szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 5/2012 z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi z dnia 25 września 2012 r.

Protokół Nr 5/2012
z posiedzenia Komisji ds. Rozwoju Wsi
z dnia 25 września 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 13.00
Godzina zakończenia: 17.20

Miejsce obrad: sala posiedzeń Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej
Lista osób uczestniczacych w posiedzeniu w załączeniu
 Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji ds. Rozwoju Wsi p. Andrzej Prochera. Przywitał wszystkich zebranych: zaproszonych gości i członków Komisjii. Przedstawił proponowany porządek posiedzenia i wystąpił o zgłoszenie propozycji i uwag.
Z-ca Burmistrza Szczytnej wniósł o rozszerzenie porządku obrad poprzez dodanie do punktu 3 w podpunkcie b :
- projektu uchwały w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę Nr XV/97/12 w sprawie przyjęcia " Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna"
oraz
- przeniesienie obecnego punktu 3b do punktu 3c, 3c do punktu 3d.
Przegłosowano kolejno złożone wnioski.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytwynie jednogłośnie zaopiniowała zaproponowane zmiany.
Przewodniczący Komisji przedstawił porządek posiedzenia po wprowadzonych zmianach:
1. Spotkanie z przedstawicielem PZU – oferta ubezpieczeń dla rolników.
2. Ochrona zwierząt wiejskich – informacja Powiatowego Lekarza Weterynarii.
3. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
a) zmieniajacej uchwałę w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna",
b) odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę Nr XV/97/12 w sprawie przyjęcia " Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna".
 c) zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania dofinansowania do form
 doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla
 których gmina Szczytna jest organem prowadzącym,
d) podziału gminy Szczytna na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.
4. Informacja z wykonania budżetu za I półrocze 2012 r.
5. Propozycje z terenów wiejskich do projektu budżetu na 2013 r.
6. Ocena i analiza organizacji dożynek wiejskich.
7. Uaktualnienie informacji w temacie przydomowych oczyszczalni ścieków.
8. Sprawy różne.

Ad. 1
Przewodniczący Komisji poprosił przedstawiciela PZU p. Irenę Matejak o przedstawienie informacji o ubezpieczeniach dla rolników.
Pani Irena Matejak przedstawiciel PZU w Kłodzku przedstawiła ofertę ubezpieczeń dla rolników. Oferta w załączeniu.
 Załącznik Nr 2

Ad. 2
Pan Marek Majewski – Z-ca Powiatowego Lekarza Weterynarii omówił zagadnienie ochrony zwierząt wiejskich. Informacja w załączeniu.
 Załącznik Nr 3

Ad. 3
a) i b) Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna". Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 4
Poinformował członków Komisji, że Wojewoda Dolnośląski zaskarżył w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym fragment par. 8 uchwały dot. "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna", który brzmiał : "Uchwała wchodzi w życie 14 dni od dnia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego". Zaskarżonym fragmentem był tekst "14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego", jakiego używa sie przy tworzeniu dokumentów prawa miejscowego. Wojewoda Dolnośląski zakwestionował ten fragment uznając, że program nie jest prawem miejscowym, w związku z czym, nie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Wynika z tego, że pozostałby niepełny zapis "wchodzi w życie" co zmusza Radę Miejską do wprowadzenia zmiany w uchwale. Proponuje się zmodyfikowanie par. 8 tak aby brzmiał: " Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia" na co musi być utworzona odpowiednia uchwała zmieniająca. Rada musi uzgodnić także odpowiedź na skargę, która stwierdzi jej zasadność oraz informację, że nowo podjęta uchwała zawierać będzie poprawny zapis: "Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".
Projekt uchwały w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę Nr XV/97/12 w sprawie przyjęcia " Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna" w załączeniu.
 Załącznik Nr 5
 Przewodnicząca Rady Miejskiej Reanta Idzik dodała, co jest w uzasadnieniu odpowiedzi na skargę, że zaskarżoną uchwałę podjęto 25 marca 2012 r. a skarga wpłynęła 16 sierpnia 2012 r.
Z racji przerwy w obradach Rady będzie ona podjęta na sesji wrześniowej przez co został przekroczony czas 30 dni na odpowiedź.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz dodał, że Wojewoda Dolnosląski do 30 dni może korzystać z prawa wstrzymania uchwały. Kiedy ten termin minie zaskarża się uchwałę w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym. Obecnie Wojewoda nie korzysta z prawa wstrzymania i od razu zaskarża uchwałę co jest niekorzystne gdyż wiąże się z kosztami postępowania sądowego oraz delegacji, które spadają na Gminę.
Radny Roman Sobczak zapytał jak duże są to koszty. Zastępca Burmistrza wytłumaczył, że są to kwoty kilkusetzłotowe jednak na przestrzeni roku, przy wielu skargach, będzie to kwota sięgąjąca kilku tysiecy zł.
Przystąpiono do głosowania.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytwynie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna".
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytwynie jednogłośnie zaopiniowałar pojekt uchwały w sprawie odpowiedzi na skargę wniesioną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na uchwałę Nr XV/97/12 w sprawie przyjęcia " Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Szczytna".

