szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
URZĄD MIASTA I GMINY:
Zarządzenie Nr 309/2005 z dnia 28 października 2005r.

Zarządzenie Nr 309/2005
Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna
z dnia 28 października 2005r.

w sprawie wprowadzenia instrukcji kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych Gminy Szczytna

          Na podstawie art. 28a, art. 35a ust. 3 i art. 127 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 z poźn. zm) w związku z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. Z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz w oparciu o "Standardy kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych" ogłoszone komunikatem nr 1 Ministra Finansów z dnia 30 stycznia 2003 r. (Dz. Urz. Min. Fin. z 2003r. Nr 3, poz. 13 ), zarządzam, co następuje:

§ 1

Wprowadza się instrukcję kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych Gminy Szczytna, stanowiącą załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie Zarządzenia powierzam Skarbnikowi Miasta i Gminy Szczytna.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik do zarządzenia Nr 309/2005
Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna
z dnia 28 października 2005 r. w sprawie wprowadzenia instrukcji kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych Gminy Szczytna


Instrukcja kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnych Gminy Szczytna

Rozdział I
CELE, ZADANIA I ZAKRES KONTROLI

§ 1.

Kontrola finansowa jest instrumentem zarządzania w sferze gospodarki finansowej i ma na celu:
1) dostarczanie informacji niezbędnych do podejmowania decyzji finansowo-gospodarczych,
2) zapobieganie negatywnym zjawiskom w gospodarce finansowej,
3) inicjowanie rozwiązań normatywnych i organizacyjnych w zakresie usprawnienia gospodarki finansowej,
4) udzielanie instruktażu finansowo-księgowego.

§ 2.

1. Kontrola finansowa dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.
2. Kontrola finansowa obejmuje:
1) zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków;
2) badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych;
3) prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur, o których mowa w pkt 1.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 2 pkt 1, obejmuje w każdym roku co najmniej 5% wydatków podległych jednostek organizacyjnych.
4. Zadaniem kontroli finansowej jest również:
1) badanie zgodności prowadzenia gospodarki finansowej z obowiązującymi przepisami, normami i limitami,
2) ujawnianie występujących nieprawidłowości,
3) ustalanie przyczyn powstania nieprawidłowości i w miarę możliwości osób za nie odpowiedzialnych,
4) wskazanie sposobu usunięcia nieprawidłowości i zapobiegania im w przyszłości,
5) inicjowanie kierunków prawidłowego działania jednostek kontrolowanych i doskonalenie efektywności kontroli.

§ 3.

Na zasadach określonych niniejszą instrukcją kontrolą objęte są podległe Gminie Szczytna:
1) jednostki budżetowe,
2) zakłady budżetowe, rachunki dochodów własnych i fundusze celowe,
3) instytucje kultury,
oraz inne jednostki dotowane z budżetu gminy.

§ 4.

