szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr XXVIII/2013 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r.

Protokół Nr XXVIII/2013
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 24 października 2013 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 18.00
Miejsce obrad: Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej
W sesji udział wzięła następująca ilość radnych:
od pkt 1 do pkt 8 – obecnych 14 radnych, nieobecna Przewodnicząca Rady Reneta Idzik
od pkt 9 do pkt 11 – obecnych 13 radnych, nieobecni: Renata Idzik, Beata Rydz
od pkt 12 do pkt 12 ppkt 1 – obecnych 11 radnych, nieobecni: Renata Idzik, Beata Rydz, Anita Piszko, Paweł Korab
od pkt 12 ppkt 2 do pkt 15 – obecnych 10 radnych, nieobecni: Renata Idzik, Beata Rydz, Anita Piszko, Paweł Korab, Roman Sobczak

Ad.1
Sesję otworzył Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Stanisław Czarnik. Powitał radnych, pracowników UMiG w Szczytnej, dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów wsi oraz przedstawiciela prasy.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w sesji uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, sołtysów, pracowników UMiG oraz zaproszonych gości w załączeniu.
Załącznik Nr 1 (a-d)

Ad.2
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Szczytnej wystąpił z zapytaniem, czy do proponowanego porządku obrad będą składane wnioski i zmiany.
Przewodniczący Komisji ds. Spraw Społecznych radny Wojciech Szlosberger wystąpił z wnioskiem, aby do proponowanego porządku obrad, do pkt 12 ppkt 4 wprowadzić uchwałę dotyczącą zajęcia stanowiska na temat stanu technicznego i własnościowego budynków stacji kolejowej w Szczytnej oraz utworzenia przystanku kolejowego Szczytna Centrum.
Burmistrz Szczytnej wystąpił z wnioskiem, aby do porządku obrad wprowadzić trzy projekty uchwał:
1)do pkt 12 ppkt 5 – uchwała w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013,
2)do pkt 12 ppkt 6 – uchwała w sprawie upoważnienia Burmistrza Szczytnej do zawarcia porozumienia dotyczącego realizacji zadania pod nazwą „Przebudowa skrzyżowań drogi krajowej nr 8 ul. Robotnicza z ulicami Sienkiewicza i Handlową oraz ulicą Leśną z budową sygnalizacji świetlnych oraz dowiązaniem dk 8 do nowego przebiegu ul. Wolności z miejscowości Szczytna”,
3)do pkt 12 ppkt 7 – uchwała w sprawie woli przystąpienia i wdrażania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Szczytna.
Wiceprzewodniczący poddał pod głosowanie wprowadzenie zaproponowanych uchwał do porządku obrad. Wszystkie cztery propozycje projektów uchwał Rada Miejska w obecności 14 radnych przyjęła jednogłośnie.
 Wiceprzewodniczący odczytał porządek obrad po zmianach:
1. Otwarcie obrad.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
4. Wnioski i interpelacje radnych.
5. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 12 września 2013 r.
6.Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 4 października 2013 r.
7.Informacja Burmistrza Szczytnej i Przewodniczącej Rady Miejskiej w Szczytnej o złożonych oświadczeniach majątkowych.
8.Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2012/2013 w szkołach, których prowadzenie należy do gminy Szczytna, w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów.
9.Informacja dotycząca bieżącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej oraz planów na przyszłość.
10.Zaopatrzenie mieszkańców miasta i gminy Szczytna w wodę i odbiór nieczystości ciekłych.
11.Problemy sołectw, podejmowane działania oraz propozycje ich rozwiązania.
12.Podjęcia uchwał w sprawach:
1) przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno - profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach 1998 i 1999 zamieszkałych w gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy”,
2) metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna,
3) wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej działkę nr 2748/6 położoną w Szczytnej przy ul. Wolności 76C,
4) zajęcia stanowiska na temat stanu technicznego i własnościowego budynku stacji kolejowej w Szczytnej oraz utworzenia przystanku kolejowego Szczytna Centrum,
5) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013,
6) upoważnienia Burmistrza Szczytnej do zawarcia porozumienia dotyczącego realizacji zadania pod nazwą „Przebudowa skrzyżowań drogi krajowej nr 8 ul. Robotnicza z ulicami Sienkiewicza i Handlową oraz ulicą Leśną z budową sygnalizacji świetlnych oraz dowiązaniem dk 8 do nowego przebiegu ul. Wolności w miejscowości Szczytna”,
7) woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Palny Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Szczytna.
13.Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
14.Informacje Przewodniczącej Rady.
15.Zakończenie obrad.

