szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 8/2012 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 14 września 2012 r.

Protokół Nr 8/2012
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
z dnia 14 września 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 9.30
Godzina zakończenia: 11.00

Miejsce obrad: sala posiedzeń Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej w Szczytnej

W posiedzeniu Komisji wzięło udział 5 radnych.
Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
Zał. Nr 1

Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej p. Beata Rydz. Przedstawiła
proponowany porządek posiedzenia i wystąpiła o zgłoszenie propozycji i uwag. Ponieważ uwag nie wniesiono realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Ocena wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.
2. Sprawy różne.

Ad. 1
Skarbnik Piotr Porębski szczegółowo przedstawił informację z wykonania budżetu Gminy Szczytna za I półrocze 2012 roku. Informacja z wykonania budżetu Gminy Szczytna za I półrocze 2012 w załączeniu
Zał. Nr 2

Po wysłuchaniu informacji Przewodnicząca Beata Rydz zapytała o zapis - budowa obiektu dydaktycznego i kwota prawie 35 tys. zł – o jaki obiekt chodzi.
Wiesław Tracz odpowiedział, że była koncepcja budowy centrum edukacyjno-sportowego, składany był wniosek o dofinansowanie do RPO. W ślad za koncepcją szła dokumentacja projektowa. Umowa za wykonanie prac była tak skonstruowana, że płatność miała nastąpić po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Proces uzyskania pozwolenia na budowę się wydłużał, w związku z czym podpisywane były kolejne aneksy. Realne zakończenie projektu wypadło w tym roku, w związku z czym płatność nastąpiła dopiero teraz. Obecnie mamy projekt gotowy do wykorzystania obejmujący szkołę i bibliotekę.

Następnie radny Wojciech Szlosberegr stwierdził, że właściwie wszyscy zdawali sobie sprawę z trudności jakie czekały gminę z realizacją budżetu w roku bieżącym.
Wiadome było, iż przy braku dochodów, nie będzie realizacji zadań. Następnie zapytał o tematy:
1) zobowiązania dłużników alimentacyjnych – czy podjęte działania są wystarczające i czy jest szansa na zmniejszenie zadłużenia,
2) stworzenie systemu selektywnej zbiórki odpadów – co się kryje za tym zapisem,
3) czy w II półroczu podjęto działania oszczędnościowe - jakie są zamierzenia wobec jednostek organizacyjnych i zakładu budżetowego,
4) czy wszystkie wspólnoty mieszkaniowe otrzymały swoje należności,
5) cmentarz – czy możliwa jest budowa kolumbarium; sprzedaż miejsc na urny mogłaby przynieść dochód,
6) koszty energii na lodowisku – jest to znacząca pozycja; dobrze by było temat przedyskutować,
7) biorąc pod uwagę dofinansowanie dla MOK i Biblioteki, MOK wydaje się niedofinansowany – czy jest to słuszne,
8) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej - należności 753.512 zł i 583.733 zł należności wymagalne - co wpływa na te kwoty.

Skarbnik Piotr Porębski odpowiedział:
Ad. 8. Należności wymagalne 583.733 zł: to zaległości w opłatach czynszu (322.130 zł) i opłatach za media wodę, ścieki, nieczystości stałe – razem 541.911 zł; 41.822 zł to pozostałe należności.

Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz wyjaśnił:

Ad. 8. W sprawozdaniu kwoty są nieco zafałszowane. Terminy składania sprawozdań są sztywne i jeżeli kwota nie wpłynęła do budżetu do określonego dnia, jest wykazana na zadłużeniu, a wpłata może być „w drodze”, i po zaksięgowaniu wpłaty po dniu wykonania sprawozdania widnieje jako zadłużenie. Tak samo jest z ZGKiM, - Zakład ma wpływy i ma wydatki. Często wpływów nie wystarcza na wydatki. Zakład ma do wykonania na terenie gminy określone prace. Gmina za wykonaną usługę terminowo nie zapłaci i automatycznie Zakład nie ma środków na opłacenie usług zakupionych u podmiotów zewnętrznych. Ponadto terminy płatności niekiedy są wydłużone nawet do trzech miesięcy. Na bieżąco wystawiane są faktury za wywóz nieczystości, opłaty są wnoszone w systemie trzymiesięcznym.

Ad. 2. Przy selektywnej zbiórce odpadów planowaliśmy w budżecie kwotę, która była naszym wkładem własnym do wniosku – akcja promocyjna w związku z nową ustawą „śmieciową”. Wniosek nie przeszedł więc kwota będzie podlegać zmianie budżetowej przy następnych uchwałach zmieniających budżet.

