szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XXV/2013 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r.

Protokół Nr XXV/2013
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 27 czerwca 2013 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.05
Godzina zakończenia: 17.15
Miejsce obrad: Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej
W sesji wzięła udział następująca ilość radnych:
od pkt 1 do pkt 8 – 14 radnych (nieobecny: Korab Paweł)
 pkt 9 – 12 radnych (nieobecni: Korab Paweł, Rydz Beata, Bernat Jolanta)
od pkt 10 do pkt 12 – 11 radnych (nieobecni: Korab Paweł, Rydz Beata, Bernat Jolanta, Urszula Doskocz)

Ad.1
Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej Pani Renata Idzik. Powitała radnych, pracowników UMiG w Szczytnej, dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów wsi oraz przedstawiciela policji.
Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, sołtysów, dyrektorów jednostek organizacyjnych oraz pracowników UMiG w załączeniu.
 Załącznik Nr 1 (a-d)

Ad.2
Przewodnicząca Rady Miejskiej w Szczytnej wystąpiła z zapytaniem, czy do porządku obrad będą składane wnioski i zmiany. Zastępca Burmistrza Szczytnej p. Wiesław Tracz wystąpił o rozszerzenie pkt 9 o:
1) ppkt 4 – podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013
2) ppkt 5 – podjęcie uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Nie zgłoszono innych zmian, wobec czego Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie proponowany porządek obrad po wprowadzeniu zmian, który Rada w obecności 14 radnych jednogłośnie przyjęła.
Przewodnicząca Rady odczytała porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
4. Wnioski i interpelacje radnych.
5. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 9 maja 2013 r.
6. Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli Ośrodka Pomocy Społecznej – realizacja budżetu za 2012 r.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Szczytna i sprawozdanie finansowe za 2012 r. oraz informacja o stanie mienia gminy Szczytna:
1) wystąpienie Burmistrza Szczytnej,
2) zapoznanie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza Szczytnej sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012,
3) stanowisko Komisji Rewizyjnej,
4) podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy Szczytna za 2012 r.
8. Absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012:
1) wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2012,
2) zapoznanie z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Szczytnej za rok 2012,
3) podjęcie uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy Szczytna za 2012 r.
9. Podjęcia uchwał w sprawach:
1) ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Szczytna,
2) metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłat na terenie gminy Szczytna,
3) wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
4) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013,
5) ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
10. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
11. Informacje Przewodniczącej Rady.
12. Zakończenie obrad.

Ad.3
Informacje o działaniach podjętych między sesjami przedstawił Zastępca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz. Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 2
Ad. 4
Radna Jolanta Berat:
– w jakim pokoju w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej będą wydawane worki i pozostałe materiały/dokumenty?

Radny Stanisław Czarnik:
- kto będzie odpowiedzialny za dezynfekcję pojemników przeznaczonych na odpady komunalne?

Radny Leszek Gunia:
- czy nie ma możliwości przyspieszyć remontu łatania nawierzchni ul. Ludowej?
- prośba o skontrolowanie jakości wykonania usług koszenia poboczy – trawa po wykoszeniu poboczy wygląda jakby była udeptana, powyrywana.

Radna Anita Piszko:
- czy udało się ustalić coś w sprawie drogi ul. Batorowskiej? (chodzi o odprowadzenie wody z rowów przy placu zabaw)
- czy powiat odniósł się do planu remontu dróg powiatowych przebiegających przez teren gminy Szczytna?

Radny Marian Halemba:
- prośba o nawiezienie niesortu na drogę na ul. Bobrownickiej koło dawnej szkoły (środkowa część jezdni jest praktycznie nieprzejezdna),
- most na ul. Bobrownickiej grozi zawaleniem. Prośba o działania zapobiegające zapadaniu się mostu,
- apelacja o załatanie mniejszych dziur, które z dnia na dzień stają się większe i głębsze,
- prośba o wykaszanie zakrętów dróg. Niewykoszona trawa na zakrętach ogranicza widoczność i stwarza zagrożenie dla życia ludzkiego.

