Uchwała Nr XVIII/130/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 29 kwietnia 2004 r.
w sprawie powołania Sekretarza Miasta i Gminy Szczytna
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym / tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm./, Rada Miejska w Szczytnej uchwala, co następuje:
§ 1
Powołuje się, na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Szczytna, z dniem 1 maja 2004 r. na stanowisko Sekretarza Miasta i Gminy Szczytna Panią Anetę Sitarz.
§ 2 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Szczytna.
§ 3 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
UZASADNIENIE
Z dniem 26 marca 2004 r. uchwałą Rady Miejskiej w Szczytnej został odwołany Sekretarz Miasta i Gminy Szczytna. Obowiązek powołania sekretarza gminy wynika z ustaw regulujących ustrój samorządu gminnego. Zgodnie z przepisem art.18 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm) Rada powołuje i odwołuje –na wniosek wójta - sekretarza gminy.
Taki stan rzeczy potwierdzony jest również na gruncie przepisów ustawy o pracownikach samorządowych oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 lutego 2003 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach smorządowych sekretarz gminy posiada status pracownika samorządowego. Ustawa ta w art. 3 ust. 1 określa wymogi, jakie musi spełniać osoba, aby zostać sekretarzem gminy. Po pierwsze: musi być obywatelem polskim, po drugie: mieć odpowiedni staż pracy i kwalifikacje, po trzecie: ukończyć 18 rok życia i mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać z pełni praw publicznych i po czwarte: posiadać stan zdrowia pozwalający na zatrudnienie na określonym stanowisku. Cytowane rozporządzenie określa natomiast wymagania kwalifikacyjne dla sekretarza w gminie do 15 tys. mieszkańców. Są nimi: wykształcenie wyższe oraz 5-letni staż pracy.
Uregulowania dotyczące sekretarza zawiera również zapis § 15 ust.5 pkt 3 i § 74 Statutu Gminy Szczytna (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego z 2003 r. Nr 68, poz. 1547, Nr 106, poz. 1986 i z 2004 r. Nr 10, poz. 226).
Na konieczność powołania Sekretarza Miasta i Gminy Szczytna wskazuje także Regulamin Organizacyjny Urzędu, który określa pozycję sekretarza w strukturze organizacyjnej Urzędu oraz stanowi katalog zadań i obowiązków, jakie przypisane są temu stanowisku. Stosownie do zapisów Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Sekretarz zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz nadzoruje tok pracy biurowej, przebieg obsługi interesantów, terminowość przygotowania materiałów, sprawozdań i informacji niezbędnych do wykonywania zadań Burmistrza. Do zadań i kompetencji Sekretarza należy w szczególności : 1/ wykonywanie zadań powierzonych przez Burmistrza, 2/ opracowanie projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu, oraz uaktualnianie go w miarę potrzeb, 3/ rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami Urzędu, 4/ inicjowanie i przygotowywanie działań dla usprawniania funkcjonowania Urzędu, w tym przygotowywanie propozycji zmian zakresów czynności pracowników, 5/ nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków obywateli, 6/ egzekwowanie przestrzegania przez pracowników Urzędu Statutu Gminy, instrukcji kancelaryjnej, przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, Regulaminu i Regulaminu Pracy Urzędu, 7/ obsługa wyborów do organów przedstawicielskich i referendów, 8/ sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością samodzielnych stanowisk pracy : - ewidencja działalności gospodarczej, rolnictwo i porządek publiczny - ewidencja ludności i dowody osobiste - radca prawny - archiwum zakładowe - sekretariat i kadry.
Mając powyższe na uwadze Burmistrz Miasta i Gminy Szczytna wnioskuje o obsadzenie z dniem 1 maja 2004 r. wakatu Sekretarza Miasta i Gminy Szczytna. |