szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 1/10 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 9 grudnia 2010 r.

Protokół Nr 1/10
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 9 grudnia 2010 r.


Godzina rozpoczęcia:   14.00
Godzina zakończenia:   17.15


Miejsce obrad:   sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 11 radnych.

W trakcie posiedzenia do składu Komisji dołączyli:
o godz. 14.10 radny Marian Onak
o godz. 15.10 radna Beata Rydz

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

W pierwszej części posiedzenia Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, wobec braku quorum, nie brała udziału w głosowaniu nad projektami uchwał.

 Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej p. Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia. Zapytała czy do porządku obrad wnoszone będą uwagi i wnioski.

Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz złożył wniosek o wprowadzenie do porządku zebrania:
w pkt 5 projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy informacji oraz deklaracji dla celów podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości,
w pkt 6 projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLV/299/10 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 października 2010 r. w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości,
przesunięcie obecnego pkt 5 – Sprawy różne do pkt 7.

Przewodnicząca Rady wystąpiła do radnych o przegłosowanie wniosku o włączenie do porządku obrad w pkt 5 projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy informacji oraz deklaracji dla celów podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego wobec braku quorum nie brała udziału w głosowaniu.
Przewodnicząca Rady wystąpiła do radnych o przegłosowanie wniosku o włączenie do porządku obrad w pkt 6 projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLV/299/10 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 października 2010 r. w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego wobec braku quorum nie brała udziału w głosowaniu.
Następnie Przewodnicząca Rady Miejskiej oczytała porządek posiedzenia po wprowadzonych zmianach:
1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Szczytna.
2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2011.
3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Szczytna na rok 2010.
4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Szczytnej.
5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy informacji oraz deklaracji dla celów podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości.
6. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLV/299/10 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 października 2010 r. w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości.
7. Sprawy różne.

Do składu Komisji dołączył radny Marian Onak

Ad. 1
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz omówił projekt uchwały w sprawie przyjęcia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik nr 2
Funkcjonująca od pewnego czasu nowa ustawa o finansach publicznych nakłada na gminy nowe obowiązki i ograniczenia. Gminy m.in. przedstawiając projekt budżetu muszą również przedstawić wieloletnią prognozę finansową. Budżet państwa chce mieć gwarancje, że każda gmina w sposób przejrzysty wykaże, że nie doprowadzi do zadłużenia powyżej dopuszczalnych prawem granic. Jest to dokument, w którego wgląd ma Regionalna Izba Obrachunkowa. Wykazujemy w nim, że mamy zdolność kredytową i jesteśmy w stanie spłacać zadłużanie. Przygotowana Prognoza została sporządzona w oparciu o wszystkie mechanizmy prawne i finansowe jakie nas obowiązują.
Przewodnicząca Rady Renata Idzik zapytała, na ile sztywna jest przygotowana Prognoza, czy możliwe będzie wprowadzanie w niej zmian.
Skarbnik Gminy Ewa Moskal odpowiedziała, że pomiędzy Prognozą i budżetem musi być zachowana równowaga - zmieniając budżet zmieniamy również Prognozę.
Radny Wojciech Szlosberger zapytał, skąd tak długi okres prognozowania - do 2020 roku.
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że w Prognozie przewidywane są długoletnie zobowiązania gminy.
Innych pytań nie było.
Przystąpiono do głosowania.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła wniosek.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego wobec braku quorum nie brała udziału w głosowaniu.

Ad. 2
a) Przewodnicząca Rady omówiła procedury związane z uchwalaniem budżetu gminy tj. m.in. uchwałę nr XLIII/289/10 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 sierpnia 2010 roku w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
Zastępca Burmistrza p. Wiesław Tracz szczegółowo omówił projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2011 oraz uzasadnienie do projektu. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3