c) Zastępca Burmistrza przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania dofinansowania do form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których gmina Szczytna jest organem prowadzącym. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 6
Poinformował, że na terenie gminy funkcjonuje program dofinansowania do form doskonalenia zawodowego, który jest wymuszony Kartą Nauczyciela. Jest w niej określony poziom odpisu od funduszu wynagrodzeń, który jest wydzielany w budżecie gminy co rok. Każdy nauczyciel ma prawo zwrocić się o dofinansowanie jeżeli podejmuje kształcanie w określonych kategoriach kursów kwalifikacyjnych albo studiów podyplomowych. Wszystko odbywa się przy założeniu, że te kursy lub studia są wymienione w uchwale Rady Miejskiej. Jeżeli ich nie ma, to podejmuje dokształcanie na własny koszt i ryzyko. Jeżeli są, to znaczy, że gmina uznaje, że jest taka potrzeba i daje przyzwolenie żeby takie studia dofinansować – uznaje, że jest to opłacalne dla gminy. Proponuje się zmianę do już istniejącej uchwały poprzez wprowadzenie dodatkowego przedmiotu: geografii. W tej chwili pojawia się problem w jednostkach, głównie gimnazjum, spowodowany ogromnym niżem demograficznym. Problem polega na zapewnieniu fachowej obsady do przedmiotów, które w siatce godzin rozpisane są na najmniejszą liczbę godzin. Trudno jest w tej chwili znaleźć nauczyciela, któremu będzie się opłacało na kilka godzin przyjeżdżać. Ponadto dochodzi tutaj inny problem: maleje także liczba godzin przedmiotów najliczniej godzinowo reprezentowanych (takich jak : matematyka, j.polski itd.), przez co maleje liczba godzin nauczycielom. W związku z tym, ci nauczyciele przygotowywują się także na sytuacje, że może zabraknąć etatów. Pojawia się przez to większe zainteresowanie możliwością nauczania przedmiotów niszowych. W efekcie istnieje możliwość uzupełnienia kwalifikacji, tak aby można było dobrać później godziny do pełnego etatu. Są chętni na geografię, dlatego proponuje się wprowadzić ten przedmiot na listę do dofinansowania.
Przystąpiono do głosowania.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytwynie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.
d) Zastępca Burmistrza przedstawił projekt uchwały w sprawie podziału gminy Szczytna na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic i numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu.
Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 7
Przypomniał, że następne wybory do Rady Miejskiej Szczytnej będą się odbywały w okręgach jednomandatowych, więc trzeba podzielić gminę na 15 okręgów. Obwody będą do ustalenia w innym czasie. Podział gminy na obwody musi zaopiniować pozytywnie Komisarz Wyborczy. Przy czym, każda z miejscowości musi być oddzielnym okręgiem. Można łączyć całe miejscowości w jeden okręg. Nie można natomiast przyłączać części miejscowości do innego okręgu.
Ponadto w uchwale umieszcza się zapis – w par. 2, że na niniejszą uchwałę "wyborcom w liczbie co najmniej 15 przysługuje prawo wniesienia skargi do Komisarza Wyborczego w Wałbrzychu, w terminie do 5 dni od dnia podania uchwały do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty". Przy czym zapis ten najprawdopodobniej zostanie podważony przez Wojewodę, ale musi się znaleźć w uchwale, gdyż wystąpił o niego Komisarz Wyborczy.
Przystąpiono do głosowania.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków pozytwynie jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ogłoszono 5 min. przerwy.
W czasie przerwy do posiedzenia dołączył Skarbnik Szczytnej – Piotr Porębski oraz Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej - Rafał Kryniecki.