Radny Bartosz Kwolek:
- prośba o zgłoszenie do zakładu energetycznego przeglądu sieci elektrycznej na terenie Słoszowa, ponieważ coraz częściej w przeciągu kilku godzin ludność nie ma prądu.

- Radny Andrzej Prochera:
- zgłoszenie niedrożnego przepustu przy posesji nr 47 w Wolanach, brak rowu odprowadzającego wodę,
- apelacja o remont drogi powiatowej, na której występują bardzo duże i głębokie dziury,
- prośba o kontrolę pokosów poboczy (trawa wygląda jakby była powyrywana.)

Przewodnicząca wystąpiła z zapytaniem czy do punktu 4 porządku obrad będą zgłaszane jeszcze jakieś wnioski i interpelacje radnych. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych będą przedstawione przez Zastępcę Burmistrza Szczytnej w punkcie 10 porządku obrad.

Ad. 5
Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół z sesji z dnia 9 maja 2013 r. pozostawał do wglądu w biurze rady. Radni po zapoznawaniu się z jego treścią nie zgłaszali uwag do protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do treści protokołu, Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.

Ad. 6
Protokół pokontrolny Komisji Rewizyjnej z kontroli Ośrodka Pomocy Społecznej – realizacja budżetu za 2012 rok przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Beata Rydz.
Protokół z kontroli w załączeniu.
Załącznik Nr 3
W związku z tym, że w treści protokołu nie zawarto wniosków pokontrolnych nie odbyło się głosowanie w sprawie ich przyjęcia lub odrzucenia.

Ad. 7
1) Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Szczytna i sprawozdanie finansowe za 2012 rok przedstawił w formie prezentacji multimedialnej oraz omówił Zastępca Burmistrza Szczytnej Pan Wiesław Tracz.
Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Szczytna i sprawozdanie finansowe za 2012 rok w załączeniu.
Załącznik Nr 4 (a-b)

2) Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o przedłożonym przez Burmistrza Szczytnej sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012 odczytała Przewodnicząca Rady.
Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w załączeniu.
Załącznik Nr 5

3) Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Radna Beata Rydz przedstawiła pozytywne stanowisko Komisji Rewizyjnej o przedłożonym przez Burmistrza Szczytnej sprawozdaniu rocznym z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012.
Stanowisko Komisji Rewizyjnej w załączeniu.
Załącznik Nr 6

4) projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012 odczytała Przewodnicząca Rady.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono. Radni w głosowaniu jawnym 14 głosami za jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012.
Uchwała Nr XXV/163/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu gminy Szczytna za rok 2012, w załączeniu.
Załącznik Nr 7


Ad 8.
1) Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2012 przedstawiła Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Radna Beata Rydz.
Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Szczytnej w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy za rok 2012 w załączeniu.
Załącznik Nr 8

2) Przewodnicząca Rady odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Szczytnej za rok 2012.
Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Szczytnej za rok 2012 w załączeniu.
Załącznik Nr 9

3) projekt uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy Szczytna za 2012 r. odczytała Przewodnicząca Rady.
Do projektu uchwały uwag nie wniesiono. Radni w głosowaniu jawnym 14 głosami za jednogłośnie podjęli uchwałę w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy Szczytna za 2012 r.
Uchwała Nr XXV/164/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie absolutorium dla Burmistrza Szczytnej z tytułu wykonania budżetu gminy Szczytna za 2012 r. w załączeniu.
Załącznik Nr 10
Przewodnicząca Rady ogłosiła 15 minut przerwy.

