szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr 8/2012 ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 listopada 2012 r.

Protokół Nr 8/2012
ze wspólnego posiedzenia Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 26 listopada 2012 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 19.15


Miejsce obrad: sala posiedzeń w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej


W posiedzeniu Komisji wzięło udział 12 radnych - nieobecni radni Jolanta Bernat i Ireneusz Hoffman.
Lista osób uczestniczących w posiedzeniu w załączeniu.
 Załącznik Nr 1

O godz. 14.20 posiedzenie opuścił radny Marian Halemba, wrócił o godz.15.20.
O godz. 14.55 posiedzenie opuścił radny Paweł Korab, wrócił o godz. 15.15, od godz. 17.00 nieobecny.
O godz. 14.45 do składu Komisji dołączyła radna Beata Rydz.


 Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik przywitała wszystkich zebranych i przedstawiła planowany porządek posiedzenia. Zapytała, czy do porządku posiedzenia wnoszone będą uwagi. Ponieważ uwag nie wniesiono realizowano następujący porządek posiedzenia:

1. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawach:
 a) przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów
 Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii, Przeciwdziałania Przemocy
 w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na rok 2013,
 b) Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Szczytna,
 c) przyjęcia obowiązku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli
 nieruchomości na terenie gminy Szczytna, na których nie zamieszkują
 mieszkańcy, a powstają odpady komunalne,
 d) określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za
 gospodarowanie odpadami komunalnymi,
 e) ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami
 komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na
 terenie gminy Szczytna,
 f) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania
 odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych
 odpadów,
 g) metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz
 stawki opłaty na terenie gminy Szczytna,
 h) wystąpienia gminy Szczytna z Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej,
 i) zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania dofinansowania do
 form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach
 oświatowych, dla których gmina Szczytna jest organem prowadzącym,
 j) przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno-profilaktycznego
 w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia
 przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach 1997 i 1998
 zamieszkałych w gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego
 "Chronię życie przed rakiem szyjki macicy".
 k) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2013
 rok,
 l) ustalenia wzorów formularzy informacji oraz deklaracji dla celów
 podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości,
 m) określenia wysokości stawek w podatku od nieruchomości.
 2. Informacja dotycząca podstawy obliczania podatku rolnego w 2013 r.
 3. Informacja dotycząca podstawy obliczania podatku leśnego w 2013 r.
 4. Sprawy różne.

 

Ad. 1a
Barbara Roźniakowska Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii, Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na rok 2013. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 2
Barbara Roźniakowska poinformowała, że Gminny Program przyjmowany jest corocznie. Przedstawiony Program jest rozszerzony o zapisy dotyczące przemocy w rodzinie.
Przedstawiła lokalna diagnozę problemów związanych z alkoholem, narkotykami i przemocą oraz przytoczyła wyniki badań.
Marek Szpanier Burmistrz Szczytnej zaproponował zmianę terminu składania ofert na pozalekcyjne zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży na dzień 14 stycznia 2013 r, i wybór ofert przez Komisję w terminie do dnia 28 stycznia 2012 r., tak by zajęcia można było prowadzić w czasie ferii zimowych rozpoczynających się końcem stycznia 2013 r.
Radny Roman Sobczak zapytał ilu mieszkańców z terenów wiejskich korzysta ze specjalistycznej pomocy w OPS.
Barbara Roźniakowska odpowiedziała, że nie jest prowadzona taka statystyka. Korzystanie
z pomocy psychologa lub osoby zajmującej się terapią uzależnień jest dobrowolna.
Czymś zupełnie innym jest przymusowe leczenie alkoholików.

Radna Urszula Doskocz zapytała o problem narkomanii w szkołach.
Radny Wojciech Szlosberger podkreślił, że nie należałoby bagatelizować sprawy.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że ankiety nie do końca są wiarygodne.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz stwierdził, że problem narkotyków nie bierze się ze szkoły.
Nasze szkoły są małe, uczniowie nie są anonimowi. Widuje się ich na przerwach Nie ma natomiast możliwości ingerencji w domy rodzinne. Zasadne jest również zadanie sobie pytania, czy przy istniejącej profilaktyce jest mniej alkoholików?
Innych pytań nie było.
Przeprowadzono głosowanie
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 3 członków (pod nieobecność radnego Mariana Halemby) jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
O godz. 14.45 do składu Komisji dołączyła radna Beata Rydz.