1. Przedmiotem kontroli finansowej jest, w szczególności :
1) prawidłowość wykonywania budżetu, w szczególności realizacja wydatków i dochodów budżetowych przewidzianych w planie jednostki, w tym głównie:
a) tryb dokonywania zmian w planie finansowym,
b) przebieg realizacji budżetu (w proporcji do upływu czasu i w zgodności do zaplanowanych rodzajów wydatków i dochodów),
c) dyscyplina finansów publicznych i odpowiedzialność za jej naruszenie w świetle aktualnych unormowań prawnych.
2) przestrzeganie przepisów prawa oraz zasad i trybu postępowania, w szczególności wykorzystywanie środków finansowych zgodnie z przeznaczeniem, w tym przede wszystkim:
a) poprawność naliczania wynagrodzeń i świadczeń pochodnych od płac,
b) poprawność naliczania innych świadczeń (równoważników, ekwiwalentów, itp.) realizowanych w formie pieniężnej,
c) prawidłowość dokonywania zwrotu wydatków ponoszonych przez pracowników na rzecz jednostki,
d) zgodność realizacji zakupów środków rzeczowych i zlecania usług z założeniami planowanymi oraz ocena ich celowości.
2. Przedmiotem kontroli finansowej jest również:
1) ustalanie i odprowadzanie:
a) dochodów budżetowych,
b) zobowiązań podatkowych,
2) realizacja przez zakłady budżetowe i jednostki budżetowe w zakresie działalności dochodów własnych,
3) prawidłowość wykorzystywania dotacji celowych,
4) poprawność zawierania umów na dostawy, usługi i roboty m.in. w kontekście przestrzegania zasad, form i trybu postępowania, określonych w przepisach o zamówieniach publicznych,
5) finansowe rozliczenia zadań inwestycyjno-remontowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na poprawność kosztorysowania i rzetelność fakturowania wykonanych robót,
6) gospodarowanie rzeczowymi składnikami majątkowymi, a w tym:
a) fizyczne i ewidencyjne zabezpieczenie mienia państwowego znajdującego się w dyspozycji jednostki,
b) poprawność wykorzystywania i rozporządzania tymże mieniem (zwłaszcza w zakresie przekazywania, likwidacji, najmu, dzierżawy, użyczenia),
7) przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji poszczególnych rodzajów składników majątkowych w aspekcie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
8) tryb postępowania w przypadkach ujawnienia szkód w mieniu komunalnym i poprawność rozliczania równowartości tych szkód,
9) tryb postępowania przy realizacji odszkodowań wypłacanych pracownikom i osobom trzecim,
10) zasadność zawierania ugód pozasądowych,
11) kompletność i terminowość windykacji wszelkich należności jednostki,
12) wielkość i przyczyny powstawania zobowiązań w poszczególnych okresach sprawozdawczych, zwłaszcza na koniec roku oraz terminowość ich regulowania,
13) prawidłowość organizacji i przestrzegania obowiązujących zasad prowadzenia rachunkowości, a w tym:
a) system obiegu dokumentów księgowych, zwłaszcza prawidłowość i terminowość ich opracowywania, zatwierdzania i realizacji, w kontekście ujęcia powyższego w instrukcji obiegu dokumentów finansowo-księgowych,
b) kompletność i poprawność poszczególnych dowodów księgowych,
c) prawidłowość dekretowania, księgowania i przechowywania dowodów księgowych,
d) prawidłowość prowadzenia ksiąg rachunkowych,
e) poprawność, kompletność i rzetelność wyceny aktywów i pasywów oraz respektowanie obowiązku potwierdzania ich stanu spisami z natury,
f) kompletność wymaganej sprawozdawczości finansowej i jej zgodność z danymi ewidencji finansowo-księgowej,
g) zachowanie ciągłości bilansowej.
14) wykonywanie przez głównych księgowych, w tym również głównych księgowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych, zadań i obowiązków nałożonych aktualnymi przepisami w tym zakresie,
15) poprawność działania różnego rodzaju - funkcjonujących w obszarze gospodarki - komisji (ds. wybrakowań, przetargów, zamówień, inwentaryzacyjnych itd.).
16) prawidłowość realizacji zadań zleconych organizacjom pozarządowym
§ 5.
Kryteriami kontroli finansowej są legalność, gospodarność, celowość, terminowość i skuteczność dokonywanych operacji gospodarczych oraz rzetelność dokumentacji i ewidencji.

Rozdział II
ORGANIZACJA KONTROLI FINANSOWEJ

§ 6.

Kontrola finansowa jest wykonywana jako kontrola instytucjonalna sprawowana przez Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna, zwanego dalej Burmistrzem poprzez Skarbnika Miasta i Gminy Szczytna lub zespół kontrolny ustalony doraźnie w składzie zatwierdzonym przez Burmistrza, zwanymi dalej kontrolującymi.

§ 7.
1. W jednostkach organizacyjnych gminy przeprowadza się następujące rodzaje kontroli finansowej finansowej:
1) kompleksowe - obejmujące całość lub większość zagadnień dotyczących działalności finansowej,
2) problemowe - obejmujące jedno lub kilka zagadnień,
3) sprawdzające - obejmujące realizację zaleceń (wniosków) pokontrolnych wydanych uprzednio.
2. Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się zgodnie z planem kontroli.
3. W uzasadnionych przypadkach, niezależnie od kontroli planowanych, mogą być przeprowadzane kontrole doraźne, przede wszystkim w wypadkach:
1) uzyskania informacji o nadużyciach, ewidentnej niegospodarności lub innych istotnych nieprawidłowościach,
2) potrzeby pilnego zebrania informacji o:
a) aktualnej sytuacji na danym odcinku działalności,
b) przyczynach określonych skutków finansowych,
c) realizacji konkretnych decyzji właściwych przełożonych,
d) funkcjonowaniu odnośnych regulacji prawnych.

