szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
RADA MIEJSKA:
Protokół Nr IV/2015 z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r.

Protokół Nr IV/2015
z sesji Rady Miejskiej w Szczytnej
z dnia 26 lutego 2015 r.

Godzina rozpoczęcia: 14.00
Godzina zakończenia: 18.15
Miejsce obrad: Urząd Miasta i Gminy w Szczytnej
W sesji udział wzięło:
pkt od 1 do 8 – obecnych 15 radnych
pkt 9 – obecnych 14 radnych, nieobecna Jolanta Bernat
pkt 10 ppkt 1 – obecnych 13 radnych, nieobecna Jolanta Bernat, Beata Rydz
od pkt 10 ppkt 2 do pkt 13 – obecnych 14 radnych, nieobecna Jolanta Bernat

Ad.1
Sesję otworzyła Przewodnicząca Rady Miejskiej Pani Renata Idzik. Powitała radnych, Burmistrza, pracowników UMiG w Szczytnej, dyrektorów jednostek organizacyjnych, sołtysów wsi oraz przedstawicieli prasy i przybyłych gości w osobach Piotra Marchewki Etatowego Członka Zarządu i Dariusza Krajnika Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku.
Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
Lista obecności radnych, sołtysów, pracowników UMiG oraz zaproszonych gości w załączeniu.
Załącznik Nr 1 (a-d)

Ad.2
Przewodnicząca Rady wystąpiła z zapytaniem, czy do proponowanego porządku obrad będą składane wnioski i zmiany.
Przewodnicząca Rady wniosła o uzupełnienie i wniesienie pod dzisiejsze obrady w pkt 8 Informację Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli realizacji uchwały śmieciowej pod względem:
a) ściągalności opłat śmieciowych,
b) kosztów pobranych przez firmę wykonującą usługę,
c) ilości wywożonych odpadów.
Przewodnicząca Rady poinformowała, że Komisja Rewizyjna obradowała w tej sprawie i sporządzony został protokół, który zostanie zaprezentowany w tym punkcie oraz poinformowała o tym, że pozostałe punkty porządku obrad ulegają przesunięciu.
Burmistrz Szczytnej wniósł o uzupełnienie pkt 10 porządku obrad o dwa projekty uchwał:
1) w ppkt 5 w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego, dla którego Gmina Szczytna jest organem prowadzącym,
2) w ppkt 6 w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez miasto Szczytna.
Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wprowadzone do porządku obrad zmiany.
Rada Miejska w Szczytnej w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie, 15 głosami za, wprowadzenie w pkt 8 porządku obrad Informację Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli realizacji uchwały śmieciowej pod względem:
a) ściągalności opłat śmieciowych,
b) kosztów pobranych przez firmę wykonującą usługę,
c) ilości wywożonych odpadów.
Rada Miejska w Szczytnej w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie, 15 głosami za, wprowadzenie w pkt 10 w ppkt 5 projektu uchwały w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego, dla którego Gmina Szczytna jest organem prowadzącym.
Rada Miejska w Szczytnej w obecności 15 radnych podjęła jednogłośnie, 15 głosami za, wprowadzenie w pkt 10 w ppkt 6 projektu uchwały w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez miasto Szczytna.
Przewodnicząca Rady odczytała obowiązujący porządek obrad:
1. Otwarcie sesji.
2. Ustalenie porządku obrad.
3. Stan dróg powiatowych na terenie miasta i gminy Szczytna – plany Zarządu Dróg Powiatowych oraz Zarządu Powiatu Kłodzkiego.
4. Informacja Starosty Kłodzkiego w sprawie budowy Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej.
5. Informacja Burmistrza o działaniach podjętych w okresie między sesjami.
6. Wnioski i interpelacje radnych.
7. Przyjęcie protokołu z sesji z dnia 29 stycznia 2015 r.
8. Informacja Komisji Rewizyjnej w sprawie kontroli realizacji uchwały śmieciowej pod względem:
a) ściągalności opłat śmieciowych,
b) kosztów pobranych przez firmę wykonującą usługę,
c) ilości wywożonych odpadów.
9. Usługi komunalne w Gminie Szczytna.
10. Podjęcie uchwał w sprawach:
1) zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej,
2) uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr III/16/2015 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej,
3) utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej,
4) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2015,
5) określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego, dla którego Gmina Szczytna jest organem prowadzącym,
6) zajęcia stanowiska dotyczącego poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez miasto Szczytna.
11. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
12. Informacje Przewodniczącej Rady.
13. Zakończenie obrad.