Ad. 1b
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie Regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 3

Poinformował, że w wyniku wstępnych konsultacji z sanepidem i nadzorem prawnym Wojewody omawiany wcześniej projekt Regulaminu musiał zostać zmieniony. Obecny projekt zawiera już sugerowane zmiany.
Następnie Burmistrz omówił zapisy Regulaminu. Szczegółowo przedstawił paragrafy, w których nastąpiły zamiany.
W §2 określa się jakie powinny być pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów, minimalną pojemność pojemników do gromadzenia nieczystości oraz średnie ilości odpadów wytwarzanych
w ciągu tygodnia przez poszczególne podmioty. Niezależnie od tego jaki to jest budynek, na każdego mieszkańca określa się średnio 20 l odpadów tygodniowo. W pkt 2 ppkt 2 jest mowa tylko o uczniach; należy dopisać "lub każde dziecko". Wskazane ilości są minimalne; pracodawcy zgodnie z zapisem określą ilość niezbędnych pojemników.
O godz. 14.55 posiedzenie opuścił Paweł Korab.
Kolejny punkt określa frakcje selektywnej zbiórki odpadów. Przygotowana informacja dokładnie określa jaki rodzaj odpadów powinien się znaleźć w poszczególnych pojemnikach. Informacja w załączeniu.
 Załącznik Nr 4
Wszyscy radni i sołtysi otrzymali załączoną informację.
W pkt 5 projektu uchwały należy zmienić zapis z "selektywnej zbiórki odpadów" na "punkcie selektywnego zbierania odpadów".
Popiołu nie wpisujemy do odpadów, ponieważ popiół jest materiałem, który może być wykorzystany. Podobnie jak złom - poza drobnymi elementami, które są odpadem.
W pkt 7 projektu uchwały - na początku nawiasu należy dopisać: "miedzy innymi" tak by wyszczególniony katalog nie był zamknięty.
Następny rozdział - 3 określa częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych w zależności od rodzaju zbieranych odpadów.
Ilość zadeklarowanej ilości odpadów wpłynie na cenę. Obecnie musimy przyjąć cenę najwyższą, ponieważ nie wiemy jak zostaną wypełnione deklaracje.
Rozdział 4 dotyczy przydomowych kompostowników i obowiązku zgłaszania burmistrzowi informacji, do końca stycznia każdego roku, dotyczącej masy odpadów składowanych w przydomowych kompostownikach - za rok poprzedni.
Nowością jest, w rozdziale 7, wprowadzenie obowiązkowej deratyzacji na nieruchomościach zabudowanych budynkami wielorodzinnymi oraz na nieruchomościach, na których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie.
Następstwa zapisów znajdują odzwierciedlenie w kolejnych uchwałach.
O godz. 15.15 do składu Komisji dołączył Paweł Korab.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 3 członków (pod nieobecność radnego Mariana Halemby) jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.


