ZARZĄDZENIE Nr 316/2005 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 30 listopada 2005r.
w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz § 13 ust. 2 Uchwały Nr XXX/249/05 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 listopada 2005 r. w sprawie nadania Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej, zarządzam, co następuje:
§ 1.
Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie podlega zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 3
Traci moc Zarządzenie Nr 151/2004 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 22 grudnia 2004r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej.
§ 4
Wykonanie Zarządzenia powierzam Dyrektorowi Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 316/2005 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 30 listopada 2005r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SZCZYTNEJ
Regulamin określa:
1) strukturę organizacyjną Ośrodka 2) zakres pracy Ośrodka 3) zakres zadań, uprawnień, odpowiedzialności pracowników 4) tryb pracy Ośrodka 5) organizację obsługi interesantów 6) zasady redagowania pism i obiegu dokumentów 7) regulamin kontroli wewnętrznej 8) schemat organizacyjny Ośrodka
I. STRUKTURA ORGANIZACYJNA OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 1
1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Szczytnej, zwany dalej Ośrodkiem jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną , realizującą zadania w zakresie: pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii, przemocy domowej, organizacji robót publicznych i prac społecznie użytecznych. 2. Ośrodek zatrudnia pracowników, w liczbie zapewniającej pełną realizację zadań określonych w Statucie Ośrodka i obowiązujących przepisach. 3. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy rządowej administracji ogólnej. 4. Siedzibą Ośrodka są pomieszczenia w budynku stanowiącym mienie Gminy Szczytna przy ul. Szpitalnej 1, I piętro, po prawej stronie.
§ 2
Działalnością Ośrodka kieruje podległy Burmistrzowi Dyrektor Ośrodka, a podczas jego nieobecności wyznaczony przez Dyrektora pracownik.
§ 3
Struktura Ośrodka :
1. Dział pomocy społecznej, 2. Dział świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej, 3. Dział organizacyjno – finansowy, 4. Dział profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień wraz z Gminnym Centrum Profilaktyki Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej – ARKA, Klubem Integracji Społecznej i Świetlicą Socjoterapeutyczną.
II. ZAKRES PRACY OŚRODKA
§ 4
Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności :
1. Stymulowanie i koordynowanie procesów działalności gminy w zakresie pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych, zaliczki alimentacyjnej, profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień. 2. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z planów i decyzji Rady Miejskiej i Burmistrza oraz przepisów prawa dotyczących pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych,zaliczki alimentacyjnej, profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień. 3. Współdziałanie z organami samorządu, instytucjami, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi. 4. Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej. 5. Rozpatrywanie skarg i interwencji klientów Ośrodka oraz wniosków i zapytań radnych. 6. Opracowanie propozycji do projektów planów i programów rocznych i wieloletnich dotyczących realizowanych zadań. 7. Przygotowanie okresowych ocen, analiz oraz informacji dla potrzeb Burmistrza, Rady Miejskiej, Komisji RM, Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
III. ZAKRES ZADAŃ, UPRAWNIEŃ, ODPOWIEDZIALNOŚCI PRACOWNIKÓW OŚRODKA
§ 5
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek wykonywać pracę sumiennie i starannie, stosować się do poleceń przełożonych, przestrzegać ustalonego czasu pracy, przestrzegać regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych.
§ 6
Dyrektor Ośrodka kieruje całokształtem problematyki związanej z działalnością Ośrodka, poprzez zarządzanie i bezpośredni nadzór nad podległymi pracownikami. Zadania Dyrektora: 1) prognozowanie potrzeb i planowanie pracy we wszystkich obszarach działalności merytorycznej Ośrodka, 2) opracowywanie projektów uchwał, przygotowywanie zarządzeń, instrukcji, regulaminów wewnętrznych, 3) wydawanie decyzji administracyjnych, 4) kontrola dokumentów wewnętrznych, 5) przygotowywanie programów działań i realizacja sprawozdań, 6) udział w sesjach Rady Miejskiej i spotkaniach tematycznych Komisji RM, 7) tworzenie odpowiednich warunków pracy w siedzibie Ośrodka, 8) planowanie, realizacja i odpowiedzialność za budżet Ośrodka, 9) prowadzenie racjonalnej polityki personalnej w stosunku do podległych pracowników, 10) teoretyczna i praktyczna znajomość zagadnień występujących w Ośrodku, 11) zorganizowanie i prowadzenie kontroli funkcjonalnej Ośrodka, 12) czuwanie, aby podlegli pracownicy, przestrzegali w swojej pracy zasady prawidłowości, legalności, celowości i staranności, 13) zapewnienie należytego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego w Ośrodku, 14) współdziałanie z właściwymi organami samorządu terytorialnego, administracją rządową i innymi podmiotami w zakresie realizowanych zadań, 15) właściwe i zgodne z celem gospodarowanie przydzielonymi Ośrodkowi dotacjami, 16) rozpatrywanie skarg i wniosków interesantów 17) planowanie, realizacja i nadzór nad pracą wszystkich działów Ośrodka. 18) zapewnienie należytej,zgodnej z obowiązującym prawem,ochrony baz danych osobowych, jako Administrator Danych.
