szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 10 /2012 z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych z dnia 20 listopada 2012 r.

Protokół Nr 10 /2012
z posiedzenia Komisji Spraw Społecznych
z dnia 20 listopada 2012 r.


Godzina rozpoczęcia : 13.00
Godzina zakończenia: 15.30

Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej

Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu

Załącznik Nr 1

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Wojciech Szlosberger. Przywitał wszystkich zebranych - członków Komisji oraz zebranych gości, po czym zapytał czy będą składane wnioski do zaproponowanego porządku posiedzenia. Ponieważ wniosków nie było, Przewodniczący Komisji zaproponował zmianę kolejności omawianych tematów, i tak :
1) w pkt 1 porządku posiedzenia zrealizować temat: Formy pomocy świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnej na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych,
2) w pkt 2 porządku posiedzenia omówić temat: Plan rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna.

Przegłosowano zaproponowana zmianę.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków pozytywnie jednogłośnie zaopiniowała zmianę kolejności realizacji punktów porządku posiedzenia.

Przewodniczący Komisji odczytał porządek posiedzenia po wprowadzonych zmianach:

1. Formy pomocy świadczone przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnej na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych.
2. Plan rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna.
3. Sprawy różne.


Ad. 1
Przewodniczący Wojciech Szlosberegr poprosił Barbarę Roźniakowską Dyrektora OPS w Szczytnej o zreferowanie tematu.
Barbara Roźniakowska szczegółowo omówiła Informację - "Formy pomocy świadczone przez OPS w Szczytnej na rzecz osób starszych i niepełnosprawnych".
Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Przewodniczący Wojciech Szlosberger zapytał w jakiej formie świadczona jest pomoc na dożywianie.
Barbara Roźniakowska odpowiedziała, że są to posiłki oraz pomoc finansowa. Posiłki serwowane są m.in.:
 w Szczytnej w barze "Pełny Brzuszek",
 katering szkolny dla uczniów klas I-III,
 II - śniadanie w szkole w Chocieszowie,
 w szkole integracyjnej w Szalejowie -obiady,
 w Polanicy w szkole podstawowej (budynek RST) - wydawane są posiłki,
 również w Polanicy w ośrodku szkolno-wychowawczym oraz
 w przedszkolu w Szczytnej.
Posiłków nie ma jedynie w szkole w Dusznikach.
Tam, gdzie jest możliwość sfinansowania uczniom posiłków, to się to robi. W pozostałych przypadkach, w zależności od zasobności budżetu, określa się stawkę wypłacaną na dożywianie.
Pracownicy socjalni zawierają kontrakty z podopiecznymi i kontrolują wydatkowanie wypłacanych środków. Może się jednak zdarzyć, że klient OPS kupi produkty żywnościowe i chwilę potem je odsprzeda. Robi się wszystko to, co jest możliwe do zrobienia przez trzech pracowników socjalnych.
Radna Urszula Doskocz zapytała o prowadzoną w latach wcześniejszych akcję rozprowadzania żywności pomiędzy najbiedniejszymi.
Barbara Roźniakowska odpowiedziała, że akcja już prowadzona nie jest. Jej prowadzenie możliwe było w momencie, gdy poprzedni proboszcz umożliwiał przechowywanie żywności w domu katechetycznym i można było skorzystać z samochodu gminnego przy transporcie produktów żywnościowych. Obecnie takiej możliwości już nie ma.
Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik zapytała, czy wzrasta ilość osób korzystających z różnych form pomocy.
Barbara Roźniakowska odpowiedziała, że przybywa zasiłków stałych. W ostatnim czasie zmieniło się kryterium dochodowe, więc większa grupa mieszkańców będzie posiadała uprawnienia do skorzystania z pomocy finansowej. Ponadto pamiętać należy, że społeczeństwo się starzeje. Pojawi się problem starości i niepełnosprawności. Już teraz należałoby o tym pomyśleć i przygotować się na koleje lata. Konieczne byłoby przygotowanie infrastruktury, by osoby starsze i niepełnosprawne miały możliwość pozostania w gminie.