Ad. 1c
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia obowiązku odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Szczytna, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 5
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku nakłada na gminy obowiązek odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców. Dodatkowo, by zapewnić spójność w gospodarowaniu odpadami, należy uporządkować problem odpadów z nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Stąd projekt uchwały. Ta sama firma będzie wywozić odpady od mieszkańców i od podmiotów gospodarczych. Różnica będzie jedynie w sposobie ponoszenia opłaty; mieszkańcy będą ponosić opłatę od osoby, właściciele nieruchomości niezamieszkałych opłatę za wypełniony odpadami pojemnik.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 3 członków (pod nieobecność radnego Mariana Halemby) jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1d
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 6
Do określenia terminu, częstotliwości oraz trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi została zobowiązana Rada Miejska. Ustala się, że opłata za gospodarowanie odpadami wnoszona będzie do 15 dnia każdego miesiąca poczynając od lipca 2013 r.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 3 członków (pod nieobecność radnego Mariana Halemby) jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków (pod nieobecność radnej Anity Piszko) jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1e
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wzoru deklaracji
o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 7
Określając wzór deklaracji wzięto pod uwagę wymogi formalne obejmujące objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego.
Chcielibyśmy, by wzór deklaracji był jak najbardziej czytelny i by każdy zainteresowany potrafił właściwie go wypełnić. Deklaracja przeznaczona jest dla dwóch grup osób: dla mieszkańców i dla prowadzących działalność gospodarczą. Deklarację składa się jeden raz - z danymi aktualnymi na dzień złożenia deklaracji. Gdy nastąpią zmiany mające wpływ na opłatę, należy złożyć korektę do deklaracji. Do złożenia deklaracji zobowiązani są właściciele nieruchomości; w przypadku dużych wspólnot mieszkaniowych zarządcy nieruchomości. W zależności jakie dane zostaną zakreślone, tak będzie naliczana opłata.
W części I po ogrodach działkowych należy dopisać "cmentarze".
Radny Stanisław Czarnik zapytał, co będzie w sytuacji, gdy poszczególni członkowie wspólnoty mieszkaniowej będą deklarować różny sposób zbierania odpadów.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że w przypadku dużych wspólnot, większy udział zdecyduje o sposobie zbierania i segregacji nieczystości. W przypadku małych wspólnot, gdy nie ma zarządcy, każdy mieszkaniec rozlicza się indywidualnie.
Radny Roman Sobczak zapytał o domki letniskowe i turystów przebywających na terenie gminy.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że jeżeli nieruchomość zlokalizowana jest na terenie naszej gminy i ktoś w domku zamieszkuje, trzeba złożyć deklarację. W deklaracji należy wykazać ilość przebywających osób.
Radny Leszek Gunia zauważył, że w takiej sytuacji te same osoby będą musiały podwójnie za śmieci płacić.
Sołtys Helena Piankowska zapytała o działalność gospodarczą, która faktycznie prowadzona jest poza siedzibą firmy.
Burmistrz Marek Szpanier wyjaśnił, że należy wypełnić deklarację wskazując miejsce - siedzibę firmy i wykazać, że w miejscu siedziby firmy nie powstają odpady komunalne. Natomiast jeżeli działalność gospodarcza ma wykazane miejsce prowadzenia działalności na terenie Szczytnej, musi to znaleźć odzwierciedlenie w deklaracji.
Radny Wojciech Szlosberegr zaapelował o pouczenie zarządców nieruchomości o sposobie składania deklaracji dot. odpadów komunalnych.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że zostało zaplanowane takie spotkanie, ale dopiero
w momencie, gdy uchwały "śmieciowe" zostaną podjęte.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1f
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 8
Właściwie częstotliwość odbioru odpadów komunalnych określona została w Regulaminie. Nowością jest, że tworzy się Gminny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów. Dostarczone śmieci odbierane będą nieodpłatnie. Załącznikiem do projektu uchwały jest harmonogram częstotliwości odbioru odpadów komunalnych.
Radny Wojciech Szlosberegr zapytał o sytuację, gdy pojemniki zapełnią się odpowiednią frakcją odpadów, a zgodnie z harmonogramem, wywóz nastąpi za parę dni; co będzie się działo w takiej sytuacji.
Wiesław Tracz odpowiedział, że konieczna będzie większa ilość pojemników, taka, by śmieci luzem nie leżały przy kontenerach. W workach mogą zbierać nieczystości jedynie mieszkańcy małych wspólnot i domów jednorodzinnych. Nadmiar odpadów jednej frakcji może zostać dostarczony przez wspólnotę do kontenerów, które obecnie są ustawione na terenie Szczytnej lub do punktu selektywnego zbierania odpadów.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 Przerwa godz. 16.20 - 16.30