Ad. 3
Przewodnicząca Rady stwierdziła, że wszyscy mieszkańcy gminy Szczytna, Rada Miejska, Pan Burmistrz są zaniepokojeni stanem dróg powiatowych przebiegających przez naszą gminę, które są głównymi szlakami komunikacyjnymi w naszej gminie.
W 2010 r. Rada Miejska w Szczytnej podejmowała uchwałę w sprawie przyjęcia stanowiska Rady Miejskiej w Szczytnej dotyczącego stanu dróg powiatowych na terenie miasta i gminy Szczytna.
W tej uchwale wyraźnie zaznaczone było nasze stanowisko, że z niepokojem obserwujemy postępującą degradację nawierzchni dróg powiatowych na terenie gminy Szczytna. Minimalne nakłady przeznaczone na bieżące ich utrzymanie spowodowały, że w większości nie nadają się do normalnej eksploatacji, a wręcz stanowią zagrożenie dla ich użytkowników. Biorąc pod uwagę, że drogi powiatowe stanowią ciągi komunikacyjne, po których porusza się transport komunikacji PKS, mieszkańców, jak również duża ilość turystów odwiedzających nasz region, wnioskowaliśmy o niezwłoczne przystąpienie do działań, które spowodują opracowanie planu systematycznej odbudowy infrastruktury drogowej. Brak podjęcia kroków w tym zakresie spowoduje paraliż komunikacyjny w dalszych latach.
W uchwale tej podane były numery dróg powiatowych, do których w szczególności należy podjąć stosowne działania.
Od 2010 r. wielokrotnie zwracaliśmy się, podczas sesji i nie tylko, do Zarządu Dróg Powiatowych o działania w celu wyeliminowania zagrożeń. Stąd też dzisiaj na sesję Rady Miejskiej w Szczytnej zostali zaproszeni goście w osobach: Przedstawiciel Starosty Kłodzkiego oraz Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku.
Przewodnicząca Rady oddała głos p. Piotrowi Marchewce, przedstawicielowi Starosty Kłodzkiego.
W styczniu bieżącego roku Rada Powiatu Kłodzkiego przyjęła wieloletni plan inwestycyjny na lata 2015-2020, w którym znalazły się na liście podstawowej drogi na odcinku Łężyce-Duszniki Zdrój oraz Złotno-Szczytna. Poza tym na liście rezerwowej znalazły się droga Batorów-Karłów-Chocieszów, droga Szczytna-Polanica Zdrój-Szalejów Górny oraz droga Jeleniów-Kulin Kłodzki-Słoszów. Na dzień dzisiejszy udało się zrobić dokumentację techniczną na całą długość drogi Łężyce-Duszniki Zdrój o długości 8km 700m i jest ta droga ujęta w zadaniach i piśmie skierowanym do Wojewody Dolnośląskiego, finansowanych w ramach środków usuwania klęsk żywiołowych (pierwszy odcinek o długości 1,5 km od strony Dusznik Zdroju). Kolejny odcinek będzie realizowany w ramach polsko-czeskiego projektu na okres programowana na lata 2014-2020. Na dzień dzisiejszy mamy opracowaną dokumentację techniczną i jest ona podstawą do wszczęcia prac naprawczych.
Mamy świadomość tego jak wyglądają i jaki jest stan techniczny naszych dróg. Działania powiatu są ograniczone. Będziemy wnioskować o współpracę do rządu, do Pastwa, jako Rady Miejskiej, do Burmistrza.
Droga Łężyce-Duszniki Zdrój jest drogą priorytetową zgłoszoną do odbudowy ze środków popowodziowych.

Przewodnicząca Rady podziękowała za zabranie głosu i oddala głos Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Kłodzku p. Dariuszowi Krajnikowi, który oświadczył, że bieżące utrzymanie dróg realizowane jest w zakresie przyjętego na ten cel budżetu. Nie ma sytuacji, że drogi pozostawiane są same sobie i nic się na nich nie dzieje. Wykonywane są prace jesienne, zimowe, letnie. Do projektu polsko-czeskiej współpracy zgłoszona zostanie również droga powiatowa na odcinku Złotno-Szczytna.

Przewodnicząca Rady – co z bieżącym utrzymaniem dróg?

Dyrektor ZDP – naprawy bieżące są realizowane, wykonujemy prace czyszczenia rowów przydrożnych, wycinania krzaków, czyszczenia przepustów.

Burmistrz Szczytnej – w 2010 r. podjęta została jedna z pierwszych uchwał mówiących o tym, że grozi nam paraliż komunikacyjny, jeżeli Powiat Kłodzki nie będzie podejmował jakichkolwiek działań. Można powiedzieć, że dzisiaj taki paraliż jest. Droga Łężyce-Karłów jest nieprzejezdna. Od tego czasu jedyne czynności, jakie zostały wykonane na tej drodze to postawienie znaku zakazu poruszania się dla samochodów ciężarowych za wyjątkiem autobusów. Odcinek drogi Szczytna-Batorów-Karłów nie znalazł się w kręgu zainteresowania. Reakcja Starostwa w sprawie tej drogi była taka, że dobrze by było, jakby ta droga została przekazana gminie, ponieważ Starostwo Powiatowe nie jest nią zainteresowanie. Jedynym działaniem ze strony Starostwa było ściągnięcie znaku informacyjnego, że jest to droga do Karłowa, aby turyści nią nie jeździli, bo jest ona praktycznie nieprzejezdna. Dwie główne drogi prowadzące do Gór Stołowych do Karłowa są nieprzejezdne, więc zastanawiamy się, którędy naszych turystów mamy kierować – przez Kudowę Zdrój czy przez Wambierzyce. Nigdzie w Waszych planach nie jest ujęta droga Szczytna-Batorów-Karłów. Sukcesem gminy Szczytna jest to, że przez ostatnie 5 lat został wyremontowany ok. 500-600m odcinek drogi w kierunku do Batorowa. To jest wszystko, co zostało zrobione odnośnie remontów na terenie naszej gminy.
Jeżeli chodzi o wykonywane remonty bieżące to bodajże od 4 lat walczymy o remont dwóch przepustów w Chocieszowie, które są niedrożne i za każdym razem podczas nawet najmniejszych opadów deszczu szkoła jest zalewana. Za każdym razem strażacy w Chocieszowie układają worki z piaskiem w celu zabezpieczenia budynku.
Drugą bardzo ważną rzeczą jest zrobienie spływów wody, jeżeli nie ma możliwości oczyszczenia wszystkich rowów. Woda zalegająca na drodze oraz przez nią przepływająca powoduje jej degradację.
Jeszcze jedną, bardzo ważną sprawą jest remont chodnika na ul. Sienkiewicza. Również od ok. 4 lat nic nie zostało zrobione, a co najgorsze nigdzie nie ma zapisu świadczącego o planach remontu tego chodnika. W tym roku zostanie wyremontowany krótki odcinek w kierunku drogi krajowej, w związku z przebudową skrzyżowania. Pozostała część to jest Wasza działka, krótko mówiąc lewa strona tej ulicy w kierunku Polanicy. Prawa strona chodnika została poprawiona po powodzi. Ludzie przewracają się na chodniku, po czym zarzuty kierują w moją stronę, jako do gospodarza. Nic więcej nie zostało od tamtego czasu zrobione na ul. Sienkiewicza. Studzienki kanalizacji deszczowej są ślepe. Proszę i apeluję do Państwa, abyście zaczęli inwestować w nasze potrzeby. Trzeba troszeczkę pomyśleć i zrobić cokolwiek w tym kierunku. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie wszystko zależy od Państwa; wina leży też na szczeblu centralnym.