Ad.3
Informacje o działaniach podjętych między  sesjami przedstawił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier. Przedstawione zostały najważniejsze wydarzenia, które miały miejsce w terminie od ostatniej sesji Rady Miejskiej w Szczytnej – 13.09.2013 do dnia dzisiejszego.
Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Ad. 4
Radna Jolanta Bernat:
1) Interpelacja w sprawie bezpieczeństwa dzieci - prośba o zapewnienie ławek dla dzieci i młodzieży czekającej na autobus na przystanku koło Lewiatana
Radny Marian Halemba:
Podziękowanie za remont muru oporowego
1)Interpelacja w sprawie dokonania odwodnienia obrębu drogowego przy budynku nr 2 na ul. Szkolnej,
2)Interpelacja w sprawie uszkodzonej lampy przy ul. Robotniczej. Części lampy są na zewnątrz i zagrażają bezpieczeństwu ludzi. Sprawa zgłaszana była również w zakładzie energetycznym w Kłodzku, jednakże do dnia dzisiejszego nic nie zostało w tej sprawie zrobione
3)Na ul. Szkolnej często dochodzi do awarii zasilania. Jest bardzo duży problem z właścicielem posesji, na której stoi transformator, gdyż ten właściciel nie chce wpuścić na swoją posesję ludzi oraz pracowników Tauronu aby naprawić awarię. Naprawa może odbyć się wtedy, kiedy chce tego właściciel działki, na której stoi transformator. Jedynym słusznym rozwiązaniem tego problemu byłoby wymontowanie i przeniesienie transformatora w inne miejsce.

Wiceprzewodniczący Rady wystąpił z zapytaniem, czy do punktu 4 porządku obrad będą zgłaszane jeszcze jakieś wnioski i interpelacje radnych. Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych będą przedstawione w punkcie 13 porządku obrad.
Nie wniesiono więcej żadnych wniosków i interpelacji.

Ad. 5
Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że protokół z sesji z dnia 12 września 2013 r. pozostawał do wglądu w biurze rady. Radni po zapoznawaniu się z jego treścią nie zgłaszali uwag do protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do treści protokołu, Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.

Ad. 6
Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że protokół z sesji z dnia 4 października 2013 r. pozostawał do wglądu w biurze rady. Radni po zapoznawaniu się z jego treścią nie zgłaszali uwag do protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do treści protokołu, Wiceprzewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 14 radnych, w głosowaniu jawnym, 14 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.

Ad. 7
Burmistrz Szczytnej poinformował, że oświadczenia majątkowe zostały złożone w ustawowych terminach. Do osób zobowiązanych, które złożyły oświadczenia majątkowe do Burmistrza Szczytnej do dnia 30 kwietnia 2013r., według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego należą:
Zastępca Burmistrza Szczytnej – Pan Wiesław Tracz
Skarbnik Szczytnej – Pan Piotr Porębski
Sekretarz Szczytnej – Pani Aneta Sitarz
Dyrektor Przedszkola Publicznego z Grupą Żłobkową w Szczytnej– Pani Mariola Kuklo
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Szczytnej – Pani Renata Dudek
Dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury w Szczytnej – Pan Rafał Kryniecki
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Szczytnej – Pani Barbara Roźniakowska
Dyrektor Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Szczytna – Pani Anna Nowak
Dyrektor Gimnazjum w Szczytnej – Pani Anetta Kościuk
Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej – Pan Ryszard Drozd
pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej wydający decyzje administracyjne w imieniu Burmistrza Szczytnej – Pani Monika Król pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej wydający decyzje administracyjne w imieniu Burmistrza Szczytnej – Pani Agata Mroziak-Guder.
W analizowanych oświadczeniach majątkowych stwierdzono drobne nieprawidłowości, które nie stanowią podstawy do podjęcia dalszych działań. Dnia 23 stycznia 2013 r. Dyrektor OPS w Szczytnej złożyła korektę oświadczenia majątkowego.
Nadesłane uwagi do oświadczeń majątkowych pozostają do wglądu w biurze rady.
Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik Nr 3
Wiceprzewodniczący Rady Stanisław Czarnik odczytał informację o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych, którą przygotowała Przewodnicząca Rady Miejskiej w Szczytnej Renata Idzik. Do złożenia oświadczeń majątkowych do Przewodniczącej Rady za 2012 rok zobligowanych było 14 radnych w osobach: Jolanta Bernat, Stanisław Czarnik, Urszula Doskocz, Leszek Gunia, Marian Halemba, Ireneusz Hoffman, Paweł Korab, Bartosz Kwolek, Marian Onak, Anita Piszko, Andrzej Prochera, Beata Rydz, Roman Sobczak i Wojciech Szlosberger.
Radni złożyli stosowne oświadczenia majątkowe w terminie do 30 kwietnia 2013 r. Niektóre wnioski zawierał drobne nieprawidłowości, które nie stanowią podstawy do podjęcia dalszych działań.
Sprawozdanie w załączeniu.
Załącznik Nr 4

Ad.8
Informację o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny 2012/2013 w szkołach, których prowadzenie należy do gminy Szczytna, w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów przedstawił Zastępca Burmistrza Wiesław Tracz.
Powyższa informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 5

Ad.9
Informację dotyczącą bieżącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej oraz planów na przyszłość przedstawił Dyrektor ZGKiM Ryszard Drozd.
Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 6

Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby w tym temacie obrad zabrać głos, o coś zapytać.