Ad. 1g
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr 9
O godzinie 17.00 posiedzenie opuścił radny Paweł Korab.
Cenę trzeba ustalić tak, by mieszkańcom opłaciło się segregować i byśmy mieli spełnione normy dostarczenia na wysypisko odpowiednich ilości frakcji nieczystości.
Kalkulujemy cenę w oparciu o dane które znamy: wiemy ile śmieci wywozimy, wiemy ile nas to kosztuje, spodziewamy się podwyżki opłaty maszałkowskiej. Nie wiemy jaka będzie cena wywozu w roku przyszłym, czy będzie wzrost ceny paliwa i o ile. Wiemy, że wywozimy rocznie 1680 ton nieczystości stałych z terenu miasta i gminy, mamy 6. 000 mieszkańców (osób zamieszkujących - nie zameldowanych); zakładamy, że będziemy bezpłatnie przyjmować szereg nieczystości w punkcie selektywnego zbierania odpadów. W kosztach musi się znaleźć oprzyrządowanie miejsc pracy - w Urzędzie 2 etaty, w punkcie selektywnego zbierania 1 i 1/2 do 2 etatów, dodatkowo koszty korespondencji, koszty transportu: transport zbierający nieczystości z terenu miasta i gminy oraz koszty transportu i przyjęcia nieczystości w punkcie odbioru w Polanicy i dalej.
Zestawienie kalkulacji kosztów w załączeniu.
 Załącznik Nr 10

