szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XVI/2012 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 5 czerwca 2012 r.

Protokół Nr XVI/2012
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 5 czerwca 2012 r.

Godzina rozpoczęcia:   14.00
Godzina zakończenia:   17.20
Miejsce obrad:  Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej
W sesji wzięło udział 14 radnych.

Radna nieobecna:
Renata Idzik

Lista obecności radnych, sołtysów oraz zaproszonych gości w załączeniu.
Załącznik nr 1 (a-d)

Ad.1
Sesję otworzył Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pan Stanisław Czarnik. Powitał radnych, zaproszonych gości, przybyłych mieszkańców. Stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Ad.2
Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik wystąpił z zapytaniem, czy do porządku obrad będą składane wnioski i zmiany.
Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz wystąpił z wnioskiem o wprowadzenie do porządku obrad do pkt. 9:
1) w ppkt 5 – projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012, uzasadniając wniosek następująco:

„Wprowadzone w projekcie uchwały zmiany dotyczą:
1) wprowadzenia wolnych środków, o których mowa w art. 217 ust.2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych w kwocie 130.934,98 zł. i przeznaczenia tej kwoty na zwiększenie wydatków bieżących.
2) zwiększenia planowanych dochodów majątkowych o kwotę 470.000 zł. w związku z otrzymaną promesą w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych i przeznaczenia tej kwoty na zwiększenie wydatków inwestycyjnych, w związku z inwestycjami:
a) Odbudowa drogi 119343D w miejscowościach Niwa i Chocieszów w ramach usuwania skutków klęsk żywiołowych – powódź 2009 – 352.242,24 zł.
b) Odbudowa kamiennego muru oporowego w Szczytnej w ramach usuwania skutków intensywnych, długotrwałych opadów deszczu – 258.444,00 zł.
3) otrzymanej refundacji poniesionych wydatków w 2011 roku w ramach projektu RPO, pt. „Organizacja imprez kulturalnych promujących Gminę Szczytna jako centrum turystyki kulturowej, biznesowej, aktywnej i przyjaznej osobom niepełnosprawnym” – 46.683,33 zł.
4) zwiększenia planowanych dochodów bieżących na realizację projektu systemowego WRACAMY – POKL EFS, w związku z podpisana umową nr UDA-POKL07.01.01-02-016/09-00 z 29.05.2009r. – 67.125,00 zł.
5) zmniejszenia planowanych dochodów w związku z pismem nr ST3/4820/2/2012/459 Ministra Finansów:
a) z tytułu planowanych udziałów gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych w 2012 roku o 109.421,00 zł.
b) z tytułu części oświatowej subwencji ogólnej o 106.928,00 zł.
6) zwiększenia wydatków inwestycyjnych o kwotę 470.000,00 zł. zgodnie z załącznikiem nr 3 do niniejszej uchwały, wynikających z:
a) wprowadzenia nowych zadań, w związku z otrzymaniem promesy:
- Odbudowa drogi 119343D w miejscowościach Niwa i Chocieszów w ramach usuwania skutków klęsk żywiołowych – powódź 2009 – kwota 352.242,24 zł.;
- Odbudowa kamiennego muru oporowego w Szczytnej w ramach usuwania skutków intensywnych, długotrwałych opadów deszczu – kwota 258.444,00 zł.
b) zwiększenia planowanych wydatków na dwa zadania w związku z aneksami do umów:
- Przebudowa wodociągu (most na drodze krajowej nr 8) – projekt o kwotę 4.305,00 zł.;
- Wykonanie cembrowiny studni wraz z robotami dodatkowymi o kwotę 9.236,46 zł.,
c) rezygnacji z realizacji zadań inwestycyjnych pn.:
- Budowa wiaty przystankowej – kwota 25.000,00 zł.;
- Modernizacja muru kamiennego ul. Szkolna – kwota 15.000,00 zł.;
- Modernizacja węzła przepustów ul. Stare Bobrowniki kwota 10.000,00 zł.;
- Przebudowa i modernizacja drogi gminnej Chocieszów –Niwa Zagórze – kwota 40.000,00 zł.;
- Budowa komórek gospodarczych przy ul. Wolności 49 w Szczytnej – kwota 10.000,00 zł.;
- Rozbudowa monitoringu w Szczytnej – kwota 28.500,00 zł.;
- Budowa wodociągu (wieś Złotno) – kwota 50.000,00 zł.;
- Wykonanie murku oporowego przy ul. Wolności 20 – kwota 7.000,00 zł.
d) zmniejszenia planowanych wydatków na:
- Przebudowa i modernizacja drogi gminnej nr 313/2 (Zagórze) o kwotę 38.000,00 zł.;
- Zakup lamp ma baterie fotowoltaiczne (Borowina, ul. Bobrownicka) – o kwotę 25.263,00 zł. w wyniku rozstrzygnięcia przetargu.
e) zwiększenia rezerwy na wydatki inwestycyjne o 94.535,30 zł.
7) zwiększenia dotacji dla Stowarzyszenia Wśród Swoich z Chocieszowa w związku z otrzymaną metryczką subwencji oświatowej o kwotę 62.011,00 zł.
8) wprowadzenia nowego zadania na wspieranie rodziny w związku z pismem Dyrektora OPS w Szczytnej nr OPS 3014/780/17/2012 z dnia 18-05-2012 roku o kwotę 1.000,00 zł.
9) zwiększenia planowanych wydatków bieżących na realizację projektu systemowego WRACAMY – POKL EFS, w związku z pismem Dyrektora OPS w Szczytnej nr 3014/785/20/2012 oraz nr OPS-OF 3014/782/19/2012 z dnia 18-05-2012 roku o kwotę 67.125,00 zł. oraz udziału gminy w kwocie 7.875,00 zł. (zmiana klasyfikacji)
10) zmniejszenia wydatków bieżących w zakresie planów zagospodarowania przestrzennego o kwotę 30.000 00 zł. i dotacji celowych na realizację zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom o kwotę 48.000,00 zł.
11) zmniejszenia rezerwy celowej na remonty i usuwanie awarii w placówkach oświatowych o kwotę 23.741,69 zł. z przeznaczeniem na wydatki bieżące w oświacie w związku ze zmniejszeniem części oświatowej subwencji ogólnej.”