Radny Roman Sobczak podziękował Dyrektorowi ZGKiM oraz Burmistrzowi Szczytnej za oddelegowanie do Niwy jednego pracownika z prac interwencyjnych.

Radny Andrzej Prochera – skąd tak wielkie straty wody na wodociągu w Wolanach?
Burmistrz Szczytnej - odpowiedź po prezentacji kolejnego punktu porządku obrad.

Radny Ireneusz Hoffman – wszystkim nam bardzo zależy, aby ZGKiM w Szczytnej stwarzał miejsca pracy dla naszych mieszkańców. Dążymy do tego, aby większość prac społecznie - użytecznych mógł wykonywać ten zakład, abyśmy nie musieli zlecać wykonania prac innym podmiotom, ponieważ przyczynia się to do tego, że następuje odpływ pieniędzy ze Szczytnej. Niestety rok 2013 pokazał, że niektóre prace musimy zlecać na zewnątrz. Chodzi o wywóz nieczystości stałych z terenu gminy Szczytna. Coraz mniej pieniędzy zakład może sam wygospodarować z uwagi na swój status prawny. Uwagę należy zwrócić na fakt, że coraz więcej mamy do czynienia z różnymi spółkami, które potrafią sobie tak zorganizować pracę i tak zjednać klienta, że ich działalność jest opłacalna. Dzięki rozważeniu możliwości przekształcenia ZGKiM w spółkę możliwe będzie pozyskiwanie innych źródeł finansowania swojej działalności, np. środków z Unii Europejskiej, z programów ekologicznych, środowiskowych. Z tego miejsca chciałbym zapytać Dyrektora Pana Ryszarda Drozda jak widzi dalszy rozwój ZGKiM, jego przyszłość z perspektywy innej formy prawnej czyli spółki?

Ryszard Drozd – proszę Pana Burmistrza o odpowiedź na to pytanie.

Odpowiedzi udzielił Z-ca Burmistrza Szczytnej Wiesław Tracz:
W tym aspekcie ważne jest przede wszystkim podejście samego zakładu i jego pracowników do zmian. Mamy świadomość, że w przyszłym okresie programowania środków unijnych, większość tych środków będzie przekazywana przedsiębiorcom. Gmina niestety nie będzie mogła sięgać po te środki. To determinuje konieczność przekształcenia naszej jednostki budżetowej w spółkę lub utworzenia spółki obok istniejącego już zakładu, ze stopniowym przenoszeniem poszczególnych typów działalności zakładu do spółki. We wszystkich okolicznych gminach funkcjonują spółki. Obecnie prowadzimy ciągłą analizę, jakie prace opłaca się zlecić firmom na zewnątrz, ponieważ będzie to bardziej opłacalne, a jakie prace mogą być wykonane przez ZGKiM. W związku z obecną sytuacją gospodarczą i koniecznością dbania o rynek zatrudnienia wewnętrznego, należy podejmować prace, zmierzające do utworzenia spółki, tak aby móc rozwiązać problem np. kolejnego przetargu na wykonywanie usług wywozu nieczystości stałych z terenu naszej gminy. Bez przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę, zakład nie może stawać do przetargów. Jeżeli w wyniku przekształcenia spółka uzyskałaby osobowość prawną, to byłaby możliwość samodzielnego kredytowania działalności.

Radny Leszek Gunia – wg mnie każda forma prawna ma swoje plusy i minusy. Plusem dla spółki jest to, że można stawać do przetargu oraz „dyktować” własne warunki, natomiast działalność budżetowa zakładu opiera się w głównej mierze na decyzjach Burmistrza.
Ad. 10
Informację dotyczącą zaopatrzenia mieszkańców miasta i gminy Szczytna w wodę i odbiór nieczystości ciekłych przedstawił Dyrektor ZGKiM Ryszard Drozd.
Informacja w załączeniu.
Załącznik Nr 7

Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby w tym temacie obrad zabrać głos, o coś zapytać.

