szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XV/2016 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r.

Protokół Nr XV/2016
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 19 maja 2016 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 17.40
Miejsce obrad: Urząd Miasta i Gminy: w Szczytnej
W sesji udział wzięło:
od pkt 1 do pkt 12 ppkt 1 – obecnych 13 radnych, nieobecni: Urszula Doskocz, Ireneusz Hoffman
pkt 12 ppkt 2 – obecnych 12 radnych, nieobecni: Urszula Doskocz, Ireneusz Hoffman, Beata Rydz,
od pkt 12 ppkt 3 do pkt 15 – obecnych 13 radnych, nieobecni: Urszula Doskocz, Ireneusz Hoffman

Ad.1
Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Szczytnej Pani Renata Idzik. Powitała radnych, Zastępcę Burmistrza, pracowników UMiG w Szczytnej, dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów wsi, przedstawiciela prasy oraz zaproszonych gości: Stanisława Sijkę – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku, Waldemara Pachutę – Dyrektora Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych w Starostwie Powiatowym w Kłodzku, Elżbietę Żytyńską – Prezesa PKS w Kłodzku oraz Józefa Bracha – pracownika PKS w Kłodzku.
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w sesji uczestniczy 13 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, sołtysów, pracowników UMiG oraz zaproszonych gości w załączeniu.
 Załącznik Nr 1 (a-d)
Ad.2
Przewodnicząca Rady wystąpiła z zapytaniem, czy do proponowanego porządku obrad będą składane wnioski i zmiany.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych propozycji zmian, Przewodnicząca Rady odczytała obowiązujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Stan dróg powiatowych na terenie miasta i gminy Szczytna – plany Zarządu Powiatu Kłodzkiego.
4. Informacja w sprawie „Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Kłodzkiego” w zakresie dotyczącym miasta i gminy Szczytna.
5. Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
6. Wnioski i interpelacje radnych.
7. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 22 marca 2016 r.
8. Zaopatrzenie w wodę mieszkańców miasta i gminy Szczytna.
9. Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli Ośrodka Pomocy Społecznej – realizacja budżetu za rok 2015, w tym: kontrola wydatków na wynagrodzenia, wyjścia prywatne, telefony służbowe i prywatne, wyjazdy służbowe, szkolenia.
10. Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w zakresie realizacji zadań dowozu wody za rok 2015.
11. Informacja Komisji Rewizyjnej z kontroli kosztów wydatków poniesionych na utrzymanie mieszkań socjalnych w gminie Szczytna.
12. Podjęcie uchwał w sprawach:
1) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej,
2) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XII/70/15 z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2016,
3) zmiany uchwały nr XXXVIII/239/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2014 r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania,
4) uchwalenia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Szczytna,
5) nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej.
13. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
14. Informacje Przewodniczącej Rady.
15. Zakończenie obrad.

Ad. 3
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że temat stanu dróg jest tematem corocznie poruszanym na posiedzeniach komisji oraz na sesjach Rady Miejskiej w Szczytnej.
Drogi powiatowe stanowią w naszej gminie główne ciągi komunikacyjne.
Przewodnicząca Rady oddała głos p. Stanisławowi Sijce Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku, który poinformował, że przez teren gminy Szczytna przebiega 50 km dróg powiatowych, które stanowią 7% wszystkich dróg powiatowych w powiecie kłodzkim. Stan tych dróg jest wszystkim doskonale znany. Przebudowane do tej pory drogi mają stan dobry, pozostałe drogi to stan dostateczny i zły. W 2016 r. nie są planowane większe inwestycje w gminie Szczytna. Będą realizowane remonty cząstkowe utrzymaniowe oraz prowadzona będzie wycinka drzew i krzewów oraz koszone będą pobocza dróg. Na terenie gminy Szczytna dysponujemy 8 pracownikami, w tym 3 zatrudnionymi w ramach prac interwencyjnych.
Plany Zarządu Powiatu na 2016 i kolejne lata przedstawiają się następująco:
zadanie inwestycyjne w 2016 r. - przebudowa chodnika ul. Sienkiewicza do ul. Bobrownickiej,
w kolejnych latach przebudowa kolejnych miejsc na ul. Sienkiewicza,
duże zadanie inwestycyjne – przebudowa dwóch dróg na odcinkach: Szczytna-Złotno-Łężyce oraz Duszniki Zdrój-Łężyce-Karłów. Jest to duże zadanie inwestycyjne i apelujemy w tej chwili ośrodki. Projekt ten został oceniony bardzo wysoko i zajął I miejsce. Przeszedł on trzy etapy oceny. Decyzje wiążące odnośnie tej inwestycji zapadną dopiero we wrześniu,
na pozostałych odcinkach dróg powiatowych będą prowadzone bieżące prace utrzymaniowe.