2) w ppkt. 6 – projektu uchwały sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Szczytna na lata 2012-2020, uzasadniając wniosek następująco:
„W związku ze zmianami w planie przychodów, planie dochodów i wydatków budżetu Gminy Szczytna wprowadzonymi w 2012 roku zmianie ulegnie Wieloletnia Prognoza Finansowa Gminy Szczytna”

Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za jednogłośnie wnioski kolejno przyjęła.

Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał porządek obrad po zmianach:

1. Otwarcie obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
4. Wnioski i interpelacje radnych.
5. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 29 marca 2012r.
6. Bezrobocie na terenie miasta i gminy Szczytna. Działania podejmowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Kłodzku w celu minimalizowania tego zjawiska.
7. Informacja komisji Rewizyjnej z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej w zakresie realizacji zadań zleconych przez gminę Szczytna:
1)dowóz wody za 2011 rok
2) utrzymanie cmentarza w 2011 roku
3) adaptacja budynku gospodarczego na lokale mieszkalne położonego w Szczytnej przy ulicy Wolności 76 b.
8. Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Szczytnej w zakresie realizacji budżetu za 2011 rok.

9. Podjęcie uchwał w sprawach:

1) przyjęcia Programu Wspierania Rodziny na lata 2012 – 2014 w gminie Szczytna,
2) przyjęcia Programu Promocji Zdrowia Psychicznego dla gminy Szczytna na lata 2012 - 2015,
3) odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę Nr XI/65/11 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 października 2011w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy szczytna dla terenów w obrębach: Złotno, Chocieszów,Niwa,
4) wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną gminy Szczytna
5) w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012
6) sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Szczytna na lata 2012-2020.

10. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
11. Informacje Przewodniczącej Rady.
12. Zakończenie obrad.

Ad. 3
Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.

W związku nieobecnością Burmistrza Szczytnej Marka Szpaniera Wiceprzewodniczący Rady pan Stanisław Czarnik zarządził 5 minut przerwy.
Po przerwie informacje o działaniach podjętych w okresie między sesjami przedstawił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier.
Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami w załączeniu.

 Załącznik nr 2
 Ad.4
Radny Leszek Gunia:
Chciałem spytać, kiedy w Szczytnej nastąpi koszenie poboczy, czyszczenie rowów i łatanie dziur w jezdniach? Od ostatnich tego typu porządków w gminie upłynęło już sporo czasu.
Radny Marian Halemba:
1. Chciałbym prosić o postawienie kamienia pamiątkowego w rejonie wylotu ulicy Kościelnej. Na kamieniu proponuje umieścić tablicę z informacją, że dawniej w tym miejscu znajdowała się szubienica. Myślę, że taki kamień pamiątkowy w pewnym stopniu uatrakcyjniłby naszą miejscowość, podobnie jak kamień umieszczony w okolicy kościoła upamiętniający ofiary cholery. Szubienica stała w tym miejscu przez wiele lat i wykonano tam wiele wyroków śmierci. Dlaczego mielibyśmy trzymać to w tajemnicy. Mogłoby to podnieść atrakcyjność naszej miejscowości.
2. Moje drugie pytanie dotyczy czystości rzeki Kamienny Potok. Rzeka od dawna nie była czyszczona. Dlatego moją prośbę kieruję do pana Burmistrza. Aby zlecić komuś posprzątanie koryta rzeki, ponieważ jest tam bardzo dużo nieczystości.
3. Chciałbym zwrócić uwagę na staw znajdujący się w rejonie placu zabaw. Na powierzchni tego stawu zaczynają pływać różne nieczystości, które utrzymują się na powierzchni wody.

Radna Jolanta Bernat:
Panie Burmistrzu chciałam po raz kolejny spytać, jakie są szanse, aby powiesić jakiś baner lub tablicę z napisem „Szczytna wita turystów” na wiadukcie kolejowym przy wjeździe do Szczytnej od strony Dusznik Zdrój.

Ad.5
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pan Stanisław Czarnik poinformował, że protokół z ostatniej sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 29 marca 2012 r. pozostawał do wglądu w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej (pok. nr 17). W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do treści protokołu, Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.

Ad. 6
Informację na temat bezrobocia na terenie miasta i gminy Szczytna oraz działań podejmowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Kłodzku przedstawili kolejno: pan Krzysztof Bolisęga – Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku oraz pan Adam Łącki – Wicestarosta Kłodzki.