Radny Andrzej Prochera – co będzie z siecią wodociągową na Wolanach i jakie są dalsze plany na przyszłość? Czy sprawa dotyczy małych przekrojów istniejących rur, a rozwijającego się budownictwa mieszkalnego?
Odpowiedzi i wyjaśnień udzielił Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier:
Problemem w tej kwestii nie są przekroje rur. Jeżeli sieć doprowadzająca wodę do Górnych Wolan byłaby sprawna to nie byłoby problemu. Od momentu oddania nam przez Polanicę Zdrój wodociągu, borykamy się z ciągłymi problemami. Sieć doprowadzająca wodę jest wyeksploatowana i nigdy nie była remontowana. Remonty dokonywane przez Polanicę Zdrój dotyczyły jedynie usunięcia pojawiającej się w danym momencie awarii. Na ujęciu Wolany Górne brak jest możliwości ustalenia awarii. W ustaleniu miejsc awarii pomagały nam różne firmy przy pomocy wyspecjalizowanego sprzętu. Jednakże sprzęt wykrywający szmery wypływającej w glebę wody nie wykrył usterki, ponieważ awaria była tak rozległa, ze czujniki w sprzęcie nie wykrywały szmerów lejącej się wody. Awaria ta odkryta została przez nas przypadkowo.
Nie znaleziono awarii, która miałaby mieć miejsce na wodociągu Wolany Jupiter, i która powodowała o 3000 m3 większy pobór wody. Co jest ciekawe: w ciągu tygodnia awarii i tak dużego wypływu wody już nie było.
Nie mamy w ogóle wiadomości, jak sieć wodociągowa przebiega. Sieci te nie są naniesione na mapy, a z kolei o sieciach wodociągowych, które są na mapach nie mamy informacji, czy są czynne, czy nieczynne. Może się tak zdarzyć, że są jakieś wodociągi, które przebiegają przez jakiś teren, ale my o nich nie wiemy i mogą powodować awarię, a my problemu szukamy w pobliżu zabudowań.
Ujęcie wody w Łężycach jest kolejnym naszym problemem. Wszelkie nasze obawy w momencie przejęcia wodociągu od Dusznik Zdroju potwierdziły się. Po wizytacji Sanepidu otrzymaliśmy szereg zastrzeżeń dotyczących tego wodociągu. Podstawowym problemem tego ujęcia wody były cztery dziurawe zbiorniki na wodę. Woda pompowana do zbiorników uchodziła z nich dziurami i nieszczelnościami. W roku 2013 została podjęta decyzja o demontażu 3 zbiorników, do których nie była pompowana woda. Część zbiorników zostało sprzedanych przez ZGKiM w Szczytnej, część zagospodarowana została na własne potrzeby. Dochody ze sprzedaży stały się dochodem ZGKiM. Obecnie w Łężycach jest jeden nieszczelny zbiornik, który należy z początkiem przyszłego roku wymienić. Wielkość tego zbiornika zostanie dopiero teraz uzgodniona, ponieważ drugim bardzo poważnym problemem była pompa wody. Pompa ta była za duża, zepsuta, podłączona pod specjalny transformator. W tym roku została ta pompa wymieniona na mniejszą pompę oraz zmieniono sposób jej zasilania, co przełoży się na zmniejszenie kosztów energetycznych. Podjęto decyzję o całkowitym zablokowaniu wodociągu dusznickiego, ponieważ ten wodociąg jest dziurawy. Podobnie jak w Wolanach duża ilość wody nam uciekała. Myślę, że po wykonaniu trwających do września 2013 r. remontów, tj. wymiany wodociągu pomiędzy pompą głębinową a pierwszą studnią oraz odcięcia wodociągu dusznickiego, możemy spodziewać się nawet 50% mniejszego zużycia bądź strat wody.

Radny Leszek Gunia – wyraził zadowolenie z podjętych przez Burmistrza, Dyrektora oraz pracowników ZGKiM w Szczytnej działań naprawczych.

Ad. 11
Prace i potrzeby mieszkańców do wykonania w sołectwach:
Sołectwo Niwa – Sołtys Roman Sobczak
1.Wykonanie dróg gminnych na terenie wsi:
a) droga gminna do nr budynku 60-63,
b) droga gminna do Pana Czesława Sołtysa.
2.Naprawa lub budowa nowych schodów przy budynku nr 23 (z jednej i drugiej strony budynku).
3.Wodociągowanie i kanalizacja wsi.
4.Odnowienie i naprawa urządzeń na placu zabaw oraz doposażenie.
5.Wybudowanie nowej świetlicy wiejskiej ze względu na zły stan sufitu w obecnej świetlicy.
6.Zwiększenie oświetlenia ulicznego we wsi od budynków nr 60-63 i do pana Czesława Sołtysa.
7.Naprawa drogi powiatowej z wbudowaniem chodnika dla pieszych.
8.Remont lub budowa nowych dwóch wiat przystankowych.
9.Wykonania obwieszczenia do wywieszenia na tablicy ogłoszeń na mocy ustawy państwowej o nakazie utrzymywania porządku wzdłuż swoich posesji.
10.Droga bo budynków nr 38-38a.
11.Podłączenie wioski go rurociągu gazowego.