O godz. 15.10 do składu Komisji dołączyła radna Beata Rydz.
Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję nt. projektu budżetu.
Radny Stanisław Czarnik zapytał, czy środki finansowe zaplanowane na utrzymanie obiektów sportowych dotyczą również boisk w Szczytnej i Niwie.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że kwota dotyczy wszystkich obiektów sportowych jakie gmina powinna utrzymywać.
Radny Andrzej Prochera zapytał o remont mostu w Wolanach.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że w wydatkach bieżących została zaplanowana kwota na najpilniejsze potrzeby – trudno dzisiaj jednoznacznie zdecydować co będzie najważniejsze.
Radna Beata Rydz zapytała o koleje lampy solarowe, który należałoby zamontować na terenie miasta.
P. Wiesław Tracz odpowiedział, że wydatki bieżące zostały maksymalnie ograniczone i jak środków wystarczy lampy zostaną zamontowane, w przeciwnym wypadku nie.
Radny Roman Sobczak zapytał o środki finansowe przeznaczone dla sołectw.
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że zaplanowane przez wsie wydatki zostaną zrealizowane – potrzeby są w budżecie ujęte.
P. Wiesław Tracz podsumowując temat podkreślił, że przyszłoroczny budżet jest budżetem trudnym. Jest to rok, w którym musimy zrealizować inwestycje na które otrzymaliśmy dotacje, musimy też zabezpieczyć utrzymanie gminy w takim stanie w jakim obecnie jest – utrzymać szkoły, świetlice wiejskie, zabezpieczyć oświetlenie ulic oraz łatanie dróg.
Radny Wojciech Szlosberger podsumowując dyskusję stwierdził, że w ostatnim okresie inwestycji było wiele, apetyty nam wzrosły, chcielibyśmy kontynuacji robót i coraz trudniej tłumaczyć mieszkańcom – szczególnie tym z peryferii miasta, że będzie robiło się mniej.
P. Wiesław Tracz zauważył, że przyszły rok to będą zmasowane inwestycje prywatne, które będą realizowane dzięki zmianie wizerunku miasta. Oczywiście w zrównoważony sposób trzeba rozwijać cała gminę, ale najpierw musieliśmy zmienić centrum.
Innych pytań i uwag nie było.
Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Przerwa od godz. 15.40 do godz. 15.55.


Ad. 3
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Szczytna na rok 2010. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4
W związku z brakiem przewidywanych dochodów ze sprzedaży mienia komunalnego planowanych w roku bieżącym zachodzi konieczność przekształcenia zaciągniętego kredytu krótkoterminowego
w PKOBP w wys. 800.000,- zł w kredyt długoterminowy na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach. Jest to w zasadzie jedyna zmiana budżetu. Dodatkowo prostujemy błędną kwalifikację dot. zwiększenia dochodów w uchwale z m-ca września 2010 r. – zwiększenie dochodów (kwota 16.400,-zł) powinno dotyczyć innego działu.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.


Ad. 4
Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Szczytnej. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 5
Przewodnicząca szczegółowo omówiła składniki wynagrodzenia; proponowane wynagrodzenie
zasadnicze – 5.5550,-zł, dodatek funkcyjny- 1.900,- zł, dodatek wysługa lat – 20%, dodatek specjalny – 30% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Następnie Przewodnicząca Rady otworzyła dyskusję.
Jako pierwszy głos zabrał radny Wojciech Szlosberger – złożył wniosek formalny o podniesienie dodatku specjalnego z 30% (przy możliwym 40%) do wysokości 35% łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Uzasadnił to tym, że dodatek specjalny to szczególne wynagrodzenie za zaangażowanie, trud oraz wszelkie obciążenia wynikające z bycia dobrym gospodarzem.
Stanisław Ogrodnik stwierdził, iż w związku z tym, że w roku ubiegłym Burmistrz nie otrzymał żadnej podwyżki proponuje podnieść dodatek maksymalnie do 40%.
Przewodnicząca przypomniała, że pewne ograniczenia nakłada jednak planowany budżet i by to mieć na uwadze składając swoje propozycje.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przypomniał, że ustalenie wynagrodzenia Burmistrza to wyłącznie kompetencja Rady Miejskiej.
Radny Leszek Gunia stwierdził, że należałoby jednak przyjąć uchwałę w takiej formie w jakiej została sporządzona. Uchwała obejmuje już podwyżkę, która na pewno została dobrze rozważona, zarówno w stosunku do budżetu, jak i opinii publicznej.
Radny Andrzej Prochera zaprezentował swoje zdanie - podobne do przedmówcy; nowa kadencja dopiero się rozpoczyna, nie ma obawy że społeczeństwo źle odbierze podwyżkę dla Burmistrza - wszyscy uważamy, że pracuje dobrze, jednak biorąc pod uwagę panujący kryzys i jak bardzo trudny jest przyszłoroczny budżet gminy, należałoby przyjąć uchwałę w takim kształcie w jakim została zaproponowana.
Radna Beata Rydz też potwierdziła, że Burmistrz pracuje bardzo dobrze, uważa jednak, że zasadne jest pozostawienie zaproponowanej uchwały, bez dodatkowej podwyżki, szczególnie jak się weźmie pod uwagę sytuację gminy, zaciągane kredyty oraz brak podwyżek wynagrodzeń dla pracowników w innych jednostkach gminy.
Radny Roman Sobczak zauważył, że skoro planuje się 5% podwyżki dla pracowników, to Burmistrzowi należy się 10%.
Innych propozycji nie było.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek formalny zgłoszony przez radnego Wojciecha Szlosbergrera o zmianie projektu uchwały w § 1 pkt 4 dot. podniesienia dodatku specjalnego do wysokości 35 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie wniosek odrzuciła, przyjmując jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały zakładający pozostawienie dodatku specjalnego na wysokości 30 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku specjalnego.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie wniosek przyjęła.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków, przy 3 głosach „za” i 1 „wstrzymującym się” wniosek przyjęła.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że wniosek, który został przegłosowany pozytywnie przez Komisję Spraw Społecznych oraz Komisje ds. Rozwoju Wsi, jako wniosek formalny zostanie przegłosowany podczas sesji Rady Miejskiej.

