szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 4/2012 z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi z dnia 20 czerwca 2012 r.

Protokół Nr 4/2012
z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi
z dnia 20 czerwca 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 17.10

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu
Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju Wsi Andrzej Prochera. Przywitał członków Komisji i zaproszonych gości. Przedstawił planowany porządek posiedzenia i zapytał czy do porządku posiedzenia wnoszone będą wnioski. Ponieważ wniosków nie było realizowano porządek jak niżej:
1. Dopłaty bezpośrednie a dobrostan zwierząt – informacja Powiatowego Zespołu Doradców w Kłodzku.
2. Funkcjonowanie świetlic wiejskich.
3. Remonty i budowa dróg gminnych położonych na terenach wiejskich.
4. Spółki wodne – melioracje w gminie Szczytna.
5. Sprawy różne.

Ad. 1
Kierownik Powiatowego Zespołu Doradców w Kłodzku Zbigniew Dąbrowski przedstawił temat. Poinformował, że dopłaty bezpośrednie realizowane są na zasadzie wzajemnej zgodności. Wzajemna zgodność to prowadzenie produkcji zgodnie z przepisami o ochronie środowiska, bezpieczeństwem żywności, bezpieczeństwem ludzi i zdrowia oraz poszanowaniem całej natury.
Dobrostan zwierząt czyli warunki jakie musi spełnić rolnik by otrzymywać dopłaty w pełnej wysokości jeszcze nie do końca zostały określone. Wymogi zostały określone w dwóch ustawach:
- rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 lutego 2010 r. w sprawie wymagań i sposobu postępowania przy utrzymywaniu gatunków zwierząt gospodarskich, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej, rozporządzenie w załączeniu
Załącznik Nr 2
- rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 28 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania gatunków zwierząt gospodarskich innych niż te, dla których normy ochrony zostały określone w przepisach Unii Europejskiej, rozporządzenie w załączeniu
Załącznik Nr 3
 
Następnie omówił przepisy zawarte w rozporządzeniach. Normy już obowiązują, nie ma jeszcze określonych konsekwencji za ich nieprzestrzeganie. Przepisy określające konsekwencje zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.
Za nieprzestrzeganie przepisów nakładane są punkty przypisane stwierdzonym niezgodnościom, wg których dokonuje się zmniejszenia lub wykluczenia z płatności.
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt oraz tabele dotyczące niezgodności z normami w załączeniu
Załącznik Nr 4

Radny Roman Sobczak zapytał jak wypadają kontrole prowadzone na terenie innych powiatów.
Zbigniew Dąbrowski odpowiedział, że niestety trzeba się liczyć z tym, że wchodzi system kontroli obejmujący całą wieś jednocześnie a nasi rolnicy nie do końca wypełniają nałożone obowiązki.
Przewodniczący Komisji podziękował Kierownikowi Zbigniewowi Dąbrowskiemu za przedstawienie tematu.

Przerwa godz.14.40. 14.50.

Ad. 2
Na wstępie głos zabrał Dyrektor MOK Rafał Kryniecki. Poinformował, że sytuacja finansowa jednostki pogarsza się z roku na rok. Pomimo wprowadzenia wielu oszczędności obecny budżet nie pozwala na dalsze funkcjonowanie świetlic wiejskich w obecnym kształcie. Przy budżecie MOK 250.000 zł koszt utrzymania placówek wynosi 110.000 zł. Koszty utrzymania świetlic wiejskich w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Dyrektor następnie poinformował, że odbyły się rozmowy z sołtysami i radami sołeckimi. Większość rad sołeckich zgadza się zmiany.
Poinformował również, że w chwili obecnej zatrudnienie to 1 i 1/2 etatu.
Dyrektor zaproponował by jeden etat podzielić na wszystkie placówki.
Burmistrz Marek Szpanier stwierdził, że stan finansów pozwala jedynie za rozłożenie 1 etatu – 40 godzin tygodniowo, na wszystkie świetlice. Konieczne jest ustalenie sposobu finansowania kosztów. Część kosztów funkcjonowania świetlic może zostać sfinansowana ze środków sołeckich. Najlepszym wyjściem będzie wspólne ustalenie zasad funkcjonowania i zasad finansowania placówek.

Przewodniczący Andrzej Prochera poprosił sołtysów by przedstawili swoje propozycje.

Sołtys Roman Sobczak stwierdził, że wszystkie sołectwa trzeba potraktować jednakowo. Największy koszt, w przypadku świetlicy w Niwie, to czynsz za lokal. Wieś gotowa jest przejąć świetlicę, zapewni osobę do ogrzewania i wietrzenia pomieszczeń. W okresie jesienno-zimowym, od listopada do marca, zapewni również opiekuna. Wieś nie jest zainteresowana opiekunką zapewnianą przez MOK.

