szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr VII/2015 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 maja 2015 r.

Protokół Nr VII/2015
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 26 maja 2015 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 14.40
Miejsce obrad: Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej
W sesji udział wzięło: 15 radnych

Ad.1
Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Szczytnej Pani Renata Idzik.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, sołtysów, pracowników UMiG oraz zaproszonych gości w załączeniu.
 Załącznik Nr 1 (a-d)
Ad.2
Burmistrz Szczytnej wystąpił z wnioskiem o zmianę kolejności podejmowania uchwał - aby ppkt 3 porządku obrad przenieść do ppkt 1.
Przewodnicząca Rady poddała niniejszy wniosek pod głosowanie, który Rada Miejska w Szczytnej w obecności 15 radnych jednogłośnie przyjęła.
Przewodnicząca Rady odczytała zatwierdzony porządek obrad po zmianach:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Podjęcie uchwał w sprawach:
1) wyrażenia zgody na przesunięcie terminu spłaty kredytu,
2) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Szczytna na rok 2015,
3) zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Szczytna w 2015 r.
4) zmiany uchwały Nr XXXIII/207/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 7 marca 2014 r. w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów w mieście Szczytna obręb Szczytnik i Nowe Miasto.
3. Zamknięcie obrad.

Ad. 2
ppkt 1) Burmistrz Szczytnej wyjaśnił, że trudności finansowe wiążą się z małą sprzedażą majątku gminy, w związku z czym gmina zmuszona jest do zmniejszenia planów dochodów. Pojawiają się inwestorzy, którzy zainteresowani są naszymi nieruchomościami, jednakże kiedy dochodzi do ogłoszenia przetargu wówczas oni do niego nie przystępują. Kolejnym poważnym problemem jest brak stałego dopływu gotówki, przede wszystkim z podatku od nieruchomości terenu huty, który zasilał nasz budżet o kwotę 37-40 tys. zł miesięcznie. Obecnie, z uwagi na zlikwidowanie całkowite obiektu, uzyskujemy dochód 7 tys. zł miesięcznie. Drugim ważnym płatnikiem tego podatku był Tartak Domaszków, który zaprzestał swojej działalności od 1.05.2015, dzięki któremu zyskiwaliśmy dochód roczny w wysokości ok. 63 tys. zł. Jeżeli tartak nie wznowi swojej działalności wówczas podatek ten zostanie zmniejszony do kwoty 22 tys. zł rocznie. Ponadto utracimy dochód z podatku od osób fizycznych i podatku CIT z Urzędu Skarbowego od pracowników zatrudnionych w tartaku.
Wszystkie zadania i wydatki, jakie możemy wykonać jako inwestycje przerzucamy do wydatków inwestycyjnych, natomiast wszystko pozostałe są to wydatki bieżące.
Aby można było na bieżąco realizować wydatki bieżące zachodzi konieczność przesunięcia spłat rat kredytu o 3 lata do roku 2023. Skutkiem finansowym łącznym tego zabiegu od dnia 31.05.2015 r. do daty spłaty ostatniej raty będzie wzrost kwoty kredytu do zapłaty o 168.785,00 złotych na dzień dzisiejszy.
Kwota, jaka widnieje w projekcie uchwały, czyli 5.005.984,00 zł jest to kwota kredytu zaciągniętego w 2010 r. Obecnie do spłaty pozostało nam ok. 3.600.000 zł. Przypomnę, że był to kredyt inwestycyjny zaciągnięty na pokrycie udziałów własnych gminy na realizację zadań inwestycyjnych ze środków unijnych.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy do projektu uchwały są jakieś pytania, uwagi.

Radna Anita Piszko – chciałam się upewnić, czy wymieniona kwota 168 tys. złotych jest kwotą, o którą więcej zapłacimy, w związku z tym, że wydłużymy termin spłat rat kredytu o 3 lata?

Burmistrz Szczytnej – tak

Radna Anita Piszko – zatem uważam, że nie jest to niska kwota. Może powinniśmy zastanowić się, gdzie indziej można poszukać oszczędności. Czy Państwo o tym myśleliście?