Przewodnicząca Rady podziękowała za przedstawienie informacji i oddała głos radnym.

Radny Roman Sobczak – sprawy rozpoczęcia inwestycji na drogach odwlekają się w czasie. Nie można doczekać się ich realizacji. Cząstkowe remonty nawierzchni dróg powiatowych nie przynoszą rezultatów i stwierdzić można, że drogi gminne są w lepszym stanie niż drogi powiatowe.
Proszę o większe zaangażowanie w remonty naszych dróg, ponieważ zauważalny jest zwiększony ruch samochodów na naszym terenie.

Radna Anita Piszko – chciałabym wiedzieć, na jakich ulicach będą przeprowadzane remonty cząstkowe. Czy są planowane prace na ul. Batorów – chodzi o remont nawierzchni tak jak 2 lata temu na odcinku 0,5 km?
 Stanisław Sijka – będą wykonywane tylko remonty cząstkowe w postaci łatania dziur oraz niwelowania wyboi w drogach. Remont dwóch odcinków na ul. Batorów był zadaniem inwestycyjnym, a jego dalsza kontynuacja nie jest ujęta w planach.
 Radna Anita Piszko – w związku z powyższym proszę o ujęcie tego odcinka drogi powiatowej w planie w przyszłym roku. Proszę również, aby to zadanie inwestycyjne było realizowane w takim miejscu, aby połączyć dwa wyremontowane już odcinki. Jestem zaszokowana tym, że odcinek do remontu nie został zaplanowany, ponieważ pisaliśmy pisma i apelowaliśmy do Państwa o remont.
Zdajemy sobie sprawę z trudności finansowych powiatu, jednakże apelujemy o realizację zaplanowanych wcześniej inwestycji.
 Stanisław Sijka – rozumiem Państwa potrzeby, ale proszę zrozumieć również nas. Na remonty dróg potrzebne są ogromne środki. Obecnie Powiat Kłodzki gromadzi środki na zadanie inwestycyjne w Łężycach o wartości 11 mln zł. Potrzeby roczne Powiatu sięgają kwoty 2,5 mln zł.
Rada Powiatu Kłodzkiego przyjęła plan inwestycji i tego się trzymamy. Wszystkie prace uzależnione są od finansów powiatu.

Radny Marian Halemba – popieram stanowisko koleżanki. Szczytna jest miejscowością turystyczną, przez którą turyści przejeżdżają do Karłowa, głównie przez Batorów. Apeluję o naprawę tej drogi i wciągnięcia jej na listę inwestycji. Nadmieniam, że jest to teren zagrożony pożarami z uwagi na spustoszenie poczynione przez kornika. Zły stan drogi wydłuży lub uniemożliwi dotarcie staży pożarnej na czas.

Radny Andrzej Prochera – chciałbym nadmienić o drodze powiatowej w Wolanach, na której występują niebezpieczne odcinki, a dziury w drodze osiągają głębokość 30-40 cm. Remont drogi był zaczęty. Im dłużej odwleka się go w czasie, tym droga ulega większej degradacji.
 Stanisław Sijka – nie uciekniemy w żaden sposób od spraw finansowych. W tym roku zima była dość uciążliwa i pochłonęła sporą cześć pieniędzy. Budżet zostaje zwiększany na remonty cząstkowe. Po otrzymaniu środków będą kontynuowane prace. Ok miesiąca czerwca będzie kładziony nowy asfalt w newralgicznym miejscu na zakręcie.