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Kłodzku pan Krzysztof Bolisęga:
 „Na wstępie chciałbym przekazać kilka ogólnych informacji na temat bezrobocia. W powiecie kłodzkim w 2003 r. było prawie 23 tysiące osób bezrobotnych. W ciągu kilku lat udało nam się obniżyć liczbę bezrobotnych do około 14 – 15 tysięcy osób bezrobotnych w sezonie zimowym, a w sezonie wiosenno letnim, gdy jest dużo prac sezonowych, do 13-13,5 tysiąca osób bezrobotnych. Taki stan utrzymywał się przez pięć lat. Musimy także zwrócić uwagę na stopę bezrobocia, która w naszym powiecie utrzymuje się na poziomie 25%. A w okresach maksymalnego wzrostu bezrobocia, czyli w lutym i w marcu, poziom bezrobocia dochodzi do 26%. Mimo, że udało nam się obniżyć liczbę bezrobotnych, stopa bezrobocia w regionie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Na wskaźnik bezrobocia wpływ ma wiele czynników, między innymi liczba osób czynnych zawodowo. Niestety, czynnych zawodowo ubywa. Stopa bezrobocia w województwie dolnośląskim jest porównywalna ze stopą krajową. Władze województwa przez wiele lat próbowały przy pomocy różnych programów obniżyć poziom bezrobocia. Niestety u nas, mimo pozyskiwania pieniędzy z różnych źródeł, wyludnienie naszego powiatu i poszczególnych gmin wpływa na to, że stopa bezrobocia jest dość wysoka. Poziom bezrobocia w gminie Szczytna oscyluje w wysokości 580-630 osób bezrobotnych. Na dzień 30 kwietnia br. w Szczytnej jest 586 bezrobotnych. W Szczytnej mamy punkt informacyjny, w którym nie tylko obsługujemy osoby bezrobotne, lecz także świadczymy usługi doradztwa zawodowego,usługi liderów rynku pracy, w tym roku również usługi specjalistów ds. szkoleń. Robimy to po to, żeby osoby bezrobotne ze Szczytnej nie musiały dojeżdżać do Kłodzka, lecz miały na miejscu specjalistów, od których mogą otrzymać konkretną wiedzę. Nasze działania w skali powiatu i rynku lokalnego są prowadzone przez wielu specjalistów. To nie wszystko, co możemy zaproponować osobom bezrobotnym. Najważniejszym elementem, od którego zależy w jakim stopniu pomożemy, są pieniądze. Od ilości pieniędzy zależy, ile porad zawodowych będziemy mogli udzielić. Podmiotów gospodarczych w małych miejscowościach jest bardzo niewiele, ofert pracy również jest bardzo mało. Kłodzko jako największe miasto w rejonie ma więcej ofert pracy, lecz wciąż jest to bardzo niewiele, jeśli spojrzy się na skalę bezrobocia w powiecie kłodzkim. W roku 2011 na wszystkie programy rynku pracy otrzymaliśmy ponad 15 milionów złotych. W ramach tych środków udało nam się zawrzeć wiele umów wszelkiego rodzaju. Mówię tu o umowach związanych bezpośrednio z zatrudnieniem, z utworzeniem miejsc pracy. Kierujemy na formy subsydiowane, związane albo z bezpośrednim utworzeniem stanowiska pracy przez osobę bezrobotną, która rozpoczyna działalność gospodarczą, albo przez pracodawców którzy w ramach środków na doposażenie lub w ramach środków na refundację tworzą miejsca pracy. Współpracujemy także z innymi podmiotami gospodarczymi, również tymi spoza powiatu. Piętnaście milionów, które nasz powiat otrzymał, to tylko kropla w morzu potrzeb. Niestety ofert pracy nie przybywa, choć ten najgorszy okres dla gospodarki jest już za nami. Niestety pracodawcy w powiecie są bardzo ostrożni. Dlatego właśnie współpracujemy z firmami spoza terenu powiatu. Organizujemy dni doradcze, aby osoby, które są mobilne i które nie chcą czekać aż pojawi się pracodawca, mogły wyjechać do pracy pod Wrocław, do Czech lub do Niemiec. Współpracujemy z Wojewódzkim Urzędem Pracy. Ściągamy asystentów EURES, którzy są wyspecjalizowani w doradztwie w zakresie szukania pracy i związanych z tym formalnościami. Współpracujemy także z różnymi agencjami zatrudnienia, które dysponują różnymi ofertami pracy. Oferty te dotyczą głównie ogólnokrajowego i zagranicznego rynku pracy. Jest to głownie niemiecki i austriacki rynek pracy. Widzimy duże załamanie na rynku czeskim. Rok temu mieliśmy wiele ofert pracy z Czech. W tym roku niestety tych ofert jest bardzo mało. Gdy organizowaliśmy targi pracy okazało się, że rynek czeski jest przepełniony. Pracodawcy czescy, którzy zawsze bardzo licznie uczestniczyli w tych targach, w tym roku nie mieli zbyt wielu ofert pracy. Udało nam się ściągnąć tutaj tylko nielicznych pracodawców, którzy mieli oferty pracy tylko dla specjalistów. W tym roku mieliśmy już 3 tury zatrudnienia. Procedura związana z tymi środkami wygląda tak, że po otrzymaniu tych środków, na Powiatowej Radzie Zatrudnienia przedstawiamy propozycje podziału tych środków. Po akceptacji naszych propozycji, Powiatowy Urząd Pracy występuje do Starosty Kłodzkiego, który wydaje decyzję o podziale środków. W tym roku, w ramach tych środków algorytmowych będziemy mogli zaktywizować około 1750 osób w ramach programu rynku pracy. Patrząc na lokalny rynek pracy w Szczytnej możemy niestety zauważyć, że podmiotów gospodarczych tworzących miejsca pracy jest bardzo niewiele. W tamtym roku zostały złożone tylko 72 oferty pracy. Niestety nie wszystkie oferty docierają do Urzędu Pracy. Po nowelizacji naszej ustawy w roku 2009 pracodawcy nie mają obowiązku informować Powiatowego Urzędu Pracy o wolnych miejscach pracy. Dlatego, gdy pojawia się jakaś prosta oferta pracy związana z bezpośrednim zatrudnieniem przez pracodawcę na stanowisku niewymagającym dodatkowych specjalistycznych kwalifikacji, pracodawca nie zgłasza takiego miejsca pracy. W swoich zasobach kadrowych ma wiele osób bezrobotnych i innych, które szukają zatrudnienia. W takich sytuacjach takie oferty pracy nie dochodzą do Urzędu Pracy, przez co nie możemy aktywnie wspierać osób bezrobotnych.