Ad. 1. Jeżeli chodzi o świadczenia alimentacyjne i wysokość zadłużenia – to tutaj mamy przykład przerzucania kosztów państwa na samorządy. Przez całe lata alimenty wypłacane były przez państwo. W pewnym momencie zadaniem obciążono gminy. Obecnie alimenty wypłacane są poprzez system opieki społecznej; ops-y są zobowiązane do tego, aby w imieniu matek prowadzić postępowania o wyegzekwowanie należnych kwot od dłużników alimentacyjnych. Z jeden strony środki się wypłaca, z drugiej się ściąga. A wiadome jest jak wygląda ściąganie długów, w dużej mierze, od osób niewypłacalnych. Część kwot jest nie do odzyskania. Postępowania toczą się poprzez urzędu skarbowe i część należności udaje się odzyskać. Pewne jest, że wykazana kwota nie będzie się zmniejszać lecz powiększać.

Ad. 3. Działania oszczędnościowe są uwidocznione na str. 16 Sprawozdania. Dochody to kwota 7.981.579 zł, natomiast wydatki 7.579.378 zł - oszczędności to kwota 402.381 zł. Działania oszczędnościowe są bolesne, wykonujemy jedynie działania konieczne i jedynie takie, na jakie nas stać. Ponadto nie możemy wydać więcej niż zarabiamy. Wydatki bieżące musimy dopasować do dochodów. Pewne prace wykonuje się kosztem innych. Wykonuje się mniej prac porządkowych. Czynności remontowych i inwestycyjnych wykonuje się zdecydowanie mniej. Realizuje się tylko to, co jest konieczne. Musieliśmy zrezygnować z zapewnionych środków na realizację kolejnych inwestycji: remontu masarni, budowy świetlicy wiejskiej w Chocieszowie oraz innych projektów, na które zostały złożone i zatwierdzone wnioski.
Równocześnie toczą się różnego rodzaju działania oszczędnościowe, które jeszcze jesteśmy w stanie przeprowadzać np. redukcje etatów, tam gdzie jest to możliwe. Działania te dotykają wszystkich jednostek – oświaty, Biblioteki i MOK.
Dalsze działania oszczędnościowe będą uzależnione od sprzedaży gminnych nieruchomości. Będziemy dążyć, by zejść do poziomy poniżej 60% zadłużenia. W administracji i obsłudze w szkołach nastąpi redukcja po jednym etacie. W Urzędzie planowane są pewne przesunięcia: dwóch lub trzech pracowników zostanie przesuniętych do działań, które będą związane ze zmianą ustawy śmieciowej.

Ad. 7. W przypadku MOK i Biblioteki w sprawozdaniu obraz jest zafałszowany. Dotacja dla MOK została celowo pomniejszona. Zdawaliśmy sobie sprawę, że może dojść do sytuacji, że mając pewne projekty dotacyjne do imprez zaplanowanych na ten rok i biorąc jednocześnie pod uwagę, że MOK startując w przetargu na realizacje tych imprez, będzie być może, usługodawcą dla gminy. Otrzyma wtedy od gminy środki finansowe należne za przygotowanie imprez. Dlatego też nie planowano tych imprez w budżecie MOK-u. Tak się też stało. MOK rzeczywiście wygrał przetarg. Gmina przekazała należne środki. Zaplanowanej wcześniej dotacji nie dałoby się zmniejszyć.

Ad. 4. Wspólnoty mieszkaniowe – płatności na fundusz remontowy nie idą terminowo. Sytuacja taka nie dotyczy tylko wspólnot. Płaci się, gdy pojawiają się środki finansowe.
W pierwszej kolejności płaci się ZUS, urząd skarbowy, wynagrodzenia a w dalszej kolejności pozostałe płatności.

Ad. 5. Na cmentarzu ZGKiM prowadzi normalne działania dotyczące utrzymania cmentarza, za które to usługi dostaje wcześniej ustalone wynagrodzenie. Kolumbaria i tego typu inwestycje są w zamiarach i będą wykonywane w ramach środków własnych lub, tak jak zostało to wcześniej omawiane, przez inwestora prywatnego.