Radna Urszula Doskocz – chodnik na ul. Sienkiewicza jest koszmarny. Ludzie wolą iść po drodze powiatowej niż po chodniku. Mamy bardzo dużo ludzi niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach. Wstyd i hańba. Wygląd i stan techniczny tego chodnika stanowi ujmę dla mieszkańców naszego miasta.

Radna Anita Piszko – w przedstawionym przez p. Piotra Marchewkę wykazie prac inwestycyjnych znalazły się drogi powiatowe Łężyce-Duszniki Zdrój oraz Złotno-Szczytna. Z przykrością stwierdzam, że w wykazie nie znalazła się droga w kierunku Batorowa. Przez ostatnie 4 lata było bardzo dużo interwencji z naszej strony – pisemnych, ustnych a także w prasie. Za Batorowem w kierunku Karłowa drogi nie ma. 4 lata naszych zabiegań zaowocowało remontem ok. 500 - 600m tej drogi. Na drodze w kierunku Batorowa nie ma bezpieczeństwa. Brak jest chodnika dla pieszych a także brak porządnego asfaltu. Droga ta w okresie zimowym staje się niejednokrotnie drogą jednokierunkową. Degradację asfaltu powodują również drzewa, których korzenie są w bezpośrednim sąsiedztwie z nawierzchnią. Remonty cząstkowe nic nie dają.
Rozmawiamy teraz o 2 km odcinku drogi. Zakładam, że remont 0,5 km drogi trwał 4 lata interwencji, to na remont 2 km będziemy czekać 16 lat, czyli wrócimy do punktu wyjścia.
Uzyskałam informację, że droga ta znalazła się w planach inwestycyjnych i przedstawiona do odbudowy, po czym Zarząd Powiatu Kłodzkiego ją odrzucił. W związku z tym mam następujące pytania:
1) dlaczego remont tej drogi odrzucono, co o tym zadecydowało?,
2) czy tylko ta odbudowa ul. Batorów została odrzucona, czy również inne drogi?,
3) z jakich środków został sfinansowany remont tego odcinka 0,5 km?,
4) czy występujecie Państwo po środki zewnętrzne?,
5) jakie jest zadłużenie powiatu?,
6) jakie są plany przyszłościowe odnośnie tej drogi (nie chodzi o remonty cząstkowe lecz o odbudowę)?.

Pan Piotr Marchewka stwierdził, że trudno mu mówić o zrealizowanych, czy niezrealizowanych pracach członków poprzedniej Rady Powiatu. Droga ta została ujęta na liście rezerwowej. Trudno jest powiedzieć kiedy inwestycja ta zostanie zrealizowana i czy w ogóle zostanie zrealizowana. Wszystko zależy od możliwości pozyskania środków finansowych. Z pewnością środki powiatu są ograniczone, a potrzeby wszystkich gmin są ogromne. Nie jesteśmy w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy obiecać, co i kiedy zostanie zrobione.

Radna Anita Piszko – nikt nie mówi, że coś ma być zrobione już. My w tej sprawie interweniujemy już 4 lata. Na liście priorytetowej nie znalazła się ta droga, która prowadzi do Karłowa, miejscowości turystycznej. Dlaczego Zarząd Powiatu Kłodzkiego odrzucił ją z planu inwestycyjnego?

Pan Piotr Marchewka – bardzo proszę o sporządzenie zapytania na piśmie.

Burmistrz Szczytnej wyjaśnił, że Pan Starosta nie musi tego wszystkiego wiedzieć. W poprzedniej kadencji Rady Miejskiej otrzymaliśmy z Zarządu Dróg Powiatowych projekt klasyfikacji dróg znaczących dla powiatu. Droga Batorów-Karłów okazała się zbędna dla funkcjonowania powiatu. Była to droga do przekazania dla gminy oraz w części do Paku Narodowego. Wiemy dlaczego droga ta została wykreślona z zadań inwestycyjnych.