§ 8.

Kontrolujący podlega wyłączeniu z czynności kontrolnych, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw, obowiązków i roszczeń oraz współmałżonka, krewnych, powinowatych i przysposobionych.

§ 9.

Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej.

Prawa i obowiązki kontolującego

§ 10.

W czasie wykonywania czynności kontrolnych kontrolujący ma prawo:
1) wstępu i poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej,
2) wglądu do dokumentów, akt i urządzeń ewidencji jednostki,
3) ustalenia stanów faktycznych,
4) robienia fotokopii i odpisów dokumentów lub sprawozdań na zasadach przewidzianych w przepisach o ochronie tajemnicy służbowej,
5) pobierania danych na elektronicznych nośnikach danych,
5) żądania wyjaśnień ustnych i pisemnych,
6) wnioskowania w koniecznych przypadkach wydania przez kierowników jednostki kontrolowanej doraźnych zarządzeń,
7) zabezpieczania dokumentów, dowodów księgowych i składników majątkowych mających znaczenie dowodowe dla wyników kontroli,
8) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów za zgodą Burmistrza.


§ 11.

Obowiązkiem kontrolującya jest:
1) rzetelne wykonywanie zadań objętych zakresem kontroli,
2) obiektywne ustalanie stanu faktycznego,
3) ustalanie przyczyn i skutków finansowych stwierdzonych nieprawidłowości oraz w miarę możliwości osób za nie odpowiedzialnych,
4) udzielanie wyjaśnień dotyczących zagadnień objętych kontrolą,
5) wykonywanie w taki sposób czynności kontrolnych, by w jak najmniejszym stopniu zakłócić pracę w kontrolowanej jednostce.

§ 12.

Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującemu warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli. Dotyczy to w szczególności niezwłocznego przedstawienia kontrolującemu dokumentów i materiałów, terminowego udzielania wyjaśnień przez pracowników, udostępniania urządzeń technicznych.

Rozdział III
PRZYGOTOWANIE KONTROLI

§ 13.

1. Wszczęcie kontroli powinno być poprzedzone odpowiednim jej przygotowaniem, polegającym na zapoznaniu się:
a) z problematyką finansowo-gospodarczą jednostki przewidzianej do kontroli w celu określenia najbardziej istotnych zadań kontrolnych;
b) z przepisami ogólnymi i wewnętrznymi, związanymi z przedmiotem kontroli;
c) z materiałami poprzedniej kontroli (protokoły, wystąpienia pokontrolne, sprawozdania jednostki z ich wykonania).
2. Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontrolujący sporządza plan kontroli oraz ustala organizację i metodykę pracy. Plan kontroli może być uzupełniony stosownym aneksem w trakcie trwania kontroli.
3. Plan kontroli sporządza się na podstawie ustaleń stwierdzonych w toku czynności podanych w ust. 1 i wytycznych zlecającego kontrolę. Plan zatwierdza Burmistrz po zasięgnięciu opinii Skarbnika.
4. Plan kontroli powinien zawierać:
a) zestawienie tematów kontroli z uwzględnieniem jej zakresu i metod,
b) okresy badanych zaszłości finansowo-gospodarczych,
c) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli oraz nazwiska kontrolującyów,
d) przepisy normujące przedmiot kontroli.
5. W razie konieczności dokonania kontroli doraźnej a w innych przypadkach za zgodą Burmistrza kontrolujący może odstąpić do sporządzenia planu kontroli.


Rozdział IV
REALIZACJA CZYNNOŚCI KONTROLNYCH

§ 14.