Sołectwo Chocieszów – Sołtys Piotr Wach
1.Remonty dróg gminnych.
2.Przepusty na drodze powiatowej w kierunku Studziennej.
3.Podmyty most na drodze wojewódzkiej.
4.Wodociągowanie i kanalizacja wsi.

Sołectwo Wolany – Z-ca Sołtysa Jolanta Adamczyk
1.Naprawa drogi gminnej wiodącej od kapliczki do mostu.
2.Instalacja lamp solarnych lub podłączenie dwóch zwykłych lamo na terenie byłego PGR oraz jednej koło budynku nr 21 (czterorodzinnego).
3.Oczyszczenie rowów oraz przepustów przy drodze powiatowej.
4.Postawienie dwóch nowych przystanków PKS na skrzyżowaniu Wolany - Wambierzyce.
5.Podziękowanie za dwóch przydzielonych pracowników do prac porządkowych.

Sołectwo Dolina – Sołtys Maria Lendzion
1.Naprawa drogi gminnej od posesji p. Sawczuk w kierunku sołtysa, do posesji p. Olejarza.
2.Zaplanowanie naprawy drogi asfaltowej zniszczonej przez ciężki transport przy budowie gazociągu oraz masztu telefonicznego.
3.Niesort na naprawę ubytków w drogach gminnych.
4.Zaplanowanie oraz zamontowanie w przyszłości lamp solarowych (ok 5 szt) za przejazdem kolejowym w kierunku Dusznik Zdroju (częściowo wzdłuż drogi gminnej a następnie powiatowej).
5.Kiedy zostaną przekazane środki sołeckie?
6.Droga do posesji p. Duńskiej.

Sołectwo Łężyce – Sołtys Helena Piankowska
1.Prześwietlenie przydrożnych drzew oraz oczyszczenie ich z suchych gałęzi, które uszkadzają większe pojazdy, np. autobusy, samochody ciężarowe.
2.Naprawa koryta rzeki
3.Pomoc w zwalczaniu „Barszczu Sosnowskiego”.
4.Niesort na poprawę dróg gminnych.
5.Przejazd kolejowy Łężyce-Słoszów-Duszniki Zdrój. Przejazd kolejowy prawie nieprzejezdny dla samochodów osobowych (zawieszanie się podwoziem).
6.Naprawa mostów, murów oporowych przy drodze powiatowej i naprawa całej drogi powiatowej.
7.Prośba o możliwość oddelegowania na czas letni pracownika do prac porządkowych.

Sołectwo Słoszów – Sołtys Teresa Gąbka
1.Wycinka zagrażających drzew i konarów.
2.Usunięcie gałęzi koło byłego przystanku.
3.Wykoszenie i oczyszczenie przydrożnych rowów.
4.Udrożnienie przepustów drogi powiatowej i dróg gminnych.
5.Czy po zakończeniu inwestycji PKP będzie możliwość naprawy drogi powiatowej od odcinka zjazdy do posesji nr 2 do Kulina, wnioskujemy o wizję lokalną oraz ewentualne odszkodowanie od PKP.
6.Naprawa balustrady przy drodze powiatowej – niezałatwiona sprawa od 2 lat.
7.Niesort na drogi.
8.Utwardzenie drogi gminnej od nowych budynków w kierunku posesji nr 2.
9.Możliwość wodociągowania 1,5 km – hydrant koło skałek.
10.Rozbudowa Turystycznego Przystanku.
11.Podziękowanie za naprawę oświetlenia ulicznego.

Sołectwo Złotno – Sołtys Marian Onak
1. Latarnie do posesji p. Czerwińskiego.
2. Sprawa szamba koło sklepu w Złotnie
Odpowiedź Burmistrza Szczytnej – w tej sprawie potrzebna jest praca wspólnoty a nie nasza. Było powiedziane, że pomożemy a nie, że zrobimy za nich. Jest dokumentacja techniczna, którą można nabyć za przysłowiową złotówkę. Samo wykonanie należy do wspólnoty. My jako współwłaściciel będziemy zobowiązani do pokrycia środków do wysokości naszych udziałów.

Radny Andrzej Prochera - czy droga Górne Wolany – Dolne Wolany zgłoszona została do remontu w ramach środków popowodziowych?