Burmistrz Szczytnej wyraził podziękowania dla p. Piotra Marchewki za wstawiennictwo i pomoc w sprawie dróg powiatowych na naszym terenie.
Burmistrz nadmienił również, że było zapewnienie ze strony Zastępcy Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych p. Dariusza Krajnika, że zrobi wszystko, aby w wyniku przebudowy drogi krajowej nr 8 nie została zdewastowana ul. Wolności. Burmistrz stwierdził, że uważa jednak, że po remoncie DK8 ul. Wolności będzie nadawała się do remontu – studzienki zapadnięte, krawężniki uszkodzone. Apelowałem o postawienie ograniczeń, miał zostać nakręcony film ze stanu tej ulicy przed i po remoncie. Jeżeli nie będzie remontu na tej ulicy, to w przyszłym roku może ona wyglądać tak jak większość dróg powiatowych.
Poza tą ulicą remontu wymagają wszystkie zakręty w kierunku Złotna i Łężyc, gdzie przejeżdżające tiry spowodowały powstanie wyrw w poboczach i załamywanie się asfaltu.
 Burmistrz Szczytnej odniósł się również do wypowiedzi Dyrektora ZDP, że w Gminie Szczytnej jest 7 % dróg powiatowych. Ale czy sprawdzono kiedykolwiek, jaka jest przepustowość i ilość samochodów na tych odcinkach. Podczas długich weekendów drogi te są niemalże zablokowane. Większość samochodów z DK8 przejeżdża właśnie Państwa drogami.

Przewodnicząca Rady Renata Idzik – chciałabym nadmienić o drodze strategicznej a mianowicie górnej drodze na Dolinę. Teraz byłaby ona niezbędna. Odciążyłaby ruch w mieście na ul. Wolności. Sugerowaliśmy Państwu, aby wyremontować tą drogę i tamtędy puścić ruch. Czy myślicie Państwo w ogóle o tej drodze?
 Stanisław Sijka – w związku z remontem DK8 negocjowaliśmy z wykonawcą oraz inwestorem o remoncie tej drogi, jednakże inwestor, czyli GDKiA nie wyraził na to zgody. Ręczne sterowanie ruchem nie spowoduje, że samochody będą poruszały się tylko po drodze krajowej. Jeżeli chodzi o drogę na Dolinę to nie mamy w planach inwestycji na tym odcinku.
 Przewodnicząca Rady Renata Idzik – proszę nas zrozumieć. Drogi powiatowe w naszej gminie są głównymi ciągami komunikacyjnymi i to do nas mieszkańcy zgłaszają problemy. O szereg dróg wnioskujemy i się upominamy wskazując najgorsze miejsca.
Dobrą informacją są inwestycje planowane w przyszłości.

W związku z tym, że nie było więcej pytań Przewodnicząca Rady podziękowała za przybycie i zapoznanie nas z planami Zarządu.