1. Przed rozpoczęciem czynności kontrolujący przedstawia kierownikowi jednostki dokumenty uprawniające do przeprowadzenia kontroli oraz zwraca się o spowodowanie dostarczenia niezbędnych materiałów i informacji przez pracowników jednostki.
2. Ustalenia kontrolne formułuje się na podstawie dowodów, do których zalicza się w szczególności: dokumenty i dowody rzeczowe, dane z ewidencji i sprawozdawczości, oględziny oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Badane dokumenty kontrolujący sprawdza pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
4. Sprawdzenie dokumentu pod względem merytorycznym polega na ustaleniu, czy operacja:
1) miała istotnie miejsce i w jej wyniku nabyte (zbyte, przekazane nieodpłatnie) mienie lub zlecone roboty (usługi) zostały wykonane, przyjęte i zarejestrowane,
2) była zgodna z przepisami pod względem cen, norm i warunków umowy,
3) była niezbędna i gospodarczo uzasadniona,
4) została rzetelnie odzwierciedlona w dokumencie wystawionym przez właściwą jednostkę oraz ujęta w ewidencji.
5. Sprawdzenie pod względem formalno-rachunkowym polega na ustaleniu, czy kontrolowany dokument:
a) jest kompletny, tzn. czy do dokumentu zasadniczego są załączone niezbędne dowody uzupełniające,
b) jest zupełny, tj. czy zawiera wszystkie dane niezbędne do zobrazowania operacji, do której udowodnienia ma służyć,
c) zawiera dobrze obliczone poszczególne pozycje i sumę ogólną na podstawie podanych w nim cen i stawek jednostkowych,
d) jest podpisany lub zatwierdzony przez osobę uprawnioną (dotyczy zwłaszcza dowodów księgowych stanowiących podstawę do wypłaty środków pieniężnych lub wydania środków rzeczowych),
e) zawiera adnotację właściwych osób o sprawdzeniu go pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że dokument jest sfałszowany lub nierzetelny, kontrolujący winien przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i ustalić stan faktyczny, a kwestionowany dokument dołączyć do akt kontroli. Na tę okoliczność należy sporządzić protokół pobrania dowodu w obecności osób odpowiedzialnych za kontrolowany odcinek.
7. Jeżeli jest konieczne dołączenie do protokółu wyciągów albo odpisów dokumentów i urządzeń ewidencyjnych, ich zgodność poświadcza kierownik jednostki lub osoba do tego upoważniona oraz kontrolujący. Na okoliczność zabrania dokumentów kontrolujący sporządza protokół.
9. Sprawdzenie urządzeń ewidencyjnych polega na ustaleniu, czy:
1) urządzenia ewidencyjne są zalegalizowane i zarejestrowane,
2) zapisy w ewidencji (oparte na odpowiednich dokumentach i dowodach księgowych) są kompletne, bieżące i właściwe,
3) księgi rachunkowe są prowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami i czy zapewniają prawidłowe i terminowe ustalenie:
a) stanu majątku jednostki, zobowiązań i funduszy oraz ich zmian,
b) poniesionych kosztów, osiągniętych dochodów, występujących strat i zysków nadzwyczajnych,
c) danych niezbędnych do rozliczeń finansowych z budżetem, kontrahentami oraz pracownikami jednostki,
d) danych niezbędnych do rozliczenia osób materialnie odpowiedzialnych za majątek jednostki.
8. W przypadku konieczności sprawdzenia rzeczywistego stanu składników majątkowych kontrolujący powoduje wydanie zarządzenia o przeprowadzeniu spisu z natury. Spis odbywa się pod nadzorem kontrolującego, który jednakże nie bierze udziału w czynnościach komisji spisowej i nie podpisuje dokumentów spisowych.
9. W przypadku powołania rzeczoznawcy dla dokonania odpowiednich prób, doświadczeń lub innych prac, jego ekspertyza podlega dołączeniu do protokółu kontroli. Rzeczoznawca działa na podstawie i w zakresie pisemnego upoważnienia Burmistrza.

Protokół kontroli
§ 15.

1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się, w terminie 14 dni od daty jej zakończenia, protokół pokontrolny.
2.Protokół pokontrolny powinien zawierać:
1) określenie kontrolowanej komórki lub stanowiska,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanej komórki organizacyjnej albo osoby zajmującej kontrolowane stanowisko,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) oraz kierownika kontrolowanej komórki organizacyjnej albo pracownika zajmującego kontrolowane stanowisko, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,
9) wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 16.