Średnia cena wywozu 1m? to 14,46 zł; doliczając drobny zysk - 25% to już 18 zł, do tego koszty utrzymania punktu selektywnego zbierania odpadów. Łącznie da to kwotę 20 zł. Jest to pułap, od którego można iść w górę, przy opłacie marszałkowskiej z bieżącego roku. Przy wzroście opłaty marszałkowskiej cena śmieci automatycznie wzrośnie.
Zakładając, że wszyscy będą segregować śmieci, koszty mogą zostać pokryte przy opłacie 20 zł za osobę. Osoby nie segregujące śmieci zapłacą 30 zł za osobę - z tej kwoty część środków finansowych zostanie przeznaczona na opłatę kary za brak segregacji. Najtańsza opłata będzie przy segregacji nieczystości z wydzieleniem i zagospodarowaniem we własnym zakresie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji - 15 zł za osobę. Zasada jest taka, że gmina nie będzie mogła osiągać zysku z wywozu nieczystości. Zysk będzie mogła uzyskiwać jedynie firma świadcząca usługę.
Żeby zapisy były czytelniejsze w § 3 ust.1 należy wykreślić słowa po przecinku "bez wydzielenia frakcji odpadów komunalnych ulegających biodegradacji w tym opakowaniowych ulegających biodegradacji". Wskazany zapis należy wykreślić również w § 3 ust.2.
Radny Wojciech Szlosberger zapytał, czy możliwy jest podział gminy np. na dwie części i wybór dwóch firm.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że dzielenie na sektory: np. miasto i pozostały teren, nie jest możliwe. Opłata dla mieszkańców miasta i z terenu gminy musi być jednakowa.
Tak naprawdę cena nieczystości będzie znana po przeprowadzeniu przetargu na wyłonienie wykonawcy usługi. Najważniejszą sprawą będzie przygotowanie specyfikacji tak, by była prosta, łatwa do rozliczenia, łatwa do kontroli i do kar. Jeżeli źle podpiszemy umowę z firmą będziemy mieli złą usługę, wysoka cenę, będziemy płacić kary i borykać się z problemami.
Radny Leszek Gunia stwierdził, że przy selektywnej zbiórce mniej odpadów dostarczymy na wysypisko, śmieci będzie mniej, mniej też będzie wydatków za te śmieci: opłaty za transport, opłaty za wysypisko, opłaty marszałkowskiej. Transport wewnętrzny nie powinien się zwiększyć. Ogólnie 60% odpadów pozostanie do zagospodarowania. Można sprzedać plastik, szkło, makulaturę i zebrane środki przeznaczyć na utrzymanie pracowników.
Burmistrz Marek Szpanier wyjaśnił, że gmina nie może sprzedawać odpadów. Niezależnie od tego, czy w gminie segregacja jest czy też jej nie ma, opłata marszałkowska jest taka sama. Jeżeli firmie uda się sprzedać plastik, to swoje koszty może pomniejszyć o to co zyska. Kalkulację, którą dzisiaj przedstawiliśmy robiliśmy w oparciu o stan prawny obowiązujący dzisiaj i w oparciu o dane znane w dniu dzisiejszym. Nie zwiększaliśmy ilości śmieci. Ilość śmieci będzie znana jak dostaniemy pierwsze sprawozdania z wysypiska. Logiczne wydaje się, że cena powinna się zmniejszyć. I już teraz możemy uchwalić mniejszą cenę. Jeżeli jednak firma po wygranym przetargu i wykonaniu usługi wystawi do zapłaty fakturę, a zabraknie środków zebranych od mieszkańców i podmiotów gospodarczych, to z wydatków bieżących będziemy musieli pokryć należność.
Radny Leszek Gunia stwierdził, że ilości śmieci w roku 2011 i 2012 wzięły się głównie z tego, że osoby, które po raz pierwszy podpisywały umowy, bez kontroli pozbywały się wszelkich odpadów, zaczynając od porządkowania strychów, komórek, poprzez wysypywanie do kubłów gruzu, popiołu i skoszonej trawy. Nikt nie kontrolował ilości wysypywanych nieczystości. Na dzień dzisiejszy strychy i komórki są już uprzątnięte. Trawa znajdzie się kompostownikach i śmieci zdecydowanie ubędzie.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że dzięki temu, że wszystkie śmieci wywożone były na wysypisko a nie do lasu, znamy faktyczną ilość wytwarzanych nieczystości. Gruz liczony jest również teraz. Bierzemy pod uwagę faktycznie wywiezione śmieci a nie księżycowe ilości. Śmieci nie powinno być więcej. Chociaż nie znamy ilości nieczystości odbieranych od mieszkańców przez inne niż nasz Zakład podmioty zewnętrzne świadczące tę usługę. Nie mieliśmy umów, nie mieliśmy z tego pieniędzy i nie znamy ilości wywiezionych nieczystości. Mamy nadzieję, że po przetargu uda się nieco obniżyć cenę. Wszystko zależy jednak od przebiegu przetargu.
Przetarg możemy zrobić na dwa sposoby: na czas próbny - na rok lub od razu na trzy lata. Jeżeli w przetargu będzie duża konkurencja, to w interesie mieszkańców jest zrobienie przetargu na całe trzy lata. Duża firma wygrywająca przetarg ma większe możliwość kalkulowania i obniżania ceny. Natomiast w przypadku wyboru firmy na rok, po zakończonym okresie świadczenia usługi, może się okazać, że część firm zostanie z rynku wyeliminowana i nie będzie miał kto świadczyć usług.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz wyjaśnił, że obecnie uchwalamy cenę faktycznie nie znając realnych kosztów. Jeżeli okaże się, że firma zaproponuje niższą cenę, to zaproponujemy obniżenie ceny. Usługa ma być wykonywana zgodnie z prawem, a gospodarka śmieciowa nie może stanowić dochodu gminy.
Stanisław Czarnik stwierdził, że skoro istnieje możliwość obniżenia ceny po przetargu, to czy nie można zrobić odwrotnie i w razie potrzeby podnieść cenę.
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz odpowiedział, że zawsze można to zrobić. Łatwiej jest jednak ustalić cenę wyższą, niż ustalić niższą i szybko ją podnieść.
Burmistrz Marek Szpanier wyjaśnił, że można obniżyć cenę, musimy jednak założyć, że po przetargu trzeba będzie gwałtownie podnieść cenę narażając się na krytyczne uwagi mieszkańców. Musimy mieć też świadomość, że już teraz, przy obecnych założeniach zabraknie ok.300 tys.zł. Każda obniżka proponowanej ceny podniesie niedobór środków na zbilansowanie systemu.
Podinspektor Barbara Hryniewiecka poinformowała, że proponowana cena jest matematycznie wyliczona. Ustalenie niższej ceny będzie kłopotliwe do wyjaśnienia Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
Kierownik Referatu Technicznego Krzysztof Żak potwierdził, że podstawą kalkulacji są faktyczne koszty z roku ubiegłego.
Radny Leszek Gunia złożył wniosek formalny o obniżenie proponowanych cen do poziomu:
 przy segregacji z zastosowaniem kompostownika z 15 zł do 13 zł za osobę,
 przy segregacji bez zastosowania kompostownika z 20 zł na 17 zł za osobę,
 przy nieczystościach zmieszanych z 30 zł na 26 zł za osobę.
Stwierdził, że w kalkulacji jest jednak sporo niejasności, nie wszystkie założenia zafunkcjonują
w nowym systemie gospodarowania odpadami i w związku z tym obniżenie zaproponowanych stawek wydaje się zasadne. Nie wiemy ile śmieci niesortowanych wywieziemy na wysypisko, nie wiemy jaki będzie koszt wywozu nieczystości, ani też ile odpadów ulegających biodegradacji pozostanie w kompostownikach. Gdyby wywóz nieczystości odbywał się na tych samych zasadach jak obecnie, można by było przyjąć wyliczenia do wiadomości i uznać za zasadne. Zmienia się jednak cała procedura zbierania, segregowania i dostarczania na wysypisko zebranych nieczystości więc stosowanie dotychczasowych wyliczeń nie jest miarodajne.
Barbara Hryniewiecka wyjaśniła, że jeżeli nawet 30% odpadów biodegradalnych pozostanie w gminie, to zmieni się jedynie kwota opłaty marszałkowskiej. Pozostałe opłaty pozostaną niezmienne.
Burmistrz poinformował, że zmiana może nastąpić w przypadku likwidacji jednego kursu.
Radny Bartosz Kolek stwierdził, że wypełnione deklaracje oraz przetarg określą cenę odpadów. Zysku gmina mieć nie może; zysk może mieć jedynie firma świadcząca usługę.
Przegłosowano wniosek formalny.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 osób, przy 1 osobie głosującej "za" przyjęciem wniosku i 2 osobach "wstrzymujących się" wniosek przyjęła.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 osób jednogłośnie wniosek odrzuciła.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 osób jednogłośnie wniosek odrzuciła.

Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zgłosi wniosek o obniżenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na sesji.
Burmistrz poinformował, że kwotą bazową do wyliczeń była stawka wynikająca z kalkulacji tj. 20 zł. Jeżeli to stawka się zmieni, zmienią się również pozostałe opłaty.
Innych wniosków nie było.

Ad. 1h
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie wystąpienia gminy Szczytna z Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr11
Poinformował, że nadzieje związane z przynależnością do DOT były duże, nie zostały jednak spełnione. Przynależność do stowarzyszenia nie daje Gminie żadnych korzyści dlatego też trzeba z tego zrezygnować.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1i
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad przyznawania dofinansowania do form doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w placówkach oświatowych, dla których gmina Szczytna jest organem prowadzącym. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr12
Uchwała była podejmowana na jednej z ostatnich sesji. Nadzór prawny zanegował jednak sposób wejścia w życie uchwały. Należy zamiast zapisu "uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa" wprowadzić "uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia".
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1j
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno-profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach 1997 i 1998 zamieszkałych w gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego "Chronię życie przed rakiem szyjki macicy". Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr13
Jest to kontynuacja programu działającego w Gminie od paru lat. W 2013 roku 51 dziewcząt jest uprawnionych do szczepienia. Koszt szczepienia to 600 zł. Ze szczepień skorzysta prawdopodobnie ok. 30 dziewcząt. Realny koszt szczepień to ok. 20 tys. zł. Stawka dopłaty rodziców pozostaje na poziomie z lat ubiegłych.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1k
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2013 rok. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr14
Odczytał Informacje do uchwały w sprawie podatku od środków transportowych i porównał proponowane stawki ze stawkami maksymalnymi. W niektórych przypadkach stawki są znacznie niższe niż maksymalne.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1l
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wzorów formularzy informacji oraz deklaracji dla celów podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od nieruchomości. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr15
Wzory formularzy dostosowane są do potrzeb podatkowych. Najwięcej nieporozumień budził zapis w formularzu DN-1. W części F.2.wyrzucamy cały punkt 8 i ustalamy jedną stawkę dla wszystkich pomieszczeń gospodarczych: komórek, garaży, innych. Cała informacja - wszystkie powierzchnie zostaną zawarte w punkcie 7.
Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

Ad. 1m
Burmistrz Marek Szpanier przedstawił projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek
w podatku od nieruchomości. Projekt uchwały w załączeniu.
 Załącznik Nr16
Burmistrz szczegółowo omówił Informację dla RM w Szczytnej w spr. określenia stawek w podatku od nieruchomości na 2013 r.