Większość ofert pracy, jakie posiada Urząd Pracy jest związana z tzw. subsydiowanym zatrudnieniem. Na 72 oferty jakie były w Szczytnej, 64 to subsydiowane miejsca pracy, pozostałe oferty były niesubsydiowane. W czasie, gdy bezrobocie najbardziej spadało tendencja była całkowicie inna. Wtedy 80 % wszystkich ofert pracy w Szczytnej stanowiły oferty niesubsydiowane, a 20 % to oferty subsydiowane. Taka sama sytuacja jest w roku obecnym. Do kwietnia mieliśmy zgłoszonych tylko 39 ofert pracy, w tym 36 subsydiowanych i tylko 3 niesubsydiowane. Nasi pośrednicy mają bezpośredni kontakt z pracodawcami, starają się namawiać pracodawców, by przyjęli kogoś chociażby na staż. Niestety ministerstwo dając nam pieniądze na programy dodatkowe stawia nam warunek związany z efektywnym zatrudnieniem. W dużych miastach takich jak Wrocław, czy Poznań ten wskaźnik efektywnego zatrudnienia można podciągnąć nawet do 70 %. U nas ciężko jest przekonać pracodawcę, aby na dwie osoby który przyjmuje na staż, zatrudnił chociaż jedną na okres 6 miesięcy. Patrząc na strukturę bezrobotnych, to w grupie ok. 600 osób jest ok. 400 osób, które mają wykształcenie gimnazjalne, podstawowe i zawodowe. Takie osoby muszą być kierowane na wiele szkoleń, aby stały się atrakcyjnym pracownikiem. W związku z tym na wyszkolenie jednej takiej osoby potrzebujemy dużych pieniędzy. Programy ogłoszone w tym roku przez ministerstwo są tylko dla osób poniżej 30 roku życia i powyżej 50 roku życia. Dlatego nie jesteśmy w stanie pomóc bezrobotnym pomiędzy 30 a 50 rokiem życia. Te środki, które dostajemy na aktywizację bezrobotnych kończą się na przełomie kwietnia i maja. Do tego czasu podpisujemy umowy, zbieramy wnioski pracodawców na doposażenie, wnioski bezrobotnych na uruchomienie własnych działalności gospodarczych i po tych czynnościach nie mamy już pieniędzy. Inne środki niestety do nas nie docierają. Staramy się jednak działać w taki sposób, aby tych pieniędzy na rynku było jak najwięcej. W tym roku złożyliśmy dwa wnioski konkursowe i chcemy pozyskać środki na programy związane właśnie z aktywizacją tej grupy bezrobotnych, która na dzień dzisiejszy jest bardzo liczna. W skali powiatu i gminy Szczytna rośnie nam liczba osób długotrwale bezrobotnych. W skali powiatu i Szczytnej jest to około 60%. W większości są to osoby, które kwalifikują się do większości programów. Dlatego też złożyliśmy wniosek o dofinansowanie w ramach działania 611 na kwotę 1.177.000,00. Rozstrzygnięcie ma nastąpić w czerwcu. Złożyliśmy także wniosek w ramach działania 721 na kwotę 1.830.000,00 złotych. Realizujemy także 3 programy specjalne, na które również składaliśmy wnioski i w ostatnich dniach otrzymaliśmy decyzję Ministra Pracy. Od piątku realizujemy 3 programy specjalne o łącznej wartości ponad 4 milionów złotych, a kwota dofinansowania to prawie 3 miliony złotych. Są to projekty skierowane głównie do osób z terenów wiejskich. Niestety muszą to być osoby długotrwale bezrobotne oraz w przedziale wiekowym do 30 lub po 50 roku życia. Te programy specjalne charakteryzują się tym, że prócz instrumentów zapisanych w ustawie jest wiele elementów wspierających. Dla tych osób do 30 roku życia przykładowym elementem wspierającym może być tydzień aktywizacji połączony ze spotkaniem z inspektorem z Państwowej Inspekcji Pracy, z osobą ze służby zdrowia, z inspektorem Komendy Powiatowej, a takim elementem wspierającym jest również zakup rowerów dla grupy 60 osób. Chcemy działać na różne sposoby i wprowadzać innowacyjne elementy, aby nasze projekty walki z bezrobociem otrzymały rekomendacje do realizacji. Niestety tych środków pieniężnych, które otrzymujemy jest za mało. Razem z panem Starostą uczestniczymy w różnych spotkaniach. Na ostatnim spotkaniu z Izbą Senacką Resortu Gospodarki nasze wnioski zostały zgłoszone. Dotyczyły one podziału środków finansowych. Środki finansowe są przydzielane za pomocą pewnego algorytmu, który bierze pod uwagę liczbę bezrobotnych oraz rotację w Urzędach Pracy. Na dzień dzisiejszy tyle samo środków na aktywizację co nasz powiat, otrzymał powiat wrocławski. Tam stopa bezrobocia jest liczona jednostkowo, a u nas wynosi ona około 25 %. Dlatego wystąpiliśmy razem z panem Starostą o zmianę tego algorytmu. Kolejny wniosek, jaki skierowaliśmy do Izby Senackiej dotyczył przeznaczenia środków dodatkowych dla powiatów których stopa bezrobocia jest wyższa niż 20 %. Ministerstwo ma aktualnie w rezerwie kwotę kilkudziesięciu milionów złotych, która znów będzie rozdzielana na wszystkie powiaty bez względu na stopę bezrobocia. W tym roku wymagany wskaźnik zatrudnienia był na poziomie 70%. Jeśli więc złożylibyśmy wniosek na program specjalny, a wskaźnik zatrudnienia w naszym regionie byłby mniejszy niż 70 %, to niestety wniosek zostałby odrzucony. Nie możemy więc konkurować z rynkiem, na którym jest wiele ofert pracy, a pracodawca tworzący miejsca pracy nie ma problemów z funkcjonowaniem i zatrudnieniem większej ilości osób. Dlatego staramy się nie tylko składać wnioski o dodatkowe dofinansowania, ale także składać konkretne propozycje, które pozwolą w roku następnym na odpowiedni podział środków. Dzięki temu większe środki dostawałby rynek o wysokiej stopie bezrobocia.”