1. Protokół kontroli stanowi podstawę podejmowania wszelkich czynności pokontrolnych oraz służy jako dowód w ewentualnym postępowaniu dyscyplinarnym i sądowym. W związku z tym:
a) ustalenia muszą być poparte dokumentami potwierdzającymi ujawnione nieprawidłowości wraz z powołaniem się na obowiązujące przepisy, które zostały naruszone,
b) protokół nie może zawierać subiektywnych ocen kontrolującya oraz spraw wymagających wyjaśnienia, których zbadanie jest możliwe w jednostce kontrolowanej,
c) sformułowania protokółu, a zwłaszcza ujawnione uchybienia i nieprawidłowości winny być ujęte w sposób zwięzły, konkretny i jednoznaczny.
2. Przy analizie w protokole poszczególnych ustaleń należy jednocześnie wskazać sposób badania dokumentów dotyczących określonego zagadnienia, tj. w sposób całkowity czy wyrywkowy, a jeśli wyrywkowy - to do jakich dokumentów zostało ograniczone badanie.
3. Treść poszczególnych części protokółu należy uzgodnić z osobami odpowiedzialnymi za określone odcinki pracy. Jeżeli kierownik danej komórki nie zgadza się z poszczególnymi faktami przedstawionymi w protokole, kontrolujący obowiązany jest zbadać zasadność tych zastrzeżeń oraz - w wypadku ich potwierdzenia - wnieść odpowiednie poprawki do treści opracowanego protokółu.
4. Protokół z przeprowadzonej kontroli sporządza się w kontrolowanej jednostce przynajmniej w 2 egzemplarzach z przeznaczeniem 1 egzemplarza dla kontrolującego i 1 egzemplarza dla kontrolowanych.
5. Protokół podpisuje kierownik i główny księgowy jednostki kontrolowanej oraz kontrolujący.
6. Po zakończeniu kontroli kontrolujący dokonuje wpisu w książce kontroli badanej jednostki.

§ 17.

1. Protokół kontroli, którego podpisania odmówił kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona, podpisuje kontrolujący czyniąc w protokole wzmiankę o odmowie podpisania oraz dołączając złożone przez kontrolowanego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
2. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do postępowania pokontrolnego.
3. Przyczyny odmowy podpisania protokółu lub podpisanie go z zastrzeżeniami, kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona wyjaśnia na piśmie, które składa na ręce kontrolującego, w terminie 3 dni od daty odmowy lub podpisania protokółu z zastrzeżeniami.

§ 18.

W razie ujawnienia w toku kontroli finansowej okoliczności wskazujących na popełnienie przestępstwa lub naruszenie dyscypliny budżetowej, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie Burmistrza, który podejmuje decyzję dotyczącą ewentualnego zawiadomienia organu powołanego do ścigania przestępstw albo do organu właściwego w sprawach naruszenia dyscypliny budżetowej.

§ 19.

W wyjątkowych przypadkach - za zgodą Burmistrza można zaniechać sporządzania protokółu kontroli, a wyniki badań przedstawić w sprawozdaniu. Dokument taki jest podpisywany przez kontrolującya z przeznaczeniem dla Burmistrza.


§ 20.

Na wniosek kierownika jednostki kontrolowanej lub kontrolującya organizuje się naradę pokontrolną w celu omówienia ustaleń i określenia środków zmierzających do usprawnienia badanej działalności.

Rozdział V
POSTĘPOWANIE POKONTROLNE


§ 21.

1. W razie stwierdzenia w toku kontroli finansowej istotnych nieprawidłowości i uchybień Burmistrz może polecić kontrolującyowi kontroli sporządzenie, w ciągu 14 dni od daty podpisania protokółu kontroli, pisemnego wystąpienia pokontrolnego.
2. Wstąpienie pokontrolne powinno zawierać:
1) zwięzłą ocenę działalności finansowej kontrolowanej jednostki w świetle ustaleń kontroli,
2) zwięzłe i konkretne wnioski zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zapobiegania ich powstawania w przyszłości,
3) wnioski usprawniające gospodarkę finansową kontrolowanej jednostki,
4) wnioski w sprawie pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych naruszenia obowiązujących przepisów, zwłaszcza mogących powodować ujemne skutki finansowe dla jednostki,
5) wnioski o wszczęcie postępowania o odszkodowanie w stosunku do osób odpowiedzialnych za wyrządzoną szkodę.
3.Wystąpienie pokontrolne otrzymuje do wykonania kierownik jednostki kontrolowanej.