Radny Ireneusz Hoffman – Pan Starosta jest nowy, a mówi jak poprzednicy. Zarządzanie tak wielką materią dróg nie jest łatwe. Nasza wyremontowana ul. Wolności jest wynikiem współpracy gminy z powiatem. Niestety nie stać gminę, aby pomagać powiatowi.
Gmina Szczytna i Powiat Kłodzki są słabo uprzemysłowione. W związku z likwidacją huty szkła odeszła nam znaczna część dochodów, bo ponad 200 tys. a potrzeby są coraz większe. Chciałbym uzgodnić z Państwem prioretyzację zadań. Chciałbym usłyszeć, czy projekty popowodziowe są pewne oaz na ile pewny jest projekt, z którego planuje się pozyskać pieniądze w związku z odbudową wcześniej wspomnianych dróg.
Powinniśmy także zadbać o większą ilość podatników, a w chwili obecnej odnotowujemy odpływ ludzi w poszukiwaniu pracy. Jeżeli zakładamy, że nasza gmina i tereny są turystyczne, to z pewnością brakuje nam infrastruktury drogowej. Nasze drogi nie są przykładem do rozwoju powiatu.

Randa Beata Rydz – prośba o wybudowanie chodnika od przystanku autobusowego przy. ul. Sienkiewicza (Kamela) do przejazdu kolejowego, łączącego ul. Sienkiewicza z ul. Leśną (ok. 100 m). Jest to newralgiczne miejsce (dziura na dziurze), a tędy chodzą dzieci do szkoły.

Pan Piotr Marchewka – zobaczymy co da się zrobić. W zarządzie mamy 14 gmin, w których także są problemy. Droga Łężyce-Duszniki jest na liście, którą Zarząd Powiatu Kłodzkiego złożył do Wojewody do realizacji na rok obecny. Droga ta jest na 8 miejscu na 9 planowanych inwestycji. W chwili obecnej otrzymaliśmy promesę na realizację pierwszych 4 zadań. Szansa na te pieniądze w tym roku jest naprawdę duża.

Radny Roman Sobczak – już 3 kadencje zasiadam w Radzie Miejskiej i cały czas słyszę to samo. My przedstawiamy Państwu realia oraz argumenty tylko po to, żeby można było coś jeszcze ocalić. Kilka km wyremontowanych dróg na cały powiat nie jest powodem do dumy. Zaczynamy już walczyć o bieżące prace (przepusty), ale także bez powodzenia. Panie Dyrektorze należy także mieć wgląd w sposób wykonywania remontów cząstkowych oraz napraw bieżących. Wielokrotnie jesteśmy świadkami niedbałości wykonawcy, m.in. podczas koszenia poboczy, czy łatania dziur w nawierzchni, w których to niekiedy woda stoi. To są nasze pieniądze i należy sprawować kontrolę. Kontrola musi być także sprawowana nad ciężkimi samochodami, które niejednokrotnie powodują degradację naszych dróg.

Dyrektor ZDP Dariusz Krajnik – zdajemy sobie sprawę z tego, że lepiej jest wykonywać nowe nawierzchnie niż łatać dziury. Dokładamy starań, aby praca została wykonana solidnie oraz, aby w okresie gwarancji nie trzeba było nic poprawiać.

Radny Ireneusz Hoffman – jeżeli wydajemy ogromne pieniądze na drogi to musimy ich pilnować. W pierwszej kolejności trzeba zadbać o prawidłowe oznakowanie dróg, w drugiej kolejności trzeba dokumentować wykroczenia kierowców (chodzi głównie o samochody ciężarowe) lub montować monitoring w newralgicznych miejscach.

Radna Anita Piszko – prośba do Dyrektora ZDP - proszę o uprzątnięcie leżących w bezpośrednim sąsiedztwie z jezdnią pozostawionych po wycince w październiku 2014 r. gałęzi.

Radny Bartosz Roguz – u nas w Szczytnej jest mnóstwo prac do wykonania. Proszę mi wyjaśnić, jak to jest, że w innych powiatach drogi utrzymane są w należytym stanie a u nas nie. Może zależy to od Waszej aktywności w pozyskiwaniu środków zewnętrznych?

Pan Piotr Marchewka – nie wiem, dlaczego w innych powiatach są lepsze drogi. Lata zaniedbań spowodowały, że nasze drogi wyglądają jak wyglądają.

Burmistrz Szczytnej – w związku z rozpoczętymi pracami przebudowy skrzyżowania w Szczytnej może warto byłoby udokumentować stan techniczny naszego łącznika teraz i udokumentować stan techniczny, który z pewnością ulegnie zniszczeniu, po zakończonych pracach.

Przewodnicząca Rady – sięgam po dokument Strategię rozwoju Powiatu Kłodzkiego na lata 2008-2015, w której stawia się na rozwój agroturystyki. Uważam, że u nas nie ma ona jednak szans. Stan naszych dróg na to nie pozwala. Nikt do nas nie będzie chciał przyjechać. Nasza Kotlina Kłodzka jest piękna, lecz małą w nią inwestujemy. Miasta uzdrowiskowe same się obronią, my jednak nie damy rady.