Ad. 4
Przewodnicząca Rady poinformowała, że Powiat Kłodzki przesłał do okolicznych gmin, w tym do naszej gminy informację, że przymierza się do opracowania Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
Przewodnicząca Rady oddała głos Panu Waldemarowi Pachucie Dyrektorowi Wydziału Komunikacji, Transportu i Dróg Publicznych Starostwa Powiatowego w Kłodzku, który poinformował, że obowiązek sporządzenia planu transportowego wynika z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, która weszła w życie ponad 5 lat temu, tj. 1.03.2011 r. Dopiero teraz przystąpiliśmy do opracowania tego planu, ponieważ nasz plan transportowy uzależniony był od wyższych szczebli samorządu i państwa. Najpierw ustawa nałożyła obowiązek na sporządzenie tego planu przez Ministra ds. transportu dla całego kraju, w dalszej kolejności przez Marszałka Województwa, w naszym przypadku województwa dolnośląskiego, który miał uwzględnić założenia planu transportowego Ministra, na końcu miał zostać opracowany plan przez powiat, który z kolei ma uwzględniać założenia planu transportowego województwa. Plan transportowy dla województwa dolnośląskiego został przyjęty w zeszłym roku i od tego momentu powiat podjął działania zmierzające do opracowania Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Powiatu Kłodzkiego. 12.01.2016 r. Zarząd Powiatu Kłodzkiego podjął uchwałę o sporządzeniu tego planu i zaznaczono w uchwale, że sporządzenie tego planu transportowego zostanie powierzone formie zewnętrznej. W wyniku postępowania transportowego wybrana została firma zewnętrzna z Wrocławia o nazwie TRAKO, z którą Powiat Kłodzki dnia 26.02.2016 r. podpisał umowę na sporządzenie tego planu.
Głównym założeniem planu transportowego jest wyznaczenie linii transportowych o charakterze powiatowym w publicznym transporcie drogowym o charakterze użyteczności publicznej i tam będą honorowane bilety ze zniżkami.
W ramach utworzonego zespołu, składającego się z przedstawicieli starostwa i głównego przewoźnika, jakim jest PKS zgromadzone zostały dane na temat transportu, statystycznych danych dotyczących ludności. Dane te pozwoliły wypracować generatory ruchu (większe skupiska ludzi, w których powstaje zapotrzebowanie na transport – szkoły, zakłady pracy). W ramach tych generatorów ruchu zostały wskazane połączenia. Głównym założeniem naszego planu transportowego jest odzwierciedlenie założeń przyjętych przez Marszałka Województwa Dolnośląskiego, a mianowicie, że połączenia o charakterze użyteczności publicznej są to połączenia siedziby powiatu z siedzibą gmin oraz miejscowościami atrakcyjnymi turystycznie bądź uzdrowiskowymi.
25.04.2016 r., na podstawie przekazanych przez nas danych, otrzymaliśmy pierwszy wstępny projekt tego planu. Po dokonanej przez zespół analizie wykryto błędy oraz stwierdzono, że nie uwzględnia on głównych spostrzeżeń. Firma zewnętrzna zobowiązana do opracowania planu analizuje nasze uwagi. Jeżeli zostaną one uwzględnione to kolejnym krokiem opracowania planu transportowego będą konsultacje społeczne, które wg przepisów powinny trwać minimum 21 dni, my je wydłużamy do 3 m-cy. Najważniejsze dla nas są potrzeby gmin i ich mieszkańców. Podczas konsultacji zostaną zbierane Państwa opinie. Poddane będą one analizie zespołu oraz firmie zewnętrznej. Po dokonaniu ostatnich poprawek i uwzględnieniu zmian Zarząd Powiatu Kłodzkiego podejmie uchwałę, która zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. Po uchwaleniu tego planu będzie to dokument prawa miejscowego.
Plan transportowy jest jednym z etapów zarządzania publicznym transportem, drugim działaniem jest wyznaczenie przedsiębiorstwa do jego realizacji. Powiat Kłodzki w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Kłodzku, posiada 100% udziałów. W związku z tym mamy możliwość bez przetargu, bez wydawania koncesji możemy zawrzeć umowę na świadczenie tych usług. To jest nasza intencja, która została wyrażona w m-cu X 2015 r. na BIPie oraz 4.12.2015 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Od tego momentu powiat będzie wydawał dyspozycje przewoźnikowi, dotyczącego tego, na jakiej trasie ma jeździć. Jeżeli trasa jest nierentowna i przynosi straty, to powiat zobowiązany jest do pokrycia straty oraz dołożyć tzw. racjonalny zysk. Jest to forma zadośćuczynienia bądź nadpłaty.
 Wracając do sedna sprawy, a mianowicie jaki to będzie miało wpływ na przewozy w gminie wyjaśniam co następuje. Większość linii komunikacyjnych w gminie Szczytna ma charakter gminny. Jeżeli podpiszemy takie umowy z przewoźnikiem to możemy, podczas kontroli, mieć zarzucone przez organy kontroli niezgodność z prawem, ustawą o samorządzie gminnym i powiatowym, które zezwala nam na realizację zadań, które przypisane są do realizacji przez powiat a nie gminy, a te przewozy należą do zadań gminy. Jeżeli nawet linie te zostaną wykazane w planie transportowym to nie dojdzie do podpisania umowy z przewoźnikiem, ponieważ nie jest to nasze zadanie i nie możemy go finansować. Nowelizacja ustawy, od 1 stycznia 2017 r. dopuszcza możliwość zawierania porozumień i na to liczymy. Z uwagi na wielkość i liczebność powiatu zobligowani jesteśmy my a nie gminy do opracowania tego dokumentu.

