szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 2/2012 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 13 marca 2012 r.

Protokół Nr 2/2012
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 13 marca 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 16.30

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 12 radnych.
Nieobecni radni: Jolanta Bernat, Paweł Korab.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
 Załącznik Nr 1

 Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik. Przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia. Zapytała czy do porządku obrad wnoszone będą uwagi i wnioski. Ponieważ uwag nie wniesiono realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Nowe obowiązki i uprawnienia gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i nieczystościami ciekłymi po zmianie przepisów prawnych.
2. Sprawy różne.

Ad. 1
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przekazał radnym informacje:
Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi,
Selektywne zbieranie odpadów.
Informacje w załączeniu.
 Załącznik Nr 2
Następnie zaprezentował nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi.
Informacja w załączeniu.
 Załącznik Nr 3

Po zakończeniu prezentacji Burmistrz Marek Szpanier poinformował:
Sprawa podstawowa - to wskazanie podmiotu realizującego usługę odbioru odpadów. Prawnicy nie są jednomyślni. Są dwie koncepcje:
pierwsza - zakłady gospodarki komunalnej w dalszym ciągu mogą świadczyć usługi w tym zakresie,
druga - preferowana przez Ministerstwo Ochrony Środowiska i Urząd Marszałkowski, tylko i wyłącznie spółki.
Na dzień dzisiejszy jednego stanowiska nie ma.
Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę, da spółce możliwość uczestniczenia w przetargu wyłaniającym wykonawcę zadania. Nie ma jednak pewności, że spółka ta wygra przetarg.
Jest możliwość utworzenia spółki wspólnie z inną gminą. Tworzenie wspólnej spółki to wcześniejsza likwidacja zakładów komunalnych i co się z tym wiąże, przejęcie przez gminę długów zakładów komunalnych zanim spółka powstanie.
Kolejna ważna sprawa to brak zróżnicowania miasto – wieś; mieszkańców miasta jak i wsi będzie obowiązywała jedna opłata podatkowa niezależna od ilości wytworzonych śmieci.
W roku ubiegłym łącznie miasto i wieś wytworzyły 1.540 t nieczystości. Mieszkańcy miasta płacą 11,70 zł za osobę, mieszkańcy wsi 6,67 zł - netto. Na dzień dzisiejszy by pokryć koszty wywozu nieczystości każdy mieszkaniec powinien płacić 11 zł.
Przy ustalaniu nowej ceny trzeba wziąć pod uwagę nie tylko wywóz nieczystości, w tym selektywną zbiórkę, która jest droższa, ale też nowe elementy, których dzisiaj nie ma np. cała obsługa administracyjna. Biorąc to pod uwagę cena nieczystości może sięgnąć 14 zł na mieszkańca.
Koszty wyliczane są na 7400 mieszkańców gminy. Są to osoby zameldowane na pobyt stały, a faktycznie osób mieszkających na terenie gminy, które będą zobowiązane ponosić opłatę, jest znacznie mniej. Właściciele nieruchomości złożą deklaracje i wykażą pewną ilość osób do opodatkowania. Nie wiemy czy wszystkie deklaracje będą wiarygodne. By się przymierzyć do kosztów dobrze by było nowy system wprowadzić już w połowie tego roku.
Już teraz chcielibyśmy zacząć akcję informacyjną, która będzie trwać do faktycznego wprowadzenia nowego systemu (lipca 2013 r.). Akcję informacyjną zaczniemy od przedszkola, poprzez szkołę podstawową i gimnazjum. Akcją obejmiemy i miasto i wieś.
W sierpniu br. wprowadzimy segregację odpadów – zakupimy worki do segregacji. Podnosząc opłatę za nieczystości niesegregowane zachęcimy mieszkańców do segregacji. Mieszkańcy otrzymają ankiety dotyczące segregacji. W budynkach jednorodzinnych nie będzie problemów z ustaleniem czy prowadzona jest segregacja. W budynkach wielorodzinnych np. na terenie osiedla, pojawi się więcej pojemników na segregowane nieczystości. Mieszkańcom zostaną rozdane worki na nieczystości niesegregowane i tylko trzeba będzie sprawdzić czy w tych workach nie ma śmieci, które powinny się znaleźć w pojemnikach na szkło, plastik, papier. Worki oznaczone będą kodem kreskowym umożliwiającym identyfikację mieszkańca. Razem z workami mieszkańcy otrzymają ulotki informujące co można do worków wrzucić i szczegółowy kalendarz – w jakie dni nieczystości będą odbierane.
Dzięki faktycznej segregacji odpadów, ogólna ilości śmieci niesegregowanych powinna się zdecydowanie zmniejszyć.
Nierozwiązanym problemem na dzisiaj są odpady biodegradalne.
Na wiele pytań jeszcze nie ma odpowiedzi.
Do końca br. roku musimy podjąć wszystkie uchwały, m.in. musimy ustalić opłatę za nieczystości.
Przetarg na wyłonienie firmy odbędzie się najpóźniej do maja przyszłego roku. Opłata jakiej zażąda firma jest jedną niewiadomą.

Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz poinformował, że nowa ustawa wnosi wiele zmian również w innych dziedzinach np. w system nieczystości ciekłych. Właściciel ma w dalszym ciągu obowiązek włączenia się do sieci kanalizacyjnej. Ma również obowiązek zawrzeć umowę o wywóz nieczystości ciekłych. Nowością jest, że Rada może zdecydować o przejęciu tego obowiązku od właścicieli.

Nastąpiła dyskusja.

Rady Ireneusz Hoffman zdecydowanie poparł koncepcję Burmistrza, zarówno akcję informacyjną jak i wprowadzenie wcześniejszej segregacji.
Radny Leszek Gunia stwierdził, że nowa ustawa nie jest dobra. Należałoby tworzyć warunki do odzyskiwania np. opakowań szklanych czy plastikowych. Każdy mieszkaniec takie opakowania mógłby odsprzedać. Też by to znacznie zmniejszyło ilość odpadów i jednocześnie nasze coraz biedniejsze społeczeństwo nie musiałoby płacić kolejnego podatku.
Radny Andrzej Prochera poruszył temat nieczystości ciekłych z terenów wiejskich. Wsie nie są skanalizowane, wiele budynków nie ma też szamb ani przydomowych oczyszczalni. Budowa tych urządzeń wiąże się ze znacznymi wydatkami finansowymi, na które mieszkańcy wsi nie są przygotowani.
Radny Leszek Gunia zaproponował, by zrobić kampanię uświadamiającą, że nowe przepisy narzucone są odgórnie a nie naszym lokalnym wymysłem.

Ad. 2
Radny Roman Sobczak podziękował za wytypowanie kandydatury Heleny Piankowskiej i jego jako najlepszych sołtysów z terenu gminy. Byli obecni na Konwencji Sołtysów i odebrali dyplomy.

Radny Leszek Gunia poinformował, że drogi po zimie są w bardzo złym stanie. Należałoby przynajmniej oczyścić pobocza i zebrać piasek by była możliwość spływania wody.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że nasze drogi robione były 30 lat temu, samochodów przybywa a środków na remonty jest niewiele.

Radna Teresa Gąbka poprosiła o interwencję w Zarządzie Dróg Powiatowych o naprawę barierki w Słoszowie.
Radny Andrzej Prochera zgłosił, że droga przez Wolany jest niebezpieczna; na drodze wojewódzkiej po wypadku zniszczony jest most.
Radny Marian Halemba – ulice Wiejska i Szkolna, szczególnie skrzyżowanie tych dróg to jedna wielka dziura.
Dyrektor Ryszard Drozd poinformował, że razem z pracownikiem Urzędu Tadeuszem Padykułą sprawdzili stan dróg.
Przewodnicząca Renata Idzik stwierdziła, że drogi będą tematem kolejnej, kwietniowej sesji. Jeżeli jest taka potrzeba temat dróg można przesunąć na m-c marzec.

Radny Marian Helemba zgłosił zagrożenie jakie stanowi waląca się budowla przy ul. Szkolnej 11.
Burmistrz Marek Szpanier – była interwencja do nadzoru budowlanego, sprawdzimy co ze sprawą dzieje się dalej.

Sołtys Maria Lendzion poinformowała, że po wywózce drewna z lasu przez Nadleśnictwo stan drogi jest katastrofalny, 2 przepusty są połamane. Z drugiej strony wsi stawiany był maszt telefonii komórkowej. Firma budująca odjechała, zniszczona droga została. W tym miejscu gmina ma trzy działki do sprzedaży ale dojechać się już tam nie da.
Zapytała również czy jest szansa na wykonanie wcześniej planowanej drogi - w ramach funduszu FOGR.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz – wzywaliśmy firmę do usunięcia tej sytuacji.
Burmistrz Marek Szpanier, w sprawie drogi z FOGR – jeśli tylko otrzymamy zaplanowane na ten cel środki finansowe to tak.

Radny Andrzej Prochera poprosił o interwencję w firmie zajmującej się konserwacją oświetlenia ulicznego w sprawie zabezpieczenia skrzynki elektrycznej przy remizie – skrzynka jest niezamknięta.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.


Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 25 Kwietnia 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432481