Po przerwie Przewodnicząca Rady poinformowała, że w sesji uczestniczy 12 radnych, co pozwala na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Ad. 9
1) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Szczytna.
Uchwała Nr XXV/165/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Szczytna, w załączeniu.
Załącznik Nr 11

2) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Radny Wojciech Szlosberger zgłosił wniosek formalny, dotyczący wysokości stawek opłaty w § 2 za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Radny zaproponował, aby dla gospodarki odpadami komunalnymi bez wydzielania frakcji podlegających selektywnej zbiórce pozostawić dotychczasową stawkę w wysokości 30 zł, dla gospodarki odpadami komunalnymi z uwzględnieniem frakcji podlegających selektywnej zbiórce obniżyć stawkę opłaty o 2 zł od stawki zawartej w projekcie uchwały, czyli na kwotę 16 zł, dla gospodarki odpadami komunalnymi z uwzględnieniem wydzielania frakcji podlegających selektywnej zbiórce, z wydzieleniem odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji i odpadów zielonych obniżyć stawkę opłaty o 2 zł od stawki zawartej w projekcie uchwały, czyli na kwotę 11 zł. Radny dodał, że ustawodawca wprowadzając ustawę śmieciową od 01 lipca 2013 r. miał na celu skłonienie ludzi do selekcjonowania odpadów na terenie całego kraju.
Zgłoszony przez Radnego Wojciecha Szlosbergera wniosek formalny dotyczący obniżenia stawek zawartych w projekcie uchwały wzbudził kontrowersje.
 Zastępca Burmistrza Szczytnej zaapelował do radnych, aby przed głosowaniem dokładnie przemyśleli i przeanalizowali wszystkie glosy za i przeciw, dotyczące zgłoszonego wniosku formalnego. Jeżeli dojdzie do sytuacji, że przedstawione we wniosku wysokości poszczególnych stawek napotkają aprobatę z Państwa strony, zajdzie wówczas konieczność wycofania uchwały spod obrad rady. Aby móc dyskutować na temat obniżenia stawek opłat za gospodarkę odpadami komunalnymi należy przeprowadzić wcześniejszą analizę finansową. Pracownicy Urzędu taką analizę przeprowadzili. Doprowadziło to do obniżenia pierwotnie zaproponowanych stawek do stawek przedstawionych w projekcie uchwały, a mianowicie obniżenie stawki za odpady zmieszane z kwoty 30 zł/os do kwoty 25 zł/os, dla odpadów selekcjonowanych obniżka z kwoty 20 zł/os do kwoty 18 zł/os i dla odpadów selekcjonowanych z wydzieleniem odpadów biodegradowalnych obniżka kwoty 15 zł/os do kwoty 13 zł/os. Analiza pokazała, że przy takich stawkach gmina Szczytna będzie w stanie regulować płatności firmie realizującej wywóz nieczystości. Większe obniżenie stawek za odpady komunalne w początkowej fazie systemu może doprowadzić do niewypłacalności gminy a tym samym do powiększenia zadłużenia.
Do dnia dzisiejszego do UMiG w Szczytnej wpłynęło 5.700 deklaracji, z czego tylko 300 osób zadeklarowało oddawanie odpadów zmieszanych. Zwiększenie stawki z 25 zł do 30 zł będzie oddziaływało tylko na te 300 osób. Roczny koszt dla gminy Szczytna wywozu nieczystości z terenu gminy wyniesie ok. 800 tys. zł. Ustalając stawki opłat za gospodarkę odpadami komunalnymi analiza pokazała, że gmina będzie w stanie uregulować to zobowiązanie. Niestety nie jesteśmy w stanie przewidzieć tego, ile osób nie będzie regulowało zobowiązań za wywóz nieczystości. Apeluję aby nie głosować za obniżeniem stawek, ponieważ będzie to skrajna nieodpowiedzialność narażająca gminę na zadłużenie.