Burmistrz Szczytnej – tak, myśleliśmy o tym. Obecnie brakuje nam środków na sfinansowanie wydatków podstawowych, które w 95% są wydatkami stałymi (głównie są to wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń) wszystkich jednostek. Jeżeli mówimy o oszczędnościach, to nie stać nas na bieżące regulowanie płatności. Zobowiązania kredytowe są tak wysokie, że od tego miesiąca powinniśmy płacić po 50 tys, złotych każdego miesiąca. Gdybyśmy mieli stały dopływ gotówki z podatku od huty, to nie byłoby problemu. Niestety tych pieniędzy fizycznie nie mamy. Obecnie funkcjonujemy na 800 tys. złotych kredytu w rachunku bieżącym, aby na bieżąco płacić zobowiązania. W chwili obecnej mamy wypłaty środków z ZFŚS w jednostkach oświatowych na kwotę prawie 200 tys. zł.
Nie mamy innej możliwości, aniżeli wydłużyć termin spłaty kredytu. Przeliczając skutek finansowych łączny z tytułu przesunięcia kredytu przez wszystkie miesiące aż do miesiąca ostatniej raty, to będzie to kwota rzędu ok. 22 tys. zł w skali roku. Czy jest to duża kwota?

Skarbnik Szczytnej Ewa Moskal – odsetki liczone są od kapitału zadłużenia, które wraz z wpłatą raty powodują zmniejszanie się kapitału zadłużenia oraz maleją odsetki. Do wyliczenia odsetek brana jest kwota 4%, aczkolwiek obecnie jest to kwota 3,68%, 3,2%, 3,81% czy zmienna stopa procentowa.

Radna Renata Idzik – rozumiem, że jeżeli nie wydłużymy terminu spłaty rat kredytu, wówczas miesięcznie płacić będziemy 50 tys. zł? Jakie będą raty przez wydłużeniem terminu i po wydłużeniu terminu?

Burmistrz Szczytnej – tak, będzie to kwota 50 tys. zł miesięcznie.

Skarbnik Szczytnej Ewa Moskal – po wydłużeniu będzie to kwota 25 tys. zł w okresach kwartalnych, czyli w maju 25 tys. zł, czerwiec 0 zł, lipiec-sierpień po 25 tys. zł, wrzesień 0 zł, ponieważ we wrześniu w kwartale mamy inne raty kredytu.

Burmistrz Szczytnej – od 2007 r. nigdy nie braliśmy kredytu na bieżące funkcjonowanie gminy, czyli na wydatki bieżące i w dalszym ciągu musimy do tego dążyć. Będzie nowy okres programowania na realizację inwestycji gminnych i gdy nie będziemy mogli zaciągnąć na ten cel kredytu, to możemy zapomnieć o jakimkolwiek inwestowaniu w gminę. Ja uważam, że wydłużenie terminu spłat rat kredytu da nam niejako możliwość do złapania oddechu. Najgorszym problemem jest zastój z sprzedaży nieruchomości, jaki był przed 4 laty. Musimy poczekać na pierwsze nabory na środki unijne dla inwestorów. Może wtedy zdecydują się na inwestycję na naszym ternie.

Radna Anita Piszko – słusznie Panie Burmistrzu, jeżeli w dalszym ciągu nie będzie sprzedaży, to nie będzie pieniędzy. Zapewne, jeżeli ta sytuacja się wydłuży, to znowu będziemy zmuszeni zaciągnąć kredyt, podobnie jak przy realizacji nowych inwestycji. Dlatego nie jestem przekonana, czy wydłużanie terminu spłat rat kredytu jest właściwym rozwiązaniem. Poza tym na Komisji Rewizyjnej rozmawialiśmy o tym, że wydatki rosną, a dochody się zmniejszają. Czy macie Państwo jakąś propozycję odnośnie tego, co zrobić, aby te dochody były?
Docierają do mnie informacje od mieszkańców dotyczące wynagrodzeń pracowników na stanowiskach kierowniczych, zarówno w urzędzie jak i w innych jednostkach. Dokonując porównania z podobną do naszej gminą Duszniki Zdrój, której budżet roczny jest na tym samym poziomie uważam, że wynagrodzenia pracowników w naszej gminie są zawyżone a szukacie Państwo oszczędności. Poza tym budzi to niepokój mieszkańców. Podaję dochody brutto uzyskane przez pracowników na stanowiskach kierowniczych na podstawie danych z 2014 r.:
Skarbnik w Dusznikach Zdroju otrzymał wynagrodzenie roczne w wysokości 85 tys. zł a Skarbnik w Szczytnej 120 tys. zł, Sekretarz (dane z roku 2011) w Dusznikach Zdroju otrzymał wynagrodzenie roczne w wysokości 61 tys. zł a w Szczytnej 105 tys. zł, Dyrektor OPS w Dusznikach Zdroju otrzymał wynagrodzenie roczne w wysokości 51 tys zł + projekt 13200 co daje kwotę ok. 64 tys. zł a w Szczytnej 88 tys. zł. W Dusznikach Zdroju jest jeden dyrektor Zespołu Szkół, który otrzymał wynagrodzenie roczne w wysokości 82 tys. zł a w Szczytnej jeden dyrektor szkoły otrzymał wynagrodzenie roczne w wysokości średnio 88 tys. zł
Gdyby wynagrodzenia na stanowiskach kierowniczych w Szczytnej były podobne jak w Dusznikach Zdroju to oszczędności wynosiłyby 100 tys. zł rocznie.