Pan Piotr Marchewka – mnie również zależy na stanie technicznym dróg. Będziemy w tej sprawie współpracować.

Przewodnicząca Rady ogłosiła 10 min przerwy.

Ad. 4
Wznawiając obrady po przerwie, Przewodnicząca Rady poinformowała, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.

Przewodnicząca Rady poinformowała, że temat Domu Pomocy Społecznej (DPS) był często poruszany. Przez okres kilku lat zostały podjęte pewne kroki, ustalenia, uchwały. W 2010 r. Rada Miejska w Szczytnej podjęła uchwałę w sprawie wskazania lokalizacji pod ewentualną budowę obiektu z przeznaczeniem pod Dom Pomocy Społecznej. Gmina Szczytna w powyższej uchwale wniosła zapewnienie wykonania przyłącza sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, które zostały wykonane.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady zwróciła się do p. Piotra Marchewki Etatowego Członka Zarządu z zapytaniem co dalej z DPS w Szczytnej?
Pan Piotr Marchewka wyjaśnił, że do tej pory nie było możliwości wybudowania DPS-u, ponieważ koszt budowy, wynikający z opracowanego kosztorysu opiewał na kwotę 30 mln złotych. Aby rozpocząć działania w tym zakresie należy pozyskać środki finansowe z nowego okresu programowania inwestycji.
Na chwilę obecną Starostwo Powiatowe w Kłodzku ma podpisaną do końca 2018 r. umowę dzierżawy z Misjonarzami. Nie ma żadnych przesłanek do likwidacji DPS w Szczytnej. Prowadzone były rozmowy z Misjonarzami dotyczące odkupienia od nich budynku obecnego DPS, jednakże zaproponowana przez nich kwota była bardzo wysoka i opiewała na 15 mln złotych. W temacie dalszych negocjacji będą prowadzone rozmowy. Starostwo Powiatowe dąży w pierwszej kolejności do budowy nowego DPS na działce przekazanej przez Gminę Szczytna, bądź w drugiej kolejności wykup na własność od Misjonarzy.

W tej sprawie głos zajął również Burmistrz Szczytnej. Wyjaśnił, że od 2006 r. Gmina Szczytna zablokowała sprzedaż działek na ul. Łąkowej i po części na ul. Bobrownickiej z uwagi na podjęcie decyzji o wskazaniu lokalizacji pod ewentualną budowę obiektu z przeznaczeniem pod Dom Pomocy Społecznej. W tym celu dokonano stosownych zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Gmina Szczytna uzbroiła działkę w instalację kanalizacyjną i wodociągową, zgodnie z zapewnieniem zawartym w podjętej uchwale w 2010 r.
Im dłużej czekamy na budowę DPS przez Powiat Kłodzki, tym większa jest obawa, że coś może się wydarzyć. Może zdarzyć się tak, że Powiat Kłodzki podejmie decyzję o przenosinach DPS do innej gminy, w związku z czym nasi mieszkańcy zatrudnieni w DPS w Szczytnej stracą pracę. Na ten temat z nami nikt nie rozmawia. Boimy się, bo taka sama sytuacja była ze szczytniańską hutą. My jako gmina musimy mieć pewność i zapewnienie z Waszej strony odnośnie tego, co dalej zamierzacie robić. Jedno pismo z Waszej strony może mienić wszystko.
Budowa budynku od podstaw z przeznaczeniem na ten cel wymaga sporych nakładów pieniężnych, ale daje jednocześnie pewność, że nie będzie on wymagał nakładów przez najbliższe 8-10 lat użytkowania.
Bardzo proszę o przedstawienie do końca przyszłego roku konkretnych decyzji, co zamierzacie Państwo dalej robić w tym kierunku.

Pan Piotr Marchewka poinformował, że jeżeli będzie taka możliwość, aby zabezpieczyć własne środki na budowę DPS, to będą budować lub odkupować obecny DPS od Misjonarzy. Zaprosił również do Starostwa Powiatowego na rozmowy w tym zakresie z Panią Wicestarostą, która ma w nadzorze ten właśnie zakres. Poprosił również o doprecyzowanie na piśmie naszych oczekiwań, aby starostwo mogło się do nich bezpośrednio odnieść

Przewodnicząca Rady poprosiła, aby się nie dziwić, ponieważ z niepokojem obserwujemy działania Powiatu Kłodzkiego. Pismo, które Państwo wystosowaliście do wszystkich Burmistrzów z prośbą o rozważenie możliwości przekazania w drodze darowizny na rzecz Powiatu Kłodzkiego nieruchomości zabudowanej z przeznaczeniem na Dom Pomocy Społecznej dla 100 osób z niezbędnym terenem rekreacyjnym o pow. ok. 1 ha jest przez nas odbierane, jako konkretnie działanie. Nie możemy pozwolić sobie na utratę kolejnych miejsc pracy, ponieważ to właśnie DPS w Szczytnej jest obecnie zakładem pracy zatrudniającym największą ilość ludzi. Będziemy zabiegać o to, aby utrzymać istniejący DPS lub dążyć do budowy nowego DPS na naszym terenie.

Pan Piotr Marchewka stwierdził, że pismo rozesłane do wszystkich Burmistrzów było niefortunnym działaniem. Z przeprowadzonego wywiadu oraz wizji lokalnej wynikło, że przenosiny pensjonariuszy mogłyby okazać się zagrożeniem dla ich życia. Pan Piotr zapewnił również, że przenosiny nie są planowane.

