Uchwała Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r.
w sprawie umieszczania reklam na terenach, budynkach, innych obiektach i urządzeniach komunalnych oraz pobierania z tego tytułu opłat Na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn.zm.) uchwala się, co następuje :
§1
1. Uchwała określa zasady dotyczące umieszczania reklam na terenach i obiektach komunalnych Gminy Szczytna oraz pobierania z tego tytułu opłat. 2. Dozwolona jest reklama, która odpowiada wymogom określonym w odrębnych przepisach. 3. Umieszczenie reklam w pasach drogowych zaliczonych do kategorii dróg gminnych, następuje z zachowaniem warunków określonych w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 71, poz. 838 z późn.zm.) oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.
§2
1. Umieszczenie na terenie, budynku i innym obiekcie komunalnym reklamy wymaga pisemnej zgody jego zarządcy. 2. Reklamy (hasła) mogą być wykonane : 1) jako reklamy ścienne (w postaci malowideł, napisów itp. wykonanych na ścianie obiektu), 2) przez instalowanie w obiektach urządzeń reklamowych takich jak szyldy, gabloty, tablice, konstrukcje świetlne itp., 3) w formie transparentów umieszczonych na obiektach lub pomiędzy obiektami, 4) jako wolnostojące tablice informacyjne, plansze reklamowe, stelaże itp., czasowo lub trwale związane z gruntem, 5) jako afisze, plakaty.
§3
l. Ustala się następujące zasady obowiązujące przy wyrażaniu zgody na wywieszanie reklam, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 3 : 1) o kolejności wywieszania transparentów decyduje kolejność składania wniosków, 2) pierwszeństwo wywieszania mają transparenty informujące o imprezach kulturalno -oświatowych. 2. Afisze i plakaty mogą być umieszczone na słupach ogłoszeniowych. 3. Warunki umieszczania afiszów, plakatów oraz innych form przekazu informacji określa załącznik Nr l zatytułowany "Warunki umieszczania informacji na słupach ogłoszeniowych usytuowanych na terenie Gminy Szczytna".
§4
1. Kształt, kolor i sposób wykonania reklam, o których mowa w § 2 ust. 2, powinny być zharmonizowane z otoczeniem, nie oszpecać budynku lub innego obiektu i nie zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mienia. 2. Zarządca terenu lub obiektu przed wyrażeniem zgody na umieszczenie reklamy, powinien brać pod uwagę zasadę określoną w ust. l, zasięgając w tej kwestii opinii insp. ds. zagospodarowania przestrzennego i budownictwa Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej. Dotyczy to również reklam, co do których wymagane jest pozwolenie na budowę i zgłoszenie właściwemu organowi w trybie przepisów Prawa budowlanego. 3. Stosownie do treści art. 27 ust. l ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz.U. z 1999 r. Nr 98, poz. 1150 z późn.zm.), zamieszczenie jakichkolwiek reklam : 1) na zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, 2) na dobrach kultury nie wpisanych do rejestru zabytków, jeżeli istnieje podstawa do takiego wpisu, 3) w strefie ochrony konserwatorskiej, określonej w aktualnie obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wymaga zgody wojewódzkiego konserwatora zabytków.
§5
1. Zarządca terenu lub obiektu komunalnego przed wyrażeniem zgody na umieszczenie reklamy zobowiązany jest do zawarcia pisemnej umowy z właścicielem reklamy, określającej wzajemne zobowiązania, według załącznika Nr 2 do niniejszej uchwały. 2. Zarządca terenu lub obiektu komunalnego ma obowiązek pobierać jednorazową opłatę za założenie (umieszczenie) reklamy oraz opłaty miesięczne za korzystanie z reklamy na zasadach zawartych w umowie, w wysokości netto nie mniejszej niż określona w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały. 3. Z opłat za reklamy zwolnione są: 1) organizacje pozarządowe, jeśli reklamy te dotyczą ich działalności statutowej 2) Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej, jednostki organizacyjne Gminy Szczytna oraz jednostki pomocnicze Gminy Szczytna. §6 Zarządcy terenów i obiektów komunalnych wpłacają pobrane opłaty, o których mowa w niniejszej uchwale, na konto Gminy Szczytna. §7 Zarządcy obiektów i terenów komunalnych mają obowiązek dopilnowania, aby po usunięciu reklamy jej właściciel doprowadził obiekt lub teren do stanu pierwotnego. Odpowiednie postanowienia w tej sprawie powinny być zawarte w umowie, o której mowa w § 6 ust. l uchwały. §8 W wypadku umieszczania reklam na terenach i obiektach komunalnych bez wymaganej zgody zarządcy terenów i obiektów mają obowiązek wyciągania odpowiednich konsekwencji w stosunku do właścicieli reklam, z żądaniem sądowego nakazu usunięcia tych reklam włącznie. W odniesieniu do samowolnego umieszczania reklam, na wykonanie których wymagane jest pozwolenie na budowę i zgłoszenie właściwemu organowi, stosuje się tryb określony przepisami Prawa budowlanego.