Burmistrz Szczytnej – porównanie naszej gminy z gminą sąsiednią jest niewłaściwe, ponieważ my mamy ok. 7,5 tys. mieszkańców a Duszniki Zdrój mają 4,5 tys. mieszkańców. Pensje dyrektorów szkół w Dusznikach powinny być wyższe, ponieważ gmina Duszniki Zdrój jest gminą wiejską, więc należy się dodatek wiejski. Wynagrodzenia możemy wszystkim obniżyć, ale nie widzę takiej możliwości z jednego powodu, ponieważ nie chcę mieć kadry byle jakiej. Jeżeli mamy jakieś uwagi do pracowników, wówczas możemy o tym rozmawiać i ewentualnie wypowiadać umowy o pracę. Z drugiej strony, jeżeli w Urzędzie zrobiłem oszczędności bardzo duże, to nie zamierzam obniżać wynagrodzenia żadnemu z pracowników i wycofywać się z tego, co zostało ustalone.
Jeżeli Państwo uważacie, że moja propozycja dotycząca wydłużenia terminu spłaty kredytu jest niezasadna, to proszę projekt uchwały przegłosować negatywnie.

Radna Renata Idzik – chciałam jeszcze uzyskać informację dotycząca nowego okresu programowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej, a mianowicie, jeżeli wydłużymy okres spłaty kredytu, ponieważ mamy trudności w jego spłacie a pojawi się możliwość rozpoczęcia inwestycji w gminie Szczytna, to czy będziemy mogli brać inne kredyty?

Burmistrz Szczytnej – wszystko uzależnione jest od sposobu księgowania kredytów, ponieważ, jak Państwo wiecie zwiększono do 85% finansowanie, a po drugie, to co ma być udziałem gminy w środkach unijnych nie ma być traktowane, jako zadłużenie. Zmieniły się także zasady ustalania możliwości finansowych gminy. Zadłużenie nie ma decydującego znaczenia, tylko indywidualny współczynnik spłaty, który do tej pory uzyskiwaliśmy. Obecnie nie mamy płynności z powodu dużego zadłużenia mieszkańców. Z kolei, jeżeli uda nam się ściągnąć wszystkie długi od mieszkańców, to pozbawimy ich wszystkiego. Pieniądze są głównie w społeczeństwie, a sami wiemy, jakie nasze społeczeństwo jest.

Skarbnik Szczytnej Ewa Moskal – chciałam tylko dodać, że jeżeli nie zdecydujemy się na wydłużenie terminu spłaty kredytu, a nie będziemy go spłacać w terminach, to zostaną nam doliczone odsetki karne nie w wysokości 4% lecz 11% bądź nie będziemy w stanie płacić ZUS-ów (50 tys. zł miesięcznie), do których zostaną nam doliczone odsetki karne w wysokości 13%. Różnica w odsetkach jest bardzo duża, dlatego ja wolałabym obniżyć sobie ratę kredytu i spłacać go nieco dłużej, aniżeli mieć trudności z jego spłatą.