Przewodnicząca rady podziękowała za przekazanie informacji oraz zaprosiła do dyskusji.

Przewodnicząca Rady – czym są przewozy gminne a czym powiatowe?
Waldemar Pachuta – przewozami gminnymi (wg ustawy o transporcie zbiorowym) są przewozy pomiędzy dwoma miejscowościami w gminie lub miejscowościami w gminach sąsiednich, które zawarły porozumienia, a przewozami powiatowymi są połączenia pomiędzy miejscowościami dwóch gmin przekraczające granice powiatu.
Przewodnicząca Rady – rozumiem, że powiatowe, to nie oznacza z siedziby powiatu do siedziby gmin lecz może też być to połączenie pomiędzy dwoma miejscowościami.
Waldemar Pachuta – może być tak, założenia w naszym planie transportowym są odzwierciedleniem z planu transportowego województwa dolnośląskiego. Zadaniem powiatu jest połączenie siedzib gmin z siedzibą powiatu. Całe zadanie transportowe powinno zostać rozdzielone na poszczególne jednostki samorządowe.
Po 1.01.2017 r. dotknie to gminę Szczytna, która jest rozległa. Są tu głównie przewozy a z siedziby gminy do miejscowości gminnych. Na gminach spoczywa obowiązek prawny dowozu dzieci do szkół. Jeżeli nie zrobią tego własnym środkiem transportu, to powinny sfinansować 100% kosztów biletów. Do tej pory było tak, że 50% gmina ponosiła kosztów, a 50% przedsiębiorca, który odbierał sobie rekompensatę od Urzędu Marszałkowskiego. Po 1.01. niestety tak nie będzie.

Burmistrz Szczytnej – uważam, że wszystko uzależnione jest od Państwa. Rzeczą jasną jest, że należy zlikwidować wszystkie nierentowne linie.
Kwestia, czy transport jest gminny czy powiatowy zależy od tego czy autobus pojedzie do sąsiedniej gminy lub powiatu, czy też zakończy kurs w danej gminie.
Nie musi być tak, że musimy korzystać z usług PKS.
Za niedługo dojedzie do sytuacji, że gminy będą wszystko finansować.
Jeżeli nie usiądziemy do rozmów i nie znajdziemy złotego środka w postaci pieniędzy dla firmy powiatowej, to PKS będzie zlikwidowany, ponieważ nie poradzi sobie. I to nie będzie nasza wina, tylko wina ustawodawcy. Wspólne rozmowy i negocjacje mogą przynieść rezultaty.
Waldemar Pachuta – Pan mówi o sytuacji do końca roku. Od 1.01. z mocy prawa to gmina będzie organizatorem kursów. Tak samo jak są drogi gminne i powiatowe, tak samo będą przewozy gminne i przewozy powiatowe.
Burmistrz Szczytnej – nie bierzemy w ogóle pod uwagę sytuacji, że my jako gmina będziemy organizatorem dowozów.
Waldemar Pachuta – w każdej chwili każdy mieszkaniec może zaskarżyć was do sądu, że nie wykonujecie podstawowych obowiązków wynikających z ustawy.
Burmistrz Szczytnej – nie ma takiego obowiązku, jeżeli będę miał tylko jednego pasażera na danym połączeniu.
Elżbieta Żytyńska – to nie jest nasz wymysł. Wszystkie kursy, które chcemy zredukować są nierentowne – są to linie poza szczytnem oraz na których jeździ bardzo mało ludzi lub w ogóle nikt nie jeździ. Jeżeli będziemy generować straty, to będziemy musieli redukować miejsca pracy w naszym przedsiębiorstwie, które zatrudnia obecnie 160 ludzi. Na liniach kursów nierentownych nie jeżdżą nawet prywatni przewoźnicy, którzy swoje kursy doskonale wkomponowali w naszą siatką połączeń. Odjeżdżają dokładnie o tych samych godzinach lub kilka minut wcześniej i z tych samych przystanków. PKS w Kłodzku od 70 lat pełnił funkcję społeczną. Obecnie nasze koszty są większe niż np. u przewoźnika prywatnego, jakim jest Beskid.
Główne trasy do siedziby powiatu są przez państwa gminę. Kurs przez miejscowość Niwa prawdopodobnie będzie utrzymany. Kurs z Batorowa jest obecnie „pod lupą”. Państwa siatka połączeń nie jest bardzo okrojona, w porównaniu z innymi gminami.
Waldemar Pachuta – plan transportowy będzie podlegał konsultacjom. Jeżeli będą potrzeby ze strony Państwa mieszkańców to usiądziemy do rozmów. Od 1.01. będzie wymagane podpisanie porozumienia.
Przewodnicząca Rady – wkrada się niepokój, ponieważ po raz kolejny gmina będzie obowiązana dokładać własne środki a dokładnie nie wiemy ile.
Elżbieta Żytyńska – jest ogólne niezrozumienie tej materii. Siedzimy, czytamy ustawy i orzecznictwo. PKS w Kłodzku zmiany musi wprowadzić już od lipca br., ponieważ spółka do końca roku może się nie utrzymać.