Następnie Wicestarosta Kłodzki pan Adam Łącki przedstawił stanowisko oraz działania podejmowane przez Starostwo Powiatowe w sprawie bardzo wysokiego poziomu bezrobocia w Powiecie Kłodzkim oraz poinformował o liczbie osób bezrobotnych, które skorzystały z pomocy Starostwa i Powiatowego Urzędu Pracy w latach ubiegłych oraz w roku bieżącym. Opisał sposoby pozyskiwania środków na aktywizację bezrobotnych w naszym regionie. Poinformował także o przebiegu targów pracy w Kłodzku zorganizowanych wspólnie prze Starostwo i Powiatowy Urząd Pracy, na którym pojawiło się około 1000 osób oraz 100 pracodawców. Zaproponował utworzenie w Szczytnej Centrum Integracji Społecznej, które pomogłoby zmniejszyć liczbę bezrobotnych w Szczytnej. Opisał także szkolenia współfinansowane przez Starostwo Powiatowe w Kłodzku.
Przedstawił program remontu dróg mieszczących się na terenie miasta i gminy Szczytna przebiegających na trasach: Łężyce – Słoszów – Duszniki Zdrój oraz Łężyce – Złotno- Szczytna. Opisał sytuację, w jakiej znajduje się Zamek Leśna oraz mieszczący się w nim Dom Pomocy Społecznej. Poinformował o planach budowy nowego budynku, w którym miałby się mieścić DPS w razie przegrania sprawy przez Powiat Kłodzki. Przedstawił sytuację w oświacie Powiatu Kłodzkiego oraz omówił kłopoty finansowe spowodowane liczbą szkół ponadgimnazjalnych podlegających Powiatowi Kłodzkiemu. Zaprezentował raport mówiący o sytuacji finansowej oraz budżecie powiatu kłodzkiego za rok 2011 oraz planowanym budżecie na drugą połowę roku 2012.
Podziękował za współpracę z gminą Szczytna oraz wyraził nadzieję, że dalsza współpraca będzie równie owocna.
Burmistrz Szczytnej pan Marek Szpanier:
„W kwietniu i maju mieliśmy z radnymi rozmawiać o bezrobociu w Szczytnej. Nikt z nas, mówiąc o bezrobociu, nie wiedział, że bezrobocie w Szczytnej będzie wyglądało zupełnie inaczej niż statystyki, które państwo przedstawiacie i o których mówiliśmy. Ponieważ mówmy już o historii. 30 kwietnia 2012r. to dzień, o którym rozmawiamy i który wymieniali Państwo we wszystkich swoich informacjach.  Sytuacja, w jakiej znajdujemy się w tej chwili jest zupełnie inna. Zawsze mówi się, że średnio zarabiamy, mamy średnie wyniki w szkole i podobnie wygląda statystyka, jeśli chodzi o bezrobocie. Na dzień dzisiejszy nie ma wielkich różnic, jeśli chodzi o statystykę. Ale każdy kolejny dzień dla naszej gminy i dla budżetu naszej gminy zmienia się na naszą niekorzyść. Wszyscy wiemy, że lada dzień, a najpóźniej w sierpniu i wrześniu może dojść do całkowitego zamknięcia naszego głównego zakładu przemysłowego, jakim jest Huta Szkła. Nie mam dokładnych informacji, ale szacuję, że około 100 do 200 osób, mieszkańców naszej gminy zostanie bez pracy.  Wcześniej była mowa o zakładach w Czechach, gdzie pracuje wielu mieszkańców Szczytnej i całego Powiatu Kłodzkiego.  Wielu tych ludzi albo już dostało wypowiedzenia albo dostanie je w najbliższych dniach. Podobnie jest z mieszkańcami Szczytnej pracującymi w SCM w Polanicy Zdroju, gdzie codziennie ktoś traci pracę. Ogromne problemy pojawiły się w tartaku oraz w innych zakładach, które zaczynają zwalniać pracowników.  Widzimy, że kryzys, o którym była mowa dotarł również do nas. Mówiąc o bezrobociu, mówi się o działaniach, które są podejmowane, aby to bezrobocie i jego były jak najmniejsze. Musimy pamiętać o tej grupie ludzi, która jest w wieku 30-50 lat. Musimy pamiętać, że na naszym rynku bezrobocia pojawi się zupełnie nowa grupa. W statystykach to będzie ładnie wyglądało, bo będą mieli prawo do zasiłku. Część przejdzie na świadczenie przedemerytalne. Dla nas, jako dla gminy jest to potężny problem. Ci ludzie po zarejestrowaniu się w Biurze Pracy otrzymają status bezrobotnego z prawem do zasiłku. Ale Ci ludzie zaraz przyjdą po pomoc do OPS i do gminy, prosząc o dofinansowanie do czynszu. I będziemy wydawać pieniądze na cele, które nie były uwzględnione w budżecie. Później wielu najprawdopodobniej przestanie płacić podatki. Wszyscy mówią, że trzeba to rozwiązać systemowo, z czym się zgadzam.
Najczęściej wydajemy pieniądze bez efektów. Co z tego, że organizujemy dla bezrobotnych kursy prawa jazdy, kursy informatyczne, skoro ci ludzi nie mają gdzie pracować.  Radny Leszek Gunia wcześniej zadał pytanie, kiedy będą kopane i koszone rowy. I to może być rozwiązaniem systemowym. Mamy grupę ludzi po szkole podstawowej i po gimnazjum, którzy nigdy nie pracowali legalnie.  Może spróbujmy stworzyć program stałego zatrudnienia w zakładach gospodarki komunalnej, w zarządach dróg, w powiecie. Gdziekolwiek. Ale żeby ci ludzie mieli stałe zatrudnienie, żeby dać im szanse. Nawet jeśli ten program miałby trwać 3 lata. Teraz po pół roku ci ludzie z powrotem idą na bezrobocie. Może powinniśmy traktować tych 6 miesięcy jak okres próbny. Jeśli ktoś sprawdzi się przez pół roku ma gwarancje pracy na kolejne 3 lata. Jest to jakaś forma walki z bezrobociem? Jest. Dostają pieniądze? Dostają. Ale nie biorą tych pieniędzy za nic, tylko za efektywnie wykonane czynności. Mówiliśmy też o tworzeniu spółek wodnych. Taka sama sytuacja jest na terenach wiejskich.  Ja wiem, że jest to bardzo trudny problem, którego nie da się rozwiązać od razu. Dlatego, żeby je rozwiązać powinniśmy działać wspólnie. Bo jeżeli na naszym rynku pojawi się kolejnych 200 bezrobotnych to będzie naprawdę bardzo źle. Pociągnie to za sobą problemy w handlu, usługach i stworzy kolejnych bezrobotnych. Pan Starosta wspomniał tu o CIS-ie.  To jest bardzo dobry pomysł. Ale sam pomysł nie wystarczy. Ja mogę otworzyć CIS, ale co z tego, skoro nie będę miał pieniędzy, żeby zlecić im wykonanie jakiejś usługi. Mogę zabrać ZGKiM – owi pieniądze, które mają w tej chwili przeznaczone na zieleń miejską i zlecić to CIS – owi, ale muszę wtedy zwolnić 4 pracowników ZGKiM-u. Zabiorę OPS usługi opiekuńcze i kolejne 4 osoby zostaną pozbawione pracy. CIS jest dobrym pomysłem dla dużych gmin, dużych miast i dla powiatu. Możemy otworzyć CIS w Szczytnej, to nie jest żaden problem. Tylko niech ktoś nam ktoś zleci, np. utrzymanie dróg powiatowych w gminie Szczytna. Wtedy mogę nawet jutro otworzyć CIS. Ale wciąż muszę mieć źródło finansowania. Bo potrzebne są pieniądze nie tylko na utrzymanie pracowników, którzy te zlecenia będą wykonywać, ale także całej administracji z tym związanej. Nawet w najmniejszym zakresie będzie to 3 pracowników. Łatwo policzyć, jaki to są koszty: jeśli ktoś zgodzi się pracować i ponosić odpowiedzialność za 2500 złotych, to za miesiąc będzie to 7500 złotych. Przez 10 miesięcy uzbieramy już 75000 złotych. Pomysł, o którym wspomniał pan Starosta jest to idealny pomysł dla całego powiatu. Może się uda, ale tutaj jest potrzebna dobra wola nie tylko gminy Szczytna, ale także pracowników, którzy decydują o realizacji takiego przedsięwzięcia. Bardzo chciałbym, aby Powiatowy Urząd Pracy pomyślał o Szczytnej już w tym momencie. Bo w sierpniu lub wrześniu będzie u nas źle. Bo wzrost bezrobocia o kolejne 200 osób w stosunku do dzisiejszych 600 to naprawdę ogromny skok. Może to spowodować, że ci ludzie, którzy dzisiaj są bezrobotni nigdy nie znajdą pracy. A ci, którzy zostaną zarejestrowani za rok dołączą do tej grupy, która będzie czekała na pracę.”

Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz:
„Dyskusje na temat bezrobocia możemy prowadzić w nieskończoność. Dlatego, że na terenie całej Polski po roku 1989 walczymy z tym bezrobociem. Robimy to tak bardzo nieskutecznie, że w niektórych gminach na terenie kraju bezrobocie wciąż wynosi około 30%. Niestety przykłady z powiatu kłodzkiego są takie, że cały czas jesteśmy w czołówce szczytów bezrobocia, jeżeli chodzi o Polskę. Oczywiście ten poziom bezrobocia skacze, momentami jest mniejszy. Przykład województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie to bezrobocie w niektórych gminach sięga 30%. W okolicach Hrubieszowa są gminy z 35% bezrobociem. Wymieniam te przykłady, że pokazać państwu, że to nie nasz powiat, tylko cały kraj nie ma pomysłu na walkę z bezrobociem. To jak wydawaliśmy środki unijne jest tego ewidentnym przykładem. Dlatego że całe mnóstwo pieniędzy poszło w ramach tzw. „miękkich funduszy”, które można było wykorzystać zupełnie inaczej. Ja już po programowaniu wydatków na lata 2007-2013 mogę zadać pytanie: ile gruntów inwestycyjnych zostało przygotowanych za te pieniądze? Ile problemów komunikacyjnych, takich, które wiążą się z tworzeniem miejsc pracy, rozwiązano? Popatrzcie Państwo na pewien schemat. Ostatnio usłyszałem wypowiedź wójta gminy sąsiadującej z autostradą, który mówi: Nasze problemy się wreszcie skończyły. W tej chwili mogę przebierać w ofertach i sprzedawać grunty wokół autostrady takim podmiotom, jakim chcę. Cały czas nie tylko, jako powiat, ale także, jako gminy na terenie powiatu kłodzkiego, nie potrafimy wypromować zalet naszego regionu. Jeśli spytamy kogoś z innej części polski o coś takiego jak ziemia kłodzka, to powie, że słyszał o czymś takim, ale tak naprawdę to nie wiem, co tam jest.  A jeśli już coś o nas wie, to powie, że nie można tutaj dojechać.  Już kilka lat temu toczyła się dyskusja, że Kotlina Jeleniogórska zabierze nam turystów, bo łatwiej tam będzie dojechać autostradą i drogą ekspresową.  Nasz region jest powoli odcinany od wszystkiego. Mówi się nam, że mamy żyć z turystyki i usług. Ale z turystyki mamy żyć w kraju, w którym mieszkaniec nie ma pieniędzy, które może przeznaczyć na turystykę, i z turystyki mamy żyć w sytuacji, kiedy do tych obiektów turystycznych nie można dojechać. Bo tak naprawdę drogi krajowe, powiatowe i gminne nie spełniają jakichkolwiek standardów. Z usług nie możemy żyć, ponieważ aby sprzedawać usługi, ktoś musi je kupować. Czyli ktoś musi mieć na nie pieniądze. Mamy przykłady z naszej gminy. W momencie, gdy ktoś otwiera punkt usługowy bardzo szybko zamyka działalność, bo te usługi nie są kupowane. Ale nie, dlatego, że nie są potrzebne. Każdy to zna z własnego doświadczenia. Brakuje u nas pewnych zorganizowanych i przemyślanych ruchów na szczeblu krajowym. W tym przypadku Powiatowe Urzędy Pracy mogą się dwoić i troić i nic nie zrobią. Mogą wyszkolić nawet 100 tysięcy nowych pracowników. Tyle tylko, że może się okazać, że ci pracownicy są niedostosowani do tego inwestora, który się pojawi. Pan Dyrektor nie wie, co będzie wybudowane u nas za 2 lub 3 lata. Zróbmy sobie taki bilans: policzmy ilość miejsc pracy, które zostały zlikwidowane od 1989 roku na terenie powiatu kłodzkiego, oraz te, które zostały stworzone. Pomoże nam to pokazać ilość zakładów pracy, które zatrudniają od 50 do 100 pracowników. Zobaczmy ile od tego czasu stworzono takich zakładów. Niestety refleksja będzie smutna. Nie świadczy to o nieskuteczności władz gmin lub powiatu. Tylko ogólnie polityki krajowej. Powiat tak naprawdę nie może przygotować żadnych gruntów inwestycyjnych, bo jest strukturą zawieszoną nad gminami. Mówię nad, bo w żaden sposób nie jest to połączone tak, aby powiat mógł dysponować gruntami. Gmin nie stać na uzbrajanie terenów, ponieważ są to inwestycje idące w dziesiątki i setki milionów. Brakuje po prostu ruchów i kroków państwa zmierzających do tego, aby pomoc inwestycyjną kierować tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna.  Zwróćcie uwagę Państwo na to, że tereny wokół aglomeracji rozwijają się świetnie. Natomiast prowincja nie rozwija się wcale. Nawet, jeśli obserwujemy bardzo pozytywne ruchy i kroki wykonywane przez gminy pod kątem zmiany wizerunku możliwości. Ale tak naprawdę nie zostało przygotowanych wiele miejsc pod nowe inwestycje. My nie posunęliśmy się do przodu. Gdyby tutaj przebiegała autostrada, droga ekspresowa lub linia kolejowa, którą może odbywać się transport towarów, na pewno powstałaby tutaj jakaś inwestycja. Natomiast spójrzcie Państwo, że u nas rozwija się tylko handel. Jeżeli u nas pojawia się jakikolwiek inwestor to jest zainteresowany gruntami pod obiekty handlowe. Ale to się kiedyś skończy. To potrwa jeszcze rok lub dwa. Gdy przyjdzie kryzys i dopadnie dochody ludzi i podmioty, które otwierają nowe punkty handlowe zobaczą, że ich obroty spadają, to skończą się inwestycje w punkty handlowe. I co nam wtedy pozostanie? Ani nie handel, ani nie produkcja. To, co teraz powiem może zawierać pewne minorowe nastroje, ale myślę, że najwyższy czas abyśmy zaczęli alarmować na szczeblu wyższym. Ta polityka, która była prowadzona do tej pory prowadzi donikąd. I jest zupełnie odizolowana od rzeczywistości. My, jako gminy potrzebujemy zupełnie innych kroków. Tak naprawdę pomoc powinna iść kierunkowo. W kierunku województw i powiatów, gdzie od dawna widać, że tam trzeba stworzyć programy specjalne, skierować środki, a może stworzyć firmy państwowe, które wykupią grunty i zaczną inwestować w infrastrukturę. Lub chociaż skusić inwestora tym, że na przykład zapłaci inny podatek niż w dużym mieście. Bo jeżeli dzisiaj inwestor ma zapłacić taki sam podatek we Wrocławiu jak w Szczytnej, to on wybiera Wrocław, w którym jest rozwinięta infrastruktura. A Szczytna nie może sobie pozwolić na to, aby powiedzieć, że nie weźmie od inwestora podatku, bo nie będziemy mieli pieniędzy na podstawowe usługi publiczne. Tutaj jest błąd strukturalny, który tkwi w nas i w naszym systemie od dziesiątków lat.  I nic z tym nie robimy. A dopóki czegoś nie zrobimy to będziemy dyskutować o bezrobociu przez kolejne dwadzieścia lat. Aż demografia spowoduje, że znajdą się miejsca pracy dla wszystkich, bo reszta wyjedzie. A my zamiast do 67 roku życia będziemy pracować do 70.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej pan Stanisław Czarnik ogłosił 10 minut przerwy.