Zastępca Burmistrza Szczytnej – Tak.

Radny Andrzej Prochera – Czy w przypadku nie otrzymania środków finansowych na realizację remontu tej drogi w ramach środków popowodziowych, jest możliwość zaplanowania jej realizacji w budżecie?

Zastępca Burmistrza Szczytnej – W chwili obecnej nie ma takiej możliwości. Jeżeli gmina otrzyma promesę, to wówczas możemy wprowadzić to do budżetu. Informuję, że nie ma możliwości remontu tej drogi z własnych środków.

Radny Andrzej Prochera – droga ta jest praktycznie nieprzejezdna. Zaczynamy odnotowywać przypadki złamań nóg. Dzieci, aby móc dojść do szkoły muszą nosić kalosze. Jest to teren, który zaczyna się rozwijać, ale niestety nikt nie inwestuje w to miejsce. Mieszkańcy tego odcinka drogi są zbulwersowani, ponieważ płacą podatki do gminy a gmina nie inwestuje w poprawę jakości tej drogi.

Burmistrz Szczytnej – Możemy jedynie połatać dziury. Gmina miała otrzymać frezowinę z remontu nawierzchni pomiędzy Szczytną a Dusznikami Zdr.. Mamy nadzieję, że otrzymamy frezowinę z remontu drogi w Lewinie. Rozsądnym podejściem w tej sprawie będzie to, aby wstrzymać się z jakimkolwiek remontem tej drogi do wiosny, ponieważ zima powoduje zniszczenia nawierzchni a aktualna temperatura i pogoda nie sprzyjają remontom dróg. Aby zacząć remont drogi potrzebujemy mieć opracowaną dokumentację techniczną.
Problemy dróg są ogromne. Na terenie naszej gminy problemy z drogami dotyczą np. braku drogi dojazdowej do posesji.

Burmistrz Szczytnej poinformował, że zgłaszane przez sołtysów problemy sołectw będą na bieżąco analizowane oraz zostanie udzielona na nie oficjalna odpowiedź. W zgłaszanych przez sołtysów problemach są także problemy, które bezpośrednio nas nie dotyczą, np. drogi powiatowe.

O kanalizacji na terenach wiejskich obecnie możemy zapomnieć. Nie spełniamy kryteriów – za dużo wydajemy, a za mało w tej kwestii zyskujemy. Jedynym rozwiązaniem dla terenów wiejskich w tym zakresie będzie budowa przydomowych oczyszczalni ścieków, na które można starać się o dofinansowanie.
Jeżeli chodzi o wodociągi, to trzeba się zastanowić, czy lepszym rozwiązaniem nie byłoby przekazywanie dofinansowania na odwierty studni, a nie na szamba.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 15 minut przerwy.

Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że w sesji uczestniczy 11 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 osób stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Ad. 12
1)Burmistrz Szczytnej przedstawił statystykę szczepień oraz kształtowanie się cen za szczepienia od 2008 r. do 2013 r.
Statystyka szczepień i kształtowanie się kosztów w załączeniu.
          Załącznik nr 8 (a-b)

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał;
Rada Miejska w obecności 11 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno - profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach 1998 i 1999 zamieszkałych w gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy”.
Uchwała Nr XXVIII/174/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie przystąpienia do przeprowadzenia programu zdrowotno - profilaktycznego w zakresie profilaktyki prozdrowotnej realizowanej przez szczepienia przeciwko rakowi szyjki macicy dziewcząt urodzonych w latach 1998 i 1999 zamieszkałych w gminie Szczytna w ramach programu profilaktycznego „Chronię życie przed rakiem szyjki macicy” w załączeniu.
Załącznik Nr 9

2) Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier poinformował o danych dotyczących gospodarki odpadami, m.in. o:
liczbie złożonych deklaracji – 1478 właścicieli nieruchomości złożyło deklaracje,
wysłanych wezwaniach do złożenia deklaracji – do 23 właścicieli nieruchomości,
skutkach pierwszej obniżki cen – wzrost liczby osób oddających odpady niesegregowane,
cenach za 1 tonę danego odpadu
ilości odpadów wyrzucanych przez mieszkańców przed wprowadzeniem systemu i po wprowadzeniu systemu – przed -130ton/m-c odpadów zmieszanych, po – VI/2013 – 61ton, IX/2013 – 55 ton,
dalsza cena za wywóz odpadów będzie zależała od mieszkańców (od ilości wywożonych odpadów) a także od naliczonej opłaty marszałkowskiej i ceny za odpady na wysypisku,
płatnościach i zadłużeniach – 10% właścicieli nieruchomości nie zapłaciło za wywóz odpadów – 111 właścicieli nieruchomości nie zapłaciło od VI-X/2013. Jeżeli dana rodzina ubiega się lub ubiegać się będzie o przyznanie dodatku mieszkaniowego, musi wówczas przedstawić pokwitowanie zapłaty za wywóz nieczystości,
toczących się postępowaniach egzekucyjnych wobec dłużników,

Radny Wojciech Szlosberger – czy gmina ma rozeznanie jak faktycznie przebiega segregacja, czy mieszkańcy solidnie segregują?