Radny Leszek Gunia – plany transportowe samorządów zakładają połączenie z siedziby województwa do siedziby powiatu oraz z siedziby powiatu do siedziby gminy. Nie można rozbudować tego planu i ująć w nim dowozów gminnych? Przez 10 m-cy w roku dowozimy dzieci do szkół, za które gmina ponosi koszty a są to połączenia i kursy bardzo potrzebne.
Waldemar Pachuta - jest możliwość ujęcia tych linii w planie transportowym. Jeżeli będą one miały charakter linii gminnej, to jest to zadanie gminy a nie powiatu. Powiat musi osiągać „rozsądny zysk” a nie ponosić straty i dokładać.

Zastępca Burmistrza Krzysztof Żak – na terenie naszej gminy funkcjonują dwie linie regularne. Jedna z Wolan przez Polanicę Zdrój do Szczytnej a druga z Łężyc przez Złotno do Szczytnej. Zgodnie z zapisami ustawy od 1.01.2017 r. gminne przewozy pasażerskie nie będą mogły być finansowane z rekompensaty. Czy jest możliwość skorygowania terminów kursów do zapisów ustawy, które mówią, że powiatowe przewozy pasażerskie są to przewozy pomiędzy dwoma gminami. Pan dyrektor poinformował nas, że jesteście Państwo niejako powiązani i powieliliście zapisy planu transportowego województwa. Ja się z tym nie zgadzam, ponieważ ustawa jest ponad plan i to z niej trzeba powielać zapisy. Przyjęliście Państwo założenie, że kursy powiatowe to są tylko te połączenia, które łączą powiat z gminami. A ustawa mówi jasno, że mogą to być również połączenia siedzib gmin. Wnioskuję zatem o to, aby tez nasze linie były liniami powiatowymi. Trasa z Wolan przez Polanicę Zdrój do Szczytnej jak najbardziej pasuje do zapisów ustawy.
Wszyscy działamy na rzecz społeczeństwa i w tym kierunku należy iść. Swoimi zapisami w planie transportowym narażacie Państwo wszystkie gminy Powiatu Kłodzkiego na dodatkowe koszty, a tym samym narażacie Państwo spółkę na utratę kontrahentów w postaci gmin.
Nasza wieloletnia współpraca układa się dobrze. Proszę wziąć pod uwagę zmianę interpretacji przepisów i zmianę przewozów gminnych na powiatowe.
Waldemar Pachuta – do tej pory spółka finansowała wasze przewozy gminne, które były nierentowne.
Burmistrz Szczytnej – nie rozmawiamy o kursach nierentownych. Kurs szkolny jest kursem rentownym, do którego otrzymywaliście państwo rekompensatę. Należy likwidować tylko i wyłącznie kursy nierentowne, z których korzysta dwóch pasażerów.

Radny Leszek Gunia – czy nasze kusy szkolne przynoszą zyski czy generują straty?
Elżbieta Żytyńska – są to kursy dla nas opłacalne, w związku z czym mamy podpisaną z Państwem umowę na organizację dowozów szkolnych.