Radny Ireneusz Hoffman – działania Powiatu Kłodzkiego są niezrozumiałe, ponieważ Powiat, będący w posiadaniu ogromnego majątku – zamku w Szczytnej, odsprzedał ten właśnie majątek zakonnikom, po czym ponownie próbuje odkupić od nich ten majątek za tą samą cenę. Utracony w ten sposób majątek Starostwo próbowało odzyskać poprzez zaskarżenie decyzji, ponieważ była nieracjonalna. Na dzień dzisiejszy nie mam informacji, co stało się dalej z zaskarżeniem nie do końca przemyślanej decyzji, która zrodziła skutki dla Powiatu. Obecnie Powiat płaci miesięczną dzierżawę zakonnikom, więc uzasadnionym jest, że poszukuje tańszego lokum dla pensjonariuszy. Gmina Szczytna kilka lat temu podjęła decyzję, aby pomóc starostwu, przekazując grunt pod budowę nowego DPS-u.

Pan Piotr Marchewka wyjaśnił, że zaskarżenie decyzji odnośnie utraty majątku nie przyniosło pożądanych dla Starostwa Powiatowego skutków. Z jakich przyczyn uchylono zaskarżenie – tego nie wiem, ale z pewnością sprawdzę i przekaże do wiadomości.

Radna Urszula Doskocz wystąpiła z zapytaniem, jakie są koszty miesięczne i roczne utrzymania DPS-u?. Przypomniała, że gmina Szczytna przeznaczyła działkę pod inwestycję Starostwa blokując sobie możliwość jej sprzedaży, a w chwili obecnej możemy utracić miejsca pracy, jeżeli Starostwo podejmie decyzję o przenosinach pensjonariuszy.

Etatowy Członek Zarządu p. Piotr Marchewka wyjaśnił, że nie zna kosztów utrzymania, a w stosunku do zagospodarowania przekazanej działki, to wszystko zależy od nowego programu inwestowania na lata 2014-2020.

Radny Bartosz Roguz wyjaśnił swoją obawę odnośnie przenosin pensjonariuszy z punktu ich widzenia. Byłby to dla nich ogromny stres. Ci ludzie są zakotwiczeni w naszym społeczeństwie. Mieszkańcy Gminy żyją z tymi ludźmi, integrują się i w pełni ich akceptują. Nie kierujemy się jedynie aspektem finansowym lub też aspektem dotyczącym zatrudnienia, lecz głównie aspektem ludzkim.

Radna Jolanta Bernat stwierdziła, że ci ludzie są akceptowani w naszym środowisku lokalnym.

W związku z powyższym Przewodnicząca Rady podziękowała p. Piotrowi Marchewce za przybycie i zabranie głosu oraz stwierdziła, że istotna dla nas jest następująca kolejność w tej sprawie - najpierw budujemy nowy DPS, oraz poinformowała, że w dalszym ciągu sprawa ta będzie przez nas monitorowana.
Na wniosek Komisji Spraw Społecznych został przygotowany projekt uchwały w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego budowy Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej, który to Przewodnicząca Rady odczytała.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 15 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego budowy Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej
Uchwała Nr IV/18/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego budowy Domu Pomocy Społecznej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik Nr 2

Przewodnicząca Rady ogłosiła 10 min przerwy.

Ad.5
Wznawiając obrady po przerwie, Przewodnicząca Rady poinformowała, że w sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum pozwalające na podejmowanie prawomocnych uchwał.
 
Informację o działaniach podjętych w okresie między sesjami przestawił Burmistrz Szczytnej.
Informacja w załączeniu.
Załącznik nr 3
 
Ad. 6
Przewodnicząca Rady wystąpiła z zapytaniem, w jaki sposób mieszkańcy wsi będą informowani o zebraniach wiejskich?
Burmistrz – będą rozwieszane ogłoszenia, informacja będzie na stronie internetowej oraz będziemy rozsyłać do mieszkańców smsy.

Radna Urszula Doskocz – czy w związku z remontem nawierzchni drogi krajowej nr 8 na odcinku Szczytna – Duszniki Zdrój gmina będzie mogła pozyskać frezowinę na własne potrzeby?
Burmistrz – nie ma takiej możliwości. Frezowina oddawana jest na bazę w Kłodzku, ogłaszany jest przetarg na sprzedaż materiałów.

Przewodnicząca Rady – czy w związku z przebudową skrzyżowania toczyły się jakieś rozmowy z powiatem odnośnie remontu ul. Sienkiewicza?
Burmistrz – wysłaliśmy w tej sprawie pismo, jednakże nie uzyskaliśmy informacji zwrotnej. Ważnym zadaniem i rolą naszych radnych powiatowych jest poruszanie tej kwestii na sesjach Rady Powiatu.
Na kolejnej sesji można podjąć uchwałę w sprawie ochrony dróg powiatowych.
Przewodnicząca Rady – wnioskuję zatem o przygotowanie projektu stosownej uchwały.

