szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 6/2012 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 11 czerwca 2012 r.

Protokół Nr 6/2012
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 11 czerwca 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 10.00
Godzina zakończenia: 12.40

Miejsce obrad: sala posiedzeń Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 5 radnych.
Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
 Zał. Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej p. Beata Rydz. Przedstawiła proponowany porządek posiedzenia i wystąpiła o zgłoszenie propozycji i uwag. Ponieważ uwag nie wniesiono realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Rozpatrzenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z wykonania budżetu wraz z opinią regionalnej izby obrachunkowej o tym sprawozdaniu oraz informacji o stanie mienia gminy.
2. Dokonanie oceny wykonania budżetu w formie opinii.
3. Sporządzenie wniosku w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Szczytnej.
4. Sprawy różne.

Ad. 1
Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata Rydz poprosiła Burmistrza Szczytnej o przedstawienie informacji z wykonania budżetu na 2011 rok.
Burmistrz Marek Szpanier zaproponował by Skarbnik Gminy Piotr Porębski przedstawił sprawozdanie finansowe sporządzone na dzień 31 grudnia 2011 roku.
Piotr Porębski omówił sprawozdania finansowe jednostki samorządu terytorialnego sporządzone na dzień 31grudnia 2011 r. Szczegółowo przedstawił:
-bilans jednostki budżetowej,
-bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
-zestawienie zmian w funduszu jednostki,
-rachunek zysków i strat jednostki.
Sprawozdania finansowe w załączeniu.
 Zał. Nr 2

Następnie Burmistrz Marek Szpanier szczegółowo omówił sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu Gminy Szczytna za 2011 rok, sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego instytucji kultury oraz informację o stanie mienia komunalnego Gminy Szczytna na dzień 31 grudnia 2011 r.
Sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu Gminy Szczytna za 2011 rok, sprawozdanie roczne z wykonania planu finansowego instytucji kultury oraz informacja o stanie mienia komunalnego Gminy Szczytna na dzień 31 grudnia 2011 r. w załączeniu.
 Zał. Nr 3

Burmistrz poinformował, że uporządkowano sprawę zarządu nieruchomościami. Została podpisana umowa z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej o zarządzanie i administrowanie gminnym zasobem mieszkaniowym.
Następnie stwierdził, że omawiając budżet należy zwrócić uwagę na sprzedaż mienia komunalnego. W sprzedażach nieruchomości w 2011 r. panował całkowity zastój, nie tylko w naszej gminie. Dodatkowo nieruchomości niezabudowane są opodatkowane podatkiem vat, i co z tym się wiąże, od każdej sprzedanej nieruchomości odprowadzany 23% podatku. Prowadzone są szerokie działania mające na celu sprzedaż mienia komunalnego. W ubiegłym roku do sprzedaży przygotowaliśmy 37 nieruchomości na kwotę 13.546.000,- zł. Sprzedaliśmy 14 nieruchomości na kwotę 519.239,- zł. Ogłosiliśmy 56 przetargów oraz 39 rokowań. A każdy przetarg to kolejne koszty.

Burmistrz poprosił członków Komisji o zadawanie pytań.
Pytań do przedstawionych sprawozdań nie było.

Przewodnicząca Komisji Beata Rydz odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej – uchwałę nr III/86/2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r.
Uchwała nr III/86/2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 26 kwietnia 2012 r. w załączeniu.
 Zał. Nr 4

Następnie przedstawiła wyjaśnienie Burmistrza Marka Szpaniera – odpowiedź na zarzuty zawarte w negatywnej opinii Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu zawartej w uchwale Nr III/86/2012 z dnia 26 kwietnia 2012 r.
Wyjaśnienie w załączeniu
 Zał. Nr 5