Burmistrz Szczytnej poinformował, że proces kontroli jest procesem bardzo skomplikowanym. Gmina zobowiązuje się do kontroli mieszkańców. W celu wyeliminowania niewłaściwej segregacji wprowadzono przezroczyste i małe worki.
Burmistrz Szczytnej stwierdził, że mieszkańcy gminy nie zniechęcają się do segregacji, co powinno zostać docenione, w postaci kolejnej obniżki ceny dla ludzi którzy segregują odpady i pozostawiają u siebie odpady bio. W grudniu 2013, prawdopodobnie podczas Adventaliów Szczytniańskich, będą wydawane worki i kody kreskowe na cały 2014 rok. Będą obowiązywały większe worki na odpady plastikowe.

Radny Stanisław Czarnik – czy na odpady bio mieszkańcy osiedla mogliby otrzymywać mniejsze worki, ponieważ nie ma ich gdzie trzymać w mieszkaniu?

Burmistrz Szczytnej – tak, ludzie otrzymają mniejsze worki formatu reklamówki jednorazowej.

Radna Jolanta Bernat – czy Burmistrz byłby chętny w lokalnej prasie wyrazić pochwałę dla mieszkańców za zaangażowanie w segregację oraz powiadomić ich o kolejnym terminie wydawania worków, oraz czy można liczyć na dalszą obniżkę cen, jeżeli wszyscy mieszkańcy będą segregować?

Burmistrz Szczytnej – oczywiście, mieszkańcy otrzymają taką informację w prasie, internecie. Cena może ulec obniżce, jeżeli mieszkańcy zdecydują się na segregację i nie będą wyrzucać odpadów zmieszanych. Jednakże trzeba pamiętać o tym, że cena może w przyszłym roku wzrosnąć z powodu kosztów, o których jeszcze nie wiemy. My jesteśmy w stanie obniżać ceny, ale może to doprowadzić do tego, że firma ALBA może tego nie wytrzymać, ponieważ kalkulacja kosztów i przychodów firma dokonywała w oparciu o 2-krotnie większe ilości wywożonych dotychczas odpadów. Firma ALBA może oczywiście zrezygnować z dalszej naszej współpracy, jednakże za zerwanie umowy będzie musiała zapłacić karę w wysokości 400 tys. złotych.

Radny Leszek Gunia – wyraził zadowolenie i aprobatę dla dalszych obniżek cen za wywóz odpadów. W chwili obecnej zauważa się zmniejszenie ilości wywożonych odpadów. Ca stanie się z pieniędzmi, które ludzie zapłacili za pół roku po wyższej cenie?

Burmistrz Szczytnej – za te pieniądze w tym roku chcemy jeszcze dokonać zakupów: worków do segregacji odpadów, planuje się dokupić dzwony (rezerwa), aby można było je postawić w miejscach, w których powstają wysypiska śmieci, planuje się wydrukować wszystkie kody kreskowe na 2014 r., a także przeznaczyć pieniądze na mycie pojemników. Nadwyżka pieniędzy zgromadzonych w związku z odpadami nie może być wydana na inny cel, aniżeli związany z gospodarka odpadową.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał, czy do tego projektu uchwały będą jeszcze zgłaszane jakieś pytania i uwagi.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał. Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, 10 głosami za podjęła uchwałę w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna
Uchwała Nr XXVIII/175/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty na terenie gminy Szczytna w załączeniu.
Załącznik Nr 10

3) Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał;
Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej działkę nr 2748/6, położona w Szczytnej przy ul. Wolności 76C.
Uchwała Nr XXVIII/176/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie nieruchomości stanowiącej działkę nr 2748/6, położona w Szczytnej przy ul. Wolności 76C w załączeniu.
Załącznik Nr 11

4)Przewodniczący Komisji do Spraw Społecznych Wojciech Szlosberger poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał;
Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zajęcia stanowiska na temat stanu technicznego i własnościowego budynków stacji kolejowej w Szczytnej oraz utworzenia przystanku kolejowego Szczytna Centrum.
Uchwała Nr XXVIII/177/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie zajęcia stanowiska na temat stanu technicznego i własnościowego budynków stacji kolejowej w Szczytnej oraz utworzenia przystanku kolejowego Szczytna Centrum w załączeniu.
Załącznik Nr 12

5) Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał;
Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany Uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013.
Uchwała Nr XXVIII/178/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr XXI/134/12 z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2013 w załączeniu.
Załącznik Nr 13

6)Burmistrz Szczytnej poinformował, że uchwała dotyczy wyrażenia zgody na podpisanie przez Burmistrza Szczytnej porozumienia dotyczącego przebudowy szczytniańskiego skrzyżowania, o którym była mowa na wcześniejszych sesjach Rady Miejskiej w Szczytnej.
Burmistrz Szczytnej poinformował także, że została już opracowana dokumentacja projektowa, są już wstępne uzgodnienia, że prace przebudowy skrzyżowania maja zostać rozpoczęte w latach 2014-2015. Podstawowym dokumentem potrzebnym GDDKiA jest decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Jest to decyzja wydawana przez Wojewodę Dolnośląskiego na wniosek GDDKiA. Decyzja ta zatwierdza nie tylko przebieg przebudowy skrzyżowania, ale także podziały nieruchomości. Jest to równoznaczne z wpisem do księgi wieczystej. My jako gmina mamy możliwość przekazania nieodpłatnie gruntów skarbowi państwa. Będzie to kolejnym krokiem do rozpoczęcia realizacji inwestycji. W stosunku do prywatnych nieruchomości, właścicielom tych nieruchomości zostanie wypłacone odszkodowanie wyliczone przez Wojewodę Dolnośląskiego.
Przebudowa naszego skrzyżowania związana jest z programem „Redukcja liczby ofiar śmiertelnych na drodze krajowej nr 8”.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał; Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie upoważnienia Burmistrza Szczytnej do zawarcia porozumienia dotyczącego realizacji zadania pod nazwą „Przebudowa skrzyżowań drogi krajowej nr 8 ul. Robotnicza z ulicami Sienkiewicza i Handlową oraz ulicą Leśną z budową sygnalizacji świetlnych oraz dowiązaniem dk 8 do nowego przebiegu ul. Wolności w miejscowości Szczytna”.
Uchwała Nr XXVIII/179/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie upoważnienia Burmistrza Szczytnej do zawarcia porozumienia dotyczącego realizacji zadania pod nazwą „Przebudowa skrzyżowań drogi krajowej nr 8 ul. Robotnicza z ulicami Sienkiewicza i Handlową oraz ulicą Leśną z budową sygnalizacji świetlnych oraz dowiązaniem dk 8 do nowego przebiegu ul. Wolności w miejscowości Szczytna” w załączeniu.
Załącznik Nr 14

7) Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany; w związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Wiceprzewodniczący Rady projekt uchwały odczytał;
Rada Miejska w obecności 10 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Szczytna.
Uchwała Nr XXVIII/180/13 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 24 października 2013 r. w sprawie woli przystąpienia do opracowania i wdrażania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Szczytna w załączeniu.
Załącznik Nr 15

Ad.13
Odpowiedź na interpelację radnej Jolanty Bernat –
sprawa jest już załatwiona. Ławeczki stoją na przystanku autobusowym koło Lewiatana.

Odpowiedź na interpelacje radnego Mariana Halemby:
1) Mur oporowy przy ul. Szkolnej 2 – prace zostały rozpoczęte; firma, która wykonuje u nas prace ma już zlecone przez nas 2 inne prace: awaria kanalizacji sanitarnej poniżej pręgierza w Szczytnej, a także brak dojazdu do posesji przy ul. Szklana Góra
2) Szafka została naprawiona, słup zostanie uruchomiony do końca października 2013 r.
3) Nie ma możliwości, aby wymusić zgodę na właścicielu posesji, aby wpuszczał na posesję. Firma energetyczna Tauron powinna znaleźć porozumienie z właścicielem posesji. Jeżeli nie dojdzie do porozumienia, Tauron będzie zmuszony przenieść transformator.
W przypadku wystąpienia poważnej awarii, mogącej zagrażać życiu i bezpieczeństwu mieszkańców, można wejść na daną posesję bez pozwolenia. Ja z racji swojego stanowiska mogę poprzeć żądania mieszkańców i wystąpić do Tauronu z zapytaniem o konflikt na linii Tauron-właściciel posesji.

Ad. 14
Z uwagi na brak informacji Przewodniczącej Rady punkt nie był realizowany.

Ad. 15
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Wiceprzewodniczący Rady podziękował wszystkim za udział w obradach i ogłosił zamknięcie obrad XXVIII Sesji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Stanisław Czarnik

Na tym protokół zakończono.
Protokołowała M. Raczuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 7 Lutego 2014 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 433899