Radny Roman Sobczak – chciałabym nawiązać do wypowiedzi Pani Prezes o przewoźnikach prywatnych. Jeździłem u przewoźnika prywatnego na trasie do Wrocławia. Za stawkę godzinową, którą Państwo oferujecie nikt u prywatnego przewoźnika by nie jeździł. Wymogi odnośnie czasu pracy kierowców, itp. są takie samie jak u państwa. Przewoźnicy upadają, bo nie mają kogo wozić. W chwili obecnej mogę stwierdzić, że prywatnie przewoźnicy dobrze płacą i mają popyt na swoje usługi.
Elżbieta Żytyńska – mam nadzieję, że nasza spółka przetrwa. Mamy świetny zespół pracowników i zaplecze techniczne. Oby nie spełniły się złe przepowiednie. Bez kontrahentów i pomocy z Państwa strony byśmy sobie nie poradzili. Chcemy jeździć i będziemy walczyć. Z naszej strony macie Państwo gwarancję bezpieczeństwa w formie sprawności technicznej pojazdów oraz przestrzegania przez kierowców czasu pracy.
Zapraszam do konsultacji oraz wspólnych rozmów i negocjacji.

Przewodnicząca Rady – drodzy Państwo wszyscy jesteśmy zależni od siebie, więc rozmawiajmy i łagodźmy przepisy.

W związku z tym, że nie zgłoszono innych pytań , Przewodnicząca Rady podziękowała gościom za przybycie oraz ogłosiła 10 minut przerwy od godz. 15.50 do godz. 16.00

Ad. 5
Wznawiając obrady po przerwie Przewodnicząca Rady stwierdziła,że w sesji nadal uczestniczy 13 radnych.

Informację o działaniach podjętych w okresie między sesjami przedstawił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier.
Informacja Burmistrza w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Ad. 6
Interpelacja radnej Jolanty Bernat
Na jakim etapie jest Lokalny Fundusz Pożyczkowy, czy został wybrany prezes spółki?

Przewodnicząca Rady poinformowała, że odpowiedź będzie udzielona w pkt 13.

Ad. 7
Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół z sesji z dnia 22 marca 2016 r. pozostawał do wglądu w biurze rady. Radni po zapoznaniu się z jego treścią nie zgłaszali uwag do protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono uwag do treści protokołu, Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 13 radnych, w głosowaniu jawnym, 13 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.

Ad. 8
Informację dotyczącą zaopatrzenia w wodę mieszkańców miasta i gminy Szczytna przedstawił Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej Ryszard Drozd.
Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 3

Burmistrz Szczytnej poinformował, że ilość dowozu wody w ubiegłorocznym sezonie letnio-jesiennym stale rośnie. Zastanawiamy się jak doprowadzić do minimalizacji kosztów dowozów.
Jedna z opcji to zawarcie z osobami, do których dowozimy wodę umowy wraz z określeniem zasad i wymogów, aby dostarczania woda nie była marnowana. Ma być ona wykorzystana do celów gospodarczych a nie wlana do pustej studni.
W umowie znalazłby się zapis mówiący o tym, że mieszkańcy będą otrzymywać wodę w cenie wody bez transportu ale w oparciu o ryczałt. Innym rozwiązaniem byłoby również stworzenie programu w formie uchwały, aby pomóc ludziom wywiercić studnie we własnym zakresie. My jako gmina moglibyśmy zorganizować wspólny przetarg na odwiert dla chętnych.

Do przedstawionego tematu nie zadawano pytań i nie zgłaszano uwag.

Ad. 9
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Leszek Gunia przedstawił informacje z kontroli Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej dnia 8 marca 2016 r.
Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja nie wniosła uwag i wydała pozytywną opinię.

Ad. 10
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Leszek Gunia przedstawił informacje z kontroli Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej dnia 21kwietnia 2016 r.
Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja nie wniosła uwag i wydała pozytywną opinię.

Ad. 11
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Leszek Gunia przedstawił informacje z kontroli kosztów wydatków poniesionych na utrzymanie mieszkań socjalnych w gminie Szczytna.
Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja nie wniosła uwag i wydała pozytywną opinię.

