szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 3/2012 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 marca 2012 r.

Protokół Nr 3 /2012
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 27 marca 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 16.10

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 14 radnych.

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Załącznik Nr 1

Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik przywitała wszystkich zebranych i poinformowała, że posiedzenie Komisji poprowadzi Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Stanisław Czarnik. Przewodnicząca przekazała zaproszenie z Parku Narodowego Gór Stołowych na pierwsze, planowane w maju spotkanie z radnymi oraz sołtysami sołectw gminy Szczytna. Celem spotkania będzie zapoznanie lokalnych władz z zagadnieniami dotyczącymi walorów przyrodniczych oraz działań statutowych Parku. W ramach spotkania przewidziana jest sesja terenowa na obszarze Parku Narodowego. Wstępnie spotkanie zostało umówione na dzień 11 maja 2012 r. w godz. między 10.00 a 16.00.

Posiedzenie Komisji otworzył Wiceprzewodniczący Stanisław Czarnik. Zapytał czy do porządku obrad wnoszone będą uwagi i wnioski.

Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz złożył wniosek o:
1) przeniesienie planowanego pkt 1c do pkt 1d porządku posiedzenia,
2) wprowadzenie do prządku posiedzenia w pkt 1 c projektu uchwały w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej.

Przegłosowano kolejno złożone wnioski: wniosek nr 1.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.
Następnie przegłosowano wniosek nr 2.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wniosek.

Po wprowadzonych zmianach realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012,
b) wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie organizacji pracy z rodziną,
c) nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej,
d) przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna”.
2. Sprawy różne.