Ad. 4 Przewodniczący Komisji poprosił Skarbnika Szczytnej o przedstawienie informacji z wykonania budżetu za I półrocze 2012 r. Skarbnik Szczytnej omówił zagadnienie.
Informacja z wykonania budżetu Gminy Szczytna za I półrocze 2012 r. w załączeniu.
 Załącznik Nr 8
Radny Roman Sobczak z racji tego, że sprawozdanie dotyczy pierwszej połowy roku, poprosił Skarbnika o określenie obecnej sytuacji finansowej gminy.
Skarbnik odpowiedział, że sytuacja jest trudna i że jeśli nie będą realizowane dochody majątkowe gminy, a wszystko wskazuje że nie będą, to gmina będzie miała problem ze spłatą kredytu w rachunku bieżącym.
Zastępca Burmistrza dodał, że chodzi tu o sprzedaż nieruchomości. Następnie wytłumaczył skąd wzięła się trudna sytuacja fnansowa gminy: pierwszą sprawą są realizacje projektów współfinansownych ze środków Unii Europejskiej, drugą, zmiana przepisów finansowych – ustawą o finansach publicznych, które zaszły w środku wydatkowania środków unijnych. W momencie zawierania umów na dofinansowania, wydatki na projekty unijne nie wliczały się do zadłużenia gminy. W 2010 r. zmieniono przepisy, przez co wydatki te wliczją się do zadłużenia, co wpływa na zwiększenie wskaźnika zadłużenia i uniemożliwia wzięcie kredytów. Dodatkowo zaistniały dwa niekorzystne czynniki. Pierwszy z nich to kryzys finansowy w całej Europie, który wpływa na sprzedaż nieruchomości gminnych. Drugi z nich, to zmiany przepisów, które pozwalają wydawać jednostce samorządowej nie więcej niż ma dochodów, czyli wydatki bieżące muszą być zrównoważone z dochodami bieżącymi. Przy czym przepisy narzucają odpowiednie wydatki na jednostkę samorządową – najczęściej wyższe niż jest w stanie uzyskać dochodów. Dochody w znacznej części pochodzą z podatków od firm i osób prowadzących działalność gospodarczą. Na to bezpośredni wpływ ma obecna sytuacja ekonomiczna. Cały cykl tego typu zmian plus to, że zrealizowaliśmy inwestycje, które były finansowane kredytem, spowodowały, że jeżeli dzisiaj zsumujemy zadania, które mamy do wykonania, to pieniędzy jest po prostu za mało. Jeżeli jest sprzedaż nieruchomości to uzyskane środki można przeznaczyć na spłatę zobowiązań. Brak sprzedaży powoduje brak płynności finansowej gminy.
Prezewodniczący Komisji zapytał Zastępcę Burmistrza o Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i pomysł przekształcenia go w spółkę. Jak to się ma do zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Czy jeśli zleci się wywózkę śmieci firmie zewnętrznej ZGKiM nie będzie zadłużał budżetu gminy.
Zastępca Burmistrza odpowiedział, że głównym powodem zadłużenia ZGKiM-u, a tym samym gminy, jest wzrost zadłużenia mieszkańców płacących czynsze. Na dzień dzisiejszy podjęto decyzję, że Zakładowi nie będzie zlecony wywóz odpadów. Powodem tej decyzji jest fakt, że w niedługim czasie byłaby potrzeba Zakład doinwestować ponieważ sprzęt, którego się tam używa jest zużyty. Kwotę inwestycji oszacowano na ok.1 mln zł. Poza tym, w sytuacji kiedy zlecone zadanie nie wykonywane byłoby należycie, zaistniałaby konieczność karania Zakładu czyli, w skrócie, obciążanie budżetu gminy. Dlatego podęto decyzję, że zadanie to zlecane będzie firmie zewnętrznej.
Dodatkowym problemem wiążącym się z wywozem odpadów jest fakt, że wg zmienionej ustawy gmina ma obowiązek ustalić wysokość stawki wywozu na 1 mieszkańca do końca br. a przetargi na usługę odbywać się będą w pierwszym kwartale przyszłego roku. Cały system, łącznie z obsługą, musi być tak wyceniony, aby się zbilansował. Należy też wziąć pod uwagę fakt, że nie wszyscy mieszkancy będą płacić za usługę.

