szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 1/2012 z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi z dnia 26 stycznia 2012 r.

Protokół Nr 1/2012
z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi
z dnia 26 stycznia 2012 r.

Godzina rozpoczęcia : 14.00
Godzina zakończenia: 16.30

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej


Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju Wsi Andrzej Prochera. Przywitał członków Komisji i zaproszonych gości.
Przedstawił planowany porządek posiedzenia i złożył wniosek o:
1) zmianę kolejności omawianych tematów:
 - przeniesienie pkt 3 - „ Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna” do pkt 1,
 - przeniesienie pkt 1 do pkt 2; pkt 2 do pkt 3,
2) wprowadzenie do porządku posiedzenia w pkt 5 dodatkowego tematu: „ Szkolenie dotyczące pisania małych projektów” przeprowadzone przez przedstawicieli Zarządu Fundacji Kłodzkiej Wstęgi Sudetów – Lokalnej Grupy Działania.
Przegłosowano zmianę - 1.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie zmianę przyjęła.
Przegłosowano zmianę – 2.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie zmianę przyjęła.

Przewodniczący odczytał porządek posiedzenia po wprowadzonych zmianach:

1. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna.
2. Sprawozdanie z pracy Komisji ds. Rozwoju Wsi za 2011 rok.
3. Przygotowanie Planu Pracy na rok 2012.
4. Sprawy różne.
5. Szkolenie dotyczące pisania małych projektów.

Ad. 1
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz na wstępie poinformował, że została uchwalona nowa ustawa regulująca gospodarkę odpadami. Obowiązki wynikające z nowej ustawy zostają rozłożone w czasie jeszcze do połowy roku następnego, kiedy to gminy nie wypełnią wszystkich obowiązków wynikających w nowej ustawy. Do tego momentu będzie obowiązywała stara ustawa.
Zasygnalizował, że nowa ustawa nałoży na gminę nowe obowiązki. Pierwszy z nich to działania promocyjne mające na celu uświadomienie społeczeństwa o nadchodzących zmianach, sprawa druga to wybranie modelu, w którym ta nowa ustawa w gminie będzie funkcjonować, trzeci element to wybór i zatwierdzenie przez Marszałka Województwa instalacji regionalnych do składowania i przetwarzania odpadów. Wszystko to będzie miało miejsce do połowy br. Następnie Rada będzie musiała ustalić opłatę za wywóz śmieci dla każdego z mieszkańców. Po ustaleniu opłaty gmina przeprowadzi przetarg na wykonawcę usług w tym zakresie. Oddzielnie odbierane będą odpady zmieszane i oddzielnie odpady segregowane. Właściwie na każdego spadnie obowiązek segregowania odpadów. Mieszkańcy będą składać deklaracje o segregacji odpadów. Brak deklaracji o segregacji wpłynie na znacząco większą opłatę za wytwarzania odpadów niesegregowanych. Plan jest taki, by śmieci niesegregowane były dwukrotnie droższe niż segregowane. Cena śmieci segregowanych być może utrzyma się na poziomie ceny obecnej. Problemem jest ustalenie opłaty przez Radę Miejską przed poznaniem przez gminę kosztów prowadzenia działalności firmy odbierającej nieczystości. Po roku funkcjonowania systemu okaże się czy naliczona dla mieszkańców opłata jest wystarczająca czy też nie. Przy wyniku ujemnym niedobory będzie musiała pokryć gmina. Na dzień dzisiejszy jeszcze jest bardzo dużo niewiadomych dotyczących funkcjonowania nowej ustawy.

Wracając do ustawy „starej” i uchwały - Wojewoda złożył skargi na nasze dwie uchwały do Sądu Administracyjnego, gdyż dopatrzył się w nich nieprawidłowości, a po upływie miesiąca nie ma możliwości zanegowania uchwał. Skarga do Sądu nie uchyla naszych uchwał, Sąd może stwierdzić nieważność pewnych jej elementów. Jeżeli Sąd by nam teraz uchylił czy unieważnił nasze uchwały, ZGKiM zostałby bez podstaw do podpisywania umów na wywóz nieczystości, umowy już zawarte straciłyby ważność. W związku z tym chcemy wyprostować błędy, które w naszych uchwałach się znalazły.

Następnie przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 2

W naszym Regulaminie dot. utrzymania czystości z 2007 r. ustaliliśmy normatywy, które częściowo zmieniliśmy w roku ubiegłym. Okazało się, że zapisy dotyczące normatywów nie powinny się znaleźć w uchwałach. Ustawa nakładała na gminy jedynie określenie wielkości pojemników używanych do zbiórki nieczystości. Stąd zmiana zapisów w przedstawionym projekcie uchwały. Ustalamy dla każdej nieruchomości, na której wytwarzane są odpady komunalne, obowiązek posiadania pojemników o odpowiedniej pojemności. Wielkość pojemników w przybliżeniu odpowiada dotychczasowym normatywom.
W projekcie uchwały niknie zróżnicowanie na miasto i wieś, pojawia się pojęcie „zabudowa zagrodowa” dotyczące zarówno terenów wiejskich jak i miasta.
Radny Roman Sobczak zasugerował, by przy pojęciu „zabudowa zagrodowa” zróżnicować gospodarstwa na produkcyjne i nieprodukcyjne, gdyż ilość wytwarzanych przez nie śmieci będzie inna.
Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy nie są jeszcze znane szczegóły funkcjonowania nowej ustawy i trudno już dzisiaj rozstrzygać o szczegółach.
Następnie poinformował, że w projekcie uchwały uchyla się część zapisów. Wynika to z tego, że w naszym regulaminie zastosowaliśmy część zapisów ustawowych, a taka sytuacja nie powinna mieć miejsca i wszystkie zapisy ustawowe z uchwały należy wykreślić.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez sanepid.
Zadeklarowaliśmy zmianę uchwały w m-cu styczniu br. Jeżeli uchwała nie zostanie przyjęta nie będzie możliwości naliczania opłaty za odpady komunalne.
Helena Piankowska zapytała co będzie z osobami, które nie podpisały i nie podpiszą umowy na wywóz nieczystości?
Wiesław Tracz wyjaśnił, że osoby, które nie zadeklarują segregacji odpadów otrzymają wyższe naliczenie za wywóz nieczystości niesegregowanych - umowa nie będzie potrzebna.
Innych pytań do projektu uchwały nie było.

Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2
Przewodniczący Komisji Andrzej Prochera przedstawił Sprawozdanie z działalności Komisji ds. Rozwoju Wsi za rok 2011.
Sprawozdanie w załączeniu.
 Załącznik Nr 3

Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków nie wniosła uwag do Sprawozdania.

Ad. 3
Przewodniczący Komisji przedstawił propozycje planu pracy Komisji na 2012 r.
Propozycje plan pracy Komisji ds. Rozwoju Wsi na rok 2012 w załączeniu.
 Załącznik Nr 4

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag do przedstawionego planu pracy.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie przyjęła zaproponowany plan pracy.

Ad. 4
Przewodniczący Andrzej Prochera poinformował o problemach mieszkańców dotyczących:
1) stanu drogi powiatowej – brak rowów i zalewanie drogi,
2) stanu poboczy rzek - porośnięte drzewami.

Wiesław Tracz odpowiedział:
1) w pierwszej kolejności należy interweniować w Zarządzie Dróg Powiatowych, dopiero gdy pisma mieszkańców nie przyniosą rezultatu w sprawę włączy się gmina,
2) sprawa do załatwienia przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej – tam należy kierować pisma z prośbą o wycięcie drzew; RZGW musi uzyskać pozwolenie na wycinkę od Gminy; jeżeli mieszkaniec we własnym zakresie jest zainteresowany wycinką, wycinka dochodzi do skutku, jeżeli nie - czeka na wycięcie drzewa przez RZGW; temat jest corocznie poruszany w rozmowach pomiędzy gminą i RZGW.

Radny Roman Sobczak stwierdził, że obowiązkiem właściciela gruntu jest dbać o cieki wodne; nikt tego jednak nie stosuje, ale tak być powinno.

Andrzej Prochera zapytał o możliwość interwencji gminy w sprawie remontu drogi powiatowej w Wolanach - konieczne jest łatanie dziur i uporządkowanie poboczy.
Wiesław Tracz odpowiedział, że w tej sprawie wystąpi gmina do ZDP; gmina wystąpi w sprawie wszystkich dróg powiatowych przebiegających przez teren naszej gminy w lutym lub najpóźniej w marcu br.

Stanisław Ogrodnik zaproponował, by odcinek drogi od p. Ptaszka do p. Mokryckiego zimą pozostawał nieodśnieżny - odśnieżanie jest bardzo kłopotliwe i niebezpieczne, a są inne możliwości przejazdu.
Wiesław Tracz odpowiedział, że sugestia zostanie wzięta pod uwagę w następnym sezonie zimowym.

Roman Sobczak – ze względu na słabą widoczność przy wyjeździe z łącznika na rogu budynku albo słupie należałoby umieścić lustro.
Wiesław Tracz odpowiedział, że jeżeli mieszkańcy trochę poczekają, to przy remoncie „krajówki” będzie do odzyskania lustro.

Roman Sobczak stwierdził, że nasze drogi gminne są również w opłakanym stanie.

Andrzej Prochera zapytał czy przy obecnym stanie dróg utworzona brygada remontowa działająca przy ZGKiM faktycznie nie mogłaby zapracować na siebie?
Wiesław Tracz odpowiedział, że główny problem to pieniądze; najpierw brygadę trzeba wyposażyć w sprzęt, potem trzeba mieć pieniądze by roboty zlecić, a robót musi być tyle, żeby brygada była w stanie się utrzymać – a takiej gwarancji nie ma, zleceń może nie być.

Maria Lendzion zapytała czy w związku z udzieleniem zgody na wywóz drewna z lasu będzie przeprowadzony odbiór drogi.
Wiesław Tracz – tak, po skończonym wywozie stan dróg będzie sprawdzany.

Ad. 5
Przedstawiciele Zarządu „Kłodzkiej Wstęgi Sudetów – Lokalnej Grupy Działania” p. Sylwia Mielczarek i p. Dorota Kuczwalska omówiły projekty, w ramach których mieszkańcy wsi mogą korzystać z dotacji unijnych. Przedstawiły ogólne zasady finansowania oraz poinformowały, że termin składania wniosku upływa 9 lutego 2012 r.
Informacja w załączeniu.
 Załącznik Nr 5

Następnie przeprowadziły szkolenie uczestników dotyczące pisania małych projektów.
Omówiły wniosek o przyznanie pomocy w ramach PROW na lata 2007-2013, oś 4 LEADER, działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi.
W szkoleniu wzięli udział członkowie Komisji ds. Rozwoju Wsi, wszyscy sołtysi z terenu gminy Szczytna oraz zaproszeni przedstawiciele stowarzyszeń pozarządowych w gminy Szczytna.

Wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii dla małych projektów w załączeniu.
 Załącznik Nr 6

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju Wsi
Andrzej Prochera

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 25 Kwietnia 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432548