Ad. 7
Przewodnicząca Rady poinformowała, że protokół z sesji z dnia 29 stycznia 2015 r. pozostawał do wglądu w biurze rady. Radni po zapoznaniu się z jego treścią nie zgłaszali uwag do protokołu. W związku z tym, że nie wniesiono uwag do treści protokołu, Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie wniosek o przyjęcie protokołu, który Rada w obecności 15 radnych, w głosowaniu jawnym, 15 głosami - za, jednogłośnie przyjęła.
Załącznik Nr 4

Ad. 8
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Leszek Gunia odczytał protokół nr 2/2015 w sprawie kontroli realizacji uchwały śmieciowej oraz poinformował, że komisja nie zajęła stanowiska w tej sprawie. Temat ten zostanie powtórzony, na postawie złożonego wniosku do planu pracy Komisji Rewizyjnej. Protokół pozostaje do wglądu w biurze rady.
Załącznik nr 5
Przewodnicząca Rady poinformowała, że zgodnie ze statutem Rady Miejskiej w Szczytnej wpłynęło pismo Pana Burmistrza Szczytnej dotyczące sprostowania zapisów w protokole.

Ad. 9
Informację o usługach komunalnych w Gminie Szczytna przedstawił Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej p. Ryszard Drozd.
Informacja w załączeniu.
Załącznik nr 6
Radni nie zgłaszali żadnych pytań i zastrzeżeń do wygłoszonej informacji.

W sprawie wygłoszonej informacji głos zabrał Burmistrz Szczytnej Marek Szpanier, przedstawiając główne bolączki poszczególnych działów gospodarki komunalnej:
– gospodarka mieszkaniowa – brak lokali socjalnych, zadłużenie mieszkańców z tego tytułu to ok. 100 tys. zł,
– odprowadzenie ścieków – nikt nie inwestuje w kolektor ściekowy główny biegnący z Dusznik Zdroju przez Szczytną do Polanicy Zdroju; malejąca ilość ścieków w kanalizacji sanitarnej spowodowana oszczędnością wody przez mieszkańców może doprowadzić do niedrożności kolektora; zadłużenie mieszkańców z tego tytułu to ok. 56 tys. zł.
– zaopatrzenie w wodę – Duszniki Zdrój oddały Gminie Szczytna ujęcie wody w Łężycach całkowicie wyeksploatowane. W związku z tym konieczna była wymiana pompy głębinowej, zdemontowaliśmy stary i zamontowaliśmy nowy zbiornik wody, poprowadzona jest nowa, podziemna instalacja elektryczna, rozebraliśmy stary transformator przy ujęciu wody w Łężycach. Kolejnym problemem jest wieś Wolany, którą Polanica Zdrój wyrzuciła z sieci wodociągowej, wypowiadając wszystkim mieszkańcom umowy. W chwili obecnej Gmina Szczytna kupuje wodę od Polanicy.
– Zepsuła się pompa na ujęciu wody za zaciszu. Pompa taka nie jest już produkowana więc kupiono zastępczą, która będzie pasowała również w Łężycach na wypadek awarii.
– Zadłużenie mieszkańców z tego tytułu to ponad 86 tys. złotych.
– odpady komunalne – trzeba zmniejszyć wydatki na odpady komunalne, zadłużenie mieszkańców ponad 81 tys. złotych.
– cmentarz komunalny – część nowa cmentarza eksploatowana jest bez badań, nie posiada chodnika; należy oszczędnie gospodarować gruntem.
– pani stopka na przejściu dla pieszych na drodze krajowej nr 8 – w chwili rozpoczęcia remontu nawierzchni drogi krajowej Gmina Szczytna wycofa się z usług pani stopki, która przeprowadza dzieci
– W zakresie usług komunalnych mieszkańcy zadłużeni są na kwotę ogółem ok. 335 tys. złotych.

Przewodnicząca Rady – jeżeli chodzi o ścieki i kolektor, czy posiadamy informację dotyczącą tego, ile osób jest podpiętych do kolektora, a ile osób nie jest oraz czy stare szamba (nieczynne szamba) są inwentaryzowane?
Burmistrz Szczytnej – w zakresie szamb „czynnych” ZGKiM w Szczytnej prowadził akcję – wywiad wśród mieszkańców odnośnie kto posiada szamba, jak często są opróżniane, kto je opróżnia.
Jeżeli chodzi o szamba nieczynne to nie podejmowaliśmy żadnych czynności w stosunku do właścicieli. Błędem było kiedyś podłączanie kanalizacji do istniejącego szamba zamiast przyłącze bezpośrednio do budynku.
Jeżeli chodzi o przyłącza to jedynym odcinkiem niepodłączonym do kanalizacji była ul. Polna. Warunkiem remontu nawierzchni ul. Polnej było to, że wszyscy podłączą się do kanalizacji.
W innych miejscach nie ma możliwości bezpośredniego przyłącza do kanalizacji sanitarnej. Taka sytuacja jest na ul. Wiejskiej, gdzie od podstaw trzeba zbudować kanalizację i dać ludziom możliwość podpięcia się pod nią.
Mamy dokumentację techniczną na część ul. Sienkiewicza, ale koszty są niewspółmierne do efektów.
Wsie nie posiadają kanalizacji sanitarnej. Gmina przyznaje dofinansowanie do budowy przydomowej oczyszczalni ścieków mechanicznej i biologicznej.

Radny Leszek Gunia – Pan Burmistrz mówił o kwotach zadłużenia mieszkańców z różnych tytułów. Kto pokrywa kwotę zadłużenia mieszkańców wobec gminy?