Ad. 1 a
Skarbnik Gminy Piotr Porębski przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Zmiany dotyczą:
1) zwiększenia planowanych dochodów o kwotę 113.306 i przeznaczenie tej kwoty na zwiększenie wydatków bieżących w związku z:
-otrzymaną refundacją poniesionych wydatków w 2011 r. na projekt pn.” Szczytniański Misiek Benio i Hanacki Klasek”, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach POWT 2007-2013 - kwota 57.956 zł,
- planowaną realizacją programu pn. „Segregowanie, odzyskiwanie, świata regenerowanie! I akcja edukacji ekologicznej w Gminie Szczytna”, dofinansowaną ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu – kwota 55.350 zł,
2) zwiększenia planu wydatków o kwotę 14.792 zł na zadanie inwestycyjne pn. „Modernizacja kotłowni w budynku Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej”,
3) zwiększenia planu wydatków o kwotę 39.999 zł na dokumentację projektową nowego zadania inwestycyjnego pn. ”Budowa obiektu dydaktycznego w Szczytnej przy ul. Kościelnej ”,
4) zwiększenie planu wydatków o kwotę 34.762 w związku z niedoszacowaniem planowanych kwot przeznaczonych na dotację podmiotową dla Stowarzyszenia „Wśród Swoich”,
5) zwiększenia planu wydatków o kwotę 61.500 zł, w związku z planowaną realizacją programu pn. „Segregowanie, odzyskiwanie, świata regenerowanie! I akcja edukacji ekologicznej w Gminie Szczytna” dofinansowaną ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu,
6) zmniejszenie planu wydatków o kwotę 10.200 zł w związku z zakończeniem inwestycji:
 - „Wykonanie cembrowiny studni wraz z robotami dodatkowymi,
 - „Budowa przyłącza kanalizacji ul. Krótka”,
 - „Zakup szaletu publicznego”,
 - i przeznaczenia kwoty 10.200 na zwiększenie planu wydatków na zadanie inwestycyjne pn. „ Modernizacja kotłowni w budynku Urzędu Miasta i Gminy Szczytnej”,
7) zmniejszenia rezerwy celowej o kwotę 44.591 zł z przeznaczeniem na:
 - zadanie inwestycyjne pn. „ Modernizacja kotłowni w budynku Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej – 4.592 zł,
 - zadanie inwestycyjne pn.”Budowa obiektu dydaktycznego w Szczytnej przy ul. Kościelnej 6” 39.999 zł,
8) pozostałych zmian dotyczących przesunięć planu wydatków między działami, rozdziałami i paragrafami wg załącznika nr 2.
Radny Roman Sobczak zauważył, że w dalszym ciągu nie planuje się żadnych wydatków na terenie wsi.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz wyjaśnił, że do budżetu nie są dokładane nowe zadania, zmiany dokonywane są w ramach zaplanowanych zadań. Zgłoszenie nowego zadania wiązałoby się ze wskazaniem możliwości finansowania zgłoszonego zadania.
Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 b
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej Barbara Roźniakowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie organizacji pracy z rodziną. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 3
Zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej organ stanowiący gminy wyznacza podmiot do realizacji zadań własnych w zakresie pracy z rodziną. Podstawowym celem ustawy jest stworzenie systemu pomocy rodzinie znajdującej się w trudnej sytuacji, która nie wykonuje w sposób prawidłowy swoich funkcji wychowawczych oraz rodzicielskich i wymaga w tym zakresie wsparcia. W efekcie przyczyni się to do ograniczenia umieszczania dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych lub innych formach pieczy zastępczej. Praca z rodziną prowadzona będzie w szczególności w formie konsultacji i poradnictwa specjalistycznego. Zadaniem gminy jest wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych poprzez zespół działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania swoich funkcji rodzicielskich. Ustawa wprowadza m.in. funkcję asystenta rodziny, który we współpracy z pracownikiem socjalnym ma pomóc rodzinie rozwiązywać problemy wychowawcze i bytowe. Praca z rodziną ma zapobiegać konieczności umieszczania dzieci w pieczy zastępczej. Od stycznia br. gmina ma obowiązek uczestniczyć w kosztach utrzymania dzieci umieszczanych w pieczy zastępczej. W ślad za wprowadzeniem zadania nie idą żadne środki finansowe. Zadanie będzie się rozrastać a środków finansowych nie przybędzie.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz dopowiedział, że ustawa wchodzi obligatoryjnie i gmina nie ma możliwości odrzucenia zapisów ustawy.
W trakcie - o godz. 14.45 posiedzenie opuścił radny Ireneusz Hoffman.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 c
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej. Projekt uchwały w załączeniu.
Załącznik Nr 4
Poinformował, że zmiana Statutu spowodowana jest koniecznością zaktualizowania zapisów w związku ze zmianą przepisów prawnych. Zachodzi konieczność dostosowania zapisów Statutu do obecnie obowiązujących przepisów prawnych, tak by umożliwić przejęcie i prowadzenie przez OPS nowych zadań. Nie zmieniają się przy tym kompetencje Dyrektora.
Pytań do projektu uchwały nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1 d
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna”. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 5
Poinformował, że zgodnie z obowiązującymi przepisami rada gminy określa program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobieganiu bezdomności zwierząt. Nieprzyjęcie prawa jest zagrożone odpowiedzialnością karną. Przygotowany projekt uchwały nie jest doby ale gmina nie jest w stanie wypełnić nałożonych obowiązków. Gmina ma zapewnić zgodnie z ustawą:
umowę ze schroniskiem,
umowę z lekarzem weterynarii np. na usypianie ślepych miotów,
umowę z gospodarstwem rolnym na przyjmowanie w różnych przypadkach np. pożaru - zwierząt gospodarskich.
Z trzech obowiązków - dwa pozostają spełnione. Gmina nie ma natomiast możliwości zapewnienia miejsc dla wyłapywanych zwierząt w schronisku dla zwierząt. Pomimo rozesłania do wszystkich dostępnych schronisk zapytania w tej sprawie nie znalazło się schronisko gotowe podpisać z gminą stałą umowę na przyjmowanie zwierząt. Z tego powodu uchwała najprawdopodobniej zostanie przez nadzór prawny odrzucona.
Jedynym rozwiązaniem problemu jest kolejny wydatek przewidziany na najbliższe lata – budowa schroniska dla zwierząt dla powiatu kłodzkiego wspólnie z innymi gminami.
Ponadto ustawa o ochronie zwierząt zakazuje handlu zwierzętami. Zwierzęta mogą być kupowane jedynie bezpośrednio z hodowli. Nie ma możliwości odstrzału zwierząt w kołach łowieckich. Koła łowiecki mają tylko możliwość zgłoszenia faktu, że jest potrzeba wyłapania psa czy psów. Organizacje społeczne zajmujące się ustawową ochroną zwierząt mają prawo sprawdzania i wnioskowania o odebranie właścicielowi psa. Przepisy ustawy będą trudne do realizacji.
Radny Roman Sobczak podkreślił, że ludzi trzeba uświadamiać i egzekwować właściwą opiekę i kontrolę nad zwierzętami.
Radny Wojciech Szlosberger zapytał czy wszystkie koła łowieckie odesłały swoje opinie dotyczące projektu uchwały.
Sekretarz Aneta Sitarz odpowiedziała, że dwa koła łowieckie przysłały swoje opinie, trzy koła łowieckie nie odpowiedziały.
Wojciech Szlosberger stwierdził, że uświadamianie mieszkańców jest konieczne ale należałoby zacząć od zinwentaryzowania zwierząt. Wystarczyłaby prosta ewidencja polegająca na nakłuwaniu - tatuowaniu numerów np. na uchu. Poinformował, że jako działacz koła łowieckiego nie widzi możliwości odławiania psów, które są najczęściej głodne i agresywne. W przypadku odłowienia psa nie będzie możliwości ustalenia właściciela, żaden właściciel do psa się nie przyzna. Następnie zasugerował by w uchwale znalazł się zapis, że gmina założy i będzie prowadzić rejestr psów i kotów oraz informacja w jaki sposób będą znakowane zwierzęta.
Wiesław Tracz odpowiedział, że wprowadzenie zapisów już dzisiaj byłoby fikcją - ze względu na brak środków finansowych. Uchwała będzie aktualizowana corocznie i jak tylko znajdą się na ten cel pieniądze w budżecie trzeba będzie stworzyć ewidencję i być może system bezpłatnego znakowania psów.
Radny Wojciech Szlosberger poprosił by gmina podała do wiadomości kołom łowieckim nazwisko osoby zajmującej się w tut. Urzędzie Miasta tym zagadnieniem.
Pytań do projektu uchwały nie było. Przegłosowano projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 5 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 2
Radna Anita Piszko zapytała o możliwość utwardzenia drogi przed placem zabaw w Batorowie.
Wiesław Tracz odpowiedział, że na ten rok temat dróg dla miasta i dla wsi jest pierwszoplanowy. Należy złożyć pisemny wniosek. Naprawa dróg prowadzona będzie po dokładnym przeanalizowaniu potrzeb.

