla ZGKiM jako wyrównanie niedoboru środków finansowych.
Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1
b) Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3
Państwowy Instytut Geologiczny wystąpił o nieodpłatne przekazanie w formie darowizny działki położonej przy ul. Sienkiewicza w celu wykonania 3 otworów badawczych oraz budowy stacji hydrologicznej w celach naukowo-badawczych. PIG może wykonywać odwierty jedynie na swoim gruncie; jeżeli grunt nie będzie własnością skarbu państwa żadne prace nie zostaną rozpoczęte. Proponujemy wyrazić zgodę. Odwierty zostaną wykonane w celach badawczych nie komercyjnych, i dla skarbu państwa nie dla gminy. Gmina jednak posiądzie wiedzę co ma na swoim terenie.
P. Ireneusz Hoffman zapytał czy nie ma konieczności zawarcia w akcie notarialnym dodatkowych
zapisów dotyczących ewentualnej odsprzedaży przejętej od Gminy nieruchomości.
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że działkę przekazuje się na cele publiczne; zasady gospodarowania reguluje ustawa i dodatkowe zapisy w akcie nie będą potrzebne.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Posiedzenie opuścił radny p. Tomasz Bernat.
Ad. 1
c) Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr VIII/76/2003 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie likwidacji Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej i utworzenia z jego dotychczasowych składników osobowych i majątkowych Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna oraz Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4
Od jakiegoś czasu MOK i Biblioteka funkcjonują oddzielnie. Jeżeli Biblioteka chce włączyć w swoją działalność jakikolwiek program finansowany z funduszy zewnętrznych musi okazać, że jest to zapisane w statucie. Stąd konieczność wprowadzenia dodatkowych zapisów.
Innych uwag i pytań nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 3 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2
Przewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła:
interpelację p. Moniki Wielichowskiej dotyczącą zmiany granic Parku Narodowego Gór Stołowych oraz odpowiedź Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Środowiska zawierającą informacje, iż stanowisko burmistrza w tej sprawie będzie brane pod uwagę nie będzie jednak decydujące; wiążące powinno być stanowisko rady miejskiej nie burmistrza,
załącznik Nr 4
z Komisariatu Policji w Polanicy Zdroju wpłynęła Informacja o stanie bezpieczeństwa na terenie działania Komisariatu Policji w Polanicy Zdroju w roku 2009; Informacja zostaje przekazana Przewodniczącemu Komisji Spraw Społecznych. p. Wojciechowi Szlosbergerowi, do Biura Rady wpłynęło Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009, wpłynęło również Sprawozdanie roczne Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki Uzależnień, pismo skierowane do samorządowców z informacją, iż w dniu 23 maja br. odbędzie się pielgrzymka samorządowców na Jasną Górę, pismo p. Danuty Chmielarz dotyczące Komisji Rewizyjnej i analizy wyników kontroli ZFŚS w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych
załącznik Nr 5
P. Danuta Chmielarz obecna na posiedzeniu Komisji dodała, że w związku z tym, że wcześniejsze rozmowy z Zastępca Burmistrza i Dyrektorem ZSP nie przyniosło efektów, problemami z ZFŚS chciała zainteresować Radę. Nie składała skargi, miała nadzieję, że radni poważnie potraktują problem.
Jej zastrzeżenia budzi przekazywanie środków przez Urząd. Pomimo że biegły to potwierdza, nikogo to nie zainteresowało. Biegły wskazuje również szereg innych nieprawidłowości, na które nikt nie zwrócił uwagi. Zaskakujące jest również potraktowanie pisma jako skargi oraz fakt, że pismo nie zostało porównane z wynikami kontroli. Jej celem było nie zrobienie zamieszania a zwrócenie uwagi, że coś jest nie tak. Skoro dopiero teraz tworzy się regulaminy to znaczy, że w żadnej placówce oświatowej ZFŚS nie działał właściwie. Skoro po kontroli są wnioski i zalecenia to jak można skargę uznać za bezzasadną? Czy radni w ogóle wiedzą co było w złożonym piśmie?
Przewodnicząca Rady p. Renata Idzik stwierdziła, iż pismo wywołało skutek – regulaminy zostały zmienione.
P. Danuta Chmielarz dopowiedziała, że wg niej sprzeniewierzenie się zasadom i przepisom jednak nastąpiło.
Radny p. Roman Sobczak zauważył, że biegły przecież stwierdził, że nic nie było robione przeciw przepisom prawnym.
Przewodnicząca Rady wyjaśniła, iż zgodnie z opinią biegłego sprzeniewierzenia nie było, natomiast niedociągnięcia są i są one w fazie poprawiania nieprawidłowości.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz zwrócił się do p. Chmielarz i stwierdził, że w ten sposób wyniki kontroli oceniać może jedynie osoba, która nigdy nie zarządzała jednostką albo nigdy nie widziała protokołu pokontrolnego. Niemalże w każdym protokole pokontrolnym znajdują się wnioski. Nikt nigdy nie twierdził, że system funkcjonował idealnie. Nikt nie negował zgłaszanych uwag dotyczących funkcjonowania Funduszu. Problemem jest jednak to, że padają oskarżenia o dopuszczeniu do sprzeniewierzenia pieniędzy. Skoro opinia biegłego nie rozwiewa wątpliwości w tej sprawie możliwe jest wyjaśnienie sprawy poprzez prokuraturę.

Na tym dyskusje zakończono.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 8 Grudnia 2010 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432741