 Radny Wojciech Szlosberger – przychylam się do słów Zastępcy Burmistrza i zgłaszam poprawkę do złożonego przeze mnie wniosku formalnego. Stawki opłat dla odpadów selekcjonowanych proponuję pozostawić na poziomie przyjętym w projekcie uchwały czyli w wysokości 13 zł/os i 18 zł/os, lecz wnioskuję o podniesienie stawki za odpady zmieszane z kwoty 25 zł/os do 30 zł/os. Musimy dążyć de tego, aby przekonać ludzi i nakłonić ich do selekcjonowania, a obniżenie stawek za odpady zmieszane może doprowadzić do tego, że ludzie będą składać korekty deklaracji i wykazywać, że nie będą już selekcjonować, bo to jest dla nich nieopłacalne.
 Przewodnicząca Rady poinformowała, że otwiera krótką dyskusję dotyczącą zgłoszonego wniosku formalnego.
 Przewodnicząca Rady zadała pytanie do Zastępcy Burmistrza – kiedy przypuszczalnie można liczyć na ewentualne obniżenie stawek za wywóz nieczystości? Umowa pomiędzy gminą w firmą Alba została podpisana na okres dwóch lat. Czy dopiero po tych 2 latach możemy liczyć na obniżkę cen/stawek?
 Zastępca Burmistrza poinformował, że jest zagrożenie, że ludzie nie będą chcieli segregować śmieci. Różnice w stawkach opłat za nieczystości zmieszane a nieczystości selekcjonowane są duże, a reakcje ludzi są naprawdę nieprzewidywalne.
Burmistrz wyjaśnił proces płatności – umowa podpisana jest na 2 lata. W specyfikacji zawarto dane dotyczące dotychczasowej ilości wywożonych śmieci. Firma do tej ilości odpadów miała zaproponować, za jaką cenę firma będzie wywozić każdą frakcję z osobna. Firma przemnożyła zaproponowane stawki za tonę odpadu przez ilości wywożonych dotychczas odpadów. To dało kwotę umowy na 2 lata - 1.760.000 zł. Firma przez kwartał będzie nam relacjonować, ile ton danego odpadu wywiozła. Płacić będziemy tylko za konkretne tony konkretnego odpadu. Reasumując, jeżeli teraz ludzie będą segregować to analogicznie zmniejszy się ilość odpadów nieselekcjonowanych, którą myśmy wcześniej podali w specyfikacji. Będzie to skutkowało zmniejszeniem się kwoty rocznej opłaty. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie tego stwierdzić. Czy zapłacimy mniej to dopiero wykażą pierwsze dwa kwartały systemu. Wtedy będzie można stwierdzić, ile realnie kosztuje usługa wywozu śmieci i ewentualnie dopasować (zmniejszyć) stawki opłat. Dane pozwalające ustalić odpowiednie stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi przekazane zostały przez Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi, który zajmował się dotychczas wywozem nieczystości. Są to dane realne dotyczące ilości wywożonych śmieci.
 Radny Wojciech Szlosberger – słowa Zastępcy Burmistrza jeszcze bardziej przekonują mnie do tego, aby wnioskować o podwyższenie stawki za odpady zmieszane. Segregacja będzie dla nas (dla gminy) korzystniejsza.
 Radny Ireneusz Hoffman – po co zmniejszać bądź podwyższać obecnie zaproponowane stawki, skoro mamy ekonomiczne potwierdzenie słuszności danych stawek, wynikające z przeprowadzonej analizy finansowej. Propozycje stawek potwierdzają fakt, że gmina nie poniesie z tego tytułu dodatkowych opłat. Uznaję za bezzasadne korygowanie stawek we wstępnej fazie systemu. Nie powinniśmy karać ludzi większymi stawkami, tylko dlatego, że nie chcą segregować. Mamy także słowo Burmistrza, że w przypadku odnotowywania mniejszych płatności za wywozy zostaniemy poinformowani o tym facie i będziemy mogli dążyć do tego, aby obniżyć stawki.
 Radna Urszula Doskocz – ja również uważam, że na niesegregowanie odpadów i ponoszenie większych kosztów z pewnością nie będą mogły pozwolić sobie rodziny wielodzietne i niezamożne. Musimy poczekać i zobaczyć, czy faktycznie obniżenie stawki za odpady zmieszane przyczyni się do tego, że ludzie nie będą chcieli segregować.