Ad. 2
Przewodniczący Komisji Wojciech Szlosberger stwierdził, że wszyscy członkowie Komisji otrzymali Plan rozwoju biblioteki na lata 2012-2018 i się z nim zapoznali. Nie ma więc potrzeby odczytywania dokumentu. Plan rozwoju biblioteki na lata 2012-2012 w załączeniu
 Załącznik Nr 3
Zapytał Annę Nowak - Dyrektora Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna jaki jest cel przygotowania takiego Planu i jakie są oczekiwania Dyrektora ze strony Rady Miejskiej.

Anna Nowak o wyjaśniła, że biblioteka weszła w program rozwoju bibliotek. Na wstępie zostało podpisane porozumienie pomiędzy Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która program prowadzi, a Burmistrzami i Biblioteką.
Udział w programie rozwoju bibliotek wiązał się z :
 szkoleniami pracowników,
 opracowaniem Plany rozwoju biblioteki,
 wyposażeniem w komputery - nasza gmina z tego nie skorzystała.
Plan powstawał w okresie I-VI br.
Anna Nowak następnie omówiła misje i wizje biblioteki. Misją biblioteki są spotkania nie tylko z książką. Następnie przedstawiła jej wizję - ważne jest by biblioteka była nowoczesnym centrum kultury i edukacji. Takim miejscem, gdzie się chce przyjść - tzw. "trzecim miejscem": po domu i pracy zawodowej, miejscem do odpoczynku umożliwiającym realizację zainteresowań.
Nie chodzi o ty, by pracownicy realizowali pewne założenia. W działalność należy włączyć wolontariuszy i społeczność lokalną.
Przedstawiła propozycje działań:
 rozwijanie zainteresowań filmem i kinem; założenie klubu filmowego dla młodzieży i dorosłych; działanie będzie prowadzone wspólnie ze Szczytniańskim Stowarzyszeniem Równych Szans,
 zwiększenie świadomości dotyczącej dóbr kultury i historii regionu wśród młodzieży,
 wzrost wiedzy wśród mieszkańców gminy z zakresu historii miasta,
 zwiększenie integracji seniorów, pomoc w założeniu klubu seniora,
 stworzenie w bibliotece Strefy Młodego Rodzica,
 utworzenie bazy danych w programie Mak+,
 przygotowanie materiałów informacyjnych dla turystów odwiedzających gminę,
 rozwój umiejętności artystycznych wśród mieszkańców,
 organizowanie kursów komputerowych dla osób starszych,
 pomoc osobom bezrobotnym w zakresie pozyskiwanie informacji przydatnych w poszukiwaniu pracy,
 organizacja zajęć edukacyjnych dla dzieci z przedszkola i spoza placówki,
 budowa nowego budynku - nowej siedziby dla biblioteki.
Anna Nowak podkreśliła, że powstanie nowego budynku jest bardzo ważna sprawą. Projekt budowlany i pozwolenie na budowę już jest. Pozostaje więc tylko kwestia pieniędzy. Być może udałoby się uzyskać pomoc zewnętrzną. Obecnie, w razie potrzeby, biblioteka korzysta z sali w szkole podstawowej lub z salki katechetycznej.
Dzięki temu, że powstał dobry Plan rozwoju biblioteki organizacje pozarządowe złożyły propozycje pewnych działań:
1. Biblioteka potwierdziła zainteresowanie tematem: praca enter - biblioteka jako miejsce informacji o rynku pracy. Jest szansa otrzymania na zadanie ok. 2.000,- zł. Działanie będzie polegało na wspieraniu i pomoc osobom bezrobotnym w napisaniu CV lub wyszukaniu ofert pracy w internecie. Zadanie nie pociągnie za sobą środków finansowych z gminy.