Ad.7.
Informację Komisji Rewizyjnej z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej w zakresie realizacji zadań zleconych przez gminę Szczytna:
1) dowóz wody za 2011 rok
2) utrzymanie cmentarza w 2011 roku
3) adaptacja budynku gospodarczego na lokale mieszkalne położonego w Szczytnej przy ulicy Wolności 76 b
przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata. Rydz. Protokół w załączeniu.
Załącznik nr 3

Rada Miejska po wysłuchaniu protokółu pokontrolnego, w związku z brakiem uwag kierownika kontrolowanej jednostki dotyczących kontroli i jej wyników oraz po wysłuchaniu stanowiska Burmistrza, w głosowaniu jawnym 14 głosami – za, jednogłośnie przyjęła wnioski pokontrolne.

Ad.8

Informację Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Szczytnej w zakresie realizacji budżetu za rok 2011 przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata Rydz. Protokół w załączeniu.
Załącznik nr 4
W związku z tym, że w treści protokołu nie zawarto wniosków pokontrolnych nie odbyło się głosowanie w sprawie ich przyjęcia lub odrzucenia.
Ad. 9.
1) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny na lata 2012-2014 w gminie Szczytna przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny na lata 2012-2014 w gminie Szczytna.

Uchwała Nr XVI/100/12 w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny na lata 2012-2014 w gminie Szczytna w załączeniu.
 Załącznik nr 5
2) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu Promocji Zdrowia Psychicznego dla gminy Szczytna na lata 2012-2015 przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz.
Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Programu Promocji Zdrowia Psychicznego dla gminy Szczytna na lata 2012-2015.

Uchwała Nr XVI/101/12 w sprawie przyjęcia Programu Promocji Zdrowia Psychicznego dla gminy Szczytna na lata 2012-2015 w załączeniu.
 Załącznik nr 6
3) Projekt uchwały w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę nr XI/65/11 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 października 2011 roku w sprawie uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Szczytna dla terenów w obrębach: Złotno, Chocieszów, Niwa przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz.
Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę nr XI/65/11 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 października 2011 roku w sprawie uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Szczytna dla terenów w obrębach: Złotno, Chocieszów, Niwa.

Uchwała Nr XVI/102/12 w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę nr XI/65/11 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 października 2011 roku w sprawie uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Szczytna dla terenów w obrębach: Złotno, Chocieszów, Niwa w załączeniu.
 Załącznik nr 7
4) Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną gminy Szczytna przedstawił Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik.
Radna Anita Piszko wystąpiła z wnioskiem o wyłączenie jej z udziału w głosowaniu. Rada wniosek przyjęła.
Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w głosowaniu jawnym, 13 głosami - za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną gminy Szczytna, w której nie wyraziła zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną gminy Szczytna - Anitą Piszko przez Zespół Szkół Ogólnokształcących I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego z siedzibą przy ul. Wojska Polskiego 11 w Kłodzku.
Uchwała Nr XVI/103/12 w sprawie wyrażenia zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radną gminy Szczytna w załączeniu.
 Załącznik nr 8

5) Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012 przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej pan Wiesław Tracz.
Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012.