§9
W stosunku do istniejących reklam wprowadza się obowiązek renegocjowania umów.
§10
Stawki opłat określone w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały są waloryzowane z dniem l stycznia każdego roku o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w "Monitorze Polskim" i zaokrąglane do 0,1 PLN.
§11
Traci moc uchwała Nr XXXIII/273/98 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 16 czerwca 1998 r. w sprawie uchwalenia opłat za umieszczenie reklam na obiektach i gruntach komunalnych.
§12
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Szczytna. §13 1. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
UZASADNIENIE DO UCHWAŁY NR XX/159/04 RADY MIEJSKIEJ W SZCZYTNEJ Z DNIA 17 września 2004 r.
w sprawie umieszczania reklam na terenach, budynkach, innych obiektach i urządzeniach komunalnych oraz pobierania z tego tytułu opłat Zgodnie z postanowieniami art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn.zm.), organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie zasad zarządu mieniem gminy oraz zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Stosownie zaś do postanowień art. 4 ust. l pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9 póz. 43 z późn.zm.), organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego stanowią o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. Uprawnienia te organy stanowiące mogą po wierzyć organom wykonawczym tych jednostek. Niniejsza uchwała określa zasady umieszczania reklam na terenach, budynkach i innych obiektach komunalnych Gminy Szczytna oraz zasady pobierania z tego tytułu opłat. Podjęcie przedmiotowej uchwały uzasadnione jest z jednej strony potrzebą ujednolicenia w skali całej Gminy Szczytna zasad umieszczania reklam na terenach i obiektach komunalnych Gminy oraz pobierania z tego tytułu opłat, z drugiej zaś strony potrzebą zwiększenia wpływów do gminnego budżetu. Z uwagi na powyższe, podjęcie przedmiotowej uchwały jest zasadne.
Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r.
WARUNKI UMIESZCZANIA INFORMACJI NA SŁUPACH OGŁOSZENIOWYCH USYTUOWANYCH NA TERENIE GMINY SZCZYTNA 1. Na słupach ogłoszeniowych mogą być umieszczane informacje w formie : afiszów, plakatów, ogłoszeń, apeli, ulotek, napisów lub rysunków. 2. Umieszczanie informacji w formie, o której mowa w ust.l jest nieodpłatne. 3. Słupy ogłoszeniowe są ogólnodostępne dla zainteresowanych, a umieszczanie na nich informacji nie wymaga zgody zarządzającego tymi obiektami.
Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r.
UMOWA zawarta w dniu.................................................................... w..................................................... pomiędzy:
……………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………
reprezentowanym przez 1) ………………………………………………………………………………………… 2) ……………………………………………………………………………………….... zwanym w dalszej części umowy "Zarządcą obiektów/terenów komunalnych" a ……………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………
zwanym w dalszej części umowy "Właścicielem reklamy" o treści następującej :
§1
W wykonaniu § 6 uchwały Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r. w sprawie umieszczania reklam na terenach, budynkach, innych obiektach i urządzeniach komunalnych oraz pobierania z tego tytułu opłat, strony zawierają szczegółową umowę, określającą wzajemne zobowiązania.
§2
Zarządca zezwala Właścicielowi reklamy na umieszczenie reklamy o wymiarach ...................................... na obiekcie/terenie położonym w .................................... przy ul.................................................... na czas określony od dnia..................................................... do dnia......................................................