Sołtys Chocieszowa Piotr Wach - osoba zajmująca się świetlicą potrzebna jest tylko w okresie zimowym, ogrzewanie może funkcjonować w minimalnym zakresie, tak by rury nie pozamarzały. Pracownik może być zatrudniony na umowę-zlecenie.

Sołtys Wolan Stanisław Ogrodnik – obecnie ogrzewana jest tylko sala komputerowa, dzieci przychodzą do świetlicy zarówno latem jak i zimą, dlatego też świetlica powinna funkcjonować. Zaproponował by zatrudnić obecnego pracownika na 4 godziny przez 3 dni w tygodniu – wtorek, środę i czwartek w godzinach pomiędzy 15.00 i 19.00.

Sołtys wsi Złotno – wieś jest gotowa przejąć świetlicę; Rada Sołecka przejmie obowiązek opieki nad świetlicą (zamykanie, otwieranie) oraz opieki nad przychodzącymi dziećmi.

Sołtys wsi Łężyce Helena Piankowska – ze świetlicy korzysta głównie młodzież, istnieje konieczność zatrudnienia opiekunki codziennie w godzinach 16.00 – 19.00; zimą może być krócej od 17.00 do 19.00. Należy również zatrudnić opiekuna, który będzie otwierał, pilnował i zamykał placówkę. Osobę zatrudnić na umowę-zlecenie.

Burmistrz stwierdził, że wszystkie wsie należy potraktować jednakowo.
Mieszkańcy chcą by świetlice funkcjonowały. Należy więc rozważyć sposób finansowania działalności placówek. Jeżeli zapadnie decyzja, że działalność zostanie sfinansowana ze środków sołeckich, każdy z sołtysów będzie zainteresowany by jak najmniej wydać. Wsie, które nie posiadają świetlic swoje środki sołeckie przeznaczą na inne potrzeby.
Jeżeli uda się uzgodnić warunki zatrudnienia świetliczanek, przy minimalizacji kosztów energii elektrycznej oraz oszczędności na ogrzewaniu lokali, przy pozostałych kosztach, które są stałe (ubezpieczenie, woda, nieczystości stałe) możliwe jest pokrywanie kosztów funkcjonowania świetlic z funduszu sołeckiego w wysokości 60 % funduszu, pozostałe koszty pokryje MOK.
Na następne spotkanie Komisji trzeba będzie przeliczyć koszty wynikające z propozycji sołectw i ustalić koszty jakie poniosą wsie na utrzymanie świetlic.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz zaproponował, by Dyrektor MOK przygotował swoją propozycję - to na co gminę obecnie stać. Będą znane również koszty wynikające z propozycji sołectw. Możliwe więc będzie podjęcie decyzji.
Rozstrzygnięcia zapadną na spotkaniu Komisji w dniu 22 czerwca br. godz. o 13.00.

Ad. 3
Przewodniczący Komisji Andrzej Prochera stwierdził, że stan techniczny wszystkich dróg gminnych jest katastrofalny.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że główne ciągi komunikacyjne na terenie niemalże wszystkich wsi są powiatowe. Przygotowane umowy związane z remontami dróg gminnych zostaną podpisane dopiero w momencie pozyskania środków finansowych na ten cel.
Sołtys Stanisław Ogrodnik poinformował, że na Górnych Wolanach droga koło kapliczki nadaje się do zamknięcia, jej stan nie zezwala na normalne użytkowanie.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że możliwe jest ustawienie przy drodze znaku ograniczającego prędkość do 30 km/godz.
Jedyna droga, która zostanie zrobiona w roku bieżącym, to droga, na która dostaliśmy środki ze środków powodziowych - Niwa-Zagórze. Dofinansowanie zewnętrzne wynosi 80%, 20% tj. 76.000 zł musimy znaleźć we własnym budżecie. Wydatki na drogi uzależnione są od sprzedaży mienia komunalnego. Jeżeli sprzedaży nie będzie to nie będziemy mieli nawet na wkład własny.
W budżecie na zadania inwestycyjne, w tym drogi, na nasz udział, mamy zaplanowane 3.500.000 zł. Drogi, które były przewidziane do remontów ze środków FOGR też nie zostaną najprawdopodobniej wykonane. Już drugi rok nic się nie dzieje, pomimo że zostały wykonane dokumentacje (na Dolinę i Chocieszów).

Przewodniczący Andrzej Prochera stwierdził, że należałoby:
-wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych o załatanie największych dziur w drogach – zgodnie z wcześniejszą obietnicą o wykonanie prac przed końcem czerwca br.,
-ustawić znak ograniczający tonaż na gminnym moście koło „kwintówki”.