2. Fundacja Karta zaproponowała projekt: Cyfrowe Archiwa Tradycji Lokalnych. Zadanie polega na wyszukiwaniu, opracowywaniu i umieszczaniu na platformie informacji z terenu naszej gminy w kąciku Biblioteka Szczytna.
3. W porozumieniu z platformą, która uczy języka angielskiego bezpłatny kurs języka dla dzieci wczesnoszkolnych.
4. Podobny kurs na portalu MegaMatma, również bezpłatny, są to zajęcia z matematyki dla uczniów od szkoły podstawowej do studentów.
Anna Nowak poinformowała, że za projekt POTRAFIMY Biblioteka zdobyła I miejsce w województwie jako Aktywna Biblioteka, a nagroda wynosiła 5.000 zł.
Plan rozwoju biblioteki nie jest sztywny. Można go weryfikować w zależności od potrzeb oraz możliwości osobowych i finansowych.
Wojciech Szlosberer stwierdził, że Biblioteka jest jedną z dwóch jednostek kultury działających na terenie gminy. W wypowiedziach Pani Dyrektor przewija się problem braku pomieszczeń dla prowadzenia działalności. Być może temat udałoby się rozwiązać dzięki współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury. Na wsiach pozostają do dyspozycji świetlice wiejskie.
Wydaje się jednocześnie, że Biblioteka chce prowadzić działania przypisane innym jednostkom gminnym. Gmina wyposażyła najbardziej potrzebujące rodziny w komputery i dostęp do internetu, czy rodziny te korzystają z np. ze szkoleń komputerowych w bibliotece?
Wszyscy chcieliby, by powstał nowy obiekt mieszczący m.in. bibliotekę, jednak realnie oceniając możliwości gminy, może należałoby się skupić na tym, czym obecnie gmina dysponuje.
Z wypowiedzi Pani Dyrektor wynika również, że obydwie jednostki: Biblioteka i MOK wcale ze sobą nie współpracują.
Anna Nowak odpowiedziała, że na wsiach, faktycznie, nie dzieje się nic - nie ma punktów bibliotecznych. Przy obecnej obsadzie pracowników: dyrektor + 1 etat + 3/4 etatu, nie ma możliwości prowadzenia prac na terenie gminy. Cały czas pamiętać należy, że prowadzona jest normalna działalność biblioteczna. Jedyne co odeszło, to działalność czytelni.
Wyjaśniła, że w bibliotece nie robi się nic takiego, co robiłby ktoś inny. W MOK-u dzieci uczą się gry na gitarze i biblioteka tego robiła nie będzie. Nie wchodzi się w obszary zagospodarowanie przez inne jednostki czy instytucje. Wykonuje się jedynie to, czym się nikt wcześniej nie interesował i gdzie się nic nie działo. Wiele działań, szczególnie tych dla seniorów, wynikło
z inicjatywy czytelników.
Biblioteka nie może organizować imprez w MOK-u ze względu na odległość. Pracownicy pozostając na miejscu realizują swoje zadania i jednocześnie prowadzą inną działalność. W ramach etatowej pracy wykonywane są dodatkowe zajęcia. Przygotowanych imprez nie da się przenieść do MOK-u, bo pracownicy musieliby zamknąć bibliotekę i uczestniczyć w imprezie. Tymczasem możliwe jest przeprowadzenie imprezy w czasie normalnej działalności biblioteki, przy odbieraniu
i wypożyczaniu książek mieszkańcom.
Wracając do zajęć komputerowych przyznać należy, że pracownicy mogą dotrzeć jedynie do osób zainteresowanych, które zgłoszą chęć uczestniczenia w zajęciach. W okresie wcześniejszym dużo osób korzystało z komputerów w bibliotece. Po objęciu programem przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i udostępnieniu komputerów i internetu mieszkańcom, głównie dzieciom i młodzieży,