Radna Anita Piszko – zadłużenie u mieszkańców stale będzie, ponieważ nie mamy już praktycznie żadnych zakładów pracy, poza Urzędem, szkołami, OPS, ZGKiM, DPS. Nie oczekiwałabym, że zadłużenie to będzie ściągnięte, ponieważ mieszkańcy nie mają dochodów. To z czego mieszkańcy mają płacić?
Chciałabym się odnieść do Pana wypowiedzi odnośnie wynagrodzeń. Nie uważam, że w Dusznikach Zdroju wynagrodzenia są niższe, ponieważ są kiepscy pracownicy. Tam po prostu patrzy się na to, aby wydatki te były niższe. Ponadto nie wiem, czy jest to złe porównanie, skoro budżet Szczytnej i Dusznik Zdroju są na tym samym poziomie i wynosi ok. 20 mln zł rocznie.
Stwierdzam, że jestem przeciwna projektowi uchwały, ponieważ uważam, że 168 tys. zł dodatkowych kosztów z tego tytułu to jest to bardzo duża kwota do spłaty przez gminę.

Burmistrz Szczytnej – w takim razie proszę o wniosek.

Radna Anita Piszko – jaki wniosek? Ja tylko wyrażam swoje zdanie, że jestem przeciwna. Proszę o zanotowanie w protokole z imienia i nazwiska, że jestem przeciwna podjęciu tej uchwały.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono uwag i pytań Przewodnicząca Rady poprosiła Wiceprzewodniczącego Rady Stanisława Czarnika o odczytanie projektu uchwały. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych w głosowaniu jawnym, 13 głosami za, 1 głosem przeciwnym – radna Anita Piszko i 1 głosem wstrzymującym się podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przesunięcie terminu spłaty kredytu
Uchwała Nr VII/38/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie wyrażenia zgody na przesunięcie terminu spłaty kredytu w załączeniu.
Załącznik Nr 2

ppkt 2) Burmistrz Szczytnej przedstawił informacje zawarte w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania.
Radna Renata Idzik – co to jest waga P3?

Burmistrz Szczytnej – waga P3 jest to waga zawarta w metryczce subwencji oświatowej określająca uczniów szkół podstawowych do 70 uczniów. Chodzi tu głównie o uczniów Społecznej Szkoły Podstawowej w Chocieszowie.

W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady poprosiła Wiceprzewodniczącego Rady Stanisława Czarnika o odczytanie projektu uchwały. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych w głosowaniu jawnym, 15 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Szczytna na rok 2015.
Uchwała Nr VII/39/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Szczytna na rok 2015 w załączeniu.
Załącznik Nr 3

ppkt 3)
zmiany w tej uchwale są wynikiem podjętej przez Państwa uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przesunięcie terminu spłaty kredytu.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono uwag i pytań Przewodnicząca Rady poprosiła Wiceprzewodniczącego Rady Stanisława Czarnika o odczytanie projektu uchwały. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych w głosowaniu jawnym, 14 głosami za, 1 głosem przeciwnym – radna Anita Piszko podjęła uchwałę w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Szczytna w 2015 r.
Uchwała Nr VII/40/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Szczytna w 2015 r. w załączeniu.
Załącznik Nr 4

ppkt 4) Burmistrz Szczytnej – 27.03.2014 r. podjęliśmy uchwałę dotyczącą przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego 4 obszary:
I – obszar w stronę Polanicy Zdroju (fabryka Kłomet)
II – pole golfowe
III – ul. Wolności 13 (sklep Aldik, Meps)
IV – teren za osiedlem (boisko, teren na których organizowano fety agroturystyczne)
Dziś nie możemy dokonać zmian i obszarze I i II, możemy natomiast wprowadzić zmiany w obszarze III i IV. Jeżeli podejmiemy uchwałę, że możemy podejmować decyzje oddzielenie dla każdego obszaru, wówczas na następnej sesji zostaną przedstawione do zatwierdzenia obszary III i IV.
Nadmieniam, że mamy problemy z Ochroną Środowiska i zmniejszenia obszarów przeznaczonych pod zabudowę.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jeszcze jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady poprosiła Wiceprzewodniczącego Rady Stanisława Czarnika o odczytanie projektu uchwały. Przewodnicząca poddała projekt uchwały pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych w głosowaniu jawnym, 15 głosami za jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/207/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów w mieście Szczytna obręb Szczytnik i Nowe Miasto.
Uchwała Nr VII/41/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 maja 2015 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXXIII/207/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów w mieście Szczytna obręb Szczytnik i Nowe Miasto w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Ad. 3
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad VII Sesji nadzwyczajnej Rady Miejskiej w Szczytnej.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała Małgorzata Raczuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 24 Lipca 2015 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432013