Pytań do projektu uchwały nie było.
Przeprowadzono głosowanie.
Komisja ds. Rozwoju Wsi w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja Spraw Społecznych w obecności 4 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.
Komisja ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w obecności 3 członków jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.


Ad. 2 i Ad. 3
Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz poinformował, że podatek rolny wylicza się według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Średnią cenę skupu żyta ustala się na podstawie komunikatu Prezesa GUS ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym. Jeżeli podatki w gminie będą naliczane zgodnie ze średnią ceną skupu żyta ogłoszoną w Komunikacie, przy akceptacji Rady Miejskiej, nie przyjmuje się uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta. Średnia cena skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2012 r. wynosi 75,86 zł. Informacja dotycząca podstawy obliczania podatku rolnego w 2013 r. w załączeniu.

Podobnie jest z podatkiem leśnym. Informacja dotycząca podstawy obliczania podatku leśnego w 2013 r. w załączeniu.
 Załącznik nr 17
Informacja dotycząca podstawy obliczania podatku rolnego w 2013 r. oraz informacja dotycząca podstawy obliczania podatku leśnego w 2013 r. zostały przez radnych Rady Miejskiej w Szczytnej przyjęte.

Ad. 4
Przewodnicząca Rady Miejskiej Renata Idzik poinformowała, że Komisja Spraw Społecznych na swoim ostatnim posiedzeniu zajmowała się Planem rozwoju biblioteki na lata 2012-1018. Temat jest duży i ważny, stąd prośba Komisji o przekazanie materiału wszystkim radnym i sołtysom. Razem z Planem rozwoju biblioteki zostaje przekazany projekt budżetu na 2013 r. wraz z projektem uchwały w sprawie WPF.

Radny Marian Halemba przekazał swoje spostrzeżenia związane z obchodami Święta Niepodległości; 11 listopada odbyła się msza, nie było jednak na niej sztandarów ani uroczystej oprawy. Wydaje się, że Święto mogło mieć bardziej uroczysty charakter.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że nie może wymuszać pewnych zachowań na organizatorach obchodów i uczestnikach spotkań.
Radny Marian Halemba zwrócił uwagę na konieczność wykonania masztu do wieszania flagi, by była możliwość uhonorowania świąt patriotycznych. Ponadto każde miasto posiada swój sztandar symbolizujący miejscowość. Nasza gmina też powinna o tym pomyśleć.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że najlepszym miejscem na taki maszt byłby Plac za Bramą. Możemy rozmawiać o fladze i o herbie. Przygotowanie projektu herbu lub flagi, a następnie przedstawienie komisji heraldycznej, wiąże się z dużymi kosztami. Jeżeli Rada Miejska uzna, że jest to sprawa priorytetowa, to można to zrobić.

Sołtys Helena Piankowska zgłosiła problem placu przed sklepem, na którym zatrzymywał się autobus szkolny. Mieszkańcy wsi wnosili podania o niesprzedawania tego placu. Pomimo to plac został sprzedany, a jego obecny właściciel zastawia wjazd na plac.
Burmistrz Marek Szpanier odpowiedział, że przy sprzedaży uzgadniany był zakres sprzedaży,część działki została pozostawiona na cele manewrowe autobusu szkolnego. Sprawdzi sytuację.

Innych pytań nie było.

Na tym zakończono wspólne posiedzenie Komisji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Protokołowała:
Elżbieta Kędzior

Przewodnicząca Rady Miejskiej
 Renata Idzik

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 13 Lutego 2013 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432481