z komputerów w bibliotece zaczęły korzystać bardzo nieliczne jednostki.
Wojciech Szlosberegr zapytał, czy na terenie gminy nie jest prowadzona informacja dla turystów.
Anna Nowak wyjaśniła, że propozycja biblioteki dotycząca promocji gminy, to nie jest praca "za kogoś" lecz "oprócz". Osoby przyjezdne, szczególnie w czasie wakacji, chętnie korzystają
w bibliotece z komputerów i bazy internetowej. Chętnie otrzymują materiały informacyjne o całej gminie.
Radna Jolanta Bernat zauważyła, że im więcej punktów promujących, tym lepiej. Tym bardziej, że Urząd pozostaje w pewnej odległości od centrum, a turyści często pierwsze kroki kierują do biblioteki.
Obecna na posiedzeniu Komisji Renata Dudek Dyrektor Szkoły Podstawowej potwierdziła, że umiejscowienie biblioteki w budynku szkoły pociąga za sobą wiele utrudnień i niedogodności. Budowa nowego obiektu, bądź rozbudowa obecnego, byłaby niezbędna ze względu na rosnące potrzeby szkoły. Oprócz biblioteki publicznej w obiekcie mieści się również biblioteka szkolna.
Radna Urszula Doskocz zwróciła uwagę na zapisy zawarte w Planie rozwoju biblioteki:
 "w otoczeniu biblioteki brak jest instytucji kultury - biblioteka spełnia ich funkcje",
 "brak świadomości władz co do potrzeby istnienia biblioteki i funkcji jakie pełni",
czy pani Dyrektor mogłaby się odnieść do tych wyrazów. Budżety obydwu jednostek: MOK -u
i Biblioteki są niemalże zbliżone. MOK swoim działaniem obejmuje całą gminę: prowadzi działalność w świetlicach gminnych oraz przygotowuje wszystkie imprezy cykliczne, które w ciągu roku się odbywają. Koszty utrzymania obiektów zarządzanych przez MOK są ogromne,
a tymczasem Biblioteka mieszcząc się w budynku szkoły nie ponosi zbyt wielu opłat, jedynie - 456 zł miesięcznie za ogrzewanie, wodę i energię elektryczną. Parę lat wcześniej podział jednej jednostki obejmującej ośrodek kultury i bibliotekę wydawał się zasadny, lecz w obecnej sytuacji finansowej korzystniejsze byłoby połączeniu obu jednostek.
Anna Nowak wyjaśniła, że w analizie SWOT bierze się pod uwagę wszystkie możliwe sytuacje, nie tylko te spotykane na naszym podwórku. Wszystkie realne szanse i zagrożenia traktuje się globalnie. Zapisy nie odnoszą się do naszej obecnej sytuacji. Plan rozwoju nie zawiera zapisu, iż po likwidacji MOK Biblioteka ma szansę rozwoju. Zapis sprecyzowany jest tak, że nie ma innych instytucji kultury; tylko Biblioteka i MOK. Plan rozwoju biblioteki absolutnie nie jest wystąpieniem przeciwko MOK. Tym bardziej, że MOK też nie ma szczególnie dobrych warunków lokalowych. Dysponuje jedną dużą salą i gdy zajdzie konieczność pracy w mniejszych grupach, nie ma gdzie zorganizować zajęć. Gmina jest jeszcze w dobrej sytuacji, bo posiada dwie instytucje kultury. Po przeniesieniu biblioteki do budynku szkoły koszty utrzymania znacznie się zmniejszyły, zmniejszył się też budżet. Przy rozszerzonej działalności jednostki została zmniejszona etatowość - z 3 na 2 i 3/4 etatu.
Radna Urszula Doskocz odnosząc się do słów Przewodniczącego Komisji poinformowała, że współpraca między Biblioteką i MOK istnieje. Wspólnie prowadzi się część imprez np. Szczytniańska Wiosna. Następnie wróciła do zapisów w Planie rozwoju biblioteki w części III - Charakterystyka społeczności lokalnej nie jest wyszczególniony ani MOK ani też Szkoła Podstawowa, w której to obiekcie biblioteka ma swoją siedzibę.