 Radny Wojciech Szlosberger – znam stanowisko wspólnoty i obawiam się, że może to spowodować chęć zmiany deklaracji na niesegregowanie śmieci. Pan Burmistrz powiedział jasno im więcej osób będzie selekcjonować odpady, tym większe korzyści dla gminy.
 Radny Andrzej Prochera i Roman Sobczak – pozwólmy wystartować nowemu systemowi z obecnymi stawkami, a czas pokaże, czy koniecznym stanie się podniesienie stawki za odpady zmieszane. Większość ludzi z terenów wiejskich zadeklarowało chęć selekcji odpadów
 Zastępca Burmistrza – pozytywną cecha tego systemu jest jego elastyczność. Będziemy mogli w odpowiednim czasie reagować na zgłaszaną chęć nieselekcjonowania odpadów przez mieszkańców. Aby podsumować i zakończyć dyskusję proponuję, abyście Państwo przyjęli ten proponowany wzór uchwały z podanymi stawkami. Stawki te zostały na komisjach omówione. Przy ustalaniu stawek kierowaliśmy się zasadą, że różnica pomiędzy stawką za odpady zmieszane (25 zł/os) a stawką za odpady selekcjonowane z wydzieleniem odpadów bio (13 zł/os) nie powinna być większa niż 50%. Jeżeli przyjęło by się stawkę 30 zł/os za odpady zmieszane w stosunku do stawki 13 zł/os za odpady selekcjonowane to byłaby to różnica prawie 58%.
Często słyszy się, że gmina Szczytna jest najdroższą gminą pod względem wysokości stawek za odpady komunalne. Może i tak jest, ale spowodowane jest to ukształtowaniem geograficznym naszej gminy, strukturą, położeniem oraz rozproszeniem mieszkańców. Wielkość pod względem obszaru naszej gminy można przyrównać do wielkości Wałbrzycha, przy czym liczba mieszkańców Wałbrzycha (ok 100 tys. ludzi) jest nieporównywalnie większa niż liczba mieszkańców naszej gminy (ok 7 tys).
 Przewodnicząca Rady zapytała, czy radny Wojciech Szlosberger podtrzymuje wniosek formalny.
 Radny Wojciecg Szlosberger – tak podtrzymuję.
 Zastępca Burmistrza – zrozumiałem idee Pana Wojciecha. Panu nie chodzi o sam aspekt ekonomiczny, ale o aspekt ekologiczny, czyli o zniechęcenie mieszkańców do wyrzucania odpadów zmieszanych.
 Radny Wojciech Szlosberger – mnie nie o to chodzi. Powiedziano, że przeprowadzono analizę ekonomiczną, dzięki której możliwe było ustalenie stawek opłat na tych poziomach: 25 zł, 18 zł i 13 zł. Powiedziano również to, że osiągnięcie takiego progu, że 100% mieszkańców będzie selekcjonowało przyniesie w przyszłości korzyści ekonomiczne dla gminy. Tym się sugerowałem. Mieszkańcy przyjęli pierwotne stawki. Obawiam się, że obniżenie stawki za odpady zmieszane zrodzi w mieszkańcach naszej gminy chęć zmiany złożonej deklaracji i przejście na wyrzucanie odpadów zmieszanych
 Radny Bartosz Kwolek – najbardziej rozsądnym rozwiązaniem tej sytuacji będzie podjęcie uchwały w proponowanych przez gminę stawkach. Jeżeli zajdą zmiany, to Burmistrz z pewnością nas o tym poinformuje a my wówczas uchwalimy niższe stawki.
 Radny Wojciech Szlosberger – wycofuję zgłoszony wniosek formalny spod obrad
W związku z wycofaniem wniosku Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały, który został omówiony na wszystkich komisjach. W związku z tym, że nie zgłoszono żadnych uwag Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, 10 głosami za, jednym głosem przeciw i 1 głosem wstrzymującym podjęła uchwałę w sprawie ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna.
Uchwała Nr XXV/166/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna, w załączeniu.
Załącznik Nr 12

3) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Uchwała Nr XXV/167/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w załączeniu.
Załącznik Nr 13

4) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały został omówiony na posiedzeniach wszystkich komisji, jednakże na posiedzeniu Komisji ds. Rozwoju Wsi i Komisji Spraw Społecznych uchwała była omawiana w nieco innym kształcie. Komisja ds Budżetu i Rozwoju Gospodarczego zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały na posiedzeniu dnia 27.06.2013 r.
Autopoprawkę w projekcie uchwały przedstawił Skarbnik Szczytnej Piotr Porębski. Dotyczy ona czterech pozycji:
- zwiększenia planu dotacji o kwotę 15.446,65 zł, w związku ze zwiększeniem finansowania programu „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu w gminie Szczytna e-Inclusion” do 100% ze śrordków Unii Europejskiej i budżetu państwa, w związku z tym przesunięcia planu wydatków w tym dziale;
- zwiększenia planu dochodów o kwotę 10.000 zł w związku z podpisaniem porozumienia ze Stowarzyszeniem Gmin Kłodzkich na wsparcie finansowe imprezy pn. „Skatepiknik Szczytna 2013” II Czesko-Polski mecz deskorolkowy” z przeznaczeniem tego wsparcia na zwiększenie dotacji podmiotowej dla Miejskiego Ośrodka Kultury -organizatora imprez;
- zwiększenia planu dochodów o kwotę 2.500 zł w Gimnazjum w Szczytnej z tytułu otrzymania darowizny pieniężnej na zakup ksera o wartości 5.500 zł. Pozostałą kwotę uzyskano zmniejszając plan wydatków o 3.000 zł Gimnazjum zgodnie z pismem Dyrektora z dnia 20 czerwca 2013 r.;
- przeznaczenia kwoty 5.400 zł z rezerwy celowej na wypłatę nagrody jubileuszowej w Przedszkolu Publicznym w Szczytnej.
Cztery w/w autopoprawki powodują zmianę dochodów o 90.019,13 zł, tym samym wydatki zwiększą się o kwotę 90.019,13 zł.
W związku z inwestycyjnym zakupem kserokopiarki zmieni się również załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013
Uchwała Nr XXV/168/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013, w załączeniu.
Załącznik Nr 14

5) Przewodnicząca Rady poinformowała, że ten projekt uchwały omówiony został na dzisiejszym posiedzeniu Komisji ds. Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i pozytywnie przez tę komisję zaopiniowany. Na pozostałych komisjach projekt uchwały nie został omówiony. Przewodnicząca Rady poprosiła o zabranie głosu Zastępcę Burmistrza Szczytnej Wiesława Tracza.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma wiele słabych punktów. Głównym słabym punktem było to, że rada miejska miała za zadanie uchwalenie stawek opłat do końca zeszłego roku, do kiedy tak naprawdę nie były znane koszty usługi wywozu nieczystości. Do dnia dzisiejszego nie znamy dokładnie cen tych usług. Zrezygnowaliśmy w między czasie z nieruchomości niezamieszkałych. Przedsiębiorcy muszą zawierać umowy z firma, którą wybiorą sobie z rejestru działalności regulowanej, który publikowany jest na stronie Szczytnej. W dotychczasowej uchwale obowiązywały następujące stawki: za wywóz 1m3 nieczystości stałych wynosił 100 zł netto + 8% stawki VAT, wywóz nieczystości ciekłych ok 37 zł + stawka VAT. Uchwała działała w czasach, kiedy cena na wysypisku śmieci była niższa od ceny obowiązującej teraz. Analogicznie jak z przetargiem czekaliśmy do ostatniej chwili, aby uzyskać informacje, jakie będą propozycje cenowe firm wywozowych w stosunku do podmiotów, które będą podpisywać umowy. Obecnie stawki proponowane przez firmy zajmujące się wywozem nieczystości dla podmiotów gospodarczych kształtują się w granicach ok 140 zł netto za 1m3. Zadaniem Rady Miejskiej jest ustalenie górnych stawek, które będą realne do obecnej gry rynkowej. Pozwolą one rywalizować firmom wywozowym między sobą poprzez wzajemna obniżkę cen. Po przeprowadzonej analizie cen zaproponowanych na terenie Wałbrzycha proponujemy przyjąć maksymalne stawki w wysokości 160 zł brutto za 1 m3 odpadów zmieszanych, a za 1 m3 odpadów selektywnych 110 zł brutto. Stawka za wywóz nieczystości ciekłych powinna wg nas wynosić maksymalnie 45 zł za 1m3. Zaproponowane przez nas stawki nie oznaczają żadnej podwyżki. Umowy pomiędzy przedsiębiorcami a firmami wywozowymi mogą być zawierane na korzystniejszych warunkach, uwzględniających niższe stawki. Naszym zadaniem jako gminy jest przyjęcie ograniczenia górnych stawek, których firmy wywozowe nie mogą przekraczać.
 Przewodnicząca zapytała, czy są jakieś pytania odnośnie przedstawionego projektu uchwały.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań, Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Uchwała Nr XXV/169/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, w załączeniu.
Załącznik Nr 15
Ad.10
Odpowiedź na interpelację radnej Jolanty Bernat: worki oraz materiały informacyjne można będzie odbierać w Urzędzie Miasta i Gminy w Szczytnej w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Odpowiedź na interpelację radnego Stanisława Czarnika: najprawdopodobniej firma dokonująca wywozu nieczystości będzie dezynfekować pojemniki.