Ponadto Burmistrz Marek Szpanier wyjaśnił, że główny zarzut RIO to przekroczenie wskaźnika zadłużenia o 6,94% w stosunku do dopuszczalnego. Ustalając budżet na rok 2011 zadłużenie wynosiło 43% . Przekroczenie wskaźnika wynika przede wszystkim z załamania się rynku sprzedaży nieruchomości. Dodatkowo, w 2010 r. zaciągnęliśmy kredyt w wysokości 5.000.984 zł, z którego kwota 4.907.201 zł miała podlegać wyłączeniu z zadłużenia do 2020 r. Gmina wystąpiła do RIO o wydanie opinii o możliwości zaciągnięcia kredytu z zaproponowanym sposobem wyłączenia i otrzymała pozytywną opinie RIO w tej sprawie. W trakcie realizacji budżetu w 2011 r. RIO stwierdziła błąd w zastosowanym wyłączeniu. Wskaźnik zadłużenia automatycznie podniósł się do 70%.
Te dwa czynniki przede wszystkim zaważyły na przekroczeniu wskaźnika. Czy jest szansa na zmniejszenie wskaźnika w roku 2012? Nie mamy innych źródeł dochodu tylko sprzedaż i podatki. Podatek od nieruchomości załamuje się, firmy przestają płacić. Żadnego ruchu w sprzedaży mienia nie ma. I co gorsze - brak jest całkowity zainteresowania kupnem naszych nieruchomości. Jeżeli wskaźniki sprzedaży będą mniejsze, a wszystko wskazuje że będą, odbije się to na możliwościach inwestycyjnych w kolejnych latach. Obecnie minimalizujemy wydatki bieżące.

Z-ca Burmistrza Wiesław Tracz poinformował, że opinia RIO nie ocenia czy decyzje finansowe podejmowane w gminie były trafne. Odnosi się jedynie do podstawowego czynnika – prawnie określonego limitu zadłużenia, czy współczynnik został przekroczony czy nie. O tym, że współczynnik zostanie przekroczony wiedzieliśmy od momentu zmiany decyzji RIO w sprawie wyłączenia kredytu. Powiedzieć również należy, że od 2007 roku, od momentu pojawienia się możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych, zaszła konieczność wypracowania wkładów własnych. Środki na wkład własny można było wygospodarować z dochodów bieżących albo z kredytów. W tamtym momencie nie braliśmy pod uwagę, że wszystkie kredyty zaciągnięte na udział własny na inwestycje wykonywane ze środków unijnych będą wliczane do zadłużenia. Z biegiem czasu zmieniała się interpretacja starych przepisów, pojawiały się przepisy nowe. Nowe decyzje rządowe zmieniały proporcje zadłużenia. Decyzja RIO w sprawie włączenia kredytu do zadłużenia zmieniła się gdy kredyt już został zaciągnięty. Pamiętać również należy, że bez kredytów nie moglibyśmy sięgać po środki unijne. Na całą sytuację dodatkowo nałożył się kryzys gospodarczy i zastój w sprzedaży nieruchomości.

Radny Leszek Gunia stwierdził, że wydaje się, iż Gmina faktycznie została wciągnięta w pułapkę. Biorąc pod uwagę wykonane inwestycje, zadłużenie nie wydaje się takie straszne. Zadłużenie rozłoży się na lata kredytowania a wykonane inwestycje już pozostaną. Rezygnacja z inwestycji nie rozwinęłaby Szczytnej. Musimy myśleć na czym zaoszczędzić by zminimalizować zadłużenie.

Radny Wojciech Szlosberger potwierdził, że wszyscy mieli świadomość, że z tym problemem trzeba będzie się zmierzyć. Kwestia powrotu do poziomu poniżej 60% jest priorytetowa. Wszystkie działania muszą być przemyślane i prowadzone w taki sposób, by poziom zadłużenia się zmniejszał, tak byśmy do 2014 roku wyszli z zadłużenia.

Innych uwag nie wniesiono.

Ad. 2
Przeprowadzono głosowanie o wydanie opinii o wykonaniu budżetu Gminy za rok 2011.
Komisja Rewizyjna w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała wykonanie budżetu Gminy za rok 2011. Opinia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Szczytnej o wykonaniu budżetu Gminy za rok 2011 w załączeniu.
 Zał. Nr 6

Ad. 3
Przewodnicząca Komisji p. Beata Rydz złożyła wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Szczytnej za wykonanie budżetu Gminy za rok 2011. Członkowie Komisji Rewizyjnej przegłosowali wniosek. Komisja Rewizyjna w obecności 5 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała wniosek o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Szczytnej za wykonanie budżetu Gminy za rok 2011.
Wniosek w załączeniu.
 Zał. Nr 7
 
Ad. 4
W sprawach różnych uwag nie wniesiono.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Podpisy członków Komisji Rewizyjnej:

Beata Rydz - ...............................
Urszula Doskocz - ................................
Leszek Gunia - ................................
Marian Onak - .............................
Wojciech Szlosberger - .............................

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 31 Lipca 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432042