Ad. 5
Zastępca Burmistrza zaproponował, aby każdy z Sołtysów stworzył listę najważniejszych potrzeb i złożył w postaci wniosku do budżetu do 30 września br.
Sołtys Doliny Maria Lendzion zwróciła uwagę na fakt, że droga biegnąca przez Dolinę została zniszczona przez pojazdy pracujące przy wycince lasu, dojeżdżające do węzła gazowego oraz masztu telekomunikacyjnego.

Ad. 6
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej przedstawił sprawozdanie finansowe z organizacji Dożynek Gminy Szczytna w Słoszowie. Protokół rozliczenia pieniędzy z prowadzonej sprzedaży podczas Dożynek Gminnych w załaczeniu.
 Załącznik Nr 9
Ad. 7
Przewodniczacy Komisji, nawiązując do otrzymanych pism z wyceną kosztów oczyszczalni zapytał Zastepcę Burmistrza, dlaczego koszty te są tak wysokie.
Zastępca Burmistrza wytłumaczył, że kryterium wyboru były parametry oczyszczalni, które mogą podlegać dofinansowaniom. Podane wyceny są cenami rynkowymi oczyszczali, które spełniają te kryteria. Dodatkowo, na dzień dzisiejszy, przy trudnej sytuacji finansowej, gmina nie jest w stanie zapewnić wkładu własnego do dofinansowania. W związku z tym, do uczestników projektu wysłano pisma, w których proponowało się, że gmina znajdzie podmiot bankowy, który udzieli zbiorowego kredytu dla poszczególnych uczestników projektu, tak aby zapewnić wkład własny. Odpowiedzi na propozycję wpływają do urzędu.
Słotys Roman Sobczak zwrócił uwagę na fakt, że gospodarka ściekowa na wsiach jest bardzo ważnym, ciągle nierozwiazanym problemem.
Ad. 8
Przewodniczący Komisji zapytał o podział środków sołeckich. Zwykle do końca września należało zorganizować zebranie, na którym określano rozdział wydatków. Jak to się ma do utrzymania świetlic wiejskich.
Zastępca odpowiedział, że Rada Miejska podjęła uchwałę o wydzieleniu funduszu sołeckiego a w międzyczasie toczono rozmowy dotyczące utrzymania świetlic wiejskich. Ustalono, że w następnym roku gmina nie będzie się starać o zwrot od budżetu państwa funduszu sołeckiego. Oznacza to stopniowe przejście na system stosowany wcześniej. Daje to możliwość zmiany przeznaczenia tych środków w trakcie roku.
Sołtys Łężyc przypomniała o zgłoszenej awarii oświetlenia w Łeżycach oraz rozbitej lampie przy posesji p.Góreckiego. Poprosiła też o wykoszenie boiska w pobliżu sklepu. Zapytała też, o co poprosili mieszkancy Łężyc - komu zostanie przydzielone mieszkanie po starej poczcie. Zastępca Burmistrza odpowiedział, że wszystko odbywa sie wg odpowiednich procedur oraz jest objęte ochroną danych osobowych. Sołtys Łężyc zapytała o lokal w budynku byłej świetlicy. Zastępca odpowiedział, że Gmina sprzedała pomieszczenia, których była włascicielem.
Przewodniczący Komisji zapytał czy są jeszcze pytania. W związku z ich brakiem zakończył posiedzenie.

Na tym protokół zakończono.
Protokołował: Piotr Pawlak

Przewodniczacy Komisji
ds. Rozwoju Wsi

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 3 Stycznia 2013 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432449