Odpowiedź na interpelację radnego Leszka Guni:
- odpowiedź na tą interpelację była udzielana na poprzedniej sesji Rady Miejskiej. Niestety nie jesteśmy w stanie uniknąć pewnych ograniczeń. Obecnie na rynku jest niewielka ilość firm drogowych na naszym terenie; drugą najważniejszą przeszkodą jest pogoda i padające często deszcze. Tydzień temu przy sprzyjającej pogodzie odbywało się łatanie dziur przez firmę, która ma nie tylko zlecenia u nas ale i w innych miejscowościach. Obecnie forma w innych gminach nadrabia zaległości. Jak tylko firma upora się z pracą w innych miejscowościach to zamierzamy w wakacje łatać dziury metodą natryskową.
- jeżeli chodzi o koszenie poboczy to będziemy zwracać większą uwagę na jakość świadczonych usług. Dołożymy starań, aby ta kontrola prowadzona była na bieżąco.

Odpowiedź na interpelację radnej Anity Piszko:
- na drodze Batorowskiej był pracownik. Ja osobiście zamierzam się tam wybrać i dokonać kontroli. Najpierw mieszkańcy muszą wykonać prace po swojej stronie a dopiero później nastąpi ingerencja ze strony gminy.
- nie było żadnego odzewu na remonty dróg powiatowych. Odzew na naprawę nawierzchni w Łężycach oraz na wykaszanie poboczy jest ale z marnym jak dotąd skutkiem (słaba jakość wykaszania)

Odpowiedź na interpelację radnego Mariana Halemby:
- dokonamy przeglądu nawierzchni. Temat nawiezienia niesortu będzie omówiony z pracownikiem UMiG
- sprawa mostu również zostanie sprawdzona i przeanalizowana
- jeżeli gdzieś na terenie gminy dziury były łatane masą a pozostały mniejsze dziury, to zostaną one łatane metodą natryskową w najbliższym czasie

Odpowiedź na interpelację radnego Bartosza Kwolek: zgłosimy do zakładu energetycznego konieczność dokonania przeglądu instalacji elektrycznej w Słoszowie

Odpowiedź na interpelację radnego Andrzeja Prochery:
- sprawa zostanie zgłoszona do Dyrektora ZGKiM z prośbą o ingerencję z użyciem sprzętu. W pierwszej kolejności będzie trzeba oszacować koszty
- jeżeli chodzi o jakość koszenia to razem z dyrektorem ZGKiM dokonamy przeglądu jakości wykonania usług. Jeżeli będzie konieczność poprawy koszenia, to pracownicy to poprawią.

Ad. 11
Brak informacji Przewodniczącej rady. Przez m-ce lipiec i sierpień obowiązuje przerwa wakacyjna. Przewodnicząca przekazała życzenia udanych wakacji.

Ad. 12
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad XXV Sesji Rady Miejskiej w Szczytnej.
Na tym protokół zakończono.

Przewodnicząca Rady Miejskiej
Renata Idzik

Protokołowała M. Raczuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 11 Lutego 2014 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432434