Burmistrz Szczytnej – koszty zadłużenia są umarzane z biegiem lat i stanowią one dla gminy stratę.

Radna Anita Piszko – czy kwoty nieściągnięte od dłużnika są kalkulowane w cenę?
Burmistrz Szczytnej – nie są kalkulowane w cenę. Są po prostu stratą dla gminy.

Radny Ireneusz Hoffman – ja wiadomo każda działalność przynosi zyski i przynosi straty. Naszym zadaniem jest analiza ewentualnych strat oraz niedopuszczanie do ich powiększania.

Ad. 10
1) projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
Burmistrz Szczytnej wyjaśnił, że nie możemy porównywać cen wody z cenami w innych gminach. Zubożenie społeczeństwa powoduje, że zaczynamy oszczędzać a koszty nadal są niezmienne. Cena wówczas wzrasta.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 13 radnych w głosowaniu jawnym, 10 głosami za, 1 głosem przeciwnym i 2 głosami wstrzymującymi podjęła uchwałę w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej.
Uchwała Nr IV/19/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków realizowanych przez Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik Nr 7
2) projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr III/16/2015 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej.
Uchwała Nr IV/20/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej nr III/16/2015 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik Nr 8

3) projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej.
Uchwała Nr IV/21/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Usługi Komunalne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Szczytnej w załączeniu.
Załącznik Nr 9

4) projekt uchwały omawiany był na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
Burmistrz poinformował, że zmiany dotyczą treści uzasadnienia do uchwały oraz załącznika dotyczącego inwestycji. Zmiana dotyczy nazwy pierwszego zadania inwestycyjnego i brzmi następująco: Dolina Szczytna droga dojazdowa do gruntów rolnych. Druga zmiana dotycz pkt 4 dotyczącego planu wydatków inwestycyjnych.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2015.
Uchwała Nr IV/22/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Szczytnej Nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Szczytna na rok 2015 w załączeniu.
Załącznik Nr 10

5) projekt uchwały został wniesiony pod dzisiejsze obrady ale został omówiony na posiedzeniach komisji i przez wszystkie komisje pozytywnie zaopiniowany.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego, dla którego Gmina Szczytna jest organem prowadzącym.
Uchwała Nr IV/23/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie określenia kryteriów obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego, dla którego Gmina Szczytna jest organem prowadzącym w załączeniu.
Załącznik Nr 11

6) Burmistrz Szczytnej poinformował, że projekt uchwały został wprowadzony na wniosek radnego Mariana Halemby oraz Komisji Spraw Społecznych w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu kołowego a przede wszystkim bezpieczeństwa ruchu osób pieszych na drodze krajowej nr 8 w Szczytnej. Należy dążyć do tego, aby droga ta spełniała parametry drogi gwarantującej bezpieczne poruszanie się w obszarze miejskim pieszych jak i zmotoryzowanych uczestników ruchu. W projekcie uchwały nie ma zapisu mówiącego o budowie przejścia dla pieszych na wysokości łącznika i działek. W tej sprawie będą prowadzone odrębne rozmowy z Dyrekcją Dróg Krajowych.
Przewodnicząca Rady zapytała, czy do treści projektu uchwały są jakieś uwagi bądź pytania.
W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag i pytań Przewodnicząca Rady projekt uchwały odczytała i poddała pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 14 radnych w głosowaniu jawnym, jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego poprawy bezpieczeństwa ruchu na drodze krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez miasto Szczytna.
Uchwała Nr IV/24/15 Rady Miejskiej w Szczytnej z dnia 26 lutego 2015 r. w sprawie zajęcia stanowiska dotyczącego poprawy bezpieczeństwa na drodze krajowej nr 8 na odcinku przebiegającym przez miasto Szczytna w załączeniu.
Załącznik Nr 12

Ad. 11
Burmistrz udzielał odpowiedzi na bieżąco.

Ad. 12
Przewodnicząca poinformowała, że do biura rady wpłynęły następujące pisma:
1) uchwała Nr III/52/2015 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu z dnia 16 lutego 2015 r. w sprawie opinii o prawidłowości planowanej kwoty długu przedstawionej w uchwale Rady Miejskiej w Szczytnej nr III/11/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Szczytna na lata 2015-2020 oraz w uchwale budżetowej Gminy Szczytna na rok 2015 nr III/10/15 z dnia 29 stycznia 2015 r. - opinia pozytywna
2) od Burmistrza Szczytnej - sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego za rok 2014

Przewodnicząca poinformowała także, że do końca kwietnia radni zobowiązani są do złożenia oświadczeń majątkowych wg stanu na koniec grudnia 2014 r. Poinformowała także, że oświadczenia majątkowe można składać osobiście lub pocztą w dwóch egzemplarzach, wraz z dołączonym do każdego oświadczenia PIT-em rocznym za 2014 r.

Ad. 13
W związku z wyczerpaniem porządku obrad, Przewodnicząca Rady podziękowała wszystkim za udział w obradach i ogłosiła zamknięcie obrad IV Sesji Rady Miejskiej w Szczytnej.

Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała Małgorzata Raczuk

 
informacje wprowadził:Piotr Popławski
informacje wytworzył:
data ostatniej modyfikacji: 23 Września 2015 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 433907