Anna Nowak poinformowała, że Plan rozwoju oparty jest na partnerstwie lokalnym. Przed przystąpieniem do sporządzenia Planu, na posiedzeniu wspólnym wszystkich Komisji Rady Miejskiej zapraszała zainteresowane osoby do udziału w programie rozwoju bibliotek lokalnych. Zaproszenia do udziału w spotkaniu w tej sprawie otrzymali dyrektorzy jednostek. Dyrektorzy nie musieli zgłaszać chęci udziału w programie. Zostali jedynie poinformowani o takiej możliwości. Nie musieli z niej skorzystać i też nie skorzystali.
Głos w tej sprawie zabrała Renata Dudek Dyrektor Szkoły Podstawowej w Szczytnej. Stwierdziła, że Biblioteka korzysta z zasobów szkoły, często nieodpłatnie korzysta z sali fitness, uczniowie uczestniczą w przygotowanych przedstawieniach i współpraca pomiędzy jednostkami istnieje.
W Planie nie znajduje to jednak odzwierciedlenia. Współpraca ze Szkołą nie jest wykazana, tak jak i ze Stowarzyszeniem Równych Szans.
Anna Nowak wyjaśniła, że przed wykonaniem Planu należało najpierw stworzyć gminną koalicję. Ani Dyrektor MOK, ani też Dyrektor Szkoły nie zdecydowali się do koalicji przystąpić. Co innego kryje się pod pojęciem koalicja i co innego pod pojęciem współpraca. W przypadku koalicji, każda osoba musiała zadeklarować chęć przystąpienie do programu, a współpracę można nawiązać właściwie z każdym.
Anna Nowak wyjaśniła, że Plan jest ciągle korygowany i nic nie stoi na przeszkodzie, by ująć w nim dodatkowe informacje.
Przewodniczący Komisji Wojciech Szlosberger podkreślił, że rozwój Biblioteki to bardzo ważny problem wymagający dyskusji. Poprosił o przekazanie materiału członkom wszystkich Komisji Rady Miejskiej.
Przewodnicząca Renata Idzik stwierdziła, że Plan rozwoju biblioteki może być tematem posiedzeń Komisji w roku przyszłym
Renata Dudek podkreśliła, że budowa lub rozbudowa obiektu, w którym mogłaby funkcjonować biblioteka, to bardzo ważny temat. Gdyby okazało się, że przy wyrównaniu roczników do szkoły zaczną uczęszczać 6-cio i 7-mio latki, będzie brakowało pomieszczeń.
Anna Nowak podziękowała za możliwość przedstawienia Planu. Podkreśliła, że jej zamiarem nie było gloryfikowanie Biblioteki, lecz wypracowanie dokumentu przydatnego chociażby przy pozyskiwaniu środków. Dokument jest żywy, nie jest sztywny, cały czas można go modyfikować. Poinformowała, że chciała pokazać potencjał i możliwości jakie posiada jednostka. Wskazówki
i sugestie zostaną wzięte pod uwagę przy modyfikacji Planu.
Przewodniczący podziękował za możliwość zapoznania się z tematem. Uważa, że Plan został bardzo profesjonalnie przygotowany. Jego obawy budzi jedynie sposób finansowania niektórych działań.

Ad.3

Elżbieta Kędzior - insp. ds. mieszkaniowych poinformowała, o przydziałach lokali mieszkalnych oraz o konieczności utworzenia dodatkowej listy przydziałów i listy zamian lokali.
Informacja w załączeniu
 Załącznik Nr 4

Na tym posiedzenie zakończono.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior Spraw Społecznych

 Przewodniczący Komisji
 Wojciech Szlosberger

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 13 Lutego 2013 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432407