§ 7
Dział pomocy społecznej – zadania:
- realizowane przez pracowników socjalnych: 1) praca socjalna – rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi, 2) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych, a w przypadku stwierdzenia przemocy wypełnienie formularza „Pomoc Społeczna- Niebieska Karta” i podjęcie odpowiednich działań, 3) planowanie pomocy pieniężnej i niepieniężnej, 4) prowadzenie rejestru wniosków i wydanych decyzji administracyjnych, 5) opracowywanie indywidualnych programów wychodzenia z bezdomności.
- realizowane przez opiekunki: wykonywanie usług opiekuńczych dla osób samotnych, niepełnosprawnych, przewlekle chorych, starych polegających na: robieniu zakupów, sprzątaniu, pomocy w samoobsłudze, wsparciu, rozmowach, czytaniu, pomocy w kontaktach z urzędami, instytucjami, społecznością lokalną i in.
§ 8
Dział świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej – zadania:
-realizowane przez referentów 1) przyjmowanie wniosków wraz z wymaganą dokumentacją 2) udzielanie informacji o przysługujących świadczeniach 3) analiza dochodów i uprawnień 4) ustalanie uprawnień do zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami, zasiłków pielęgnacyjnych, świadczeń pielęgnacyjnych, zaliczki alimentacyjnej 5) monitorowanie uprawnień i wysokości zaliczki alimentacyjnej 6) działania mobilizujące dłużników alimentacyjnych do wypełniania powinności, zwrotu zadłużeń, aktywizacja zawodowa bezrobotnych dłużników, mobilizacja osób zobowiązanych w dalszej kolejności.
-realizowane przez radcę prawnego 1)składanie wniosków o ściganie za przestępstwo określone w art. 209 § 1 Kodeksu Karnego 2)kierowanie do starosty wniosków o zatrzymanie prawa jazdy dłużnika alimentacyjnego 3)wytaczanie powództwa przeciwko osobom zobowiązanym w dalszej kolejności na podstawie art. 132 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego.
Dział organizacyjno – finansowy – zadania:
-referenta, księgowego, kasjera, informatyka, sprzątaczki: 1) sprawna organizacja pracy Ośrodka, 2) przyjmowanie interesantów, wniosków o pomoc, 3) udzielanie informacji i kierowanie do odpowiednich pracowników, 4) obsługa sekretariatu i centrali telefonicznej, 5) prowadzenie akt osobowych pracowników, 6) przyjmowanie i prowadzenie rejestru skarg i wniosków, 7) zaopatrzenie w sprzęt, materiały biurowe, zgłaszanie napraw sprzętu, 8) dbanie o estetykę pomieszczeń biurowych, 9) dystrybucja pism, decyzji administracyjnych, 10)obsługa systemu informatycznego, 11) nadzór nad właściwym przebiegiem zajęć warsztatowych, terapeutycznych, grup samopomocowych, 12) sporządzanie projektów budżetu, 13) sporządzanie sprawozdań finansowych i rzeczowych, 14) prowadzenie całości spraw finansowo-księgowych Ośrodka, 15) opracowywanie zakładowego planu kont, 16) inwentaryzacja składników majątku Ośrodka, 17) prowadzenie zakładowej składnicy akt, 18) przygotowywanie list wypłat wynagrodzeń i świadczeń, 19) dokonywanie wypłat w formie przelewów bankowych i wypłat gotówkowych w kasie Ośrodka, 20) prowadzenie rejestru decyzji administracyjnych, 21) opracowywanie i bieżąca aktualizacja wewnętrznych regulaminów i instrukcji. 22) ochrona baz danych osobowych – Administrator Systemu Informatycznego, Administrator Bezpieczeństwa Informacji.