Ad. 6. Lodowisko – w ubiegłym sezonie lodowisko działało krócej i zapewne w tym sezonie sytuacja się powtórzy. W związku z tym, że lodowisko zostało zakupione w ramach projektu unijnego nie możemy pozwolić sobie na to, by nie funkcjonowało. Lodowisko rozkładane jest dopiero wtedy, kiedy są mrozy - nie wcześniej tak, aby agregat, który chłodzi pracował w jak najmniejszym zakresie. Kiedy mnie okres zobowiązujący gminę do funkcjonowania lodowiska będzie można się zastanawiać czy lodowisko rozkładać czy nie.
Wojciech Szlosberger zapytał o formy odpłatności za lodowisko.
Wiesław Tracz odpowiedział, że mieszkańcy gminy nie ponoszą odpłatności za korzystanie z lodowiska. Natomiast osoby zamiejscowe ponoszą opłatę za wstęp na lodowisko. Dodatkowo pobieramy opłatę za wypożyczenie łyżew. Generalnie na działalności lodowiska nie można zarobkować.

Wojciech Szlosberer zapytał o szalet publiczny.
Wiesław Tracz odpowiedział, że szalet realizowany był wcześniej; usługodawca przywiózł szalet – dwie kabiny i, by dwa razy nie pokonywać tej samej trasy, pozostawił również drugą kabinę, a fakturę za drugą kabinę wystawił w późniejszym terminie.

Wojciech Szlosberger zauważył, że w dalszym ciągu największymi dłużnikami są Spółdzielnia Usług Rolniczych i Myszkowskie Zakłady Metalurgiczne.
Wiesław Tracz odpowiedział, że procedury upadłościowe nie są uregulowane; proces upadłościowy nie jest określony, czasowo – może trwać 20-30 lat. W przypadku Spółdzielni – po interwencji prokuratury otrzymujemy bieżące należności, natomiast zaległości są i są one nie do odzyskania. W przypadku Myszkowskich Zakładów czekamy na fundusz masy upadłościowej. Być może tylko po to by otrzymać informację, że sąd dokonał podziału i gminie nie należy się nic lub jakaś określona kwota. Bez decyzji sądowej nie możemy wykreślić zadłużenia.

Wojciech Szlosberger zapytał czy huta nie ma zaległości.
Wiesław Tracz odpowiedział, że na dzień dzisiejszy obecnie funkcjonujący podmiot płaci; jeżeli występują zaległości to dotyczą one poprzednich podmiotów, które uległy likwidacji .
W niektórych przypadkach procesy upadłościowe zostały zakończone i zaległości zostały wykreślone.

Radny Leszek Gunia stwierdził, że po pół roku funkcjonowania programu oszczędnościowego oszczędności właściwie nie są widoczne. Trzeba się zastanowić, czy planując budżet ujmować w nim wirtualne pieniądze, które chcielibyśmy uzyskać ze sprzedaży nieruchomości. Zadajmy sobie pytanie, czy gmina jest w stanie funkcjonować przy niskiej sprzedaży mienia. Czy jesteśmy w stanie tak skonstruować program oszczędnościowy, by przy minimalnej sprzedaży gmina mogła funkcjonować. Pamiętajmy, że pozostaje nam dług do spłacenia.
Wiesław Tracz odpowiedział, że można to skomentować krótko – spostrzeżenie jest bardzo rozsądne, tylko nie przekłada się na aktualną rzeczywistość. Realnie rzecz biorąc na dzień dzisiejszy takie rozwiązanie nie jest możliwe. Biorąc spod uwagę złożoną propozycję nie skonstruowalibyśmy budżetu na kolejny rok. Problem polega na tym, że jesteśmy biedną gminą i mamy małe dochody. Poczynione inwestycje nie spowodowały, że gmina stała się bogata. Mieliśmy nadzieję, że Polska będzie się rozwijać, przybędzie pomiotów gospodarczych płacących podatki, i w związku z tym, wpływy z podatków będą większe. Przyszedł kryzys, wpływy podatkowe się nie zwiększyły, sprzedaż nieruchomości również nie jest większa, więc i do budżetu nie ma większych wpływów. Dochody cały czas są za małe, natomiast wydatki cały czas się zwiększają. Gminy mają do wykonania coraz więcej zadań, za którymi nie idą środki finansowe.

Innych pytań dotyczących wykonania budżetu nie było.

Członkowie Komisji Rewizyjnej nie wnieśli uwag i nie zgłosili zastrzeżeń do wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.

Ad. 2
W sprawach różnych uwag nie wniesiono.

Na tym protokół zakończono.

Protokół sporządzono w 3 jednobrzmiących egzemplarzach z przeznaczeniem dla:
1. Burmistrza Szczytnej
2. Przewodniczącej Rady Miejskiej w Szczytnej
3. Komisji Rewizyjnej

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Podpisy członków Komisji Rewizyjnej:

Beata Rydz - ...............................
Urszula Doskocz - ................................
Leszek Gunia - ................................
Marian Onak - ............................
Wojciech Szlosberger - ............................

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 25 Października 2012 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432516