Uchwała Nr XVI/104/12 w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr XIII/81/11 z dnia 29 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2012 w załączeniu.
 Załącznik nr 9
6) Projekt uchwały sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Szczytna na lata 2012-2020 przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej pan Wiesław Tracz.
Do projektu uwag nie wniesiono. Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Szczytna na lata 2012-2020 .
Uchwała Nr XVI/105/12 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Szczytna na lata 2012-2020 w załączeniu.
 Załącznik nr 10
Ad. 10
Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych udzielił Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz.
Odpowiedź na wnioski radnego Leszka Guni:
Wielokrotnie powtarzałem, że wkroczyliśmy w wyjątkowy okres. Wiem, że każdy z Państwa chce jak najlepiej wykorzystać każdą sesje Rady Miejskiej, by zadać pytania. Niestety nie mamy możliwości wykonywania zadań w takim samym zakresie jak w poprzednich latach. Stoimy przed wyborem, czy wypłacić Państwu dzisiaj diety, czy może te pieniądze zatrzymać i wykorzystać na coś innego. Zastanawiamy się czy wypłacić sobie wynagrodzenia, czy może wstrzymać się i zrobić to za 2 tygodnie lub za miesiąc. Przekazać na czas środki jednostkom, czy nie. Mówiłem o tym na wczorajszej Komisji. Mimo to, że podatki wzrastają, Państwo podejmujecie co rok decyzję o podwyżce podatków, to wpływy z tych podatków maleją. Mimo, że uchwalili Państwo budżet na ten rok w tym kształcie, że zastosowane są tam przeliczniki podatków na poziomie wyższym, to, jeśli spojrzymy na to od 2010 roku to wpływy są na poziomie niższym. A wszyscy oczekujemy zwiększenia jakości usług. Wszyscy oczekujemy, żeby remontów było więcej. Żebyśmy wszyscy więcej zarabiali i żeby wszystkim było lepiej. Ale nie dlatego mówimy o kryzysie że kogoś straszymy. My nie straszymy. Kryzys już jest. To, że huta zwalnia, to znaczy, że nie otrzymujemy już podatków od huty. Ja mogę chcieć wysłać na ulice w takim zakresie jak w poprzednich latach, firmy, które wyremontują nasze drogi. Ale muszę za to zapłacić, ponieważ ta firma przyśle mi fakturę, którą ja będę musiał włożyć do szuflady. A później firma obciąży nas odsetkami i zapłacimy za to jeszcze więcej. W tym roku możemy zlecać tylko i wyłącznie to, na co nas stać. Dlatego nie obiecuję wielkiego programu naprawy dróg. Łatane będą główne dziury, które są największe, najważniejsze i które wymagają interwencji. Jeżeli chodzi o wykaszanie poboczy to wkrótce zacznie się koszenie. Już w tej chwili będą koszone pobocza i rowy w takim zakresie, w jakim będzie to możliwe. Nie mamy aż tylu pracowników, ilu mieliśmy w poprzednich latach. Zakupiliśmy sprzęt, który pomoże nam uporać się z tym problemem.
Odpowiedzi na wnioski radnego Mariana Halemby:
1. Jeśli chodzi o ustawienie pamiątkowego kamienia to proszę pamiętać, że należy o takich rzeczach porozmawiać. Nie może być tak, że rzucamy sobie jakieś hasło i burmistrz od razu mówi: „Tak! Świetny pomysł. Stawiamy”. Myślę, że trzeba to przedyskutować. Jest to jakiś pomysł. I tak należy to dzisiaj potraktować. Mogą być głosy przeciwne. Trzeba to poddać pewnym konsultacjom. W jakiej formie miałoby to być, w jakim miejscu? Na pewno nie jest to rzecz nie do zrobienia i na pewno zostanie to wzięte pod uwagę w czasie planowania zadań na następne lata.
2. Jeżeli chodzi o czyszczenie rzeki to we współpracy z ZGKiM i we współpracy z wędkarzami postaramy się przeprowadzić taką akcję przejścia przez rzekę, żeby pracownicy w woderach przeszli przez rzekę i ją wyczyścili. Co roku organizuje się taką akcję, jeśli chodzi o wycinanie barszczu Sosnowskiego, zbieranie śmieci i porządkowanie rzeki.
Odpowiedź na wniosek radnej Jolanty Bernat:
Jeżeli chodzi o wiadukt i baner, jak już wcześniej pan Burmistrz wspomniał, zwróciliśmy się do PKP z zapytaniem i odpowiedź jest dosyć jednoznaczna.
Zacytuję odpowiedź jaką dostaliśmy od zarządcy wiaduktu:
„ Powołując się na rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 lutego 1994 roku z późniejszymi zmianami w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi i ich usytuowaniem” zakazuje się umieszczania na wiaduktach kolejowych w obrębie pasa drogowego reklam, plakatów, tablic informacyjnych, a także innych przedmiotów nie związanych z ruchem drogowym. Oczywiście nie zgadza się to z obrazem, jaki na co dzień obserwujemy. Gdzieś dalej w tej odpowiedzi wspomniane jest, że można negocjować. Stanowisko PKP jest jednak sztywne, więc nie będziemy niczego obiecywać.
Jeżeli będzie się to wiązało z jakimiś kosztami, to będziemy musieli mierzyć siły na zamiary i nie robić nic na siłę. Powrócimy do sprawy. Będziemy negocjować. Nie możemy jednak w 100% obiecać, że sprawa zostanie załatwiona.

Ad. 11
Wiceprzewodniczący Rady pan Stanisław Czarnik stwierdził, że wszystkie informacje zostały przekazane przez Burmistrza Szczytnej pana Marka Szpaniera w pkt. 3.

Ad. 12
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady pan Stanisław Czarnik podziękował wszystkim za udział w obradach i ogłosił zamknięcie obrad XVI sesji Rady Miejskiej.

Na tym protokół zakończono.
Protokołowała A. Sitarz

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 14 Września 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432428