Ad. 5
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru formularzy informacji oraz deklaracji dla celów podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 6
Pojawiły się nowe wzory deklaracji, które znajdą zastosowanie po zatwierdzeniu przez Radę Miejską oraz opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Nie ma tutaj radykalnych zmian są tylko zmiany ustawowe.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Ad. 6
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLV/299/10 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 21 października 2010 r. w sprawie określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości. Projekt uchwały w załączeniu.

Załącznik Nr 7
Stawki podatku od nieruchomości zostały już określone i one się nie zmieniają. Zmienił się zapis ustawowy kategorii opodatkowanych nieruchomości i dotyczy jedynie nieruchomości zajętych na świadczenie usług zdrowotnych. Określa się czy są związane czy też nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie przyjęła projekt uchwały.

Ad. 7
Przewodnicząca Rady Renata Idzik przypomniała o terminie zbliżającej się sesji, przypomniała o konieczności zgłaszania nieobecności na posiedzeniach komisji lub sesji. Nowych radnych poinformowała, że za usprawiedliwioną nieobecność uważa się taką, w czasie której radny wykonuje obowiązki związane z pracą Rady Miejskiej. Zwolnienia lekarskie nie są traktowane jako obecność usprawiedliwiona.

Przewodnicząca poinformowała o uchyleniu części uchwały Rady Miejskiej dotyczącej określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych – w związku z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej. Uchylona została część dotycząca pojazdów, które na terenie gminy nie występują, nie przynosi to żadnego skutku dla budżetu i związku z tym nie podejmujemy żadnych działań związanych z uchwałą.

Przewodnicząca odczytała pismo Przewodniczącego Rady Powiatu Kłodzkiego p. Dariusza Kłonowskiego z życzeniami dla Rady Miejskiej i deklaracją współpracy. Przekazała również życzenia jakie wpłynęły dla radnych od nauczycieli oraz uczniów.

Przewodnicząca przypomniała o konieczności złożenia oświadczeń majątkowych – omówiła zasady wypełnienia formularzy.

Sekretarz Urzędu Aneta Sitarz poinformowała o szkoleniu kierowanym do radnych - o terminie i miejscu szkolenia radni zostaną powiadomieni..

Zastępca Burmistrza poinformował o ogłoszeniu konsultacji społecznych dotyczących uchwały w sprawie współpracy z organizacjami pozarządowymi; konsultacje zakończą się spotkaniem (w dniu 21 grudnia br.) oraz – jeżeli będzie to konieczne, naniesieniem zmian i poprawek.

Radny Leszek Gunia poinformował o problemach z odśnieżaniem ul. Ludowej, interwencje w ZGKiM nie skutkują.
P. Wiesław Tracz wyjaśnił, że Dyrektor ZGKiM przekazał informację o przeprowadzeniu rozmowy z pracownikiem.

Przewodnicząca Rady przypomniała o obowiązku kontaktu z mieszkańcami – do tej pory funkcjonowały czwartkowe dyżury radnych.
Radni uznali, że właściwe będzie kontynuowanie dyżurów w tym dniu. Odbywać się one będą w Urzędzie Miasta i Gminy w godz. 15.00 – 16.00.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.


Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 24 Lutego 2011 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432384