§ 22.

Kierownik jednostki kontrolowanej w ciągu 30 dni od daty otrzymania wystąpienia pokontrolnego zawiadamia Burmistrza o sposobie usunięcia nieprawidłowości oraz o podjęciu działań zmierzających do zapobieżenia w przyszłości występowania tych i innych nieprawidłowości, jak również o przyczynach nie wykonania wniosków pokontrolnych i podjęciu czynności zmierzających do pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych zaistniałemu stanowi rzeczy.

§ 23.

1. Kontrolujący obowiązani są do zbadania realizacji zaleceń przez kontrolowaną jednostkę.
2. Z kontroli wykonania zaleceń pokontrolnych sporządza się notatkę służbową dla Burmistrza, który podejmuje stosowną decyzję.

Rozdział VI
PLANOWANIE I SPRAWOZDAWCZOŚĆ

Planowanie kontroli

§ 24.

1. Kontrolujący opracowują roczne plany kontroli.
2. Podstawą do opracowania planu, o którym mowa w ust. 1 są:
a) decyzje Burmistrza,
b) wytyczne Skarbnika Miasta i Gminy,
c) wnioski z analizy wyników kontroli przeprowadzonych w ubiegłym roku,
d) wnioski i propozycje kierowników jednostek podległych..
3. Roczny harmonogram kontroli określa:
1) rodzaj kontroli,
2) jednostki kontrolowane,
3) przedmiot (temat) kontroli,
4) miejsce kontroli (adres),
5) wstępny termin kontroli.

§ 25.

1. Wraz z rocznym planem kontroli kontrolujący przedkładają ramową tematykę kontroli.
2. Ramowa tematyka kontroli obejmuje zagadnienia dla poszczególnych przedmiotów (tematów) kontroli.

§ 26.

1. Zatwierdzenia rocznych planów kontroli oraz ramowej tematyki kontroli finansowej dokonuje Burmistrz po zaopiniowaniu ich przez Skarbnika.
2. Plany kontroli finansowej oraz ramowa tematyka kontroli przed realizacją są przeznaczone wyłącznie dla kontrolujących.

Sprawozdawczość z kontroli

§ 27.

1. Kontrolujący, o których mowa w § 6 sporządzają roczne sprawozdania z działalności kontrolnej wg następującego układu:
a) zrealizowane kontrole ilościowo,
b) krótka ocena wykonania planu kontroli oraz przyczyny ewentualnych odchyleń od planu,
c) stwierdzone nieprawidłowości w ujęciu liczbowym w zł:
– nadpłaty,
– niedopłaty,
– niedobory,
– nadwyżki,
d) ilość i wartość stwierdzonych szkód w mieniu komunalnym,
e) ilość stwierdzonych naruszeń dyscypliny budżetowej, przypadków nadużyć (przestępstw) oraz ilość skierowanych zawiadomień ,
f) ilość osób zatrudnionych na stanowisku do spraw kontroli,
g) typowe przypadki ujawnionych w czasie kontroli znaczących i powtarzających się nieprawidłowości, marnotrawstwa i niegospodarności,
h) przyczyny i okoliczności powstawania nadużyć i nieprawidłowości oraz wnioski w sprawie ich zwalczania,
i) wnioski dotyczące zwiększenia skuteczności działania kontroli finansowej,
j) wnioski odnoszące się do przepisów wewnętrznych regulujących kontrolowaną działalność.
2.Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 są przedkładane Burmistrzowi:
- za pierwsze półrocze do 31 sierpnia każdego roku,
- za drugie półrocze do 30 marca następnego roku.

Burmistrz Miasta i Gminy Szczytna
Edward Kondratiuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 17 Maja 2006 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 432486