§ 9
Dział profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień - zadania :
1) przygotowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień wraz z preliminarzem, 2) realizacja Programu po zatwierdzeniu go przez Radę Miejską, 3) koordynacja i nadzór działań w ramach Programu na terenie Gminy, w Gminnym Centrum Profilaktyki, Terapii Uzależnień i Interwencji Kryzysowej ARKA, Klubie Integracji Społecznej, środowiskowych świetlicach socjoterapeutycznych. Całością spraw zajmuje się Pełnomocnik Burmistrza d/s Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień, który nadzoruje pracę: terapeutów, psychologów, prowadzących zajęcia profilaktyczne i edukacyjne, grup samopomocowych, Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,prowadzących zajęcia w świetlicach
IV. TRYB PRACY OŚRODKA
§ 12
1. Czas pracy Ośrodka wynosi 40 godzin tygodniowo. 2. Za pracę poza wyznaczonymi godzinami pracy przysługuje czas wolny ustalony z Dyrektorem Ośrodka. 3. Obecność w pracy potwierdzana być musi w liście obecności, spóźnienia należy osobiście zgłosić i wyjaśnić przyczynę Dyrektorowi Ośrodka. 4. Wyjazdy muszą być udokumentowane delegacjami służbowymi, lub po terenie gminy – w zeszycie wyjść służbowych. 5. Każdy pracownik musi mieć wyznaczonego zastępcę zorientowanego w zagadnieniach i dokumentacji.
V. ORGANIZACJA OBSŁUGI INTERESANTÓW
§ 13
1. Indywidualne sprawy interesantów załatwiane są w terminach określonych kodeksem postępowania administracyjnego i innych obowiązujących aktach prawnych. 2. Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw interesantów ponoszą pracownicy Ośrodka. 3. Kontrolę i koordynację działań w tym zakresie prowadzi Dyrektor Ośrodka.
§ 14
Pracownicy Ośrodka przy obsłudze interesantów zobowiązani są do: - udzielanie informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy i wyjaśnienia treści obowiązujących przepisów, - załatwianie, w miarę możliwości, sprawy niezwłocznie, na miejscu, względnie do określenia terminu załatwienia, - informowanie zainteresowanych o stanie i postępie załatwianych spraw, - informowanie o przysługujących środkach odwoławczych, - taktownego traktowania interesantów i zapewnienia im właściwych warunków do załatwianych spraw, - udzielanie pomocy interesantom w sytuacjach kryzysowych, w napisaniu podania, wypełnieniu druków itp.
§ 15
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków w Ośrodku Pomocy Społecznej w Szczytnej: 1. Rejestr skarg i wniosków prowadzi referent d/s sekretariatu. 2. Rozpatrywaniem skarg i wniosków zajmuje się Dyrektor. 3. Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy referenta – należy skontaktować się bezpośrednio z Dyrektorem. 4. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie – do protokołu. 5. Skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska ( nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
VI. ZASADY REDAGOWANIA PISM I OBIEGU DOKUMENTÓW
§ 16
Wszystkie pisma urzędowe wychodzące z Ośrodka muszą być zarejestrowane, opatrzone datą, symbolami Ośrodka oraz numerem rzeczowego wykazu akt spraw, zgodnie z instrukcją kancelaryjną.
§ 17
Pisma wychodzące powinny być opracowane starannie, rzeczowo, zwięźle i zrozumiale oraz odpowiadać zasadom poprawności i czystości języka polskiego.
§ 18
1. Sprawy przedkładane Dyrektorowi Ośrodka do aprobaty winny być parafowane przez pracowników, którzy odpowiadają za prawidłowość przygotowania dokumentów. 2. Wszelkie pisma i decyzje wychodzące na zewnątrz winny być podpisane przez dyrektora, lub osobę upoważnioną przez dyrektora.
VII. REGULAMIN KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
§ 19
Regulamin kontroli wewnętrznej Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej zwany dalej REGULAMINEM określa organizację, zasady oraz tryb przeprowadzanej kontroli wewnętrznej w Ośrodku Pomocy Społecznej w Szczytnej.