Ad. 12
1) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na wspólnym posiedzeniu komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Burmistrz Szczytnej przypomniał, że zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków w roku 2008 r. w kalkulacji ceny wody i ścieków uwzględniona została pozycja: przedsięwzięcia rozwojowe i modernizacyjne. W 2008 r. zaproponowałem, abyśmy z kalkulacji ceny wyciągnęli przedsięwzięcia i potraktowali to jako zadania własne gminy. Poskutkowało to obniżeniem ceny za wodę. W chwili obecnej, porównując wypowiedź dyrektora, jakbyśmy wliczyli w cenę poniesione nakłady remontowe i modernizacyjne to cena byłaby wówczas znacznie wyższa.
W projekcie uchwały cena wody wzrasta o 8 groszy a odbiór ścieków o 12 groszy, z uwagi na podniesienie stawki w Polanicy Zdroju przez oczyszczalnię.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym, 12 głosami za i 1 głosem przeciw podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej.
Uchwała Nr XV/89/16 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik nr 4

2) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na wspólnym posiedzeniu komisji, jednakże wymaga on korekty
Burmistrz Szczytnej poprosił o dokonanie autopoprawki polegającej na wprowadzeniu nowego zadania inwestycyjnego, polegającego na przebudowie pomieszczeń piwnicznych byłego browaru w Szczytnej na Muzeum Ginących Zawodów – planowany koszt zadania 26 tys. zł. Realizacja inwestycji uzależniona jest od pozyskania środków zewnętrznych. Wprowadzenie zadania dokonuje się poprzez zmniejszenie planu zadania inwestycyjnego Instalacja sieci informatycznej w Gimnazjum w Szczytnej i przeznaczenia kwoty 11 tys. zł z rezerwy inwestycyjnej.
Burmistrz Szczytnej poinformował, że do zadania inwestycyjnego związanego z siecią informatyczną w Gimnazjum można powrócić.

Przewodnicząca rady poinformowała, że w sesji uczestniczy 12 radnych.

Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 12 radnych w głosowaniu jawnym, 12 głosami za podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały rady Miejskiej w Szczytnej Nr XII/70/15 z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2016.
Uchwała Nr XV/90/16 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XII/70/15 z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2016 w załączeniu.
Załącznik nr 5
3) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był przez Dyrektora OPS w Szczytnej p. Barbarę Roźniakowską na wspólnym posiedzeniu komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym, 13 głosami za podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały nr XXXVIII/239/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2014 r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.
Uchwała Nr XV/91/16 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXVIII/239/14 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 30 października 2014 r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania w załączeniu.

Załącznik nr 6

4) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na wspólnym posiedzeniu komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym, 13 głosami za podjęła uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Szczytna
Uchwała Nr XV/92/16 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Szczytna w załączeniu.

Załącznik nr 7

5) Przewodnicząca Rady poinformowała, że projekt uchwały omawiany był na wspólnym posiedzeniu komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym, 13 głosami za podjęła uchwałę w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej.
Uchwała Nr XV/93/16 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 19 maja 2016 r. w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik Nr 8

Ad. 13
Odpowiedzi na interpelację radnej Jolanty Bernat udzielił Burmistrz Szczytnej.

Lokalny Fundusz Pożyczkowy – spółka jest w trakcie rejestracji, obecnie jeszcze niezarejestrowana, czekamy na potwierdzenie z sądu. Została wybrana rada nadzorcza, gminę reprezentuje Pani Jolanta Musiał-Mikrut, przewodniczącym jest Krzysztof Żak, a członkiem Beata Rydz. Prezesem spółki jest Pani Agnieszka Nowak – doradca i pośrednik finansowy, wybrana spośród 3 kandydatów przez Fundusz Poręczeniowy.
Za 2 tygodnie w Warszawie odbędzie się spotkanie Burmistrzów, udziałowców spółki.

Ad. 14
Przewodnicząca Rady oddała głos radnemu Romanowi Sobczakowi, który zaprosił na piknik z okazji Dnia Matki, który odbędzie się przy świetlicy dnia 28.05.2016 r.

Ad. 11
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad XV Sesji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Na tym protokół zakończono.

Protokołowała
Małgorzata Raczuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 4 Lipca 2016 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432464