§3
1. Właściciel reklamy zobowiązuje się do wnoszenia miesięcznych opłat za korzystanie z reklamy w wysokości.................... (słownie:..............................................................) oraz jednorazowej opłaty za umieszczenie reklamy w wysokości............................... (słownie : ...........................................) na warunkach określonych w uchwale Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r. w sprawie umieszczania reklam na terenach, budynkach, innych obiektach i urządzeniach komunalnych oraz pobierania z tego tytułu opłat. 2. Należność winna być przekazana w terminie 7 dni przed umieszczeniem reklamy, a następne należności miesięczne/kwartalne do końca miesiąca poprzedzającego kolejny miesiąc/kwartał (z góry). 3. Wpłat należy dokonywać na konto .............................................................................................................. lub w kasie Urzędu Miasta i Gminy wSzczytnej. 4. Stawki opłat są waloryzowane z dniem l stycznia każdego roku o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w "Monitorze Polskim". Zarządca jest obowiązany powiadomić pisemnie Właściciela reklamy o wysokości zwaloryzowanych stawek najpóźniej do 31 grudnia każdego roku.
§4
Za kształt, kolor, sposób wykonania reklamy odpowiedzialny jest Właściciel reklamy. Reklama powinna być zharmonizowana z otoczeniem, nie szpecić wyglądu budynku i nie może zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mienia. Projekt graficzny reklamy podlega akceptacji inspektora ds. zagospodarowania przestrzennego i budownictwa Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej.
§5
Każdorazowa zmiana elementów graficznych reklamy oraz jej lokalizacji wymaga zgody inspektora ds. zagospodarowania przestrzennego i budownictwa Urzędu Miasta i Gminy w Szczytnej oraz Zarządcy.
§6
Właściciel reklamy zobowiązany jest do :
1) utrzymania reklamy w estetycznym stanie, 2) w przypadku stwierdzenia złego stanu technicznego reklamy do natychmiastowej konserwacji, naprawy lub usunięcia jej z obiektu/terenu komunalnego, 3) czasowego usuwania reklamy, na swój koszt za częściowym zwrotem opłaty, w przypadku konieczności przeprowadzania prac związanych z remontem lub utrzymaniem obiektu/terenu komunalnego, po otrzymaniu pisemnego wezwania, 4) usunięcia reklamy z obiektu/terenu komunalnego i przywrócenia obiektu/terenu do poprzedniego stanu użyteczności po wygaśnięciu lub rozwiązaniu niniejszej umowy, na koszt własny.
§7
Zarządca w przypadku stwierdzenia złego stanu technicznego reklamy wezwie pisemnie Właściciela do jej naprawienia lub odnowienia, a w przypadku niedostosowania się do wezwania, Zarządca usunie reklamę z obiektu/terenu komunalnego na koszt Właściciela, bez prawa do odszkodowania.
§8
Zarządca zastrzega sobie możliwość : 1) niedopuszczenia do ustawienia reklamy o ile stwierdzi, że jest ona wykonana w sposób nieestetyczny lub jej konstrukcja może zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mienia, 2) natychmiastowego usunięcia reklamy w przypadku stwierdzenia, że zagraża ona bezpieczeństwu.
§9
Wszelkie zmiany dotyczące treści niniejszej umowy wymagaj ą formy pisemnej pod rygorem nieważności.
§10
Umowę sporządzono w czterech jednobrzmiących egzemplarzach, jeden dla Właściciela reklamy, trzy dla Zarządcy obiektów/terenów komunalnych. PODPISY STRON
ZARZĄDCA OBIEKTÓW/TERENÓW KOMUNALNYCH WŁAŚCICIEL REKLAMY
……………………………………… ………………………………………
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XX/159/04 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 17 września 2004 r.
Lp. |
Formy reklam |
Wysokość miesięcznych opłat w złotych |
1 |
Transparentowe |
20 zł za każdy rozpoczęty m2 |
2 |
Ruchome, wystawiane na czas określony |
25 zł za każdy rozpoczęty m2 |
3 |
Trwale związane z gruntem |
35 zł za każdy rozpoczęty m2 |
4 |
Wymagające zmiany elewacji budynku na instalację : gablot, tablic reklamowych, informacyjnych, ściennych, malowanych na elewacji, świetlnych markiz, wysięgników |
40 zł za każdy rozpoczęty m2 |
1. Opłatę jednorazową za założenie (umieszczenie reklamy) ustala się w wysokości 100,00 zł. 2. Stawki opłat wymienione w niniejszym załączniku nie zawierają podatku od towarów i usług (VAT). 3. W przypadku ekspozycji trwającej niepełny miesiąc kalendarzowy, opłatę ustala się za każdy dzień w wysokości 1/30 stawki, wymienionej w tabeli. 4. Umieszczanie afiszów i plakatów na słupach ogłoszeniowych jest bezpłatne. |