§ 20
Do przeprowadzania kontroli upoważnieni są: - Wydział Polityki Społecznej Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, - Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej zgodnie z odrębnie ustalonym regulaminem pracy tej komisji, - Dyrektor lub Z-ca Dyrektora, Główny Księgowy w uzgodnieniu z Dyrektorem w sprawach funkcjonowania Ośrodka lub powołane doraźnie Komisje. - Burmistrz Miasta i Gminy w sprawach związanych z działalnością Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 21
Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na: 1) ustaleniu stanu faktycznego, 2) badaniu zgodności podejmowanych rozstrzygnięć z aktami normatywnymi, 3) ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych, 4) wskazaniu sposobu i środków umożliwiających usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień w zaleceniach pokontrolnych, 5) wskazanie przykładów sumiennej i dobrej pracy.
§ 22
Kontrola wewnętrzna może mieć charakter:
1) kontroli wstępnej – polegającej na badaniu zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem, mającej na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom, 2) kontroli bieżącej – polegającej na badaniu czynności i wszelkich operacji gospodarczych oraz finansowych w toku ich wykonywania w celu stwierdzenia, czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi wzorcami ( normami, przepisami itp.). W czasie kontroli bieżącej bada się również rzeczywisty stan rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz prawidłowości ich zabezpieczenia przed kradzieżą, zniszczeniem i innymi szkodami, 3) kontroli następnej – obejmującej badania dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane, 4) na dowód dokonania kontroli wewnętrznej dokumentów, kontrolujący opatruje go podpisem i datą.
§ 23
Kontrola wewnętrzna może być przeprowadzona w następujący sposób:
1. Kontrola formalna, tj. badanie prawidłowości dokumentów, urządzeń ewidencyjnych i sprawozdań w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami określającymi zarówno sposób sporządzania, akceptowania, kontroli i konfrontacji dokumentów jak i opracowania sprawozdawczości. 2. Kontrola rachunkowa, tj. badanie prawidłowości działań arytmetycznych zawartych w dokumentach i sprawozdaniach. 3. Kontrola merytoryczna, tj. badanie rzetelności, gospodarności oraz zasadności wszelkich operacji gospodarczych z treścią badanych dokumentów i obowiązującymi przepisami.
§ 24
Tryb przeprowadzania kontroli:
1. Kontrole przeprowadzone są w oparciu o harmonogram kontroli bądź na zlecenie w sposób wyrywkowy. 2. Kontrolujący przed rozpoczęciem kontroli uprzedza kontrolowanego o dacie, terminie kontroli ustnie lub pisemnie. 3. Dyrektor zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzania kontroli, przedstawia żądane dokumenty przedmiotu kontroli, ułatwia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników oraz zapewnia oddzielne pomieszczenie i wyposażenie służące do przechowywania materiałów kontrolnych. 4. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w Ośrodku.
§ 25
Do obowiązków kontrolujących należy: - rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego, w razie stwierdzenia nieprawidłowości, uchybień, ustalenie ich przyczyn i skutków, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone uchybienia.
§ 26
1. Z kontroli kontrolujący jest zobowiązany sporządzić protokół wskazując w nim prawidłowości jak i nieprawidłowości. Protokół powinien być zakończony wnioskami. 2. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje osoba kontrolowana, drugi przełożony, a trzeci pozostaje w aktach kontrolującego. 3. Protokół kontroli przekazuje się za pokwitowaniem.
§ 27
Kontrolujący zobowiązany jest powiadomić o wynikach kontroli ten organ lub osobę, której kontrolujący i kontrolowany podlegają.
§ 28
Na żądanie osoby przeprowadzającej kontrolę, pracownicy jednostki kontrolowanej zobowiązani są do udzielenia wszelkich wyjaśnień ustnych w sprawach przedmiotu kontroli.
§ 29
Pracownik kontrolowany lub kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do złożenia w ciągu 7 dni pisemnych wyjaśnień w stosunku do zawartych w protokole ustaleń.
§ 30
Dokumentacja kontroli winna być rejestrowana.
§ 31
Traci moc regulamin organizacyjny zatwierdzony Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy nr 151/2004 z dnia 22 grudnia 2004r.
§ 32
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 340/2006 Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna z dnia 3 stycznia 2006r.
VIII. SCHEMAT ORGANIZACYJNY OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
Burmistrz Miasta i Gminy Szczytna Edward Kondratiuk |