Radna Jolanta Bernat zapytała o termin otwarcia stacji diagnostycznej.
Wiesław Tracz - termin nie jest znany.

Sołtys Maria Lendzion zapytała czy jest odpowiedź od firmy stawiającej w Dolinie maszt, która to firma uszkodziła drogę.
Wiesław Tracz – jeszcze czekamy na odpowiedź.

Radny Marian Halemba zapytał o budynek przy ul. Szkolnej 11 – czy poszły do właściciela jakieś pisma.
Wiesław Tracz – z tego co pamięta, jeszcze nie.

Radny Leszek Gunia – na wysokości budynku Wolności 51 studzienka przepustu drogowego jest niezabezpieczona.
Wiesław Tracz – wszystkie tego typu sprawy przygotować na sesję, na której obecni będą przedstawiciele Zarządu Powiatu Kłodzkiego i Zarządu Dróg Powiatowych. Sprawa niejednokrotnie była zgłaszana - należałoby docelowo w tym miejscu wykonać barierkę.

Sołtys Helena Piankowska zapytała czy na drogi gminne (droga w kierunku tartaku i droga do p. Kułagi) dostarczany będzie niesort.
Wiesław Tracz – jeżeli jest taka potrzeba , to tak jak co roku; należy złożyć pisemny wniosek.

Radny Bartosz Kwolek zgłosił problem p. Danuty Rodziewicz – nie ma dojazdu do posesji, obecny przejazd znajduje się terenie prywatnym sąsiada.
Wiesław Tracz – temat jest znany; istnieje możliwość zamiany części działki, działania ze strony gminy będą możliwe po otrzymaniu od zainteresowanych pozytywnej odpowiedzi na złożoną propozycję.

Radny Roman Sobczak zgłosił potrzebę przekazania pracownika interwencyjnego do robót wykonywanych na terenie wsi – powinien to być mieszkaniec wsi, który na miejscu wykonywałby konieczne prace.

Bartosz Kwolek poinformował:
 - stare oświetlenie w Słoszowie; zachodzi konieczność naprawy i wymiany spalonych żarówek,
 - mieszkańcy budynków Słoszów nr 4 w kierunku Słoszów 3 i do nowowybudowanego budynku zgłaszają potrzebę zainstalowania dodatkowej lampy oświetleniowej,
 - czy jest możliwość wyegzekwowania naprawy drogi niszczonej przez Lasy Państwowe wywożące drewno z lasu, nawierzchnia jest zniszczona a przepust połamany.
Wiesław Tracz:
 - konserwacja zostanie zlecona,
 - jeżeli ustawienie dodatkowej lampy było wcześniej uzgodnione, to zostanie wykonane,
 - systematycznie zwracamy się do Nadleśnictwa, mieszkańcy powinni złożyć pisemną interwencję w tej sprawie.

Radny Wojciech Szlosberger zapytał czy ZGKiM realizuje porozumienie zawarte z PNGS w sprawie drogi do ujęcia.
Wiesław Tracz – teren jest skomplikowany; największym problemem jest początkowy odcinek drogi, który przebiega po gruntach prywatnych; właściwa droga gminna przebiega w zupełnie innym miejscu; problem można załatwić poprzez budowę nowej drogi lub wydzielanie gruntów i zamianę.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała: Elżbieta Kędzior

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Stanisław Czarnik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 20 Czerwca 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432548