szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 1 /2012 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych z dnia 30 stycznia 2012 r.

Protokół Nr 1 /2012
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych
z dnia 30 stycznia 2012 r.

Godzina rozpoczęcia : 12.00
Godzina zakończenia: 13.40

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu
O godz.13.20 nieobecna radna Urszula Doskocz.
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Wojciech Szlosberger. Przywitał wszystkich zebranych, po czym przedstawił planowany porządek posiedzenia. Ponieważ nie wniesiono uwag realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Sprawozdanie z pracy Komisji Spraw Społecznych za 2011 rok.
2. Przygotowanie Planu Pracy na rok 2012.
3. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna.
4. Sprawy różne.

Ad. 1
Przewodniczący Komisji Wojciech Szlosberger przedstawił Sprawozdanie Komisji Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Szczytnej z realizacji Planu Pracy za rok 2011.
Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Do Sprawozdania uwag nie wniesiono.
Członkowie Komisji Spraw Społecznych pozytywnie jednogłośnie przyjęli przedstawione Sprawozdanie.

Ad. 2
Przewodniczący Wojciech Szlosbereger przedstawił Plan Pracy Komisji Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Szczytnej na rok 2012.
Plan Pracy w załączeniu.
Załącznik Nr 3
Do proponowanego Planu Pracy uwag nie wniesiono.
Członkowie Komisji Spraw Społecznych pozytywnie jednogłośnie przyjęli przedstawiony Plan Pracy.

Ad. 3
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz na wstępie poinformował, że została uchwalona nowa ustawa regulująca gospodarkę odpadami. Obowiązki wynikające z nowej ustawy zostają rozłożone w czasie jeszcze do połowy roku następnego, kiedy to gminy nie wypełnią wszystkich obowiązków wynikających w nowej ustawy. Do tego momentu będzie obowiązywała stara ustawa.
Zasygnalizował, że nowa ustawa nałoży na gminę nowe obowiązki. Pierwszy z nich to działania promocyjne mające na celu uświadomienie społeczeństwa o nadchodzących zmianach, sprawa druga to wybranie modelu, w którym ta nowa ustawa w gminie będzie funkcjonować, trzeci element to wybór i zatwierdzenie przez Marszałka Województwa instalacji regionalnych do składowania i przetwarzania odpadów. Wszystko to będzie miało miejsce do połowy br. Następnie Rada będzie musiała ustalić opłatę za wywóz śmieci dla każdego z mieszkańców. Po ustaleniu opłaty gmina przeprowadzi przetarg na wykonawcę usług w tym zakresie. Oddzielnie odbierane będą odpady zmieszane i oddzielnie odpady segregowane. Właściwie na każdego spadnie obowiązek segregowania odpadów. Mieszkańcy będą składać deklaracje o segregacji odpadów. Brak deklaracji o segregacji wpłynie znacząco na większą opłatę za wytwarzania odpadów niesegregowanych. Plan jest taki, by śmieci niesegregowane były dwukrotnie droższe niż segregowane. Cena śmieci segregowanych być może utrzyma się na poziomie ceny obecnej. Problemem jest ustalenie opłaty przez Radę Miejską przed poznaniem przez gminę kosztów prowadzenia działalności firmy, która wejdzie na teren. Po roku funkcjonowania systemu okaże się czy naliczona dla mieszkańców opłata jest wystarczająca czy też nie. Przy wyniku ujemnym niedobory będzie musiała pokryć gmina. Na dzień dzisiejszy jeszcze jest bardzo dużo niewiadomych dotyczących funkcjonowania nowej ustawy.
Wracając do ustawy „starej” i uchwały - Wojewoda złożył skargi na nasze dwie uchwały do Sądu Administracyjnego, gdyż dopatrzył się w nich nieprawidłowości, a po upływie miesiąca nie ma możliwości zanegowania uchwał. Skarga do Sądu nie uchyla naszych uchwał, Sąd może stwierdzić nieważność pewnych jej elementów. Jeżeli Sąd by nam teraz uchylił czy unieważnił nasze uchwały, ZGKiM zostałby bez podstaw do podpisywania umów na wywóz nieczystości, umowy już zawarte straciłyby ważność. W związku z tym chcemy wyprostować błędy, które w naszych uchwałach się znalazły.
Następnie przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4
W naszym Regulaminie dot. utrzymania czystości z 2007 r. ustaliliśmy normatywy, które częściowo zmieniliśmy w roku ubiegłym. Okazało się, że zapisy dotyczące normatywów nie powinny się znaleźć w uchwałach. Ustawa nakładała na gminy jedynie określenie wielkości pojemników używanych do zbiórki nieczystości. Stąd zmiana zapisów w przedstawionym projekcie uchwały. Ustalamy dla każdej nieruchomości, na której wytwarzane są odpady komunalne, obowiązek posiadania pojemników o odpowiedniej pojemności. Wielkość pojemników w przybliżeniu odpowiada dotychczasowym normatywom.
W projekcie uchwały uchyla się część zapisów. Wynika to z tego, że w naszym regulaminie zastosowaliśmy część zapisów ustawowych, a taka sytuacja nie powinna mieć miejsca i wszystkie zapisy ustawowe z uchwały należy wykreślić.
W regulaminie narzucaliśmy na organizatora imprezy masowej obowiązek podpisania umowy i usuwania odpadów. Ustawa określa, że taki obowiązek spoczywa na właścicielu nieruchomości. Musieliśmy to zmienić.
Ponownie wraca temat ogródków działkowych. Działkowcy będą obciążani usuwaniem odpadów.
Taką opłatą nie zostaną obciążeni właściciele ogródków przydomowych.
Niknie zróżnicowanie na miasto i wieś, pojawia się pojęcie „zabudowa zagrodowa” dotyczące zarówno terenów wiejskich jak i miasta.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez sanepid. Nie jest jednak wiadome jak do sprawy podejdzie nadzór prawny Wojewody.
Zadeklarowaliśmy zmianę uchwały w m-cu styczniu br. Jeżeli uchwała nie zostanie przyjęta nie będzie możliwości naliczania opłaty za odpady komunalne.
Pytań i uwag do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 4
Insp. ds. mieszkaniowych Elżbieta Kędzior poinformowała o sytuacji mieszkaniowej rodziny p. Anny Aleksandrowicz – Rusin zam. w Szczytnej przy ul. Wiejskiej 12.
Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych
Wojciech Szlosberger

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 20 Czerwca 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 431981