Burmistrz poinformował, że duży problem to wywożenie metrówek i dłużyc z lasu przy wykorzystaniu dróg, które nie są przystosowane do takiego tonażu.
Podobnie gazownia, prowadząc prace budowlane – stację redukcyjną we wsi Dolina, zniszczyła drogę. Obecnie gazownia chce wjechać na Górne Wolany - wystąpiła do gminy o pozwolenie. Występowanie o zgodę zdarza się sporadycznie. Znacznie częściej, bez jakiejkolwiek zgody samochody o dużym tonażu poruszające się po naszych drogach gminnych, niszczą je.
Kolejny problem to inny przebieg drogi na mapie i inny w terenie i co z tym się wiąże konflikty sąsiedzkie i trudności z prawnym załatwieniem spraw.

Ad. 4
Burmistrz Marek Szpanier poinformował, że rolnicy zawiązują spółki wodne. Do zawiązania spółki potrzebne są jedynie 3 osoby fizyczne. Stwierdzić należy, że jest potrzeba tworzenia spółek wodnych. Jeżeli powstanie spółka, to gmina również do spółki przystąpi. Problemem będzie zmuszenie rolników, którzy do spółki nie przystąpią, do wnoszenia składek na jej rzecz.
Nadzór na spółkami wodnymi i rowami melioracyjnymi należy do zadań powiatu. Spółka wodna jest rejestrowana przez starostę. Spółka działa tak jak stowarzyszenie, musi powołać zarząd. W miarę rozwoju spółki trzeba będzie powołać prezesa i księgowego. Spółki wodne mogą pozyskiwać środki finansowe. Trzeba się zastanowić czy rolnicy chcą tych spółek.
Radny Roman Sobczak przypomniał, że obowiązkiem każdego rolnika, przez którego grunty przechodzą rowy melioracyjne, jest utrzymanie tych rowów w drożności.
Burmistrz poinformował, że to starosta jest zobowiązany do sprawdzenia stanu rowu melioracyjnego i to starosta powinien wydać decyzję na odtworzenie rowu melioracyjnego. Jeżeli rolnik nie odtworzyłby rowu melioracyjnego w terminie określonym w decyzji, powinna zostać nałożona kara. Jeżeli byłoby to nieskuteczne, powinno zostać zlecone wykonanie zastępcze. Kosztami odtworzenia rowu w końcu i tak zostałby obciążony rolnik.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz zauważył, że problemem jest również to, że wiele osób spoza gminy kupiło grunty. Osoby te z terenem nie są związane i jest im wszystko jedno czy rowy są czy też nie.

Ad. 5
Radny Roman Sobczak poinformował o konieczności utrzymania porządku na posesji przez właścicieli. Temat dotyczy również właściwego utrzymania rowów przydrożnych. Należałoby przygotować przepisy, zgodnie z którymi, w wykonawstwie zastępczym, zostaną wykonane niezbędne prace a kosztami obciąży się właściciela.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że zgodnie z obowiązującymi przepisami jedynie można wymusić na właścicielu sprzątanie chodnika przylegającego do nieruchomości. Nie istnieje natomiast możliwość ingerowania we własność prywatną. Każdy z właścicieli na swojej nieruchomości może robi co chce. Gmina może jedynie przygotować dla kłopotliwych właścicieli wskazanych przez sołtysów, pisma informujące o konieczności uprzątnięcie, wykoszenia lub właściwego utrzymania nieruchomości.

Teresa Gąbka poruszyła temat dożynek gminnych, które odbędą się 26 sierpnia br. w Słoszowie.
Koszty imprezy zostaną uzgodnione z Dyrektorem MOK.

Sołtys Maria Ledzion poinformowała, że mieszkańcy Złotna uszkodzili na terenie wsi 4 lampy solarowe.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że trzeba będzie sprawdzić czy solary świecą i zgłosić sprawę na policję.

Przewodniczący Andrzej Prochera zgłosił konieczność konserwacji oświetlenia, trzeba wymienić nieświecące żarówki i poprzycinać gałęzie drzew.

Sołtys Teresa Gąbka przypomniała o sprawie p. Moniki Michalskiej dotyczącej murku.
Burmistrz odpowiedział, że murek znajduje się na terenie prywatnej posesji. Ciek wodny wykazany jest jako rów i RZGW nic w tej sprawie nie zrobi.

Sołtys Helena Piankowska poinformowała, że było zgłoszenie do Zarządu Dróg Powiatowych w sprawie podmycia muru oporowego przy asfalcie przy posesji Waldemara Góreckiego w Łężycach.
Sołtys Piotr Wach zgłosił konieczność naprawy przepustu na Studziennej.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że jeszcze raz zgłosi sprawy do ZDP.

Burmistrz poprosił radnych o zgłaszania propozycji i uwag w sprawie podziału gminy na okręgi wyborcze.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodniczący Komisji  ds. Rozwoju Wsi
Andrzej Prochera

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 25 Października 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432266